reklama

Auto ZET: Test Peugeotu 508 RXH; Novinky z českého trhu i ze světa

Nové vydání automobilového magazínu Auto Zet přináší recenzi modernizovaného hybridního Peugeotu 508 RHX nebo novinku od tuningové firmy BSR určenou pro novou generaci Škoda Octavia. Dočtete se také o neobvyklé prezentaci nového Jaguaru XF, který automobilka představí 24. března. 

Další díly pořadu

AKTUALITY

Fiat oficiálně uvedl na český trh další variantu modelu 500. Fiat 500X je městský crossover, který se ovšem nezalekne ani terénu. Pro pohyb v něm je vybaven nejen větší světlou výškou, ale na rozdíl od drtivé většiny konkurentů umí v kombinaci s některými motory nabídnout i pohon všech kol. Nakonec, příbuzným Fiatu 500X je malý Jeep Renegade. Rozdíly mezi oběma vozy jsou však v celku výrazné a v případě 500 hodně překvapí pojetí a výbava interiéru, který je na daný segment nebývale luxusní. Fiat 500X na českém trhu nabídne celkem 15 kombinací různých motorů, převodovek a systémů pohonu, vybírat lze i mezi drsnějším offroadovým stylingem karoserie anebo městskou stylovkou. České ceny Fiatu 500X začínají na částce 347 900 CZK.

BMW řady 2 Gran Tourer – až sedmimístné MPV – bylo představeno na nedávno skončeném autosalonu v Ženevě a české zastoupení mnichovské automobilky tento týden oznámilo ceny, za které se bude u nás prodávat. Základní verze se zážehovým motorem 218i přijde na 676 000 CZK, naopak prozatímním vrcholem, alespoň z pohledu ceny, má být verze 220d pohonem všech kol xDrive, která startuje na částce 995 800 CZK. Ve srovnání s menším BMW řady 2 Active Tourer je tedy nárůst ceny zhruba 35 000 CZK, za třetí řadu sedadel se připlácí necelých 21 000 CZK.

Dávno před tím, než byla představena nové generace Mazdy MX-5 bylo jasné, že na stejném základu vyjede i dvoumístný roadster koncernu Fiat, pouze se vedly dohady o tom, zda to bude Alfa Romeo Spider nebo Abarth. Nakonec to bude Fiat 124 Spider, jak potvrdil magazínu AutoExpress sám šéf Fiatu Sergio Marchionne. Dá tak vzpomenout na stejnojmenný vůz ze 60. let a to nejen svým jménem, retro by měl být i vzhled. Fiat použije i vlastní motory, jako nejpravděpodobnější se jeví přeplňovaný zážehový čtyřválec 1.4 MultiAir. Do prodeje by nový Fiat 124 Spider měl jít v roce 2016.

Pro majitele nové generace Škody Octavia se zážehovým motorem 1.4 TSI, kterým se zdá výkon nedostatečný, nabízí řešení švédská ladičská společnost BSR. Novinkou v její nabídce je optimalizační software řídící jednotky určený právě pro vozy mladoboleslavské automobilky. Za pomoci standardně dodávané PPC jednotky dokážete během pár minut přes OBD zástrčku nahrát nový software, který sériové parametry 140 koní a 250 Nm zvýší na 170 koní a 307 Nm. BSR jej má navíc ve verzích pro varianty s přímo řazenou i samočinnou převodovkou. Cena včetně BSR Tuning záruky a záruky na pohonné ústrojí je na českém trhu 25 495 CZK.

Dacia je převážně vnímána jako výrobce solidních, cenově dostupných vozů. Hodlá ovšem vystrčit růžky v podobě sportovněji orientované verze Dacie Sandero RS. Vůz by měl mít upravený podvozek, 17“ kola, zesílené brzdy, přímo řazenou šestistupňovou převodovku a hmotnost okolo 1100 kg. Nejzajímavější by měl být ale motor – Sandero RS by místo nějakého malého přeplňovaného tříválce mělo dostat atmosférický dvoulitr, pravděpodobně ten, který poháněl minulou generaci Renaultu Clio RS. Tady by mělo ovšem výkon okolo 160 koní, aby neohrožoval sportovní verze malých Renaultů a dost možná se z toho samého důvodu na evropské trhy vůbec nedostane a Dacia bude Sandero RS bude k dostání jen v Rumunsku a pak hlavně v Brazílii a v Rusku.

