Auto Zet: Test VW Golf Variant, ohlédnutí za autosalonem v Paříži

Nejnovějšího vydání motoristického magazínu AutoZet přineslo test VW Golf Variant, který jezdí na benzin i CNG. V pořadu se Petr Horák věnuje také některým novinkám z nedávného autosalonu v Paříži, motorsportu a tipům, jak ušetřit palivo při parkování.

 AKTUALITY

Když Nissan před pár týdny uváděl model Pulsar na český trh, zástupci automobilky mohli jen naznačit, že se na autosalonu v Paříži objeví jeho ostrá verze. Jak se dalo očekávat, jmenuje se Pulsar Nismo, je obutá do 19“ kol, má výrazný body kit, uprostřed zadního nárazníku vyvedené výfukové potrubí, uvnitř sportovní sedadla a další drobnosti navozující správnou atmosféru. O důležitých technických detailech ale v Paříži nepadlo ani slovo.

Dá se předpokládat výrazně upravený podvozek a brzdy a pokud můžeme věřit původním spekulacím, k pohonu by měl sloužit přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,8 litru naladěný na 275 koní. Na sportovní notu v Paříži zahrál také Volkswagen, který představil koncept malého dvoumístného kupé XL Sport. Ten pohání vidlicový dvouválec z motocyklu Ducati 1199 Superleggera disponující výkonem rovných 200 koní. Některé díly motoru a transmisí jsou kvůli hmotnosti z hořčíku a titanu, karoserii z velké části tvoří uhlíkovými vlákny vyztužené plasty a celé auto váží pouhých 890 kg, takže pro silný motor není problém XL Sport rozjet z klidu na 100 km/h za 5,7 s a udělit mu rychlost až 270 km/h.

Oponentem motoru jsou velké karbon-keramické brzdy. Není bez zajímavosti, že vůz má nízký součinitel odporu vzduchu 0,258 a že zpětná zrcátka kvůli aerodynamice nahradily kamery. Přes veškerou pozornost, kterou VW s tímto vozem vzbudilo ale nejspíš zůstane pouze konceptem.

Mazda překvapivě na pařížském autosalonu neukázala novou generaci Mazdy 2, ale nechala si její premiéru na vybrané menší autosalony v průběhu podzimu. Poodhalila ale více informací k použité technice a další detaily. Na evropském trhu Mazdu 2 pořídíte buď se zážehovou nebo vznětovou 1.5 s výkony od 75 do 115 koní a na výběr budou jak přímo řazené pěti- a šestistupňové převodovky, ale i automat. Díky použití lehčích a pevnějších materiálů auto váží jen 970 kg, může se prý pochlubit výbornými jízdními vlastnostmi i bohatou výbavou, ve které nebude chybět ani head-up displej, připojení k internetu nebo sledování mrtvých úhlů. Na evropské trhy bude nová Mazda 2 uvedena na začátku příštího roku. Doma v Japonsku už se ovšem prodává a japonskými novináři byla dokonce zvolena Autem roku!


TEST – VW Golf Variant TGI

VW Golf se může pyšnit titulem Evropské auto roku 2013. Byl i Autem roku v České republice. To vše je důkazem, nejen, že je povedeným autem, ale že dokáže oslovit široké spektrum zákazníků. Verze Variant byla u nás uvedena zhruba před rokem a je pro VW velice důležitým modelem, segment kombíků nižší střední třídy je v České republice hodně silný. A právě kombík jsem mohl vyzkoušet ve verzi jezdící na stlačený zemní plyn, neboli CNG.

Z pohledu designu současný Golf rozvíjí výrazné a jednoduché linie minulé generace, přičemž prodloužení zádě je u kombíku uděláno s citem a nepůsobí násilně. Pod podobným kabátkem se skrývá zcela nové auto postavené na koncernové platformě MQB. Co do rozměrů nový Golf Variant proti svému předchůdci nepatrně narostl, má delší rozvor, je širší, ale nižší a zhruba o 100 kg lehčí. Pokud mám vyslovit svůj názor na vzhled, nevypadá Golf Variant v reálu vůbec špatně.

Interiér je ukázkou německé preciznosti, dílenskému zpracování se nedá nic vytknout, nejrůznější rámečky, dekory palubní desky a dveří - to vše vypadá neuvěřitelně pečlivě udělané. Golf je standardně vybavován autorádii a navigacemi s dotykovými displeji, díky nimž už středová konzola nevypadá tak fádně a sterilně. Pochvalu zaslouží i příjemně tvrdá sedadla s dlouhými sedáky a opravdu veliký rozsah nastavení sedadla řidiče i volantu. Najít si vhodnou polohu by neměl být problém pro kohokoli. Líbí se mi i velice precizní, nevtíravé, nicméně atraktivní ambientní osvětlení interiéru.

