reklama

Auto ZET: Test Nissanu Pulsar; Výsledky kontroly České obchodní inspekce v autobazarech

Nové vydání automobilového pořadu Auto Zet přináší test hatchbacku Nissan Pulsar, který se představil na českém trhu loni v létě. Dozvíte se ale také o novém Subaru Outback se systémem kamer Eye Sight nebo jak dopadly kontroly České obchodní inspekce v autobazarech.   

Další díly pořadu

AKTUALITY

Subaru minulý týden českým novinářům představilo model Forester modelového roku 2015. Největší novinkou je možnost volby vznětového motoru v kombinaci s bezestupňovou převodovkou Lineartronic. Dále vylepšený Forester dostal multimediální systém se 7“ dotykovým displejem převzatý z nové generace Subaru Outback, má optimalizovaný motor, pohonu všech kol i režim pro jízdu v terénu X-Mode, je tišší a má nižší hmotnost. Základní cena Foresteru se zážehovým dvoulitrem je 699 000 CZK, základní cena stejně vybaveného dieselu je o 90 000 CZK vyšší…

Fiat 500 je sám o sobě retro autem odkazujícím na svého předchůdce, jehož kořeny sahají až do druhé poloviny 50. let minulého století. A právě na úplně první verzi Fiatu 500 italská automobilka vzpomíná speciální edicí Vintage 57. Ta má za úkol ještě zvýraznit retro odkaz „500“ a to bledě modrým lakem karoserie, bílým lakováním vnějších zpětných zrcátek a střechy anebo speciálním designem 16“ litých kol, které jsou v kombinaci bílé a chromu. Uvnitř pak navození správné retro atmosféry napomáhá kožené čalounění v kombinaci bílé a tabákově hnědé barvy, bíle lakovaná palubní deska anebo historické logo Fiatu na středu volantu. Z pohledu výbavy vychází 500 Vintage 57 z verze Plus a přidává k tomu centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky vyhřívaná a ovládaná zrcátka, klimatizaci, mlhovky nebo 7 airbagů. Zájemci mají možnost vybírat ze dvou motorů - atmosférické zážehové 1.2 a přeplňovaného zážehového dvouválce 0.9 TwinAir. Základní cena je stanovena na 389 900 CZK.

Po internetu kolují kresby určené pro patentový úřad, podle nichž to vypadá, že Honda připravuje novou generaci modelu Jazz také v karoserii kombi. Už krátký Jazz je velice povedené, vysoce variabilní a praktické auto, v provedení kombi by tyto vlastnosti byly ještě umocněny. Z kreseb je patrné, že Jazz Tourer - jak by se mohl jmenovat - bude mít proti klasickému Jazzu prodloužený rozvor a řešením zádě hodně připomíná Civic Tourer. K pohonu by měly sloužit výhradně zážehové motory, popřípadě hybrid a údajně má být i verze s pohonem všech kol.

Prodejní úspěchy a neupadající poptávka po hybridním sportovním kupé i8 přiměly BMW k přehodnocení původních záměrů a mnichovská automobilka zdvojnásobila produkci tohoto modelu. Znamená to, že z bran výrobního závodu v Lipsku vyjíždí každý den 20 nových vozů. Za loňský rok BMW dodalo zákazníkům 1748 i8 a v současné době je zájem takový, že se na auto čeká přes 4 měsíce.

Dodge loni na podzim krátce po uvedení vysoce výkonných verzí modelů Charger a Challenger s přídomkem SRT Hellcat zaznamenal obrovský zájem a za prvním pět dnů přijal 4500 objednávek. Jenže poptávka po těchto vozech nepolevuje a vzhledem k tomu, že vozy objednané loni v listopadu k majitelům dorazily až letos, je Dodge nucen příjem objednávek omezit minimálně do té doby, dokud neuspokojí už čekající zájemce. Jen připomenu, že oba vozy pohání shodný kompresorem přeplňovaný V8 o objemu 6,2 litru s výkonem 716 koní a točivým momentem 881 Nm a jedná se tak o čistokrevné americké muscle cars.