 

TEST – Peugeot 508 RXH 2.0 BlueHDI

Peugeot 508 prošel nedávno modernizací a omlazením a při té příležitosti také vznikla outdoorově laděná varianta RXH poháněná čistě spalovacím motorem, která tak doplnila hybridní pohonnou jednotkou poháněný vůz, vyráběný už před faceliftem.

V porovnání s klasickým kombíkem 508 se RXH odlišuje obligátními doplňky, které jeho vzhled patřičně zdrsňují. Najdete na něm černé plastové lemy blatníků navazující na zvýrazněné oplastování prahů a dolních hran nárazníků. Světlá výška povyrostla na 184 mm a auto jezdí na kolech s nepatrně vyšším profilem. Facelift pak přinesl jiné ztvárnění předních partií, především maska chladiče nabyla na mohutnosti a xenonové světlomety nahradily hlavní světlomety s LED technikou. Nutno říci, že svítí výborně! Celkově tak faceliftovaný Peugeot 508 RXH vypadá atraktivně, je robustní a vyzařuje z něj solidnost. První dojem umí udělat opravdu dobrý.

Uvnitř je 508 RXH prakticky stejná jako ostatní 508. Když se posadíte za volant, to, co vidíte před sebou, vypadá hodnotně. Zpracování, materiály i standardní výbava jsou na vysoké úrovni. Bohužel ale nemáte v dosahu moc přihrádek, kam byste odložili takové drobnosti jako třeba telefon. Naopak plusem jsou jednoznačně sedačky - vpředu i vzadu mají slušně dlouhý sedák a sedí se v nich pohodlně, i když na zadních sedadlech je pro vzrostlé postavy méně místa. Jako rodinný vůz ale 508 RXH vyhoví. Základní objem kufru je 550 litru, což je zhruba o 130 litrů více než v případě hybridní verze, kde prostor ubírají vzadu umístěný elektromotor a baterie. Vedle slušného objemu má kufr díky svému pravidelnému tvaru i dobrou využitelnost.

Až do faceliftu byl jedinou pohonnou jednotkou pro Peugeot 508 RXH hybrid složený s dvoulitrového diesel pohánějícího přední kola a elektromotoru pohánějícího kola zadní. Jenže tohle auto s bateriemi váží přes 1900 kg, nepřináší žádné výrazné snížení spotřeby, cukající šestistupňová robotizovaná převodovka také není žádný šlágr, a ta cena. Testované auto bylo poháněno dieselem 2.0 BlueHDI s výkonem 180 koní a točivým momentem 400 Nm, přišlo sice o pohon zadních kol, ale místo robotizované převodovky má o trochu lépe fungující klasický automat s hydrodynamickým měničem, má větší kufr a je o 120 kg lehčí – i když 1790 kg také není zrovna málo, nedávno testované Subaru Outback je podobně raženým vozem, má pohon všech kol a je o více než 100 kg lehčí než Peugeot.

Z pohledu jízdní dynamiky je Peugeot 508 RXH s dieselem na stejné úrovni jako hybrid. Motor nabízí silný zátah v celém rozsahu otáček, je kultivovaný, dobře odhlučněný a po týdnu ježdění se údaj spotřeby zastavil na 6 l/100 km, což je mimochodem o půl litru méně, než za kolik jsem jezdil před dvěma lety s hybridní 508 RXH. Při nádrži na 72 litrů to znamená teoretický dojezd 1200 km. Motor jako takový je objektivně určitě jednou ze silných stránek Peugeotu 508 RXH.

Už jsem zmínil, že klasický šestistupňový automat je lepší než robotizovaná převodovka hybridu, ale ani její fungování není bez výhrad. Kvůli snížení spotřeby paliva totiž velice brzy dochází k uzamykání hydrodynamického měniče, což není nic špatného. Občas tak ale činí způsobem, který je cítit a řazení sem tam postrádá hladkost, kterou by mohlo mít. Přesto to není nic tragického a ve srovnání s robotizovanou převodovkou hybridu je to vlastně úplně v pořádku.