Kufr má v základním uspořádání objem 605 litrů - to je mimochodem o 100 l víc než měla 6. generace Golfu Variant. Zavazadlový prostor je přitom pěkně řešen, zadní sedadla se dají sklopit páčkami z kufru, na stranách jsou háčky na pověšení tašek a roletka se dá v případě potřeby uložit pod podlahu. Jako důležitý detail beru i fakt, že po sklopení zadních sedadel vznikne rovná plocha. Nádrž na plyn je uložena pod podlahou kufru a doplňuje tak standardní nádrž na benzin.

VW Golf Variant 1.4 TGI, jak zní oficiální jméno vozu jezdícího na CNG, je osazen přeplňovanou zážehovou 1.4 TSI upravenou pro spalování klasického benzinu i plynu. Disponuje výkonem 110 koní a točivým momentem 200 N.m v rozmezí 1500-3500 min-1. Golf s tímhle motorem sice nepůsobí jako sportovec, zrychlení z 0 na 100 km/h za 11,5 sekundy je jen průměrná hodnota, podobně jako maximální rychlost 195 km/h, na druhé straně to ale není nic, za co by se měl stydět. Předností motoru 1.4 TSI je především měkký, plynulý zátah a je také příkladně odhlučněný, v interiéru jej prakticky neslyšíte a komfort cestování s touhle motorizací je úplně někde jinde než s jakýmkoli dieselem v nabídce. Šestistupňová přímo řazená převodovka řadí přesně a na akorát dlouhých drahách. Auto preferuje spalování CNG, takže dokud v nádrži nějaký plyn máte, jedete na plyn.

Když je nádrž prázdná, palivový systém naprosto neznatelně přejde na spalování benzinu. Po dotankování plynu opět dostane přednost CNG. Při běžném ježdění se spotřeba plynu pohybuje okolo 4 kg/100 km, v případě benzinu je to 5,5 l/100 km. Když k tomu připočítáte cenu 1 kg CNG zhruba 27 CZK a celkový dojez na obě nádrže přes 1000 km, ztrácí jakýkoli diesel absolutně smysl. Testované auto na 16“ kolech působilo příjemným dojmem. Na dlouhých vlnách je Golf Variant trochu houpavý, ale i celkem velké nerovnosti žehlí bravurně. Díky lehkému motoru pak prakticky nevykazuje žádnou nedotáčivost a zadní víceprvková náprava, která je dalším benefitem verze spalující CNG, autu přirozeně pomáhá do zatáčky. Celkově je z projevu Golfu Variant s tímhle motorem cítit lehkost a nenásilnost, kterou vám diesel prostě nenabídne. Podvozek je navíc skvěle odhlučněn a do interiéru nepronikají žádné pazvuky ani vibrace. Izolace posádky od rušivých projevů jízdy je neuvěřitelná. Důležitá je rovněž jistota a čitelný jízdní projev, které Golf Variant umí nabídnout.

VW Golf Variant je jednoduše řečeno velice dobré auto, které díky své nenásilné univerzálnosti dokáže vyhovět požadavkům různých skupin zákazníků. Golf prostě všechno dělá tak, jak má a dostane vás tím, jak jednoduše dobrý je. Základní cena verze s 1.4 TSI jezdící na CNG a přímo řazenou šestistupňovou převodovkou je 487 900 CZK. Ve srovnatelné výbavě je o 40 000 CZK levnější než nejlevnější diesel. I proto doporučuji motor 1.4 TSI upřednostnit proti dieselu, spotřeba je prakticky stejná, dynamika také a komfort cestování a kultivovanost je naprosto jednoznačně na straně zážehového motoru.

 

ZAJÍMAVOSTI 

Se zajímavou informací přišel britský Institut pokročilých motoristů. Podle jeho průzkumu je totiž možné snížit spotřebu paliva tím, že při parkování nebudete do parkovacího místa zajíždět popředu, ale couvat. Studený motor při vycouvávání spotřebuje během prvních sekund běhu 20x-25x více paliva než kdybyste se studeným motorem z parkovacího místa jednoduše vyjeli směrem dopředu, což v ročním součtu může činit až o 80 litrů paliva navíc! Další výhodou vyjíždění popředu je lepší přehled o situaci v místě, kde vyjíždíte a v případě potřeby popředu vyjedete rychleji.

