Auto Zet: Test vozu Lexus GS 250 a novinky od Nissanu na českém trhu

Nejnovější díl magazínu Auto Zet přináší čerstvé novinky automobilky Nissan na tuzemském trhu a test vozu Lexusu GS 250 s paketem F Sport. Pořadem ze světa automobilismu i motoristického sportu provází publicista Petr Horák. 

Další díly pořadu

AKTUALITY


Honda mimo jiné přiveze na autosalon do Paříže novou generaci modelu Jazz, i když prozatím jen jako koncept. Nový Jazz proti předchůdci nepatrně naroste do délky, bude mít o 30 mm větší rozvor a dostane i nové zavěšení,
díky němuž má být svezení s ním komfortnější. Zároveň si ale nový Jazz uchová přednosti minulé generace, jako je palivová nádrž umístěná pod předními sedadly, zadní sedadla Magic Seats a vysokou variabilitu a využitelnost prostoru pro zavazadla. Pod kapotou pak je výkonnější a
úspornější zážehový čtyřválec 1.3 i-VTEC, který bude možné kombinovat se šestistupňovou přímo řazenou nebo bezestupňovou CVT převodovkou. Kdy bude představena produkční Honda Jazz automobilka zatím neoznámila, ale
soudě podle vzhledu konceptu, je vůz zcela hotov a dlouho by to trvat nemělo. 

Ford do Paříže přiveze novou generaci modelu S-Max. Ta bude doslova nabitá nejrůznějšími systémy starajícími se o bezpečnost a pohodlí posádky. O zlepšení ovládání a požitku z jízdy na zatáčkovitých silnicích se mají postarat systémy Torque Steer Compensation a Active Nibble Compensation, hýčkání cestujících mají na starost klimatizovaná sedadla s masážní funkcí a k bezpečnosti mají zase přispět takové věci jako adaptivní LED světlomety, předkolizní bezpečnostní systém nebo systémy Curve Control a Roll Stability Control. Ford rovněž slibuje větší komfort pro cestující ve třetí řadě
sedadel. Základní motorizací S-Maxu bude přeplňovaný zážehový čtyřválec 1.5 EcoBoost, následují dvě výkonové varianty dvoulitrového dieselu a vrcholem je zážehový dvoulitr EcoBoost s výkonem 240 koní. Z pohledu
převodovek nabídne S-Max přímo řazenou, samočinnou i dvouspojkovou skříň, vůbec poprvé se v nabídce objeví také inteligentní pohon všech kol.

To Peugeot se bude na domácím autosalonu prezentovat konceptem 4,5 metru dlouhého SUV s plug-in hybridní pohonnou jednotkou. Jmenuje se Quartz, má vcelku futuristické, dynamické tvary rozvíjející designerské prvky
současných Peugeotů a chybí mu B-sloupek, uvnitř jsou pak použitý neotřelé materiály – středová konzola je z čediče a čalounění z digitálně tkané textilie
z polyesterových vláken, díky čemuž je možné vytvořit složité tvary čalounění, aniž by vznikl nějaký textilní odpad. K pohonu je použita jednak zážehová 1.6 THP a dva elektromotory, přičemž každý pohání jednu nápravu. Zážehový motor má výkon špičkových 270 koní, každý z elektromotorů pak přidává dalších 116 koní, Quartz je schopen v čistě elektrickém režimu ujet až 50 km a neztratí se ani v terénu – díky pneumatickému odpružení lze světlou výšku měnit v rozmezí 300 až 350 mm. Spekuluje se o tom, že by studie Peugeot Quartz mohla být předobrazem budoucího luxusního modelu 6008.

Také pro Citroen je autosalon v Paříži domácím a ten tam ukáže upravený model C4 Cactus AirFlow 2L, který už svým jménem naznačuje, že je schopen jezdit s průměrnou spotřebou v kombinovaném režimu 2 l/100
km. Dovolujeme mu to kombinace atmosférického zážehového motoru 1.2 PureTec a systému Hybrid Air, který rekuperuje přebytečnou energii v podobě stlačeného vzduchu v kompozitových nádržích. Zážehovému motoru
se dostalo celé řady úprav – má speciální úpravu stěn válců pro nižší tření, polymerová ložiska, olej s nízkou viskozitou nebo odlehčené některé komponenty, auto pak jezdí na speciálních úzkých pneumatikách s nízkým
valivým odporem, má optimalizovanou aerodynamiku a díky odlehčení dílů karoserie i interiéru je celková hmotnost pouze 865 kg. Sériová výroba by však zřejmě nebyla zatím rentabilní a tak C4 Cactus AirFlow 2L zůstane zatím jen konceptem. 

