Auto Zet: Test VW Amarok Canyon, pařížský autosalon a první dojmy z Lexusu NX

Pravidelný magazín Auto Zet dnes přináší především novinky z pařížského autosalonu, test lifestylevého VW Amarok Canyon, první dojmy z nového Lexusu NX a nechybějí ani aktuality ze světa motorsportu. Pořadem provází publicista Petr Horák. 

AKTUALITY


Renault na domácím autosalonu v Paříži oslavil 30 let modelu Espace uvedením nové, v pořadí už páté generace. Ta je postavena na nové modulární platformě, která pomohla snížit hmotnost až o 250 kg. Díky tomu si
může Renault dovolit použit i menší motory, diesel 1.6 dCi s výkonem 130 nebo 160 koní a přeplňovaný zážehový motor o objemu 1,6 litru s výkonem 200 koní. Výraznou změnou prošla koncepce Espacu, který se z čistokrevného MPV proměnil v praktický crossover. Je o plných 63 cm nižší než předchůdce, má výrazně prodloužený rozvor a to při stejné celkové délce vozu jako měla předchozí generace. To se příznivě odrazilo na prostoru pro cestující ve druhé řadě sedadel. Základní objem kufru je 660 litrů, po sklopení sedadel až 2040 litrů. Nový Renault Espace bude rovněž velice pěkně vybaven, standardem mají být LED hlavní světlomety, přístrojový štít tvořený TFT displeji a systém MultiSense, který nastaví důležité parametry vozu podle zvoleného jízdního režimu.

Fiat rozšířil rodinu modelu 500 o outdoorové provedení 500X, které bylo představeno na pařížském autosalonu, a které je sourozencem nedávno představeného Jeepu Renagade. Fiat 500X si bere na mušku taková auta jako je Opel Mokka nebo Nissan Juke, mezi jeho trumfy má patřit kvalita zpracování a materiálů, pestrá paleta barev a možností individualizace a u některých motorizací příplatková devítistupňová samočinná převodovka. Fiat
500X bude do terénu vybaven systémem Drive Mode Select, který upraví nastavení motoru, převodovky, řízení a brzd pro zvolený povrch, v nabídce bude i schopnější verze, která nabídne i jízdní režim Traction.

Infiniti uvedlo na český trh novou motorizaci pro model Q50. Po hybridu a dieselu se u nás začíná prodávat také verze Q50 2.0t s přeplňovaný zážehovým čtyřválcem s parametry 211 koní a 350 N.m, který je standardně
párován se sedmistupňovou samočinnou převodovkou a pohání zadní kola. Vedle zajímavé dynamiky vyjádřené zrychlením z 0 na 100 km/h v čase 7,2 s a maximální rychlostí 245 km/h se může tato verze pochlubit spotřebou
6,3 l/100 km. Infiniti Q50 s novým motorem je už u nás možné koupit a to za ceny začínající na částce jen o 8 000 korun překračující hranici milionu korun.
Další novinky z právě probíhajícího autosalonu v Paříži nás ještě čekají, stejně jako dojmy z prvního svezení Lexusem NX. Nyní je ale čas na test VW Amarok Canyon.

 

TEST – VW Amarok Canyon 


VW Amarok je první opravdový terénní pick-up, který kdy Volkswagen zákazníkům nabídl. U nás byl oficiálně uveden na začátku roku 2011 a v jistých směrech ve svém segmentu nastavil měřítka. Do testu jsem dostal
lifestylově pojatou verzi Canyon. Amarok se svým designem hrdě hlásí ke stylu, který razí ostatní současné modely VW. Je tedy jednoduchý, s výraznými hranami a i v pracovní verzi je celkem pohledný. Volkswagen od základu nepojal Amarok jako nějaký lifestylový pick-up, ale jako pořádného pracanta.

Verze Canyon s karoserií double cab se přesto snaží tvářit jako auto pro aktivně žijící jedince. Lemy blatníků, nárazníky a zrcátka jsou v barvě karoserie, korba je lemována masivním černým rámem, Amarok Canyon
dostal i atraktivní kola z lehkých slitin a na střeše je rampa se světlomety, které nahrazují dálková světla. Bohužel tato rampa zvětšuje výšku vozu natolik, že vám většina podzemních garáží zůstane zapovězena. Ale jinak je
Amarok Canyon atraktivně vypadající auto.

Také interiér se snaží umně maskovat, že původní profese Amaroku je dělník. Přes veškerou snahu automobilky nemůžu povědět, že by materiály a pocit z interiéru byly úplně stejné jako v osobních Volkswagenech, ale na terénní pick-up to rozhodně není špatné. K dispozici navíc máte veškerý komfort a to včetně koženého čalounění nebo vyhřívaných sedaček a klimatizace. Interiér pak oživují detaily jako rámečky výdechů ventilace nebo švy čalounění v oranžové barvě korespondující s lakem karoserie.