 

NOVINKY 

Ferrari oslavuje 60 let působení na severoamerickém trhu speciální edicí vozu F60America. Ten vychází z modelu F12berlinetta, jeho vzhled byl ale mírně upraven a především přišel o střechu. Tu nahradila lehká plátěná stříška, s níž se nedá jet rychleji než 120 km/h a kterou je nutné nasazovat ručně. Zvláštností vozu je modrý lak, který odkazuje na zbarvení vozů severoamerického závodního týmu založeného bývalým závodníkem Luigim Cinettim v 60. letech minulého století. Ten si tehdy u samotného Enza Ferrariho objednal speciální verzi modelu 275 GTS/4, na níž F60America odkazuje. Netradičně působí i barevné provedení interiéru, kde sedadlo řidiče je červené, spolujezdcovo černé. Oslavné Ferrari F60America vznikne pouze v 10 exemplářích, všechny už jsou prodané a přestože jeho cena nebyla oficiálně zveřejněna, pohybuje se prý v přepočtu mezi 45 a 60 miliony korun.

***

Porsche rozšířilo nabídku verzí modelu Cayenne o provedení Cayenne S E-Hybrid. Jak už jméno naznačuje, jedná se o vůz poháněný hybridní pohonnou jednotkou,kterou tvoří kompresorem přeplňovaný zážehový V6 o
objemu 3 litry a elektromotor, celkové parametry jednotky zní 416 koní a 590 N.m, takže i přes 2,5 tuny těžký hybridní Cayenne zvládne akceleraci z klidu na 100 km/h za necelých 6 sekund a rozjede se až na 243 km/h. Auto má umět jezdit i čistě na elektřinu, přičemž tabulková hodnota spotřeby v kombinovaném režimu zní 3,4 l/100 km. Spíše než na úspornost takového auta to ovšem ukazuje na nesmyslnou metodiku měření spotřeby, která absolutně neodráží podmínky běžného používání.

***

To samé by se dalo říci i o nejnovějším konceptu velkého GT od Lamborghini. Lamborghini Asterion LPI 910-4 Concept je studií, která má jednak svým designem připomenout slavné modely minulosti, a zároveň pohonným ústrojím ukázat směr, kterým se mohou vozy ze Sant‘Agaty ubírat. Asterion, který si jméno vypůjčil od mýtické bytosti, pohání atmosférický V10 kombinovaný se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou z modelu Huracán a zároveň mu pomáhají tři elektromotory. Celkový výkon vozu činí 910 koní, což je číslo srovnatelné s Ferrari LaFerrari nebo Porsche 918 Spyder. V běžném režimu jsou poháněna všechna kola, pokud vůz jede čistě na elektřinu, dva elektromotory pohání jen přední kola.
Asterion je plug-in hybrid, který v elektrickém režimu ujede až 50 km a proto tabulková spotřeba paliva v kombinovaném režimu činí jen 4,1 l/100 km. Přestože Lamborghini Asterion bylo v Paříži vystaveno jako koncept, vypadá až příliš dotaženě na to, abychom jej brzy nespatřili v sériovém provedení.

 

MOTORSPORT

Tým F1 Lotus v rámci závodního víkendu v Soči ohlásil změnu dodavatele motorů. Až doposud Lotus spoléhal na motory Renault, od příští sezóny až do konce období aktuálních pohonných jednotek to budou motory Mercedes. Pro Mercedes je důležité udržet si tři týmy, kterým bude dodávat zákaznické motory, Lotus se zase díky nim chce vrátit do bojů o pódiová umístění a vítězství v závodech. Že to ani se zákaznickými motory Mercedesu, jenž jsou trochu odlišné od těch, které používá tovární tým, lze, dokládá v letošní sezóně tým Williams.

BMW oznámilo, že pro sezónu 2016 vyvíjí nový vůz pro závodní kategorii GT3, který bude postaven na současné generaci modelu M6. V současnosti BMW nasazuje jak v GT3, tak v GTE model Z4, ten má ovšem příliš krátký rozvor a z toho plynou některé problémy s nastavením vozu. Vývoj M6 GT3 už je v plném proudu a na začátku příštího roku by BMW mělo začít s testováním na okruzích. Mnichovská automobilka také potvrdila, že na rozdíl od Z4 nebude v M6 použit atmosférický V8, ale dvěma turbodmychadly přeplňovaný V8 o objemu 4,4 litru, vycházející ze sériové verze M6. Dá se také předpokládat, že M6 GT3 poslouží jako základ pro vývoj verze GTE, s níž je možné závodit ve čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans a v zámořském šampionátu United SportsCar.

 

Auto Zet je pravidelný pořad vysílaný ve Studiu Zet na BBC, který připravuje Petr Horák. Premiéru pořadu si můžete poslechnout každý pátek v 9.46, reprízu v pátek ve 14.46 a také o víkendu. Záznam aktuálního dílu pořadu najdete v playeru výše.

Zdroj: Zet

 

VW Golf Variant · Zdroj: VW

VW Golf Variant · Zdroj: VW

VW Golf Variant · Zdroj: VW

VW Golf Variant · Zdroj: VW

VW Golf Variant · Zdroj: VW

Auto Zet: Test VW Golf Variant, ohlédnutí za autosalonem v Paříži Foto: VW

reklama

Další články

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.