Auto ZET: Test Suzuki Vitara S, světový rekord v driftování, Ferrari 250 GT SWB jako investice

V novém AutoZet si představíme vylepšený Ford Ranger, dozvíte se, jakou novinku chystají pro cyklisty v Polsku nebo jaká je situace na českém trhu s ojetinami po prvním čtvrtletí letošního roku. Otestujeme také Suzuki Vitara S s novým přeplňovaným zážehovým motorem 1.4 BoosterJet, řekneme si kolik měří nejdelší Audi a jaké nové zajímavé rekordy v poslední době padly.

AKTUALITY

Mazda si nechala ve Spojených státech patentovat nový wankel Skyactiv-R a z dokumentace vyplývá několik konkrétních údajů. Motor bude mít objem 1,6 litru a i zásluhou přeplňování má dosahovat výkonu až 400 koní. Mazda je vývojem motorů s rotačními písty proslulá, dokázala s ním vyhrát i 24h v Le Mans! Konstrukčně má tento motor několik neduhů, především pak vyšší spotřebu paliva i oleje, což Mazdu přinutilo ukončit výrobu modelu RX-8. Japonská automobilka však na možnost používat wankel nezanevřela a zdá se, že se jí povedlo neduhy vyřešit. Myšlenka na pokračovatele legendární Mazdy RX-7 je lákavá...

Ford koncem minulého týdne uvedl na český trh modernizované provedení svého terénního pick-upu Ranger. Ten je mimochodem nejprodávanějším autem svého segmentu na evropském trhu. Modernizovaný Ranger dostal masivnější masku chladiče a posílený diesel 2.2 TDCi, který je opět nabízen ve dvou výkonových variantách 150 a 160 koní. V nabídce zůstává také pětiválec 3.2 TDCi s výkonem rovných 200 koní. Na výběr je šestistupňová přímo řazená převodovka nebo šestistupňový automat. Uvnitř je největší změnou multimediální systém Sync 2 s 8“ dotykovým displejem. Na českém trhu je Ranger vždy vybaven přiřaditelným pohonem všech kol a redukcí. V terénu se bude hodit i světlá výška 230 mm, brodivost 800 mm a uzávěrka zadního diferenciálu. Za zmínku stojí i možnost tahat přívěsy do hmotnosti 3,5 tuny. Kdo by chtěl Ford Ranger spíše na image než na práci, může sáhnout po bohatě vybavené verzi Wildtrak. Základní cena Fordu Ranger je 723 096 CZK.

VW rozšířil nabídku motorů pro model Touran a to hned o dva nejvýkonnější. Mezi zážehovými jednotkami přibyl přeplňovaný čtyřválec 1.8 TSI naladěný na 180 koní. Maximum točivého momentu je ovšem omezeno na 250 N.m, protože tento motor bude párován výhradně se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG, která vyšší nezvládne. Přitom v jiných modelech má tento motor v kombinaci s přímo řazenou převodovkou o citelných 70 N.m víc. Druhým novým motorem pod kapotou Touranu je diesel 2.0 TDI s parametry 190 koní a 400 N.m a standardní převodovkou je pro něj šestistupňové DSG. Oba motory plní emisní normu Euro 6, oba dokáží Touran rozjet z klidu na 100 km/h v čase lehce přes 8 sekund a udělí mu rychlost přes 200 km/h. Zatímco verze s motorem 1.8 TSI se nejspíš na český trh vůbec nedostane, verze s dieselem ve výbavě Highline má základní cenu 749 900 CZK.

Pamatujete si na kontroverzní tah českého zastoupení Hyundaie, jehož prodejci nabízeli konfrontaci svezení s modely jihokorejské automobilky a konkurenční Škody? K něčemu podobnému teď naopak sáhl irský prodejce Škody Pilsen Auto, který zájemcům o model Superb nabízí svezení s BMW řady 5, aby si sami udělali názor na to, které z nich je lepší. Základním provedením BMW je v Irsku verze 520d a stojí 45 200 eur, Superb 2.0 TDI přijde na 32 555 eur. Irský prodejce se ovšem domnívá, že mnichovský sedan není o oněch zhruba 12 600 eur lepší. Kolik zákazníků došlo ke stejnému závěru už ale nikde uvedeno není...