Už dlouho se ví o tom, že Německo od příštího roku bude následovat trend z dalších evropských zemí a zpoplatní své dálnice i pro osobní vozy. Znám už je také způsob, jakým tak bude činit - za pomoci kamerového systému bude sledovat registrační značky aut a jejich řidiči si budou pořizovat tzv. virtuální dálniční známky, které půjde koupit na hraničních přechodech, na čerpacích stanicích anebo na internetu. Nově bylo ovšem zveřejněno, že výše poplatku se bude odvíjet od emisní normy plněné daným vozem a od objemu jeho motoru.

Volvo hodlá postavit výrobní závod ve Spojených státech. Potvrdil to šéf automobilky Hakan Samuelson s tím, že během několika týdnů budou ukončena jednání o umístění továrny. Švédská automobilka do výstavby investuje půl miliardy dolarů - zhruba 12,6 miliardy korun - výrobní kapacita bude 120 000 vozů ročně a budou určeny jak pro severoamerický trh, tak na export. Koresponduje to i s cílem Volva prodávat v severní Americe okolo 100 000 vozů, v současnosti je to 56 000 aut.

 

TEST – Nissan Pulsar 1.2 DIG-T

Nissan svůj hatchback nižší střední třídy uvedl na český trh loni na konci léta. Dal mu jméno Pulsar, což koresponduje s názvem, pod kterým se už delší dobu prodávají vozy téhle třídy na mimoevropských trzích, přestože v Evropě jsme měli Almeru a Tiidu. Do testu jsem dostal vůz vybavený přeplňovaným zážehovým čtyřválcem 1.2 DIG-T.

Pulsar svým vzhledem nezapře svou designérskou příbuznost s druhou generací modelu Qashqai, má podobné světlomety, masku chladiče i koncové svítilny nebo třeba boční linii oken. Nakonec, Pulsar je postaven i na stejné podvozkové platformě jako Qashqai. Ve srovnání s konkurenty zaujme vyšší stavba karoserie a design jako takový není nijak výstřední, spíše z něj vyzařuje solidnost, což na druhou stranu při volbě správného odstínu barvy karoserie může vypadat elegantně.

Interiér Pulsaru je jednoduchý a přehledný. Do načančanosti Golfu nebo Focusu mu něco chybí, ale zpracování a použité materiály jsou v pořádku. Čím ovšem Pulsar určitě boduje, to je vnitřní prostor. Vyšší stavba karoserie nabízí spoustu prostoru nad hlavou i pro opravdu vzrostlé postavy na sedadlech vpředu i vzadu. Rozvor 2700 mm, který je v kategorii středně velkých hatchbacků jeden z největších a stydět by se za něj nemusely ani vozy střední třídy, zase generuje spoustu prostoru pro cestující v podélném směru, především na zadních sedadlech, tam je ho opravdu hodně. Přitom zbylo ale i dost místa na zavazadla, přesně 385 litrů, což je opět jeden z největších kufrů v segmentu - větší než má VW Golf nebo sesterský Renault Megane.

Od uvedení na český trh je Nissan Pulsar k dispozici se dvěma motory - dieselem 1.5 dCi a přeplňovanou zážehovou 1.2 DIG-T. K testu jsem dostal druhou zmiňovanou variantu, disponuje výkonem 115 koní a točivým momentem 190 Nm. První, co vás na motoru při jízdě zaujme, je jeho kultivovanost a odhlučnění. Často jsem se přistihl, že jsem se na křižovatce pohledem na otáčkoměr ujišťoval, že motor opravdu běží. Nemá sice síly na rozdávání, akceleraci z klidu na 100 km/h zvládá za průměrných 10,7 sekundy a jede maximálně 190 km/h, ale je příjemně pružný a například na ježdění po městě to naprosto stačí. Chuť po svižnějším svezení ale tenhle motor nenaplní, na to bude silnější 1.6 DIG-T. V případě 1.2 DIG-T se to nejdůležitější odehrává ve středních otáčkách, vytáčet ji nemá příliš smysl, v horním pásmu otáček je motor už nevýrazný.

