Auto Zet: Test Nissanu Qashqai; tipy na zimní pneumatiky a nová limuzína pro V. Putina

Páteční magazín AutoZet přinese mimo jiné recenzi nového Nissanu Qashqai s dieselem 1.6 dCi a také tipy, jak si správně zvolit rozměr zimních pneumatik. Pořad se věnuje také vývoji motoru pro novou limuzínu ruského prezidenta Vladimira Putina a soutěži o let do vesmíru, kterou pořádá Land Rover.

AKTUALITY

Horkou novinkou uplynulého týdne je oznámení cen nové Škody Fabia v provedení Combi. Ta ve své třídě nabízí bezkonkurenční velikost zavazadlového prostoru vyjádřeného základním objemem 530 litrů. Otázka ovšem byla, kolik bude kombi stát a o kolik bude dražší než hatchback. Odpověď zní: nová Škoda Fabia Combi má základní cenu 262 900 CZK a příplatek proti krátké verzi je tedy pouhých 10 000 CZK. Do prodeje půjde Fabia Combi v lednu příštího roku.

 

21. listopadu v Los Angeles začne poslední letošní velký světový autosalon a právě na něj si Mazda přichystala hned tři světové premiéry. Tou první bude malé SUV CX-3, které se na trhu postaví úspěšným konkurentům jako jsou Renault Captur, Peugeot 2008 nebo Nissan Juke.

Japonská automobilka zatím uveřejnila jednu jedinou skicu, z níž je patrná designová příbuznost s ostatními současnými modely Mazdy a je více než pravděpodobné, že v ní najdeme prvky technologií Skyactiv. Další dvěsvětové premiéry představují faceliftované verze modelů 6 a CX-5 a na stánku je pak doplní i nová generace malého roadsteru MX-5, který si svou premiéru odbyl už na autosalonu v Paříži.

 

SEAT uvedl na český trh outdoorově laděný Leon X-Perience, který se tak utká s Octavií Scout nebo Golfem Alltrack. Základem vozu je kombík ST, má výrazné oplastování nárazníků, prahů a podběhů kol, nepatrně větší světlou výšku a pohon všech kol řešený systémem Haldex 5. generace. Základní motorizací je diesel 1.6 TDI s výkonem 110 koní a tato verze se u nás prodává za cenu od 600 000 CZK. Za silnější, stopadesátikňové 2.0 TDI se připlácí 44 000 CZK a vrcholem mezi diesely je jednotka známá například z Octavie RS a výkonem 184 koní. Ta stojí minimálně 720 000 CZK. Zážehový motor je v nabídce jen jeden – povedená 1.8 TSI s výkonem 180 koní a 655 000 CZK. Kdybych si vybíral SEAT Leon X-Perience, je právě tento motor mojí jednoznačnou volbou.

 

Současná, 7. generace VW Golf se prodává zhruba dva roky a už se objevují informace o jejím nástupci. Ten by měl přijít nejspíš v roce 2017 a z pohledu designu bude evolucí stávajícího Golfu. Proč také měnit něco, co funguje a lidem se líbí. Změny se tak odehrají především  v oblasti palubní elektroniky, která cestujícím nabídne více funkcí, zábavy a dnes už nezbytné spojení s okolním světem za pomoci internetu, sociálních sítí atd. další změny se pak zaměří na snížení spotřeby paliva a mluví se o použití menších, ale výkonnějších přeplňovaných jednotek. Podle informací, které přinesl britský Car Magazine, to ovšem vypadá, že nabídka motorů bude výrazně silnější na straně zážehových motorů.

 

TEST – Nissan Qashqai 1.6 dCi

Nový Nissan Qashqai dorazil na český trh v první polovině letošního roku. Jeho minulou generaci jsem považoval za jedno z nejpříjemnějších mainstreamových SUV, prostě skvěle padl do ruky a byl příjemným společníkem.

Povedlo se na to navázat nové generaci? To jsem vyzkoušel na autě vybaveném dieselem 1.6 dCi a v nejvyšší výbavě Tekna. Vizuálně je nový Qashqai proti svému dobrácky vypadajícímu předchůdci mnohem více agresivní, má moderní tvary a vyzařuje z něj lehkost. To nakonec dokládá i pohled do technické specifikace, díky použití platformy koncernu Renault-Nissan se podařilo proti předchozí generaci ušetřit 40 kg a konkrétní testované auto váží velice slušných 1535 kg. A to přitom Qashqai co do rozměrů nepatrně narostl.

