Auto ZET: Test Subaru Outback; nejčastěji kradená auta; výstavba silnic z recyklovaného odpadu

Nové vydání motoristického magazínu Auto Zet přináší recenzi nové verze Subaru Outback se zážehovým dvouapůllitrem a bezestupňovou převodovkou Lineartronic. Dále se dozvíte o konceptu plastových bloků z recyklovaného odpadu, ze kterých je možné stavět silnice. Magazín také prozradí, která auta jsou nejčastěji terčem zlodějů.

AKTUALITY

Společnosti VolkerWessels a KWS Infra představily koncept plastových bloků vyrobených z recyklovaného odpadu, z nichž je možné stavět silnice. Vnitřek bloků je dutý, takže do něj lze uložit kabely nebo potrubí, pro stavbu silnice není třeba zpevněného podloží, také údržba má být levnější než u klasických silnic a plastová silnice je odolnější proti erozi, povětrnostním podmínkám a bez problémů zvládá teploty v rozsahu -40 až +80 °C. Firmy chtějí k výrobě bloků využívat odpad vylovený v moři, funkčnost tohoto nového konceptu bude vyzkoušena na komunikacích v nizozemském Rotterdamu.

Policie České republiky si za necelých 100 milionů korun pořídila další civilní auta na měření rychlosti, tentokrát jde o 85 vozů Škoda Octavia, které budou hlídkovat zejména na silnicích nižších tříd. Policie přitom už disponuje flotilou výkonných Passatů a Superbů, které operují na dálnicích a rychlostních silnicích. Ani v tomto případě nepůjde o žádné slabé motory, minimální výkon nových vozů je 180 koní. Představitelé policie nákup vozů obhajují zvýšením bezpečnosti, které přítomnost těchto vozů na silnicích přinese. Nelze se ovšem ubránit názoru, že jde spíše o další nástroj jednoduchého výběru pokut za překročení povolené rychlosti namísto zaměření se na opravdu nebezpečné aspekty provozu na českých silnicích. Tragický úvod prázdnin nakonec ukázal, že v rychlosti hlavní problém nebude.

Společnost Cebia zveřejnila zprávu mapující vývoj na poli ojetých vozů v České republice za první polovinu roku 2015. Mimo jiné z ní vyplývá, že v prvních šesti měsících letošního roku mělo český původ jen 68 % prodaných ojetin, nejvíce vzrostl počet dovozů z Německa. Kupující se už také zaměřují na o něco dražší vozy, průměrná cena prodaných ojetin stoupla na 218 tisíc korun a výrazně stoupl prodej ojetin dražších než 350 tisíc korun. Třetina prodaných ojetin je mladší než 5 let a třetina starší než 9 let, přičemž průměrný udávaný stav tachometru byl 146 000 km. Nejoblíbenější barvou u ojetin je modrá a šedá, nejžádanějším vozem je stále Škoda Octavia, i když zájem o ni klesá.

Zajímavou statistiku týkající se vykrádání aut uveřejnila také Česká pojišťovna. Její klienti loni ohlásili bezmála 1 900 vykradených aut, přičemž nejčastěji jsou terčem vozy mladší 5 let. Zloději mají v hledáčku zejména navigace, řídící jednotky, airbagy nebo xenonové světlomety. Nejčastěji jsou auta vykrádána v Praze, celých 60 % případů pochází z hlavního města České republiky, a krade se nejen na ulicích, ale i v podzemních garážích, uzavřených areálech firem nebo hotelových parkovištích. Častěji k vykrádání aut dochází v noci, na druhou stranu pod rouškou tmy zloději neponičí auto tolik jako při vykrádání přes den a odcizí jen konkrétní díl. Vykrádání vozu v denních hodinách je prováděno brutálnějším způsobem a škoda způsobená na ostatních věcech často přesahuje cenu ukradeného dílu.

Škoda přišla s novými standardy pro své prodejce. Díky širší modelové řadě se od počátku příštího roku změní požadavky na velikost plochy pro prezentaci modelů v showroomu. Ne všichni současní prodejci však tyto požadavky splňují, podle vyjádření šéfa prodejní organizace pro Českou republiku Luboše Vlčka aktuálně nové standardy splňuje asi 66 prodejců. V současnosti přitom v republice funguje 211 prodejních míst,od příštího roku by jich ovšem mohlo být jen 180, ne všichni prodejci jsou připraveni investovat do rozšíření stávajících prodejen a od nového roku se z nich stanou jen autorizované servisy. 