Podvozek 508 RXH je svým naladěním relativně tvrdý, na auto, které má ambice se čas od času pohybovat na nezpevněných cestách, možná až moc. Na ne právě hladké vozovce se to pak projevuje na komfortu jízdy a velká kola na nerovnostech odskakují. Díky téhle až nefrancouzské tvrdosti pak Peugeot 508 RXH působí trochu prkenně. Ve své podstatě to ale koresponduje s tím, na co se 508 RXH hodí nejvíce – i přes její outdoorový vzhled jsou to dlouhé cesty na dálnicích v poklidném tempu. V ostatních režimech už není tak suverénní.

Peugeot 508 RXH je atraktivně a bytelně vypadající zvýšený kombík a tahle auta jsou stále in. Uvnitř najdete velice dobré materiály i zpracování, má dobrou výbavu, podvozek je prima na dlouhé cesty, ale trochu sterilní a možná až příliš tvrdý. Původní záměr prodávat 508 RXH 2.0 BlueHDI za 993 000 CZK Peugeot rychle opustil a v současnosti je tohle auto k mání za akční cenu 833 000 CZK. To už je na podobné úrovni jako obdobně ražená auta konkurence v podobě Citroenu C5 Crosstourer nebo Opelu Insignia Country Tourer.

 

ZAJÍMAVOSTI

Česká pojišťovna zveřejnila své statistiky za loňský rok a vyplývá z nich, že za rok 2014 eviduje 737 odcizených vozů, přičemž 52 % z nich spadá do kategorie stáří 5-8 let a 22 % byla auta ve věku 10-15 let. Naopak nová auta do staří 4 let tvořila jen 13 % z celkem ukradených vozů. Starší auta jsou v kurzu především kvůli náhradním dílům, v drtivé většině případů jsou po odcizení okamžitě rozebrána a prodána na náhradní díly. Mezi tři mezi zloději nejoblíbenější značky patří Škoda, VW a Ford. Z pohledu regionů se nejvíce auta kradou v Praze – 47 %, pak s 12 % následuje Středočeský kraj a s 8 % Liberecký. Co nás může alespoň trochu těšit je vývoj počtu ukradených vozů, který má klesající tendenci a potvrzují to nejen statistiky České pojišťovny, ale i Policie ČR.

Úpravce vozů BMW z Aachenu AC Schnitzer se snaží zaplnit mezeru na trhu a uspokojit ty, kteří touží po BMW Z4 se silným dieselem pod kapotou. Samotná automobilka roadster Z4 s dieselem nenabízí – naštěstí – ale pokud máte neodbytnou touhu do Z4 tankovat naftu, je ACZ4 5.0d důstojným řešením. AC Schnitzer pod kapotou umístil hned trojicí turbodmychadel přeplňovaný třílitrový šestiválcový diesel známý například z BMW M550d. Po určitých úpravách disponuje parametry 430 koní a 840 Nm. S přenosem na zadní kola pomáhá osmistupňový automat rovněž z M550d a samosvorný diferenciál z minulé generace BMW M3. Hmotnost šla dolů o více než 130 kg na výsledných 1469 a upravená Z4 s dieselem umí zrychlit z klidu na 100 km/h za 4,5 sekundy a jede přes 300 km/h. U AC Schnitzer si můžete objednat kompletní auto včetně přestavby, připravte si ale minimálně 114 000 EUR, tedy asi 3 080 000 CZK.

Zajímavý způsob prezentace nové generace modelu XF zvolil Jaguar – v úterý 24. března s ním britský kaskadér Jim Dowdall v Londýně přejede Temži po dvou lanech, z nichž každé bude mít průměr 34 mm. Jaguar tím chce upozornit na lehkou konstrukci vozu, která z velké části využívá hliník. Jaguar dokonce tvrdí, že nové XF bude nejlehčí auto ve svém segmentu a s novým dvoulitrovým dieselem řady Ingenium se spokojí se 3,8 l/100 km. Akrobatický kousek Jaguaru XF bude možné 24. března od 20:00 sledovat na internetových stránkách Jaguaru. Oficiální premiéra, při níž budou oznámeny přesné specifikace, nový Jaguar XF čeká 1. dubna na autosalonu v NewYorku.

