Auto ZET: Test Subaru Outback; první dny na autosalonu v Ženevě

Pravidelný motoristický magazín Auto Zet přináší recenzi připravované nové generace vozu Subaru Outback. Magazín zároveň popisuje dění v prvních dnech autosalonu v Ženevě. Dočtete se například o automobilových novinkách, které zde vystavují výrobci osobních, sportovních i luxusních vozů.

Další díly pořadu

AKTUALITY

Ženevský autosalon je tradičně událostí, kde jsou hned na samý úvod vyhlašovány výsledky ankety Evropské auto roku 2015. Ze sedmi již dříve vybraných finalistů nakonec odborná porota složená z 58 novinářů ze 22 evropských zemí udělila nejvíce bodů novému VW Passat. Druhý skončil s velkým odstupem Citroen C4 Cactus, třetí příčka patří Mercedesu-Benz třídy C, čtvrté místo obsadil Ford Mondeo, páté Nissan Qashqai, šesté skončilo BMW řady 2 Active Tourer a poslední ve finálovém výběru skončil Renault Twingo.

Honda si s uvedením sériové podoby nového Civicu Type-R dávala hodně na čas, napínala své fanoušky různými koncepty a kusými informacemi. Tomu je konec, na ženevském autosalonu bylo toto auto představeno v celé své kráse a včetně podrobné specifikace. Civic Type-R je první Hondou, která má pod kapotou zážehový čtyřválec 2.0 VTEC Turbo s přímým vstřikováním paliva. Finální parametry zní 310 koní a 400 N.m, motor si uchovává pro Hondy typický točivý charakter. Převodovka je šestistupňová přímo řazená, podvozek dostal elektronicky nastavitelné tlumiče, brzdy Brembo mají vpředu průměr 350 mm, pneumatiky jsou v rozměru 235/35 R 19 a maximální rychlost činí 270 km/h. Co je ale pro všechny nadšence nejdůležitější, je čas na Severní smyčce Nürburgringu. Honda sebevědomě tvrdila, že Civic Type-R bude nejrychlejší předokolkou a... je! Civic Type-R zajel čas 7:50,63 a pokořil tak nejen Leon Cupra, ale i výrazně odlehčený Megane RS Trophy R.

Renault sliboval pro ženevský autosalon vůz z dílen Renault Sport a až do zahájení autosalonu se mu podařilo utajit, o co půjde. Nakonec je jím Clio RS Trophy, dostalo o 20 koní a 20 Nm posílenou 1.6 Turbo, takže výsledné hodnoty zní 220 koní a 260 Nm, má snížený podvozek s tužšími tlumiči a o 40 % tvrdšími pružinami. Fanoušci si přáli přímo řazenou převodovku, ale i Clio RS Trophy má dvouspojkovou převodovku EDC. Budiž alespoň nějakou útěchou, že ve sportovním režimu řadí rychleji, v režimu Race dokonce o 50 %.

SEAT dlouho uvažoval o výrobě SUV. To se nakonec stane skutečností, neboť na autosalonu v Ženevě je vystaven koncept 20V20, z něhož by měl být v příštím roce sériový model. Svou velikostí se vůbec historicky první SUV od SEATu řadí mezi koncernové příbuzné Tiguan a Touareg. Nejblíž mu ale bude plánované SUV od Škody Auto, kterému se zatím pracovně říká Snowman. Půjde o podobný vztah jako mají Rapid a Toledo a mladoboleslavská automobilka bude španělské SUV také vyrábět. SEAT slibuje širokou paletu přeplňovaných zážehových i vznětových motorů a kufr o objemu přes 600 litrů. Premiéra sériového vozu je naplánována na autosalon v Ženevě v roce 2016.

Volkswagen vedle Passatu AllTrack, o kterém jsme psali minule, přivezl na ženevský autosalon také studii čtyřdveřového čtyřmístného kupé Sport Coupé Concept GTE. S největší pravděpodobností se jedná o předzvěst budoucího VW CC, ale také o ukázku, jakým směrem se bude ubírat design sériových Volkswagenů uváděných v blízké budoucnosti. K pohonu konceptu byl zvolen zážehový šestiválec v kombinaci se dvěma elektromotory. Celkový výkon činí 469 koní a kromě toho, že auto umí zrychlit z klidu na 100 km/h za 5 sekund, dokáže rovněž ujet 50 kilometrům v čistě elektrickém režimu a chlubí se kombinovanou spotřebou 2,0 l/100 km.

