Auto Zet: Test nového Lexusu NX 300h, autosalon v Sao Paulu a statistika nejporuchovějších aut

Nové vydání automobilového magazínu AutoZet přináší recenzi nového Lexusu NX 300h. Dozvíte se, která auta jsou finalisty české ankety Auto roku 2015, i jaké novinky představí autosalon v brazilském Sao Paulu. Magazín také přináší statistiku nejporuchovějších aut podle britské pojišťovny Warranty Direct.

AKTUALITY

Odborná porota složená z českých motoristických novinářů minulý pátek odevzdala své hlasovací lístky prvního kola ankety Auto roku 2015 v České republice. Z 31 nominovaných aut se do finálové pětice probojovali Ford Mondeo, Mazda 3, Mercedes-Benz třídy C, Škoda Fabia a Volkswagen Passat. Uzávěrka hlasování odborné poroty ve druhém kole je 30. listopadu, veřejnost naopak může nadále hlasovat pro jakýkoli ze 31 nominovaných vozů a to na stránkách www.autoroku.cz, a to až do 31. prosince. Jméno Auta roku 2015 v České republice bude oznámeno na slavnostním večeru 21. ledna.

 

Škoda rozšířila nabídku pohonu všech kol také do Ostavie s karosérii liftback. Až doposud byl k dispozici pouze pro Combi. Pohon všech kol řešený 5. generací systému Haldex bude možné kombinovat se třemi různými diesely a jedním zážehovým motorem. Octavia 4x4 je na přední i zadní nápravě vybavena elektronickou uzávěrkou diferenciálu, zadní náprava je s pohonem všech kol vždy víceprvková, a to je proti klasické klikové výrazné plus. Mnozí ocení i fakt, že je za Octavií 4x4 možné táhnout přívěs o hmotnosti až 2 tuny. Ceny začínají na částce 615 900 CZK.

 

1. listopadu vstoupilo v platnost nařízení Evropské unie, podle kterého musí být všechna nově na trh uváděná auta standardně vybavena systémem kontroly jízdní stability, nebo chcete-li ESP. O největší popularizaci tohoto systému se postaral Mercedes, když jeho A-klasse v roce 1997 nezvládla vyhýbací manévr – tzv. losí test – ESP tento problém vyřešilo. V USA a Kanadě podobné nařízení platí už od roku 2011. Podle průzkumu společnosti Bosch, která systém vyvinula, prý ESP dokáže ročně zabránit 33 000 nehod a zachrání přes tisíc lidských životů. V letošním roce bylo tímto systémem vybaveno 84 % všech prodaných osobních a lehkých užitkových vozů.

 

Renault tento týden na autosalonu v brazilském Sao Paulu představil koncept atraktivního terénního pick-upu postaveného na základech Dacie Duster, která se v Latinské Americe prodává pod značkou Renault. Zá návrhem konceptu Duster Oroch je třeba hledat designerské centrum Renaultu pro Jižní Ameriku, ale z původního Dusteru toho příliš mnoho nezůstalo, auto má delší rozvor a je o poznání mohutnější. Renault si tím testuje reakce potenciálních zákazníků, v budoucnu hodlá vstoupit na jihoamerický trh hned se dvěma modely s karoserií pick-up. Není se co divit, v Latinské Americe 3⁄4 prodejů všech užitkových vozů tvoří právě pick-upy.

 

Také Fiat se na autosalonu v Sao Paulu prezentuje velice atraktivním konceptem vytvořeným tamním designerským centrem. Jmenuje se FCC4, je to velice futuristicky pojaté SUV se sportovním akcentem, má dlouhý rozvor, na délku měří rovných 5 metrů a jeho kouzlo spočívá především v řešení nejrůznějších designerských detailů. Fiat kromě fotografií a rozměrů auta nezveřejnil žádné další informace, ale připustil, že pokud by vůz šel do sériové výroby, byl by vybaven hybridní pohonnou jednotkou.

 

TEST – Lexus NX 300h

Nový Lexus NX byl představen teprve před pár týdny a chce ukousnout kus z koláče, na němž hodují BMW X3, Audi Q5 a Mercedes GLK. V České republice je v prodeji zatím pouze verze s hybridní pohonnou jednotkou 300h. Do testu jsem navíc dostal vůz vybavený sportovním paketem F Sport.

Lexus NX se svou velikostí řadí pod větší RX, prezentuje se atraktivním designem s výraznými hranami, který jde ve šlépějích nové generace modelu IS a nechybí ani výrazná maska chladiče ve tvaru přesýpacích hodin. S paketem F Sport pak jde extravagance NX o kus dál, i když si umím představit, že konzervativně smýšlejícím zákazníkům nový styl Lexusu nemusí být zcela po chuti. Na druhou stranu je NX model, který by měl oslovit spíše mladší klientelu a tam by podle mého názoru bodovat mohl.