Společnost Cebia vydala zprávu k prvnímu čtvrtletí letošního roku na trhu s ojetými auty. Vyplývá z ní, že pokračuje vzestup dovozu ojetých aut ze zahraničí, který je ve srovnání s prvním kvartálem loňského roku o 8 % vyšší. Přitom ze všech dovážených aut je jich polovina starší 10 let. Podle ředitele společnosti Cebia, Martina Pajera, k tomu Čechy vedou především obavy ze stočeného tachometru a technického stavu. Bohužel prý ale nejčastěji dováží auta, která v zahraničí sloužila ve firemních flotilách a mají vysoký nájezd kilometrů. Největší zájem je přitom o vozy s cenou do 200 000 CZK, ty v prvním čtvrtletí letošního roku tvořily 69 % všech prodaných ojetých aut. Průměrná cena letos prodaných ojetin je 203 800 CZK.

  

TEST – Suzuki Vitara S

Nová generace Suzuki Vitara se výrazně odchýlila od filozofie, kterou vyznávaly ty předešlé. Vitara vždy stála trochu stranou mimo hlavní proud módních SUV. Základ konstrukce tvořil pevný rám, motor byl uložen podélně, poháněna byla primárně zadní kola, zadní náprava byla tuhá a nechyběla ani redukční převodovka a výborné schopnosti v terénu. S trochu nadsázky byla Vitara něco jako Patrol nebo Land Cruiser vypraný na 90 °C. Nová generace Vitary má zcela novou vizáž, samonosnou karoserii, motor uložený napříč a postrádá i mezinápravový diferenciál. Neztratila tím své kouzlo? To jsem testoval na verzi Vitara S s novým přeplňovaným zážehovým motorem 1.4 BoosterJet.

Výraznou změnou prošla vizáž Vitary a první dojem je, že se jedná o auto ne o jednu, ale o několik generací mladší. Málokdo z vás by také řekl, že je Vitara kratší auto než například Škoda Yeti nebo Jeep Renegade. Karoserie se vyznačuje rovněž krátkými převisy, což oceníte nejen při manévrování ve městě, ale i v terénu. Na zevnějšku Vitaru S s přeplňovaným motorem od té se atmosférickou „jedna-šestkou“ poznáte podle červených prvků v hlavních světlometech. Testovaná Vitara S v bílé barvě a s černými koly prostě vypadala dobře, neotřele a zajímavě.

Rovněž interiér je řešen jednoduše, multimediální systém dokonce nemá jediné tlačítko nebo ovladač a než si zvyknete na ovládání hlasitosti sliderem, občas si omylem upravíte teplotu klimatizace. Palubní deska a výplně dveří jsou z tvrdého plastu, jsou lehčí a levnější. Ano, nejsou vrcholem luxusu, ale jsou akceptovatelné a alespoň z Vitary necítíte, že si hraje na něco, čím není. Sedí se výš a celkem hodně vzpřímeně, díky čemuž i relativně malá Vitara nabízí dostatek místa k sezení vpředu i vzadu. Zavazadlům je v základním uspořádání vyhrazeno 375 litrů, prostor lze ovšem zvětšit sklopením zadních sedadel a vznikne při tom zcela rovná plocha a objem 1120 litrů. Další úložný prostor je pod podlahou kufru.

Testovaná Vitara S byla osazena nový přeplňovaným zážehovým motorem 1.4 BoosterJet kombinovaným se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou. Má sice jen o 20 koní vyšší výkon než atmosférická „jedna-šestka“, ale o plných 64 N.m navíc svezení s Vitarou S výrazně mění. Stále to není žádný trhač asfaltu, avšak přeplňovaní s sebou přineslo to, co Vitaře s atmosférickým motorem chybělo nejvíce, tedy pružnost ve středních otáčkách. Maximální točivý moment je k dispozici od 1200 do 4000 min-1 a motor svým projevem ani tak nepřipomíná přeplňovaný motor, jako spíše větší atmosférický a když k tomu přičtete, že Vitara S v téhle konfiguraci váží 1285 kg vyjde vám z toho akceptovatelná dynamika. Například z klidu na 100 km/h se Vitara S dostane za 10,2 sekundy, což je o téměř dvě sekundy rychleji než u verze s 1.6.