Nissan na ženevském autosalonu ukazuje, jak bude vypadat příští generace modelu Micra a další modely. Používá k tomu koncept Sway, který dostal do vínku nápadný, až výstřední design a jednoduchý a nápaditý interiér. Důležité je, že ačkoli vše vypadá tak jak má, aby poutalo pozornost návštěvníků autosalonu, nejedná se o prvky, které by byly nerealizovatelné v sériové produkci. Kolik si toho nakonec nový Nissan Micra ponechá z prezentovaného konceptu Sway, uvidíme přibližně za rok a půl.

Také Suzuki vystaveným konceptem iM-4 leccos naznačuje. Ani ne 3,7 metru dlouhé auto s vyšší stavbou karoserie je postavené na zcela nové podvozkové platformě, má podobný rozvor jako nová Fabia a k pohonu je použit takzvaný mild hybrid, tedy pohonná jednotka, kde elektromotor spalovacímu motoru jen asistuje a není schopen auto sám pohánět. Oním spalovacím motorem je přeplňovaná zážehová 1.2 Dualjet. Elektromotor integrovaný do startéru funguje při rekuperaci energie i jako generátor. Suzuki koncept vybavila blíže nespecifikovaným pohonem všech kol. Ta jsou obuta do relativně úzkých pneumatik s velkým průměrem o rozměru 215/45 R 18. Suzuki podle všeho bude sériovou podobu studie iM-4 vyrábět už příští rok.

 

TEST – Subaru Outback 2.0d CVT

Současná generace Subaru Outback se loučí, jeho nová generace se naopak co nevidět začne prodávat. České zastoupení proto vyprodává aktuální generaci se zajímavou slevou. Jak tohle auto obstojí dnes těsně před odchodem do důchodu jsem vyzkoušel na Outbacku s dvoulitrovým dieselem kombinovaným s bezestupňovou převodovkou Lineartronic.

Pomalu odcházející generace Outbacku je na trhu od roku 2009 a dnes si už nikdo ani nevzpomene, jaké rozpaky její vzhled tehdy vyvolal, stejně jako absence bezrámových dveří. Outback totiž o svých kvalitách přesvědčil stále stejnými hodnotami, jako je spolehlivost nebo výborné a vyvážené jízdní vlastnosti. Verze s označením X Cross Line se odlišuje jiným designem hlavních světlometů a masky chladiče, jinými kryty prahů a především jinými střešními ližinami, do kterých jsou integrovány příčníky. Ve chvíli, kdy ale nepotřebujete nic převážet, jsou příčníky šikovně schované v ližinách. Chytré a funkční.

Interiér je rovněž typickým Subaru, je jednoduchý, přehledný a dobře zpracovaný. O 80 mm delší rozvor se hodně příznivě podepsal především na prostoru pro nohy na zadních sedadlech. Je chvályhodné, že se interiér nesnaží na něco si hrát a je prostě uživatelsky příjemný. Odkládacích prostor a přihrádek je dost a jsou velké. Outback umí nabídnout zavazadlový prostor o objemu 526 - 1726 l. Praktickým detailem je možnost sklápění zadních sedadel páčkou v zavazadlovém prostoru.

Kombinace dvoulitrového dieselu s bezestupňovou převodovkou Lineartronic je v nabídce od léta 2013. Subaru v případě dieselu použilo stejnou verzi převodovky, jakou byste našli ve Foresteru XT. Ta je schopna přenášet vyšší točivý moment a zároveň má širší rozmezí převodových poměrů. Diesel jako takový zůstává stále stejný, má výkon 150 koní a točivý moment 350 Nm odevzdává v rozmezí 1600-2400 min-1. Outback umí zrychlit z 0 na 100 km/h za 9,7 sekundy a maximálně jede 195 km/h.