 

NOVINKY

BMW rozšířilo nabídku verzí modelu X5 o plug-in hybrid X5 xDrive40e. Pohonnou jednotku tvoří přeplňovaný zážehový dvoulitr a elektromotor integrovaný do osmistupňové samočinné převodovky. Celkový výkončiní 313 koní a čistě na elektřinu hybridní X5 ujedete až 31 km, přičemž maximální rychlost je v elektrickém režimu omezena na 120 km/h. Na výběr jsou 3 jízdní režimy – MaxeDrive je čistě elektrický, režim Save zase využívá pouze spalovací motor a šetří energii v bateriích a nebo je možné zvolit samočinný režim, kdy je energie co nejefektivněji využívána s ohledem na aktuální jízdní podmínky. V kombinovaném režimu testovacího cyklu vykazuje BMW X5 xDrive40e spotřebu paliva 3,3 l/100 km.

Hybridní SUV má také Audi – Q7 e-tron 3.0 TDI quattro. Jak už celý název vozu napovídá, k pohonu je použit šestiválcový diesel 3.0 TDI v kombinaci s elektromotorem, který je podobně jako u hybridního BMW X5 integrován do osmistupňové samočinné převodovky. Celkový výkon hybridní soustavy je 373 koní. Lithium-iontové akumulátory vystačí na ujetí 56 km v čistě elektrickém režimu a i hybridní Audi Q7 má podle ne právě realistické metodiky měření kombinované spotřeby až neuvěřitelný údaj – 1,7 l/100 km.

Že své SUV chystá také Maserati, o tom se v automobilových kruzích mluví už nějaké 4 roky, ale teď už tento projekt začíná dostávat konkrétní obrysy. Italská automobilka dokonce už testuje mulu, postavenou na upraveném podvozku modelu Ghibli. Pohon všech kol by měl vycházet z toho, který je použit v sedanech Quattroporte a Ghibli, ale dost dobře to může být také systém podobný tomu v Jeepu Gran Cherokee. K pohonu budou použity přeplňované zážehové V6, ten o objemu 3 litry má mít výkon 410 koní, ten o objemu 3,9 litru bude mít 530 koní. Třílitrový diesel nabídne 270 koní a standardem pro všechny motory má být osmistupňový automat. Maserati si od SUV hodně slibuje, má se stát nejprodávanějším modelem automobilky a zcela změnit její vnímání. Italská automobilka jej chce navíc nabídnout na trzích po celém světě – v Evropě, v Severní Americe i v Číně. Premiéra je očekávána koncem letošního roku.

Lamborghini na autosalonu v Ženevě představilo posílenou a vylepšenou verzi modelu Huracan s přídomkem Super Veloce, v AutoZet jsme o ní mluvili, ale příznivci automobilky se v budoucnu mohou těšit i na verze s pohonem pouze zadních kol, přičemž ta první ho bude mít kvůli ceně a ta druhá, ostřejší by měla být inspirována vozem používaným v pohárové sérii Lamborghini Super Trofeo. Znatelné snížení hmotnosti by přitom mělo napomoci k lepší dynamice bez nutnosti používat přeplňování. Tomu stejně jako hybridním pohonným jednotkám se chce italská automobilka bránit do té doby, dokud ji k jejich použití nedonutí legislativa a emisní limity. V budoucnu se u Huracanu dočkáme také otevřené verze a různých limitovaných edicí.

 

MOTORSPORT

Promotér německé série cestovních vozů DTM krátce po skončení loňské sezóny oznámil změnu formátu závodního víkendu, který se od letošního roku opět vrací ke dvěma samostatně bodovaným závodům. Jen nebylo jasné, jak přesně to bude vypadat. Upřesnění přišlo minulý týden. V sobotu se pojede jeden závod na 40 minut + 1 kolo, ve kterém není povinná zastávka v boxech, ale odjet závod na jedné sadě pneumatik bude vyžadovat velkou ohleduplnost. Nedělní závod se pojede na 60 minut + 1 kolo a každý jezdec musí v závodě absolvovat alespoň jednu zastávku v boxech. Postavení na startu každého ze závodů určí samostatná 20 minutová kvalifikace, která se pojede vždy v den závodu. První podnik sezóny DTM se uskuteční na Hockenheimu první květnový víkend.