1.4 BooosterJet je ve Viatře S celkem dobře odhlučněna, přesto cítíte, že by to mohlo být ještě lepší. Odstupňování převodovky k motoru sedí a nevyžaduje časté řazení, to je z části dáno i pružností motoru. Vitara S je na normální ježdění velice příjemné a milé auto a umí se odměnit velice dobrou spotřebou paliva. Jezdil jsem s Vitarou týden po Praze i po dálnicích a na konci testu svítila na palubním počítači hodnota 6,2 l/100 km. V tabulce technických údajů je uvedeno 5,4. K čemu je potřeba diesel?

Hmotnost pouhých 1285 kg, lehký motor pod kapotou a kola téměř v rozích karoserie se pozitivně podepisují na jízdním projevu Vitary S. Na silnici velice hbitě a na SUV až nečekaně agilně reaguje na každý sebemenší pohyb volantem a i přes vyšší stavbu karoserie a světlou výšku 185 mm dovoluje rychlé průjezdy zatáček bez přehnaných náklonů a s velkou dávkou jistoty. Chování Vitary S na silnicích bylo pro mne velice milým překvapením. Nejen v terénu můžete využít výhody pohonu všech kol AllGrip, ten nabízí režimy Auto, Sport, Snow a Lock a hodit se může i asistent pro sjíždění prudkých svahů, takže ani terénu se s Vitarou S bát nemusíte.

Celkově vzato bylo pro mne týdenní ježdění se Suzuki Vitara S plné příjemných překvapení. Lehká konstrukce, akorátní motor, velice dobré jízdní vlastnosti na silnici, nízká spotřeba a také bohatá výbava za přijatelnou cenu činí z nové Vitary S pro mnohé až nečekaně silného hráče, s nímž je třeba na trhu s malými kompaktními SUV vážně počítat. Auto osazené přeplňovaným zážehovým motorem 1.4 BoosterJet, přímo řazenou převodovkou a pohonem všech kol, má cenu 537 900 CZK a to vzhledem k nabízenému považuji za hodně dobrou nabídku. Suzuki Vitara S prostě stojí za pozornost!

 

ZAJÍMAVOSTI

Lidé vymýšlí nejrůznější disciplíny, ve kterých stanovují rekordy. Jednou z těch ne právě obvyklých je driftování v co nejvyšší rychlosti. Až donedávna tento rekord držel jistý Jakub Przygonski s upravenou Toyotou GT86, který jel řízeným smykem v rychlosti 256 km/h. Nový rekord má ovšem hodnotu mnohem vyšší – téměř 305 km/h. Stanovil jej japonský šampion v driftování Masato Kawabata, když se 3. března na mezinárodním letišti Fujairah ve Spojených arabských emirátech posadil za volant notně upraveného Nissanu GT-R a v rychlosti přes 300 km/h jel se zádí vybočenou o 30°. Na rekordním GT-R byla provedena celá řada úprav, ale dvě byly klíčové – motor byl výrazně posílen na 1380 koní a poháněna jsou u tohoto vozu jen zadní kola.

O další světový rekord se údajně postaral americký supersport Hennessey Venom GT Spyder, který podle neoficiálních informací pokořil dosud nejvyšší rychlost 435,3 km/h. Venom GT Spyder pohání notně upravený V8 o objemu rovných 7,0 litrů, který je dopován dvojicí turbodmychadel a umí spalovat i bioethanol E85. Maximální výkon činí 1473 koní, akcelerace z klidu na 100 km/h trvá jen 2,5 sekundy a teoretická maximální rychlost činí 450 km/h. Nyní už zbývá jen nový rekord oficiálně potvrdit.