Na svezení s kombinací dieselu a bezestupňové převodovky jsem se těšil, protože u ostatních Subaru, kde  převodovka spolupracuje se zážehovými motory, se mi její projev moc líbil. Reakce při rozjezdu nebo při chuti prudce akcelerovat je velice rychlá, rychlejší, než nabízí většina běžných aut s konvenčními samočinnými převodovkami nebo dvouspojkovými skříněmi. Zároveň je jízda příjemně plynulá bez jakýchkoli rázů. Zajímavým detailem v chování převodovky je simulace klasického řazení se skokovými změnami převodových poměrů ve chvíli, kdy sešlápnete pedál plynu na více jak 65 %. Stejně tak v případě manuální volby převodových poměrů páčkami pod volantem převodovka Lineartronic pracuje se sedmi přednastavenými převodovými poměry.

Outback i při větší světlosti a na pneumatikách s relativně vysokými bočnicemi disponuje zajímavou agilitou a přesností ovládání. Při modernizaci před dvěma lety Outback dostal jiné tlumiče, tužší uložení prvků podvozku do karoserie a také tužší stabilizátory, to ještě více potlačuje již tak malé náklony karoserie - plochý motor se podepisuje na nízko položeném těžišti. Chování auta je neutrální a i při ostřejším svezení se nedotáčivost dostavuje docela pozdě a spíše ve chvíli, kdy přeženete nájezdovou rychlost do zatáčky. Svým chováním na klikatých silnicích dokáže Outback při světlé výšce 20 cm mile překvapit.

Týden ježdění s Outbackem mne přesvědčil o tom, že tohle auto má i dnes co říci. Jeho kouzlo objevíte ve chvíli, kdy se jím svezete. Ano, možná není výkřikem posledních designerských trendů, ale je to bytelné, velké auto, které má tu podmanivou schopnost díky tomu, že prostě funguje. A funguje dobře. Kombinace dieselu s převodovkou Lineartronic přináší komfort samočinné převodovky, ale díky variabilnímu převodovému poměru dokáže vyhovět charakteristice motoru. Při testu se po zhruba 700 ujetých kilometrech spotřeba ustálila na hodnotě 7,6 l/100 km. A teď to důležité, Subaru zbývá zhruba ještě 50 vozů téhle generace Outbacku, zhruba 2/3 jsou vybaveny dieselem a nabízená sleva činí 17 %.  Testované auto tak místo původních 989 000 CZK dnes můžete pořídit za 820 000 CZK.

 

ZAJÍMAVOSTI

Aston Martin už před koncem loňského roku začal v arabských zemích prodávat velkou limuzínu Lagonda Taraf. Překvapil ovšem tím, že ji bude nabízet i v Evropě a v jižní Africe. Bude přitom vyrobeno pouze 200 kusů, o jejichž výrobu se stará speciální divize Q. Všechny vozy budou vyrobeny ručně. Pozoruhodné je, že i při tak malém objemu výroby budou nabízeny verze s levostranným i pravostranným řízením. Novodobá Lagonda svým tvarem odkazuje na stejnojmenný vůz z přelomu 70. a 80. let, o pohon Lagondy Taraf se stará atmosférický šestilitrový V12 s výkonem 558 koní a vůz je s ním schopen dosáhnout maximální rychlosti 281 km/h. 

 

NOVINKY

Jednoznačně jednou z největších hvězd ženevského autosalonu je auto ze švédských dílen společnosti Christiana von Koenigsegga. Dostalo jméno Regera a jedná se o nejextrémnější hypersport současnosti. Koenigsegg v něm vůbec poprvé používá hybridní pohonnou jednotku a kombinuje pětilitrový, dvěma turbodmychadly přeplňovaný osmiválec a tři elektromotory. Zážehový motor sám o sobě dává výkon 1100 koní, dalších 700 koní je celkový výkon elektromotorů, z nichž u každého zadního kola je jeden a jeden je spojen přímo s klikovou hřídelí zážehového motoru. 1628 kg těžká Regera umí zrychlit z 0 na 100 km/h za 2,8 sekundy a na 400 km/h jí to trvá méně než 20 sekund. Impozantní je i pružné zrychlení – ze 150 na 250 km/h za 3,2 sekundy. Tohle auto má mimo jiné propracovanou aerodynamiku s aktivními prvky, ráfky z uhlíkového kompozitu a karbon-keramické brzdy. Christian von Koenigsegg plánuje produkci 80 exemplářů tohoto modelu, každý z nich bude stát minimálně 1,9 milionu dolarů.