První, čeho si všimnete po usednutí za volant, to je pozice za ním a příjemně tuhá, ale pohodlná sedadla. Dojem z interiéru je velice dobrý, vypadá solidně, luxusně a vytříbeně - přesně tak, jak byste od Lexusu očekávali. Přesto ani tady nelze upřít snahu návrhářů po jisté osobitosti a extravaganci, která navazuje na vnější vzhled vozu. Přístrojový štít je tvořen displeji, které zobrazují klasický rychloměr a vedle něho ve sportovních režimech otáčkoměr, případně ukazatel spotřebovávané energie v normálním a ekologickém režimu. Novinkou je nové ovládání multimediálního rozhraní Remote Touch, kde joystick nahradil touchpad a musím říci, že ovládání je mnohem lepší, byť na Command nebo iDrive mu přece jen stále něco chybí. Z pohledu vnitřního prostoru je ho tak akorát, ale auto vás příjemně obemkne a necítíte se stísněni. Vůbec poprvé ve voze tohoto segmentu právě Lexus NX nabízí elektricky sklopná zadní sedadla. Kufr v základním uspořádání nabízí velice slušných 555 litrů, přičemž je šikovně rozdělen dvojitou podlahou.

Hybridní pohonnou jednotku Lexusu NX300 h s pohonem všech kol tvoří dva elektromotory a zážehový atmosférický řadový čtyřválec o objemu 2,5 litru pracující Atkinsonově cyklu. I přes stejné označení tu není prakticky žádná příbuznost s pohonnou jednotkou Lexusu IS 300h, kde je pohonné ústrojí uložené podél, zatímco v NX napříč, tady je spalovací motor příbuzný tomu, který byste našli například v Toyotě Camry. Přední kola přes planetovou převodovku pohání spalovací motor kombinovaný s elektromotorem, v případě verze s pohonem všech kol, zadním kolům sílu dodává další elektromotor. Celkový výkon zní 197 koní, Lexus NX 300h akceleruje z klidu na 100 km/h za 9,2 sekundy a jede maximálně 180 km/h.

Výhody hybridu oceníte především ve městě, kde není problém jezdit se spotřebou okolo 6,5 l/100 km. Tam často přichází ke slovu čistě elektrický režim a vynikne jemnost celkového projevu pohonné jednotky. Ale ani mimo město a na dálnicích, kde je příspěvek elektromotoru prakticky neznatelný, není NX 300h žádným benzínovým ochmelkou a se spotřebou se vejdete do 8 l/100 km. I přes přídomek F Sport ale není NX 300h bůhvíjaký dravec a sportovnost je cítit především na vizáži a podvozku a tak se tahle motorizace hodí hlavně na pohodové, svižnější ježdění.

Lexus NX se může pochlubit vylepšeným adaptivním podvozkem, který jednak reaguje čtyřikrát rychleji než dříve Lexusem používaný systém a který nabízí místo 9 až 30 různých nastavení! Ale ani vcelku schopný podvozek vás nesvádí k jízdě ve stylu brzda-plyn, tohle auto hodí se spíše na plynulé proplouvání zatáčkovitou silnicí, kde F Sport nabízí přece jen více sportovní agility. Podvozek v tomto případě překonává možnosti pohonné jednotky. Brzdový pedál je díky systému rekuperace energie nezvykle měkký a musíte si na dávkování účinku a nástup brzd trochu zvyknout.

V České republice je k dispozici zatím pouze hybridní verze NX 300h a je to typický Lexus současnosti. Jde si svojí vlastní cestou, je jemný, vytříbený, dobře vybavený, podvozkově velice schopný. Přesto se jeho podání nemusí zamlouvat každému, zejména pokud vyznává razantnější sportovní styl jízdy. Takového řidiče verze NX 300h nejspíš neuspokojí. Výhody hybridní verze oceníte především ve městě, na kdovíjaké dovádění na okreskách to moc není. Uvidíme s čím přijde verze NX 200t, kde bude pohon všech kol řešen mechanickou cestou... Základní cena Lexusu NX 300h je u nás 1 029 000 CZK.