 

TEST – Subaru Outback 2.5i Lineartronic

Nová generace Subaru Outback byla v České republice oficiálně představena ve druhé polovině března a na konci dubna jsem měl nový Outback s dvoulitrovým dieselem v klasickém testu. Už při představení se mi ale o poznání více líbil projev Outbacku se zážehovým dvouapůllitrem a standardně dodávanou bezestupňovou převodovkou Lineartronic. Ten jsme do testu dostal minulý týden.

Subaru se při tvorbě nové generace Outbacku zaměřilo na zdokonalení slabých míst té předchozí. Základ vozu je v podstatě stejný, ale výrazně vylepšený. Například torzní tuhost karoserie je o plných 67 % vyšší, vylepšena byla aerodynamika, vylepšený je také podvozek, řízení nebo pohon všech kol. Design Outbacku je celkově uhlazenější, jakoby do detailu dotaženější a prémiovější. Na první pohled se může zdát, že se jedná jen o facelift, ale před chvíli řečené věci ukazují, že pod pohlednější karoserií je změn víc, než to vypadá.

Ještě větší kus cesty nový Outback urazil ve ztvárnění interiéru. Je moderní, využívá moderní systémy, má pěkně udělaný multimediální systém s líbivou grafikou, jsou v něm velice dobré materiály, je precizně zpracovaný a působí na vás tak, že v něm je vše potřebné a nesnaží se vás okouzlit lacinými kudrlinkami. Jestli v minulosti mohl být argumentem proč si Outback nekoupit právě jeho interiér, tak teď dokáže interiérem náročné zákazníky bez výhrad uspokojit. Je to prostě příjemné a tiché místo k pohodlnému cestování. Odhlučnění interiéru je rovněž na vysoké úrovni.

Velkou novinkou nového Outbacku je systém EyeSight, který za pomoci dvou kamer sleduje situaci před vozem a podobně jako lidský mozek z obrazů viděných očima si získaná data skládá do trojrozměrného obrazu. EyeSight umí fungovat jako přednárazový bezpečnostní systém, jako adaptivní tempomat, umí hlídat jízdu v pruhu, samočinně nouzově brzdit nebo sledovat únavu řidiče. Zároveň v případě krizové situace dokáže řidiči pomoci ve vyhýbacím manévru. Jeho funkci jsem ocenil nejen při jízdě po dálnici, ale i v kolonách, kdy pomáhá s pomalým popojížděním a udržováním rozestupu, případně úplným zastavením a opětovným rozjetím. A protože je systém EyeSight standardní výbavou u všech Outbacků vybavených bezestupňovou převodovkou Lineartronic, najdete ho ve všech verzích se zážehovým motorem.

Testovaný vůz poháněl známý a osvědčený čtyřválcový boxer o objemu 2,5 litru. Jeho 173 koní a 235 Nm v dnešní době představují průměrné parametry, ale více než na absolutní hodnoty je u tohoto motoru dbáno na co nejpříjemnější naladění průběhu výkonových křivek a nutno říci, že z tohoto pohledu není motoru co vytknout. Zátah je krásně plynulý, při potřebě razantnější akcelerace se nijak nezdráhá vytočit, naopak převodovka mu při dálničních rychlostech umí dopřát i relativně nízké otáčky, což se příznivě projevuje na spotřebě.

Outback se zážehovým dvouapůllitrem a bezestupňovou převodovkou Lineartronic umí akcelerovat z klidu na 100 km/h za 10,2 sekundy a jede maximálně 198 km/h, což jsou podobné hodnoty jako u dvoulitrového dieselu ve spojení s touto převodovkou. Sladění chování převodovky s charakteristikou motoru je povedené. Jestli se Outback s dieselem cítí nejlépe mimo město, zážehové verzi je to úplně jedno a i při ježdění po městě umí být velice hospodárná. Ujel jsem při testu nějakých 800 km, převážně v ulicích Prahy a na dálnicích a výsledná spotřeba zněla 7,1 l/100 km. To je stejné jako u dieselu a kultivovanost projevu celého auta se zážehovým motorem je na mnohem vyšší úrovni.

Ve srovnání s minulou generací jede nový Outback o poznání lehčeji a u verze se zážehovým motorem je to cítit ještě více než u dieselu. Došlo totiž k citelnému snížení pasivních odporů. S onou lehkostí souvisí i jízdní vlastnosti Oubacku, podvozek je mnohem lépe odhlučněn a tlumení nerovností mu jde moc dobře. Celkovým naladěním je docela tuhý, přesto ale patřičně poddajný, aby úroveň komfortu byla na požadované úrovni. Chování auta je tak velice jisté. Brzdy Outbacku jsou průměrné.