Testovaný VW Amarok Canyon byl z pohledu pohonu v té nejvyšší specifikaci – to znamená výkonnější dvoulitrový čtyřválcový diesel osazený dvěma turbodmychadly a spojený s osmistupňovou samočinnou převodovkou a stálým pohonem všech kol 4Motion s mezinápravovým diferenciálem Torsen. Parametry motoru zní 180 koní a 400 N.m v rozmezí 1500-2250 min-1 a Amaroku to stačí na velice slušný čas ve zrychlení z klidu na 100 km/h –
zvládne to za méně než 8 sekund – a maximálně se rozjede na bezmála 180 km/h.

Motor Amaroku Canyon překvapí na terénní pick-up svou kultivovaností a relativně solidním odhlučněním. Klasický automat s hydrodynamickým měničem sice jízdě dodává trochu retro nádech, kdy reakce na sešlápnutí plynu jsou otupeny reakcemi převodovky, ale je třeba stále mít na paměti, pro co byl Amarok primárně stvořen. Tabulky udávají kombinovanou spotřebu 9,8-10,1 a tomu odpovídá i to, za kolik se v reálu dá s Amarokem Canyon jezdit. Při lehké noze a jízdě ustálenou rychlostí okolo 80 km/h se můžete dostat k 8 l/100 km, pokud budete dovádět v terénu, tak zase výrazněji přes 10.

Z pohledu jízdních vlastností zůstává Amarok Canyon terénním pick-upem, což u testovaného auta umocňovalo i terénní obutí. Jízda s ním je uhoupaná a ve své podstatě cítíte, že záď auta je dělaná na to, aby byla pod zatížením.
I proto vzadu najdete listové pružiny. Amarok sice s prázdnou korbou nijak neodstakuje nebo není přehnaně nervózní, ale v přímém srovnání se současnými SUV je cítit, že přece jen něco málo ztrácí. Celkově je však jeho
chování na daný typ vozu na vysoké úrovni.

VW Amarok Canyon je někde na půl cesty mezi moderním SUV a pracovním terénním pick-upem. Jízdními vlastnostmi, pojetím a výbavou interiéru je jen krůček za SUV a výrazně lepší, než bývá u pick-upů zvykem. Má dobrý a relativně tichý a kultivovaný motor, v terénu zvládne víc, než se kdekterému běžnému SUV může zdát, hodně uveze i utáhne a pokud jste člověk, který lifestylově pojatý pick-up užije, pak asi nemáte lepší volby. Základní cena VW Amarok Canyon s výkonnějším dieselem a samočinnou převodovkou činí necelý 1 100 000 korun.

 

ZAJÍMAVOSTI


Společnost Cebia zveřejnila zajímavou statistiku, podle níž se vztaženo na celkový počet registrovaných aut u nás krade 5x více vozů než v sousedním Německu. V Německu se nejčastěji kradou VW, Audi, BMW a Mercedesy a to především ve velkým městech a pak v příhraničních oblastech sousedících s Českou republikou a Polskem. U nás se auta nejčastěji kradou v Praze, Ústecké, Libereckém a Moravskoslezském kraji, přičemž s jasnou převahou mezi odcizenými vozy vládne Škoda, před VW, Fordem a Renaultem.

Volvo před časem nastoupilo cestu nových pohonných jednotek, které mají vynikat vysokými výkonovými parametry a nízkými emisemi. Jmenují Drive-E, jsou to výhradně přeplňované čtyřválce a doposud nejvýkonnější dvoulitr z této řady dosahoval výkonu 320 koní. Švédská automobilka ovšem tento týden odhalila koncept motoru, na němž demonstruje, kam až se dá zajít. Dvoulitrový čtyřválec přeplňovaný kombinací elektrického kompresoru
a dvou paralelních turbodmychadel dosahuje špičkového výkonu 450 koní! Motor je také osazen speciálním palivovým systémem, který pracuje s tlakem 250 barů a údajně nevykazuje žádnou prodlevu v reakci na přidání plynu, která je pro přeplňované motory typická. Bez zajímavosti není ani fakt, že s vývojem motoru pomáhal závodní tým Polestar Racing.

 

PŘEDSTAVENÍ


Začátkem týdne jsem byl mezi několika vyvolenými novináři z České republiky, kteří mohli při mezinárodní prezentaci vyzkoušet nové prémiové kompaktní SUV Lexus NX. To se svou velikostí řadí pod větší RX, prezentuje se atraktivním designem s výraznými hranami, který jde ve šlépějích nové generace modelu IS a nechybí ani výrazný maska chladiče ve tvaru přesýpacích hodin. 

Už v základní výbavě je Lexus NX vybaven vším potřebným a očekávaným u daného segmentu. Novinkou je nové ovládání multimediálního rozhraní Remote Touch, kde joystick nahradil touchpad a z vlastní zkušenosti musím říci, že ovládání je mnohem lepší. Novinkou je také systém kamer Panoramic View Monitor sledující okolí vozu a pomáhající při manévrování ve stísněných
prostorech. Vůbec poprvé ve voze tohoto segmentu právě Lexus NX nabízí elektricky sklopná zadní sedadla, ve výbavě je i systém bezdrátového nabíjení mobilního telefonu, vylepšený adaptivní podvozek, který jednak
reaguje 4x rychleji než dříve Lexusem používaný systém a který nabízí místo 9 až 30 různých nastavení.