Klasická Ferrari patří v poslední době k nejvyhledávanějším vozům a movití lidé do nich stále častěji investují. Nově je na prodej Ferrari 250 GT SWB Berlinetta z roku 1961, které je zajímavé tím, že se jedná o vůz, který byl v roce 1961 vystavován na stánku automobilky na pařížském autosalonu. Za svůj automobilový život vystřídalo pět majitelů, přičemž ten poslední jej má od roku 1969 a pravidelně s ním jezdil. Auto je ve skvělém stavu a má plnou servisní historii u Ferrari. Vzniklo pouze 176 exemplářů Ferrari 250 GT SWB a tomu odpovídá i cena, je očekáváno, že při dražbě překoná hranici 10 milionů dolarů. Za kolik bude opravdu prodáno se dozvíme 9. června, kdy proběhne dražba při Le Mans Classic.

S revoluční myšlenkou přišel polský ministr infrastruktury Andrzej Adamczyk, který navrhuje, aby cyklisté měli povinně doklad na způsob řidičského průkazu a za jízdu bez něj by mohli dostávat i pokutu. Argumentuje tím, že v Polsku každý rok zemře okolo 300 cyklistů a mnoho z nich přitom ani nezná základní dopravní předpisy. Podmínky pro provoz na pozemních komunikacích by měly být stejné pro všechny, včetně cyklistů. Proti jsou samozřejmě cyklistické organizace, které prohlašují, že to jde proti cyklistické dopravě, která by měla být naopak rozvíjena. A teď si to srovnejte s tím, že české ministerstvo dopravy chystá zóny s absolutní předností cyklistů. Jak je vidět, jsou věci, kvůli kterým by stálo za to žít v Polsku...

Německý Spolkový úřad pro motorová vozidla provedl vlastní testy různých vozů osazených dieselem a zjistil, že jediný, kdo používal speciální program na obelhávání emisních limitů je koncern Volkswagen. Vozy ostatních značek sice v reálném provozu rovněž vykazovaly odchylky od tabulkových hodnot, ale vešly se do zákonem daných limitů. Kompletní výsledky KBA zveřejní na konci dubna. Jen připomenu, že kvůli výrazně vyšším emisím v reálném provozu svolal auta do servisu Renault a určité problémy měl i Opel, BMW nebo Mercedes.

 

AKTUALITY

Aston Martin modernizoval modelovou řadu Vantage, včetně vrcholného provedení V12 Vantage S. Vítanou novinkou je zařazení sedmistupňové přímo řazené převodovky, která tak doplňuje sedmistupňovou robotizovanou skříň Speedshift III. Zákazníci si mohou vybrat, kterou z nich bych ve voze chtěli a není třeba ani za jednu připlácet. Nový manuál má klasickou kulisu řazení do H, přičemž jednička se řadí k sobě a dozadu. Dále je vybaven systémem AMShift, který při řazení vypíná zapalování, a při podřazování dává meziplyny. Šestilitrový atmosférický V12 disponuje výkonem 572 koní a V12 Vantage S díky němu akceleruje z klidu na 100 km/h za 3,9 sekundy a dosahuje maximální rychlosti 330 km/h.

Audi nově dává pojmu prodloužená verze nový rozměr a to díky modelu A8 L extended. Úctyhodných 6,36 metru dlouhá limuzína vznikla na speciální přání jednoho evropského zákazníka a vyvolala takový ohlas, že Audi v případě dalších zájemců vyrobí další. Stavba trvala necelý rok, hlavním úkolem bylo vyztužení karoserie tak, aby byla zachována její torzní tuhost. Ve srovnání  s běžným Audi A8 L je rozvor prodloužen o více jak metr na konečné 4,22 metru, auto váží téměř 2,5 tuny, má posílený brzdový systém, interiér je šestimístný, přičemž všechna sedadla jsou orientována po směru jízdy a elektricky nastavitelná. K pohonu slouží zážehový V6 3.0 TFSI s parametry 310 koní a 440 N.m, prodloužená A8 akceleruje z klidu na 100 km/h za 7,1 sekundy a maximální rychlost je omezena na 250 km/h.