Byť nové Subaru Outback na první pohled vypadá jen jako facelift, provedená vylepšení z něj činí výrazně lepší auto, které je celkově jemnější a lépe sladěné jako jeden velice dobře fungující celek. Líbí se mi nový interiér, který vypadá dobře, lehkost jízdního projevu a nový systém EyeSight. Verze se zážehovým dvouapůllitrem začíná na ceně 939 tisíc korun a ve srovnání s dieselem je jemnější, tišší a lehkost jejího jízdního projevu je na ještě vyšší úrovni. Spotřeba je stejná, v některých režimech dokonce nižší než u dieselu a je o plných 80 tisíc korun levnější. Takže za mne nové Subaru Outback se zážehovým motorem určitě ano, v době všech těch malých přeplňovaných motorů je tohle auto jako zjevení a pokud bych si měl vybírat ze současné nabídky nové auto, bylo by Subaru Outback největším favoritem.

 

ZAJÍMAVOSTI

Už několik automobilek dovoluje ovládání různých funkcí svých vozů za pomoci mobilního telefonu. Takový Range Rover můžete za pomoci smartphonu řídit, aniž byste v něm museli sedět. Nově mezi tyto automobilky patří také Mazda, která v Severní Americe nabízí za příplatek 500 dolarů systém, jehož ovládání je možné prostřednictvím aplikace. Telefonem můžete vůz nastartovat a vychladit nebo vyhřát před následnou jízdou, můžete zkontrolovat, zda je auto zamčené a případně ho zamknout nebo odemknout, dá se dálkově spustit alarm a nebo zjistit aktuální polohu vozu. Tento systém je dostupný pro modely 6 a CX-5 modelového roku 2015, nutností je samozřejmě samočinná převodovka. Za fungování systému se ročně platí 65 dolarů. 

Na Severní smyčce Nürburgringu je až dokonce roku zakázáno měřit časy na kolo, ale zdá se, že ještě před tímto zákazem nová generace Chevroletu Corvette Z06 trochu zamíchala pořadím. Oficiálně čas potvrzen zatím nebyl, ale proslýchá se, že Z06 zajela čas 7:08. To by znamenalo, že proti předchozí generaci zrychlila o 14 sekund a takové Porsche 911 GT3 RS s časem 7:20 je na Nordschleife o dost pomalejší. Corvette Z06 by se tímto časem těsně posunula i před aktuální Nissan GT-R Nismo. Uvidíme, zda Chevrolet tento čas oficiálně potvrdí.

Britský výrobce motocyklů Triumph hodlá pokořit rychlostní rekord na dvou kolech. Ten aktuální má hodnotu 605 km/h, Triumph si ovšem troufá jet přes 640 km/h. Rekordní stroj Rocket III Streamliner má karbonovou konstrukci, je bezmála 8 metrů dlouhý, 60 cm široký a metr vysoký. K pohonu slouží dva metanol spalující motory o objemu 2,3 litru s celkovým výkonem 1013 koní. Za řídítka tohoto monstra se posadí Guy Martin a v termínu 24.-27. srpna se na solném jezeře v Bonnevillu pokusí stávající rekord překonat. Otázkou ovšem je, zda se vůbec letošní ročník Bonneville Speed Week vůbec uskuteční. Ten loňský byl zrušen kvůli dešťům, letos naopak hrozí zrušení kvůli nedostatku soli, zatím se nepodařilo najít dostatečně kvalitní 7 dlouhý mil úsek.

Americká společnost Singer se specializuje na stavby originálních Porsche 911, do karoserie z generace 964 dává moderní techniku, nicméně vzhled karoserie je prakticky totožný s původními 911 z počátku 70. let. Jedná se o opravdu nádherné kousky, až doposud se však Singer soustředil pouze na kupé, ale nyní poprvé byla ve stejné úpravě představena 911 Targa. Motor o původním objemu 3,6 litru byl upraven na objem rovné 4 litry, šestistupňová převodovka pochází z 911 generace 993, upraven byl i podvozek osazený tlumiči Öhlins, ocelový střešní rám nahradil díl vyrobený z niklu a střešní panel je vyroben z uhlíkových vláken. Tahle společností Singer postavená 911 Targa nezůstane osamocená, už v srpnu na Concours d’Elegance v Pebble Beach bude představena další.

