Automobilový koncern Volkswagen žalují v České republice i jeho zaměstnanci

Někteří čeští majitelé vozů koncernu Volkswagen pravděpodobně přistoupí kvůli emisnímu skandálu automobilky k vymáhání odškodného soudní cestou. Podle ministra průmyslu a obchodu Jana Mládka totiž sama automobilka zřejmě motoristy neodškodní. Nespokojené majitele vozů dotčených aférou zvanou Dieselgate se rozhodl zastupovat partner právní kanceláře KLB Legal David Kuboň, podle kterého se na něj obrací i zaměstnanci automobilového koncernu.

Pane doktore, kolik lidí se na vás už v České republice obrátilo? Kolik lidí zastupujete?

Oslovili nás desítky majitelů vozů Volkswagen, Škoda Auto a Audi. Momentálně nezastupujeme žádné majitele vozidel Seat. Mezi našimi klienty jsou dokonce i zaměstnanci koncernu Volkswagen, kteří se stydí za chování svého zaměstnavatele a zároveň jsou vlastníky vozidel. Logicky nás oslovilo také spousta členů statutárních orgánů společností, které vlastní vozidla a mají pocit, že by se z titulu odborné péče měli případnou náhradou škody zabývat.

Jak jste se rozhodl postupovat? Co v této věci v tuto chvíli podnikáte?

Advokát by měl vždy usilovat primárně o mimosoudní dohodu. Začali jsme tím, že jsme oslovili jak Volkswagen přímo v Německu ve Wolfsburgu, tak i dceřiné společnosti u nás, tedy Škodu Auto a Porsche Česká republika. S těmito třemi společnostmi komunikujeme na základě výzev, které jsme jim odeslali.

Na to jsem se právě chtěl zeptat. Komunikují s vámi zástupci Škody Auto nebo Volkswagenu. Už odpověděli na vaše výzvy k jednání?

Koncern Volkswagen ano. Ten dokonce zcela explicitně prohlásil, že se omlouvá našim klientům za zneužití důvěry. Chovají se naprosto profesionálně a transparentně, odpovídají velice rychle. Zároveň nás poprosili o trpělivost s tím, že k finálnímu jednání zmocnili pokud se jedná o škodovky svou dceřinou společnost Škoda Auto, pokud se jedná o ostatní vozidla, tak společnost Porsche Česká republika.

Jaké odškodnění budete pro své klienty po koncernu Volkswagen požadovat? Samozřejmě se bude lišit podle typu vozidla a jeho stáří, ale jak by se výše odškodného měla určovat?

Já si nejsem úplně jistý, že v tuto chvíli umím a chci vyčíslit přesnou škodu. Chápu, že je to i pro naše klienty důležitá informace. Umím odhadnout, že z mého pohledu by se ta škoda měla pohybovat v rozmezí od tisíce do tří tisíc eur na vozidlo.

Pokud se vám nepodaří se s Volkswagenem dohodnout a neuspějete s mimosoudním vyrovnáním, jaký bude váš další postup?

Máme několik scénářů. Pokoušíme se přesvědčit americký soud, aby připustil i neamerické majitele vozů do hromadné žaloby v Americe. Na základě judikatury nejvyššího soudu v Americe je jisté okénko, kterým se právě chceme připojit k nárokům Američanů. Jsou tam dvě základní kritéria. První z nich je, že událost a následná škoda má nějakou přímou nebo nepřímou souvislost s Amerikou a druhé je, že se jedná o univerzálně chráněnou hodnotu. My máme právě za to, že toto je typický případ takové situace, protože kauza vznikla primárně kvůli Spojeným státům, byla odhalena v Americe, je vyšetřována v Americe. Poškozená auta jsou vedlejším produktem té hlavní motivace, proč Volkswagen podváděl.

 

Článek obsahuje pouze část rozhovoru s partnerem právní kanceláře KLB Legal Davidem Kuboněm. Celý záznam rozhovoru si můžete poslechnout v playeru výše.

 

Zdroj: Zet

 

 

Automobilový koncern Volkswagen žalují v České republice i jeho zaměstnanci Foto: AR Pictures / Shutterstock.com

reklama

Další články

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.