Už před nějakou dobou oběhla svět zpráva, že úpravce Chevroletů – společnost Callaway – chystá Corvette upravenou na stylový shooting brake. Projekt C21 se rodil celé tři roky a ještě není zcela u konce. Auto už je ale v závěrečné fázi úprav a existují finální verze vizualizací. Fíglem celé úpravy je skutečnost, že je možné ji bez problémů vrátit zpátky. Protože se týká jen části za odnímatelným panelem střechy, bude tak možné jezdit i s nebem nad hlavou. Objem kufru nikde uváděn není a ani cena vozu, v roce 2013 ale Callaway prohlašoval, že cena přestavby je necelých 23 000 USD, při dnešním kurzu je to bezmála 550 000 CZK, což není zrovna málo. Vážní zájemci už mohou skládat zálohy a objednávat.

 

MOTORSPORT

Citroen oznámil, že po vynechání soutěží v Mexiku a Argentině, se DS 3 WRC opět objeví v polovině května v Portugalsku a na začátku července v Polsku. V Portugalské rallye Abu Dhabi Total World Rally Team nasadí hned tři vozy a za jejich volanty Kris Meeke, Stéphane Lefebvre a Khalid Al-Qassimi, v Polsku pojedou dvě DS 3 WRC pilotované Stéfanem Lefebvrem a Craigem Breenem. Připomeňme si, že v Monte Carlu a ve Švédsku byl Kris Meeke více než zdatným soupeřem pro Sebastiena Ogiera, ale v obou případech ho kameny v závodní stopě připravily o možnost bojovat o vítězství.

Tento víkend startuje v portugalském Montalegre nová sezóna mistrovství světa v rallyekrosu. Mistrovský titul mezi jezdci obhajuje Petter Solberg, v týmech pak Team Peugeot Hansen. Ten letos nasadí dva zbrusu nové Peugeoty 208 WRX do kompletní sezóny mistrovství světa, za jejichž volanty se posadí Timmy Hansen a Sebastian Loeb. Všechny evropské podniky a vybrané dva v zámoří pojede s loňským vozem Davy Jeanney a evropský šampionát plus vybrané podniky mistrovství světa pak pojede Kevin Hansen.

Španělský SEAT po vylepšeném Leonu Cup Racer ve specifikaci pro TCR přichází s další závodní verzí Leonu. Ta je určena pro skandinávský šampionát cestovních vozů a se sériovým Leonem nemá prakticky vůbec nic společného. V STCC je totiž základ všech vozů stejný, karoserie je pouze siluetou připomínající sériové auto, k pohonu slouží uprostřed uložený V6 o objemu 3,5 litru s výkonem 420 koní a přes šestistupňovou sekvenční převodovku a samosvorný diferenciál jsou poháněna zadní kola. Karoserie Leonu pro STCC je pouze dvoudveřová a má záď ve tvaru kupé a nikoli hatchbacku. SEATy do skandinávského šampionátu nasadí tým PWR Racing, který do loňské sezóny závodil se Saaby 9-3. Kromě toho v sérii závodí také Volvo, Dacia a Kia. První ze sedmi letošních podniků se jeden o víkendu na přelomu dubna a května.

Mistr světa F1 z roku 1997 Jacques Villeneuve je znám svými výroky, ve kterých si nebere servítky. Nedávno okomentoval otevřený dopis asociace jezdců adresovaný vedení F1, ve kterém požadují změny v systému vedení šampionátu. Podle Villeneuva by se o takové věci jezdci vůbec starat neměli, měli by být ticho a soustředit se na svoji práci, což je pilotování závodního vozu. Zároveň tvrdí, že by F1 měla přestat komplikovat a neustále měnit svá pravidla s odvoláním na to, že fotbal má také stále stejná pravidla bez ohledu na to, jak atraktivní zápasy jsou. Kvituje návrat k systému kvalifikace používaném v letech 2006-2015, podle Villeneuva by ale byl vůbec nejlepší návrat k formátu, kdy měl každý jezdec trať sám pro sebe na jedno rychlé kolo. F1 podle něj potřebuje něco old school, něco normálního.

 

 

 

 

Suzuki Vitara S

Suzuki Vitara S

Suzuki Vitara S

Suzuki Vitara S

Auto ZET: Test Suzuki Vitara S, světový rekord v driftování, Ferrari 250 GT SWB jako investice Foto: Suzuki Vitara S

reklama

Další články

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.