 

AKTUALITY

Druhá generace Audi R8 patří k posledním mohykánům, kteří v segmentu supersportů sází na atmosférický motor. Ne že by Audi nezkoušelo při vývoji přeplňované jednotky, ale mělo velké problémy s jejich chlazením. Přesto se prý do aktuální R8 přeplňovaný motor dostane. Stane se tak zřejmě při faceliftu a mělo by jít o dvouapůllitrový pětiválec. Audi se díky němu dostane na emise, za které nebude nutné platit především v asijských zemích takové daně. Vedle toho Audi vyvíjí pro novou generaci modelu RS 4 i přeplňovaný šestiválec. Přesto by kvůli charakteristickému zvuku a historii R8 měla dát přednost pětiválci.

Volvo koupilo společnost Polestar, s níž od roku 1996 spolupracovalo na poli závodních vozů a následně i výkonných verzí sériových modelů. Fakt, že se švédská automobilka stala 100% vlastníkem Polestaru, znamená, že Polestar bude nově zodpovědný za veškerý vývoj sportovněji laděných výkonných verzí Volv, v budoucnu by se měl podílet i na vývoji hybridních verzí vozů. V současnosti Volvo nabízí dva modely v provedení Polestar – S60 a V60 –  poháněné přeplňovaným řadovým šestiválcem T6 s výkonem 351 koní. Volvo jich plánuje letos prodat 750, v budoucnu by měl prodej verzí Polestar jít nahoru na 1000-1500 vozů.

 

PŘEDSTAVENÍ – BMW M6 Gran Coupé

Když BMW před dvě roky představovalo model M6 Gran Coupé, byla to vlajková loď divize M a zároveň nejluxusnější vůz, který brány závodu v Garchingu opustil. Luxus rozhodně nebyl a není jedinou silnou stránkou BMW M6 Gran Coupé, přestože v některých ohledech mu nová generace SUV X5 M a X6 M výrazně šlape na paty.

6 Gran Coupé je už samo o sobě moc pěkné auto a v M provedení to platí dvojnásob. Nakonec, design dostal i renomovanou Red Dot Design Award. Pochopitelně M6 Gran Coupé nepostrádá typické prvky M verzí jako jsou výdechy na blatníku za předním kolem nebo dvě dvojité koncovky výfuku. M6 Gran Coupé byla také první, která dostala dvojité lamely v mřížce „ledvinek“.

Jak už bylo předznamenáno, je M6 Gran Coupé vlajkovou lodí a nejluxusnějším vozem se znáčkem M a podle toho to také uvnitř vypadá. K dispozici máte veškerý možný luxus a systémy, které BMW do tohoto auta umí dát. Co je pro vás jako řidiče důležité, je fakt, že na volantu máte tlačítka M1 a M2, pod něž si uložíte svá oblíbená nastavení auta a pouhým stisknutím máte k dispozici přesně takové auto, jaké máte pro danou situaci rádi. Přes iDrive nebo tlačítky na tunelu mezi sedadly si můžete konfigurovat charakteristiku motoru, převodovky, podvozku nebo významnost role asistenčních systémů.

K pohonu BMW M6 Gran Coupé je použit dobře známý dvakrát přeplňovaný V8 o objemu 4,4 litru. Jeho 560 koní a především pak 680 Nm v rozmezí 1500-5750 min-1 dávají autu neuvěřitelnou dynamiku. Akcelerace z 0 na 100 km/h tohle nemalých 1875 kg těžké auto zvládne za 4,2 sekundy a pokud si dopřejete otevřenou verzi, dá vám vychutnat až 305 km/h.

Pojďme se ale projet. Nejpřirozenějším prostředím pro M6 Gran Coupé jsou otevřenější a širší silnice, na klikaté úzké okresky je tohle auto přece jen příliš velké. Otevřené cesty vás ale při plném využívání potenciálu motoru nutí jet neuvěřitelně rychle a podobně jako nedávno v X5 M po chvíli už na rovinkách mezi zatáčkami prostě plný výkon nevyužíváte, protože byste se jinak pohybovali v rychlostech, které jsou jednoduše bláznivé. Na brutální výkon a především zátah motoru, který je prakticky kdykoli k dispozici, si musíte postupně zvykat. Až se vám mozek překalibruje, že není třeba podřazovat o tři kvalty, ale stačí o jeden či dva, jste připraveni na další krok. Začnete si více dovolovat a úplně cítíte, jak vás tohle auto čím dál tím víc pohlcuje. Ve finále máte pocit, že by možná mohlo BMW M6 Gran Coupé jet ještě víc, což je naprosto absurdní.