Výrazný posun zaznamenáte uvnitř nového Qashqaie. Nový design, nové materiály a především výrazně lepší dílenské zpracování posouvají pocit z interiéru o několik úrovní výš než tomu bylo u předchozí generace. A ta nebyla na svou dobu špatná. Na můj vkus se sedí vpředu trochu výš, osobně bych uvítal spustit sedadlo o kousek níž, ale sedadla jsou velice příjemná a pohodlná. Stejně tak multifuknční volant, kde je nově i ovládání palubního počítače. Horší je to na sedadlech vzadu. Tam dospělým cestujícím nezbývá moc místa v oblasti kolen i hlavy a také sedáky jsou relativně krátké a dostatečně nepodpírají stehna. Základní objem kufru je 401 litrů, což není nic světaborného, ale je chytře řešen a nabízí jednoduché rozdělení ložné plochy i dvojitou podlážku.

Přední kola testovaného Nissanu Qashqai poháněl malý diesel 1.6 dCi. Ten disponuje výkonem 130 koní a točivým momentem 320 N.m. To jsou hodnoty, které konkurence nabízí u dvoulitrových motorů. Qashqai s 1.6 dCi umí zrychlit z 0 na 100 km/h za průměrných 10,5 s a

maximálně se rozjede na 190 km/h, což jsou opět čísla velice podobná dvoulitrové konkurenci.

Z před chvíli řečeného vyplývá, že na daný motor a segment nejede Qashqai špatně a především ve chvíli, kdy se motor nadechne a turbodmychadlo zabere, mají občas přední kola plné ruce práce. Motor je především ve středních otáčkách velice pružný a pěkně jede, Navíc je docela kultivovaný a jeho zvuk do kabiny proniká jen decentně. Co si ovšem zaslouží vyzdvihnout, to je spotřeba. Tabulková hodnota zní 4,4 l/100 km, mně po týdenním testu palubní počítač ukázal rovných 5 litrů a to jsem jezdil převážně po městě nebo po dálnicích.

Velice dobrý je nový Qashqai z pohledu jízdních vlastností. Verze s pohonem pouze předních kol sice nemá zadní víceprvkovou nápravu, ale i náprava s vlečenými rameny stačí na klidné a vyvážené jízdní vlastnosti. I s velkými koly nedochází na hrbolatých silnicích k odskakování, i když celkové naladění Qashqaie je spíš tužší.

Umím si představit, že pro Nissan nebylo jednoduché navázat na úspěchy první generace Qashqaie, ale po svezení s jeho novou generací musím konstatovat, že se podařilo jeho schopnosti, svezení a především kvalitu zpracování interiéru posunout o notný kus dál. Nissan navíc umí nabídnout i spoustu praktických prvků jako je například kamerový systém usnadňující parkování a spoustu dalších. Základní cena verze s dieselem 1.6 dCi je u nás 563 900 CZK.



ZAJÍMAVOSTI

Mazda 6 Skyactiv-D 2.2 – to je jméno nejrychlejšího vozu poháněného vznětovým motorem v dané objemové kategorii. Mazda vyslala tři tyto vozy na vysokorychlostní ovál u německého Papenburgu, nechala je na něm kroužit 24 hodin a překonala celou řadu světových rekordů pro  vozy osazené dieselem o objemu 2-2,5 litru. Včetně zastávek na doplnění paliva, střídání jezdců a nutnou kontrolu vozu zvládla nejrychlejší Mazda 6 jet 24 hodin s průměrnou rychlostí 221 km/h a dosavadní rekord tak překonala o více jak 10 km/h. Během pokusu padly i další dílčí rekordy na různé vzdálenosti, tak jak je předepisuje mezinárodní automobilová federace. Během 24 hodin Mazdy 6 ujely 5299 km, za volantem se vždy po 1,5 hodině jízdy postupně vystřídalo 23 řidičů ze sedmi států EU a nechyběli mezi nimi závodníci, novináři i zaměstnanci dealerství, které Mazda pečlivě vybírala užod května.

 

Land Rover ve spolupráci se společností Virgin Galactic miliardáře Richarda Bransona vyhlásil soutěž o let do vesmíru. Stačí natočit krátké třicetisekundové video, které vystihuje vaše dobrodružné já, a nahrát jej na stránky Land Roveru. Autoři nejlepších videí pak obdrží pozvání  k výletu do vesmíru na palubě lodě SpaceShip Two. Uzávěrka pro zasílání videí je 21. listopadu.

 

Boj o pozici světové jedničky mezi automobilkami pokračuje. Po třech čtvrtletích se na čele žebříčku stále drží Toyota, ta letos prodala rekordních 7,6 milionu vozů. Druhé místo patří koncernu Vokswagen, který prodal 7,4 milionu automobilů a předběhl tak dosud druhý americký koncern GM, tomu na druhou příčku chybí 30 000 vozů.  Jen připomenu, že loňský rok na vrcholu zakončila Toyota a podle odhadů agentury AP to vypadá, že letos se na konci roku na špici udrží a povede se jí pokořit hranici 10 milionů prodaných vozů. Dlouhá desetiletí se pozicí světové jedničky pyšnil koncern GM, ale o své výsadní postavení přišel v roce 2008, kdy jej předběhla právě Toyota. V roce 2011 se GM na chvíli vrátilo do čela, ale to jen proto, že Toyota se vzpamatovávala z následků ničivého zemětřesení a velkých svolávacích akcí.