S překvapivou zprávou přišlo tento týden BMW – Alex Zanardi pojede letošní ročník 24h ve Spa-Francorchamps. Sympatický Ital přišel při vážné havárii v roce 2001 o obě nohy, ale do závodního auta se vrátil a v letech 2004-2009 závodil s BMW v mistrovství Evropy a následně v mistrovství světa cestovních vozů. Do závodního auta se pak vrátil loni, když jel s BMW Z4 GT3 Blancpain Sprint Series. Všechny vozy, s nimiž od oné havárie závodil, byly upraveny pro ruční ovládání a Zanardi v nich sám. Tentokrát se ale bude ve voze střídat s dalšími jezdci a BMW proto vyvinulo systém, který dovolí během zastávky v boxech a střídání jezdců proměnit auto tak, aby vyhovovalo potřebám Alexe Zanardiho a zpětně jeho týmovým kolegům. Jejich jména BMW zatím neprozradilo, ale už je jisté, že v rámci přípravy na svou vůbec první 24h v kariéře bude Zanardi startovat 19. a 20. června v závodě Blancpain Endurance Series v Le Castellet a 24. června se zúčastní oficiálního testování před 24h ve Spa-Francorchamps. samotný závod se jede 25. a 26. července a pro Zanardiho je to splnění jeho snu startovat v klasickém vytrvalostním závodě.

Tovární tým Hondy, zejména z marketingových důvodů, v loňském roce v britském šampionátu cestovních vozů závodil s kombíkem Civic Tourer. Dokázal s ním vyhrát několik závodů, ale po třech letech, kdy „krátký“ Civic šampionátu vévodil, to znamenalo ústup ze slávy. Po skončení loňské sezóny se dokonce spekulovalo o tom, že Honda z BTCC odejde. Pro letošek se ale TeamDynamics opět vrací ke „krátké“ verzi Civicu stylizovaného do podoby nejostřejší verze Type R. Jedná se o zcela nově vyvinutý vůz, který ve srovnání s loňskou závodní verzí Civicu Tourer generuje větší přítlak, má menší aerodynamický odpor a optimalizované obtékání vozu. Závodní verze čtyřválce 2.0 VTEC Turbo disponuje výkonem 350 koní a točivým momentem 400 Nm. Jezdecké složení zůstává beze změny a pro tovární tým Hondy budou závodit bývalí šampioni Matt Neal a Gordon Shedden.

 

Auto Zet je pravidelný pořad vysílaný ve Studiu Zet na BBC, který připravuje Petr Horák. Premiéru pořadu si můžete poslechnout každý pátek v 9:35, reprízu v pátek ve 14:05 a 14:35 a také o víkendu. 

 

Zdroj: Zet

Peugeot 508 RXH

Peugeot 508 RXH

Peugeot 508 RXH

Peugeot 508 RXH

Auto ZET: Test Peugeotu 508 RXH; Novinky z českého trhu i ze světa Foto: Peugeot 508 RXH

reklama

Další články

  1. Řecko představí seznam plánovaných reforem

    Byznys ·

    Řecko v následujících dnech odhalí svým evropským partnerům seznam plánovaných reforem. Po několikahodinovém jednání s řeckým premiérem Alexisem Tsiprasem se zástupci …

  2. Aerolinky Ryanair otočily, do USA létat nebudou

    Byznys ·

    Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair podle BBC opouští plány na přepravu lidí mezi Evropou a Severní Amerikou. Stalo se tak jen několik dní poté, co její sp…

  3.  Zisk italského Enelu se loni propadl o 84 procent

    Byznys ·

    Největší italská energetická společnosti Enel prudce klesl čistý zisk. Za loňský rok se propadl o 84 procent na 517 milionů eur (zhruba 14 miliard Kč). Hospodářské výs…

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.