 

TEST – Lexus GS 250 F Sport


Čtvrtá generace Lexusu GS je na českém trhu od začátku léta 2012 a k dispozici je se zážehovým šestiválci ve verzích GS 250 a GS 350 s pohonem všech kol a pak s hybridními pohonnými jednotkami ve verzích GS 300h a
GS 450h. Tentokrát jsem měl možnost vyzkoušet základní motorizaci GS 250 s paketem F Sport.

Lexus GS i necelé dva roky od svého uvedení působí mladě a z auta, které oslovovalo spíše klientelu středního a vyššího věku, je dobře vypadající auto s dynamickým designem. A to platí i o verzích, které nejsou vybaveny F
Sport paketem, který agresivitu vizáže zvyšuje na další úroveň. Řekl bych, že se Japoncům podařilo najít vyvážený kompromis mezi svěžím a konzervativním designem a testovanému autu v bílé perleti to slušelo a činilo jej to ještě větším.

Interiér je prostornější, než tomu bylo u předchozí generace, především v oblasti nohou a hlavy na zadních sedadlech. Vše důležité se nastavuje přes novou generaci ovládání Remote Touch a velikánský displej s úhlopříčkou
12,3“ umístěný uprostřed přístrojové desky. Je to alternativa k systémům německé konkurence, je sice jednoduchý, ale ovládání joystickem není tak pohodlné jako otočné ovladače německých konkurentů. Co se týče
velikosti kufru, vejde se do něj slušných 542 litrů, což je o 91 litrů více než u hybridních verzí.

Lexus GS 250 je z pohledu motorizace základním provedením. Pod kapotou se skrývá atmosférický dvouapůllitrový V6 s výkonem 209 koní kombinovaný
s šestistupňovou samočinnou převodovkou a pohánějící zadní kola. Zrychlení z klidu na 100 km/h Lexus GS 250 zvládne za velice slušných 8,6 s a maximální rychlost činí 225 km/h. Z toho je patrné, že i základní verze není žádný louda, byť by se na první pohled mohlo zdát, že atmosférický dvouapůllitr je na tak velké auto málo. A kdo by chtěl přece jen vyšší výkon, má z čeho vybírat.

Jestli něčím V6 něčím opravdu vyniká, pak je to jeho jemnost a kultivovanost. Při běžné jízdě o motoru prakticky nevíte a vhodně doplňuje celkovou vytříbenost vozu. Při chuti po sportovnějším svezení s lehce nadprůměrnou dynamikou je třeba motor více vytáčet, za což se odmění hlasitějším, jadrným projevem, který mne osobně rozhodně nebyl proti srsti. Na dálnici při jízdě na
tempomat si v prudších stoupáních automat podřadí a motor vytočí, což lehce naruší jinak tichou jízdu, ale obtěžující to podle mého názoru není. Při testu jsem s Lexusem GS 250 ujel nějakých 800 km po Praze, běžných silnicích i německých dálnicích a počítač ukázal spotřebu 8,9 l/100 km, což přesně odpovídá tabulkové hodnotě v kombinovaném režimu.

Testovaný Lexus GS byl vybaven aktivním zavěšením, tzn. podvozek je možné přitvrdit v režimu Sport a Sport S+, ale i v základním nastavení Comfort působí GS takovým jako by placatým dojmem, poslouchá povely
volantem, aniž by se nějak výrazně naklánělo. Prostě jen bez jakéhokoli náznaku vzdoru a s lehkostí plní příkazy od volantu. Právě tahle bezprostřední reakce asi u Lexusu překvapí nejvíce a jen to ukazuje, jak moc dobrý podvozek GS má. Jízdní vlastnosti se dle mého názoru v mnohém
blíží etalonu segmentu BMW řady 5. Brzdy by mohly být o něco ostřejší, ale určitě nejsou špatné. 

Svezení s Lexusem GS 250 s F Sport paketem mne opět utvrdilo v tom, že se jedná o plnohodnotného konkurenta zavedené německé konkurence. GS je řidičsky velice zajímavé auto, má svěží design, je nabité technologiemi a
zároveň si uchovává to, co dělá Lexus Lexusem. Verze GS 250 s paketem F Sport má u nás základní cenu 1 585 000 korun a vzhledem k výbavě a kvalitám auta mi to nepřijde jako cena přemrštěná.

ZAJÍMAVOSTI


Designér automobilky Jaguar Ian Callum si nechal dle svého vlastního návrhu upravit klasický Jaguar Mark 2 ze 60. let. Stavbu provedla společnost Classic Motor Cars Limited – auto je osazené moderním V8 o objemu 4,2 litru
z Jaguaru XK, má pětistupňovou přímo řazenou převodovku a uvnitř například multimediální systém s dotykovým displejem. Změn doznal také podvozek a brzdy, ale tradiční vzhled vozu byl z velké části zachován, a to včetně drátěných kol. Auto hned po svém představení vzbudilo velkou vlnu zájmu a protože Ian Callum nemá nic proti, vznikne omezená série vozů postavená podle stejného receptu. Počet kusů zatím oznámen nebyl, cena
vozu se ale podle příplatkových prvků výbavy bude pohybovat od 12 do 18 milionů korun.