 

Výrobce pneumatik Continental provedl zajímavý test, ve kterém porovnával chování zimních pneumatik v závislosti na šířce běhounu a průměru ráfku. Chtěl tak odpovědět na častou otázku motoristů, zda mají v zimě používat pneumatiky stejných rozměrů jako jsou letní pneumatiky nebo zda je lepší na zimu přezout na užší pneumatiky obuté na menším ráfku. V testu se objevily nejběžnější rozměry 225/45 R 17, 205/55 R 16 a 195/65 R 15. 17“ pneumatiky nejlépe brzdí na suchu i na mokru, májínejlepší handling na mokru a nejlépe akcelerují na sněhu. Větší šířka se ale negativně projevuje na odolnosti proti aquaplaningu. 16“ pneumatiky mají překvapivě nejmenší valivý odpor, ale při brzdění a trakci na sněhu jsou nejhorší ze všech porovnávaných. Proti tomu 15“ pneumatika vítězí v odolnosti proti aquaplaningu, jsou nejlepší v trakci a handlingu na sněhu a naopak menší šířka negativně ovlivňuje brzdění na mokru. Vaše volba by tedy měla záviset především na prostředí, ve kterém se v zimě pohybujete a na vašem způsobu jízdy.

 

Porsche vyvíjí motor pro novou limuzínu ruského prezidenta Vladimíra Putina. Ten už nějakou dobu není spokojen s flotilou státnických vozů a tak se chystá omlazení. Putin si nakonec vybral sestavu vozů z projektu označovaného jako Project Cortege. Do něj spadají tři vozy – vedle limuzíny také SUV a minivan – které by v roce 2017 měly vzniknout v automobilovém závoděv Uljanovsku. A právě do těchto vozů Porsche vyvíjí přeplňovaný V12 o objemu 6-6,6 litru a s odhadovaným výkonem přes 800 koní.

 

Podle informací německých deníků a zdrojů z italského finančního sektoru prý německý koncern Daimler jedná o odkoupení asi čtvrtinového podílu italského motocyklového výrobce MV Augusta, za nějž by měl zaplatit zhruba 30 milionů eur. Daimler přitom už v roce 2010 nastartoval spolupráci s jinou italskou značkou Ducati. Tu však převzal pod svá křídla koncern Volkswagen a Ducati teď patří pod Audi. Snahy Daimleru o podíl v MV Augustě jsou pochopitelné – je to exkluzivní značka s dlouhou tradicí a má ve světě dobrý zvuk. A přidáte-li k tomu, že BMW má svou motocyklovou divizi a pod Audi spadá Ducati, jsou snahy Daimleru logickým krokem.

 

V aukci v rámci autosalonu v Lancasteru bude v polovině listopadu draženo velice vzácné a unikátní Bentley R Type Continental Fastback. Jedná se o jeden ze tří vyrobených exemplářů se samočinnou převodovkou a pravostranným řízením. Vůz si v březnu roku 1954 objednal jistý Alan G. Clark, který byl evidentně náročným zákazníkem, neboť na voze je spousta věcí z tehdejší příplatkové výbavy jako například elektricky ovládaná okýnka, ventilační systém a  topení Smith nebo světlomety do mlhy. Jedná se o vůz z D Série, která měla už větší motor o objemu 4,9 litru a karoserii ručně vyrobili dělníci karosárny H. J. Mulliner & Company. Vůz byl nedávno výrazně restaurován a je ve vynikajícím stavu. Případný zájemce si bude muset připravit minimálně nějakých třicet milionů korun.



NOVINKY

BMW nejspíš vyslyší volání skalních příznivců a připraví v rámci oslav 100. výročí založení společnosti silnější verzi plug-in hybridního sportovního kupé i8. Na rozdíl od běžné i8 by posílená verze měla být pouze dvoumístná a prostor pro cestující vzadu by zabrala instalace většího motoru. Spekuluje se o použití dvakrát přeplňovaného zážehového dvoulitru s výkonem okolo 320 koní nebo dokonce přeplňovaného řadového šestiválce s výkonem nějakých 380 koní. Ten by poháněl zadní kola. Přední kola bude pohánět elektromotor a opět se objevují informace o motoru s výkonem 110, ale i 200 koní, takže celkový výkon vozu může být 400, ale klidně také 600 koní. Jasno není ani v označení vozu, některé zdroje uvádějí, že by mělo dojít k výrazné změně vizáže i nárůstu rozměrů a vůz se bude jmenovat i9, některé zase říkají, že změny designu nebudou tak dramatické a auto ponese jméno i8S. Nechme se tedy překvapit.