Pojďme se ale svézt. První, čeho si všimnete po usednutí za volant, to je pozice za volantem a příjemně tuhá, ale pohodlná sedadla. Dojem z interiéru je velice dobrý, vypadá solidně, luxusně a vytříbeně - přesně tak, jakbyste od Lexusu očekávali. Přístrojový štít je tvořen displeji, které zobrazují klasický rychloměr a vedle něho ve sportovních režimech otáčkoměr, případně ukazatel spotřebovávané energie v normálním a ekologickém režimu. Z pohledu vnitřního prostoru je ho tak akorát, ale auto vás příjemně obemkne a necítíte se stísněni. Kufr v základním uspořádání nabízí velice slušných 555 litrů, přičemž je šikovně rozdělen dvojitou podlahou.

Vyzkoušel jsem jak standardní verzi, tak sportovněji laděnou verzi F Sport a musím říci, že na běžné ježdění je standardní verze o kousek příjemnějším autem. Je takové poddajnější a jemnější. Verze F Sport má o jeden sportovní režim v nastavení vozu navíc, ale spíše než na jízdu ve style brzdy-plyn se tohle auto hodí na plynulé proplouvání zatáčkovitou silnicí, kde F Sport nabízí přece jen více sportovní agility.

V České republice jde zatím do prodeje pouze hybridní verze NX 300h a to jak s pohonem předních, tak všech čtyř kol. O pohon předních kol se stará atmosférický řadový čtyřválec o objemu 2,5 litru kombinovaný s elektromotorem, v případě verze s pohonem všech kol zadní kola pohání další elektromotor. Obě varianty mají stejný celkový výkon 197 koní, obě akcelerují z nuly na 100 km/h za 9,2 sekundy a kombinovaná spotřeba je
udávaná hodnotou lehce přes 5 l/100 km. Mně se při testovacích jízdách okolo Vídně na palubním počítači ukazovaly hodnoty mezi 8 a 9 litry.

U nás nový Lexus NX 300h pořídíte za 1 030 000 korun ve verzi s pohonem pouze předních kol, s pohonem všech kol začíná o 50 000 CZK výš. Verze NX 200t s přeplňovaným zážehovým dvoulitrem přijde později.

 

NOVINKY


Mercedes odhalil svého konkurenta pro BMW M3 a Audi RS4 – model C 63 AMG. Na výběr bude jak v karoserii sedan, tak v karoserii kombi a později se zřejmě přidá i dvoudveřové kupé. Výrazná orientace na sportovní
svezení je patrná jak na karoserii, tak v interiéru. To, co ovšem stojí za zmínku u tohoto vozu, je motor – dvěma turbodmychadly přeplňovaný zážehový V8 o objemu čtyři litry, který ve standardním provedení disponuje parametry 475 koní a 650 N.m, v silnější verzi S pak dokonce 510 koní a 700 N.m. Motor spolupracuje výhradně se sedmistupňovou samočinnou převodovkou AMG Speedshift, vůz je vybaven adaptivními tlumiči AMG Ride
Control, které si řidič může nastavit ve třech režimech, nechybí ani pořádné brzdy – na přání kompozitové – a samosvorný diferenciál. Zdá se, že se majitelé Mercedesu C 63 AMG mají na co těšit.

 

MOTORSPORT 


Honda u příležitosti pařížského autosalonu poprvé světu ukázala svůj nový motor pro F1, který od příští sezóny bude pohánět monoposty McLaren. To nejdůležitější se v současnosti odehrává ve výzkumném a vývojovém
středisku Sakura, kam Honda začátkem roku přesunula veškerý vývoj pro oblast motorsportu. Kromě simulací už projekt postoupil do fáze testů na zkušební stolici, kde probíhá testování celé pohonné jednotky včetně
turbodmychadla a systémů rekuperace energie. Nakonec, začátek příští sezóny se neúprosně blíží.

Auto Zet je pravidelný pořad vysílaný ve Studiu Zet na rádiu BBC, který připravuje publicista Petr Horák. Premiéru pořadu si můžete poslechnout každý pátek v 9.46, reprízu v pátek ve 14.46 a také o víkendu. Záznam aktuálního dílu pořadu najdete v playeru výše.

Zdroj: Zet 

VW Amarok Canyon Zdroj: Volkswagen

Auto Zet: Test VW Amarok Canyon, pařížský autosalon a první dojmy z Lexusu NX Foto: VW Amarok Canyon Zdroj: Volkswagen

reklama

Další články

  1. Stávka pilotů stála Air France 500 milionů eur

    Byznys ·

    Letecká společnost Air France vyčíslila náklady na dvoutýdenní stávku svých pilotů na 500 milionů eur. V září aerolinie přepravily o 16 procent pasažérů méně. Dopadem …

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.