Další velkou hvězdou je nové Porsche 911 GT3 RS. Atmosférický šestiválcový boxer o objemu 4,0 litry dává výkon rovných 500 koní a točí téměř 9000 min-1. Jedinou převodovkou je dvouspojková PDK a i díky ní umí 911 GT3 RS zrychlit z klidu na 100 km/h za 3,3 sekundy, na 200 km/h pak za 10,9 sekundy. Nejostřejší 911 váží 1420 kg a ve srovnání s 911 GT3 má jinak naladěný podvozek, lepší brzdy a efektivnější aerodynamiku. Porsche říká, že 911 GT3 RS zajede kolo na Severní smyčce Nürburgringu za 7:20. Základní cena byla stanovena na 181 690 eur, tedy něco málo přes 5 milionů korun.

K vidění je v Ženevě také Lamborghini Aventador LP750-4SV, kde písmena SV znamenají Super Veloce – super rychlé. Od běžného Aventadoru jej odlišuje výraznější styling karoserie s aerodynamickými doplňky, které generují téměř jednou takový přítlak, o 50 koní vyšší výkon dvanáctiválcového motoru a o 50 kilogramů nižší hmotnost. Místo klasických ukazatelů je v přístrojovém štítu velký TFT displej ne nepodobný těm používaným v závodních autech. Zásluhou pohonu všech kol sice Aventador LP750-4SV váží ne právě malých 1525 kg, ale zase umí zrychlit z klidu na 100 km/h za 2,8 sekundy a jede maximálně 350 km/h. Lamborghini také uvádí, že z rychlosti 100 km/h je toto auto schopno zastavit na pouhých 30 metrech. A cena? 327 190 eur, v přepočtu více než 9 milionů korun.

Aston Martin se na ženevském autosalonu prezentuje konceptem dvoudvéřového crossoveru se siluetou kupé. Jmenuje se DBX a naznačuje, jak by mohlo vypadat terénní kupé Aston Martin. Nabízí místo pro čtyři cestující, má větší světlou výšku a podle vyjádření automobilky má zcela změnit chápání klasického GT. Vůz je poháněn v kolech umístěnými elektromotory, takže umí nabídnout zavazadlový prostor vpředu i vzadu. Zajímavostí je nahrazení klasického mechanického řízení systémem drive-by-wire. Aston Martin ale nepotvrdil, že by koncept DBX byl přesně tím autem, které půjde do sériové výroby, pouze prý připravuje zákazníky na to, co mohou v blízké budoucnosti očekávat.

Dlouho dopředu bylo veřejným tajemstvím, že Audi v Ženevě představí novou generaci modelu R8. Na první pohled nová R8 vypadá spíš jako důkladný facelift než nové auto, je také postavena na vylepšené platformě minulé generace. Karoserie dostala ostřejší rysy a vedle hliníkového základu je více použito karbonu, proto R8 zhubla o 50 kilogramů na 1454 kg. K pohonu budou zpočátku k dispozici dvě verze zážehového desetiválce kombinované výhradně se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Slabší provedení bude mít 540 koní a 540 Nm a zrychlí z klidu na 100 km/h za 3,5 sekundy, silnější verze bude mít 610 koní a 540 Nm. Audi rovnou představilo i čistě elektrickou verzi R8 e-tron. Tu pohání dva elektromotory s celkovými parametry 462 koní a 920 Nm. Audi se podařilo téměř zdvojnásobit kapacitu baterií. Dojezd by tak měl činit až 450 km. R8 e-tron se chlubí i hodnotou zrychlení z klidu na 100 km/h v čase 3,9 sekundy, ale o maximální rychlosti nebo hmotnosti auta zatím nepadlo ani slovo. Stejně tak zatím zůstává neznámá jeho cena.

Bentley EXP 10 Speed 6 – tak se jmenuje koncept kompaktního dvoumístného kupé britské automobilky, který je nejen předznamenáním budoucího sportovního modelu, ale také nového designu vozů Bentley. Ten se inspiruje v leteckém průmyslu a vyznává čisté linie. Interiér zase vzbuzuje pocit jednoduchosti a citu pro každý detail, typický pro ruční práci. Mezi v úvahu přicházející konkurenty budoucího malého kupé Bentley lze zařadit například Aston Martin Vantage, což by znamenalo, že nové Bentley bude výrazně lehčí, sportovnější a také hospodárnější než Continental GT.