 

ZAJÍMAVOSTI

Britská pojišťovna Warranty Direct na základě svých statistických údajů vytvořila imaginární nejporuchovější auto pojmenované Horrific 40RR0R. Vycházela při tom z údajů o průměrných nákladech na opravu, četnosti poruch, stáří a ujetých kilometrech jednotlivých modelů maximálně 5 let starých. Jednotlivé části Horrificu pak pocházejí z těch nejméně spolehlivých vozů. A jak takové nejporuchovější auto vypadá? Má podvozek z Audi RS 6, motor z BMW M5, převodovku z Jeepu Grand Cherokee, elektroniku Mercedesu třídy R, brzdy z Fiatu Multipla, klimatizaci ze SEATu Alhambra a řízení z Chrysleru 300C. Podle výpočtů Warranty Direct by takto poskládané auto bylo 5x méně spolehlivé než průměrný vůz jezdící na britských silnicích.

 

NOVINKY

BMW minulý týden oficiálně představilo novou generaci vysoce výkonných SUV X5 M a X6 M. Ty pohání upravený, dvěma turbodmychadly přeplňovaný zážehový V8 o objemu 4,4 litru s parametry 575 koní a 750 N.m, což oběma vozům dovoluje dosáhnout rychlosti 100 km/h za pouhých 4,2 sekundy. Motor má suchou klikovou skříň, protože ve srovnání s běžnými provedeními modelů X5 a X6 má upravený podvozek, který v zatáčkách zvládne velice slušné příčné přetížení o velikosti 1,2 G. Důstojným oponentem výkonného motoru jsou odlehčené brzdy vycházející ze závodních vozů BMW. BMW si s X6 M dokonce troufá pokořit rekord na Nordschleife, který nedávno zajel Range Rover Sport SVR. O pohodu ve voze se stará vysoce výkonný audiosystém Harman Kardon a pro fajnšmekry je důležitá i plná kompatibilita s telemetrickou aplikací pro smartphony. Opomenout bychom neměli ani proklamované 20% snížení spotřeby paliva v porovnání s předchozí generací modelů X5 M a X6 M. Na trhu se oba vozy objeví ještě před koncem letošního roku.

 

Na blížícím se autosalonu v Los Angeles si odbude premiéru limitovaná edice Porsche Panamera Turbo S Exclusive. Ta má splnit přání i těch opravdu nejnáročnějších zákazníků toužících po výjimečném autě. Specialitou tohoto provedení je dvoubarevná karoserie, kde základem je černá metalíza doplněná kaštanově hnědým pásem na bocích, který na zádi plynule přechází do černé. Celá karoserie je navíc lakována ručně! Také interiér se nese ve stejné barevné kombinaci – speciální měkká kůže pochází od renomovaného italského výrobce luxusního nábytku Poltrona Frau, obložení interiéru z ořechového dřeva přechází z přírodní barvy do černého klavírního laku. Premiéru si v tomto voze odbývá vylepšený zábavní systém pro cestující na zadních sedadlech, jehož základem jsou dvě dotykové obrazovky s úhlopříčkou 10,1“. Systém umožňuje přehrávání DVD nebo přístup k internetu, o věrnou reprodukci hudby se stará hi-fi systém Burmester. Porsche Panamera Turbo S Exclusive vznikne jen ve 100 exemplářích, přičemž cena každého je bezmála 7 milionů korun!

 

Už příští rok má být představena nová generace Audi R8 a ingolstadtská automobilka se s tou aktuální rozloučí speciální verzí R8 Competition. Ta dostala několik odlehčených karbonových dílů, ale jedná se spíše o drobnosti než aby se dalo mluvit o podstatném ušetření hmotnosti. Zajímavější jsou karbon-keramické brzdy, které má R8 Competition ve standardní výbavě. Největší pozornost si ovšem zaslouží motor – zážehový atmosférický V10 naladěný na 578 koní, což z R8 Competition činí nejvýkonnější vůz aktuální nabídky Audi. Auto bude představeno na autosalonu v Los Angeles a automobilka potvrdila, že vznikne pouze 60 vozů, které budou navíc určeny pouze pro americký trh. Dá se ovšem předpokládat, že podobnou edici připraví i pro zákazníky v dalších částech světa, zejména v Evropě a Číně.

 

Mercedes přiveze na autosalon v Los Angeles zajímavý koncept kompaktního crossoveru, který je ještě menší model GLA. Jmenuje se G-Code, má nízkou, širokou a jen 4,1 metru dlouhou karoserii, kterou zdobí krátké převisy, stojí na velkých 21“ kolech a boční dveře se otevírají od sebe. K vnějšímu osvětlení vozu je použito výhradně světlo emitujících diod a maska chladiče s velkou trojcípou hvězdou je podle stylu jízdy podsvícena červeným, fialovým nebo modrým světlem. Přední kola konceptu pohání motor spalující vodík, zadní kola elektromotor. Zajímavostí je, odkud všude Mercedes G-Code získává elektřinu – rekuperuje ji z pohybu tlumičů, barva karoserie funguje jako solární článek a vůz umí získat elektřinu i z proudění vzduchu kolem karoserie. To vše zní jako hudba vzdálené budoucnosti, ovšem není vyloučeno, že se sériové podoby přece jen dočkáme, i když nejspíš pouze s konvenčním pohonem a bez některých technických vychytávek.