Na běžné silnice je nejvhodnější konfigurací nejostřejší motor, nejrychlejší řazení dvouspojkové převodovky, druhé nejtužší nastavení podvozku a kontrola trakce a stability v režimu MDM. V tu chvíli vůbec necítíte hmotnost auta, brzdy Brembo se neúnavně zakusují do karbon-keramických kotoučů, v zatáčkách auto poslouchá jako hodinky a na výjezdech doslova cítíte, jak si zadní kola hledají na ne zcela ideálně rovném povrchu trakci a mají ji neuvěřitelně hodně. A pak přijedete do vesnice, zmáčknete druhou předvolbu, kde jsme si nastavil ten nejkomfortnější režim všeho možného a M6 Gran Coupé povolí zatnuté svaly a změní se v limuzínu. Neuvěřitelně působivé.

O zážitcích s BMW M6 Gran Coupé by se dalo mluvit ještě dlouho. Naladěním je M6 Gran Coupé mezi kupé a kabriem. Je výrazně lepší než aktuální M5 a mému naturelu sedí M6 Gran Coupé nejvíce ze všech velkých M vozů. Aktuální základní cena BMW M6 Gran Coupé je 3,6 milionů korun.

 

MOTORSPORT

O zápis do historie DTM se minulý víkend při závodě v holandském Zandvoortu postaralo BMW. Piloti BMW M4 DTM obsadily v cíli sobotního závodu prvních sedm míst, takovou dominanci žádná značka v novodobé historii série od jejího znovuzrození v roce 2000 nepředvedla. Tento výsledek vynikne ještě více, když si uvědomíte, že každá značka v letošní sezóně nasazuje do závodů osm aut. BMW se dařilo i v nedělním závodě, tam mu v cíli patřilo prvních pět míst a Portugalec Antonio Felix da Costa si připsal své premiérové vítězství v DTM. Další podnik DTM se koná 1.-2. srpna na rakouském Red Bull Ringu.

Finský soutěžák Mikko Hirvonen, který na konci loňské sezóny uzavřel svou bohatou kariéru v mistrovství světa v rallye, dlouho bez špičkového motorsportu nevydržel. Tým X-Raid tento týden oznámil, že 34letý Hirvonen v jeho barvách pojede s MINI All4 Racing příští rok v lednu slavnou Rallye Dakar. Jméno navigátora je rovněž překvapením, je jím totiž zkušený Michel Périn, který svou kariéru ukončil na začátku letošního roku. Když se ale oba v autě potkali při testování v Maroku, okamžitě si sedli. V rámci přípravy se posádka Hirvonen – Périn zúčastní vybraných podniků světového poháru v cross country rallye, jako první je čeká už příští víkend španělská Baja Aragon.

Už dlouho se ví, že od sezóny 2017 mají přijít velké změny týkající se vozů WRC, ale až do teď nikdo pořádně nevěděl jaké. FIA až nyní posvětila základní principy technických předpisů platných od roku 2017. Ty budou dále diskutovány mezi FIA a týmy, ale základ je dán. Vozy WRC tak budou mít výrazně dynamičtější a agresivnější vizáž. Pomoci k tomu má větší povolená šířka a volnější předpisy na tvary a velikost převisů. Zřejmě se tak dočkáme i větších zadních křídel atd. Výkony motorů díky většímu restriktoru sání vzrostou z 300 na 380 koní a minimální hmotnost vozů bude o 25 kg nižší. Největší změnou v oblasti transmisí je opětovné zavedení elektronicky ovládaných diferenciálů. Ohlasy na základ nových technických předpisů jsou zatím veskrze velice pozitivní.

 

Auto Zet je pravidelný pořad rádia Zet, který připravuje Petr Horák. Premiéru pořadu si můžete poslechnout každý pátek v 9:35, reprízu v pátek ve 14:05 a 14:35 a také o víkendu. 

 

Zdroj: Zet

 

 

Subaru Outback

Subaru Outback

Subaru Outback - interiér

Auto ZET: Test Subaru Outback; nejčastěji kradená auta; výstavba silnic z recyklovaného odpadu Foto: Subaru Outback

reklama

Další články

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.