 

Aktuální generace Mercedesu třídy S se prodává od loňského roku a zatím s velkým úspěchem. Za prvních 12 měsíců Mercedes přijal více než 100 000 objednávek. Vedle velkého zájmu je za tím třeba hledat i fakt, že Mercedes novou S-klasse během krátké doby nabídl na všech pro něj důležitých trzích – v Německu, Číně a Spojených státech. Letos Mercedes prodal už přes 75 000 vozů třídy S a například jen v září to bylo 9,5 tisíce kusů, což ve srovnání se zářím 2013 představuje 140% nárůst.

 

Současná generace Audi A4 je u svého konce, novou uvidíme pravděpodobně na jaře na autosalonu v Ženevě, a to samozřejmě znamená i postupný konec pro všechny verze, včetně výkonného Audi RS 4 Avant. To prý v příští generaci přijde o svůj povedený atmosférický V8 a místo toho dostane šestiválec, velice pravděpodobně přeplňovaný elektřinou poháněným turbodmychadlem, na kterém Audi už nějakou dobu usilovně pracuje. Změna se dotkne také nabídky karosářských verzí RS 4. Podobně jako mezi roky 2006 a 2008 bude vedle kombi k dispozici i sedan, jehož výrobu si vynutil zájem zákazníků a který se tak stane přímým konkurentem pro BMW M3 a Mercedes C 63 AMG.

 

MOTORSPORT

S blížícím se termínem letošního ročníku Race of Champions se objevují nová a nová jména těch, které se této prestižní exhibice zúčastní. Jako první svou účast přislíbili poslední finalisté – rekordman v počtu vítězství ve čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans Tom Kristnesen a pilot F1 Romain Grosjean. Dalšími hvězdami pak budou například několikanásobný šampion australské série V8 Supercars Jamie Whincup, letošní mistr světa v rallyekrosu Peter Solberg, šampion americké série NASCAR Kurt Bush nebo novopečený mistr světa cestovních vozů José Maria Lopéz. Letošní ročník Race of Champions se uskuteční 13. a 14. prosince na okruhu Bushy Park na Barbadosu.

 

VW doslova dominoval posledním dvěma sezónám mistrovství světa v rallye, když získal jak titul mezi jezdci zásluhou Sebastiena Ogiera, tak mezi značkami a ze 24 dosavadních startů jich rovných 20 proměnil ve vítězství a dalších 18 umístění na stupních vítězů. Není proto divu, že ani pro příští sezónu nehodlá na své jezdecké sestavě nic měnit. Lídrem týmu tak bude dvojnásobný mistr světa Sebastie Ogier, kterého doplní Jari-Mati Latvala a Andreas Mikkelsen.

 

Stefano Domenicali, bývalý šéf týmu F1 Ferrari, který letos na jaře u stáje z Maranella skončil, bude od začátku listopadu pracovat u Audi. Německý magazín Auto Motor 0und Sport dokonce spekuluje o tom, že by v budoucnu mohl nahradit Dr. Wolfganga Ullricha. Domenicaliho přestup k Audi dává smysl i v souvislosti se spekulacemi, že Audi vyvíjí přeplňovaný V6 o objemu 1,6 litru pro F1 a že Fernando Alonso od Ferrari míří právě do služeb značky z Ingolstadtu. Objevují se i zprávy, které Audi spojují s týmem Toro Rosso. V každém případě Audi má v současnosti na poli motorsportu velice široký program – vytrvalostní závody prototypů, DTM, GT3, Grand-Am a Audi TT Cup – a pokud by chtělo vstoupit do F1, je jasné že některé z těchto aktivit bude muset opustit.

 

Auto Zet je pravidelný pořad vysílaný ve Studiu Zet na BBC, který připravuje Petr Horák. Premiéru pořadu si můžete poslechnout každý pátek v 9.46, reprízu v pátek ve 14.46 a také o víkendu. Záznam aktuálního dílu pořadu najdete v playeru výše.

Zdroj: Zet

Nissan Qashqai 1.6 dCi · Zdroj: Nissan

Nissan Qashqai 1.6 dCi · Zdroj: Nissan

Nissan Qashqai 1.6 dCi · Zdroj: Nissan

Auto Zet: Test Nissanu Qashqai; tipy na zimní pneumatiky a nová limuzína pro V. Putina Foto: Nissan

reklama

Další články

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.