 

MOTORSPORT

Na velkou lahůdku se mohou těšit ve druhé polovině listopadu čeští fanoušci rallye. Na tradiční Setkání mistrů v Sosnové totiž zavítá bývalý čtyřnásobný mistr světa v rallye Fin Juha Kankkunen. Toho do České republiky pozval tým Ctirada Hájka a Kankkunen se představí jednak za volantem Škody Fabia WRC a jednak s historickým Opelem Kadett. Ve stejném týmu a rovněž s Opely Kadett budou na setkání mistrů závodit také Břéťa i Tomáš Engeovi! Vedle toho se v Sosnové představí i česká špička z rallye, rallyekrosu a autokrosu. Letošní Setkání mistrů se koná 22. a 23. listopadu.

 

Úspěchem skončilo premiérové vystoupení českých jezdců ve slavné mexické rallye La Carrera Panamericana. Na 3500 km dlouhou soutěž se vydali tři posádky, přičemž nejlépe dopadla ta ve složení Vojtěch Štajf – Vladimír Zelinka, která se svým Subaru z roku 1972 vyhrála ve třídě Historica A Plus a skončila na skvělém 11. v absolutním pořadí. Neztratily se ale ani zbývající dvě české posádky. Petr Kačírek s Jaroslavem Jugasem s BMW 2800 CS skončili 4. a Jaroslav Petrásek s Karlem Jirátkem s Porsche 911 8. ve třídě Historica B. Česká výprava tak navázala na odkaz Jaroslava Juhana, který v této soutěži startoval v 50. letech.

 

Nově vzniklá série cestovních vozů nesoucí název TC3 odtajnila podobu kalendáře pro svou premiérovou sezónu. Vrcholem jsou bezesporu tři závodní víkendy, kdy bude TC3 doprovodným programem v rámci podniků F1 – stane se tak v Malajsii, Číně a Singapuru. V kalendáři nechybí ani takové okruhy jako Monza, Valencie, Algarve nebo Salzburgring. Dva závody se pojedou v Jižní Americe v Argentině a v Chile, ale série zavítá i do Ruska a Thajska. V plánu je celkem 12 podniků, sezóna začíná 29. března v Malajsii.

 

Budoucnost bývalého pilota F1 Roberta Kubicy v mistrovství světa automobilových soutěží je nejasná. VW a Hyundai už své jezdecké složení pro příští sezónu potvrdily a Citroen a M-Sport údajně s Kubicou o roce 2015 zatím nejednaly. Samotný pilot pak na otázky svého dalšího působení odpovídá pouze, že určitě bude závodit, ale neví zatím kde. Kubica má různé nabídky k závodění na okruzích v Evropě i v zámoří. Letos několikrát při soutěžích havaroval a jeho nejlepším výsledkem je 6. místo z Argentiny.

 

Slavný Nürburgring už podruhé v tomto roce mění majitele. Okruh se potýká s velkými finančními problémy od roku 2012, kdy evropská komise zamítla statní dotaci, která měla stabilizovat finanční situaci okruhu. Nejprve na začátku letošního roku měla okruh koupit společnost Capricorn Group, ale nebyla schopna zaplatit 77 milionů EUR za celý areál a koupila tak jen nový Grand Prix okruh a legendární Nordschleife, zábavní park Ring Werk ovšem nikoli. Nyní se většinovým vlastníkem celého areálu stal ruský miliardář Viktor Charitonin podnikající ve farmaceutickém průmyslu. Jednou z podmínek ovšem je, že bude zachován stávající režim provozu, tedy jízdy na Severní smyčce otevřené pro veřejnost i automobilky, které na náročném okruhu testují své vozy.

 

 Auto Zet je pravidelný pořad vysílaný ve Studiu Zet na BBC, který připravuje Petr Horák. Premiéru pořadu si můžete poslechnout každý pátek v 9.46, reprízu v pátek ve 14.46 a také o víkendu. Záznam aktuálního dílu pořadu najdete v playeru výše.

Lexus NX 300h · Zdroj: Lexus

Lexus NX 300h · Zdroj: Lexus

Lexus NX 300h · Zdroj: Lexus

Auto Zet: Test nového Lexusu NX 300h, autosalon v Sao Paulu a statistika nejporuchovějších aut Foto: Lexus

reklama

Další články

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.