Lexus se v Ženevě snaží oslovit zákazníky pro něj zcela nového segmentu – Lexus LF-SA je totiž koncept malého městského crossoveru. Pod odvážně tvarovanou karoserií plnou ostrých hran nepostrádající typické designérské prvky jako je maska chladiče ve tvaru přesýpacích hodin nebo LED světlomety pro denní svícení ve tvaru dýmky se skrývá technika hybridní Toyoty Yaris. Nebývá moc často zvykem, že by Lexus ukazoval koncept, z něhož by nakonec nic nebylo, a i v tomto případě se proslýchá, že sériového vozu se dočkáme v roce 2018.

 

MOTORSPORT

Audi R8 si na ženevském autosalonu neodbylo svou premiéru jen v sériové podobě, ale rovnou i v té závodní. Podobně jako v předchozí generaci, dostala závodní R8 přídomek LMS, váží 1225 kg a je tak o 25 kg lehčí než předchůdce, zároveň má ale o 39 % vyšší torzní tuhost. Desetiválcový motor o objemu 5,2 litru vybavený předepsaným restriktorem disponuje výkonem 585 koní. První ostré nasazení nové Audi R8 LMS čeká v květnové 24h na Nürburgringu.

Svou novou zbraň pro šampionáty, kde se jezdí s vozy GT3, představil také Mercedes. Je dle očekávání postavena na modelu AMG GT, disponuje výkonem okolo 600 koní a na zadní kola je síla motoru přenášena přes šestistupňovou sekvenční převodovku. Překvapením je použitý motor – místo upraveného, dvojicí turbodmychadel přeplňovaného osmiválce o objemu 4 litry se pod dlouhatánskou přední kapotou ukrývá atmosférický osmiválec o objemu 6,2 litru, který poháněl už předchůdce SLS AMG GT3. Už v sériovém podání měl tenhle motor fantastický zvuk, takže se těším, až na nějaké závody vyrazím.

A ještě pohled do DTM. Audi potvrdilo všech svých osm pilotů i pro letošní sezónu s tím, že je zároveň ponechá ve stejných týmech jako v loňské sezóně. Už před časem jsme v AutoZet psali o tom, že nováčkem v sestavě BMW je pro letošní rok Tom Blomqvist, který nahradil Američana Joyeho Handa. BMW ovšem také zamíchalo složením jednotlivých týmů – pouze mistrovská sestava týmu RMG Marco Wittmann a Maxime Martin zůstala beze změny. Augusta Farfuse u týmu RBM doplnil právě Tom Blomqvist, Bruno Spengler se od týmu Schnitzer stěhoval k Timu Glockovi do týmu MTEK a opačným směrem se přesunul k týmu Schnitzer Antonio Felix da Costa, kde bude týmovým kolegou Martina Tomczyka. Rozdělení jezdců k týmům oznámil už i Mercedes. Barvy týmu HWA bude hájit kvarteto Paul di Resta, Christian Vietoris, Robert Wickens a Pascal Wehrlein, tým Mücke má Daniela Juncadellu a nováčka Maxiho Götze a nový tým ART dostal zkušeného Garyho Paffetta a nováčka Lucase Auera.

 

Auto Zet je pravidelný pořad vysílaný ve Studiu Zet na BBC, který připravuje Petr Horák. Premiéru pořadu si můžete poslechnout každý pátek v 9.46, reprízu v pátek ve 14.46 a také o víkendu.

 

 

Subaru Outback

Subaru Outback

Subaru Outback

Auto ZET: Test Subaru Outback; první dny na autosalonu v Ženevě Foto: Subaru Outback

reklama

Další články

  1. Babiš odmítá rozdělení Ukrajiny na dva státy

    Společnost ·

    Podle vicepremiéra a předsedy hnutí ANO Andreje Babiše Česko nesouhlasí s rozdělením Ukrajiny na dvě země, protože země v roce 1938 zažila podobnou zkušenost. Odpovědě…

  2. Euro je vůči dolaru nejníže za 11 a půl roku

    Byznys ·

    Jednotná evropská měna se včera propadla na novou nejnižší hodnotu vůči dolaru. Jedno euro se prodávalo za méně než 1,1 dolaru, což je nejméně od září 2003. Jednotná e…

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.