Minulý víkend si bývalý mistr světa v rallye Petter Solberg připsal další letošní vítězství v mistrovství světa v rallyekrosu, když při závodě v Německu porazil
dvojnásobného šampiona DTM Mattiase Ekströma. Na tom by nebylo nic neobvyklého, kdyby rozdíl mezi nimi na cílové pásce nečinil pouhých 0,005 sekundy, což je nejtěsnější vítězství v celé sedmačtyřicetileté historii rallyekrosu!

 

PŘEDSTAVENÍ


Nissan minulý týden uvedl na český trh dva nové modely. Jedním z nich je Nissan Pulsar, který míří do velice nabitého segmentu hatchbacků nižší střední třídy. Bojovat chce především bohatou výbavou s prvky známých
z vyšších segmentů – za všechny jmenujme například systém samočinného nouzového brzdění, multimediální systém NissanConnect, který umí pracovat i s aplikacemi jako je Facebook, Google nebo TripAdvisor, dále jsou to LED hlavní světlomety a nebo systém pomáhající trakci na výjezdech ze zatáčky přibrzďováním jednotlivých kol vozu. Silnou stránkou Pulsaru je také vnitřní prostor, kterého je hatchback nižší střední třídy především díky dlouhému rozvoru opravdu hodně. Je to dáno ovšem také o něco vzpřímenějším posezem. Za to na zavazadla v základním uspořádání zbývá pouze průměrných 385 litrů. Na výběr jsou zatím dva motory – přeplňovaná
zážehová 1.2 DIG-T s výkonem 115 koní a stodesetikoňový diesel 1.5 dCi. Později nabídku motorů rozšíří i silnější zážehová 1.6 DIG-T s výkonem 190 koní a v plánu je i ryze sportovní verze. Ceny Nissanu Pulsar začínají na částce 329 900 korunách. 

Druhou novinkou Nissanu je nová generace modelu XTrail, který se svou velikostí řadí nad oblíbený Qashqai. I on se může pochlubit zajímavou výbavou a také variabilním uspořádáním interiéru, když například druhá
řada sedadel se dá posouvat v rozmezí nějakých 20 cm a tak si můžete vybrat, zda chcete více prostoru pro cestující nebo pro zavazadla. Nový X-Trail může disponovat inteligentním pohonem všech kol All Mode 4x4, který na základě aktuálních podmínek rozděluje sílu motoru mezi přední a zadní kola. V základu je ovšem XTrail předokolka. Zatím jediným motorem je diesel 1.6 dCi s výkonem 130 koní, který v případě pohonu předních kol může být kombinován s přímo řazenou šestistupňovou převodovkou nebo bezestupňovou XTronic CVT, pro pohon všech kol je k dispozici pouze přímo řazená převodovka. V průběhu příštího roku Nissan nabídne i zážehový motor 1.6 DIG-T s výkonem 163 koní. Nový Nissan X-Trail u nás pořídíte od 600 000 korun. 

 

MOTORSPORT


Pořadatelé letošního ročníku Race of Champions, který se tentokrát pojede na Barbadosu, pomalu začínají plnit startovní listinu velkými jmény. Mezi prvními byli potvrzeni dva poslední finalisté – vítěz a v současnosti pilot F1
Romain Grosjean a poražený finalista, rekordman v počtu vítězství ve 24hodinovce v Le Mans Tom Kristensen. Jen připomenu, že Race of Champions je podnik, který více než 25 let na konci sezóny svede na jednu trať největší hvězdy takových sérií jako je F1, rallye, Le Mans, MotoGP, NASCAR, Indy Car nebo X-Games a ty pak soupeří v identických vozech. Letošní ročník se po dlouhé době odehraje opět pod otevřeným nebem a to na okruhu Bushy Park na Barbadosu.

 

 

 

Zdroj: Zet

Lexus GS 250 Zdroj: Lexus

Lexus GS 250 Zdroj: Lexus

Auto Zet: Test vozu Lexus GS 250 a novinky od Nissanu na českém trhu Foto: Lexus GS 250 Zdroj: Lexus

reklama

Další články

  1. Ekonomika jihovýchodní Asie letos poroste pomaleji

    Byznys ·

    Asijská rozvojová banka (ADB) snížila odhad ekonomického růstu jihovýchodní Asie pro tento i příští rok. Důvodem je pomalejší růst poptávky v některých velkých ekonomi…

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.