Na rozdíl od řady konkurentů, kteří takhle malé motory většinou nabízí jen s pětistupňovou převodovkou, má Nissan Pulsar „šestikvalt“. Ten navíc řadí přesně a na relativně krátkých drahách. Z pohledu spotřeby není motoru co vytýkat, bez problémů ji udržíte pod 6 l/100 km a když k tomu připočtete výborně odhlučnění a kultivovanost motoru, opět musím konstatovat, že diesel ztrácí jakýkoli smysl.

Jak už bylo řečeno, Pulsar je postaven na stejném podvozku jako Qasqai, což znamená vzpěry MacPherson vpředu a vzadu torzní příčku. Jednoduché, prostorově nenáročné řešení zadní nápravy sice dovolilo vytvořit velký kufr, ale pro jízdní vlastnosti to není ideální řešení. Pulsar je celkově naladěn spíše na komfort a pohodové ježdění. Je měkčí a v zatáčkách se při rychlejším průjezdu výrazněji naklání. Horší je, že v kombinaci se 17“ koly nedělají zadní nápravě dobře náhlé nerovnosti na silnici a občas se ozve od zadní nápravy i rána.

Nissan Pulsar je solidní, praktické auto, které umí nabídnout velice dobrý poměr ceny a nabízené výbavy a vlastností. Ano, nemá vyloženě chudou verzi pro lákadlo „cena již od“, je vždy slušně vybaven. Motor 1.2 DIG-T sice není žádný trhač asfaltu, ale je relativně pružný, výborně odhlučněný a kultivovaný, má nízkou spotřebu a je kombinován se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou. Svým charakterem je Pulsar prostě auto na pohodové ježdění po spíše lepších silnicích. Verze s motorem 1.2 DIG-T začíná s cenou na částce 365 000 CZK.

 

ZAJÍMAVOSTI

Nedávno jsem vás v AutoZet informoval o podvodech, které u prodávaných ojetých aut na českém internetu zjistila společnost Cebia. Tentokrát pro vás mám výsledky kontrol, které provedla Česká obchodní inspekce v českých autobazarech, a jsou v tom nejhorším smyslu slova neméně působivé. Inspekce provedla od října do konce loňského roku kontroly v 84 autobazarech a z toho v 53 případech byly zjištěny nedostatky. Nejčastějším prohřeškem je český evergreen stočený tachometr, dále pak jsou uváděny lživé informace o tom, zda auto bylo havarováno a kolik mělo předchozích majitelů. Například v jednom bazaru byla prodávána Škoda Octavia Combi 1.9 TDI Laurin & Klement se stavem 138 200 ujetých kilometrů. Znalecký posudek s využitím dostupných zdrojů ale zjistil, že má auto najeto něco mezi 335 až 375 000 km, tedy že má tachometr stočený minimálně o téměř 200 000 km! V jiném případě zase bazar zatajil, že auto bylo třikrát bourané. Zajímavé také je, ve kterých částech republiky byly procentuálně nejčastěji zjištěny nepoctivé bazary - v Moravskoslezském a Olomouckém inspektorátu neprošlo přes 92 % bazarů, v Plzeňském, Karlovarském, Královéhradeckém a Pardubickém to je 75 % a v Jihomoravském a Zlínském inspektorátu jich neprošlo téměř 65 procent. Naopak v Ústeckém a Libereckém inspektorátu vykázalo nedostatky jen 30 % bazarů a jen třetina nepoctivých jich je také v oblasti Prahy a Středočeském kraji. Zjištění České obchodní inspekce je dalším důkazem toho, že ojeté auto si v českém bazaru bez pořádného ověření koupí jen blázen, bohužel jich tu s námi žije stále dost a nízká cena je pro ně jediným a nejpádnější argumentem…

Jméno Akrapovič je mezi motocyklovými i automobilovými nadšenci velice dobře známé, slovinská společnost je svými laděnými výfukovými systémy proslulá. Nyní na sebe chce upozornit systémem změny zvuku výfuku, který bude možné ovládat za pomoci aplikace v chytrém mobilním telefonu. Akrapovič Sound Kit bude prostřednictvím aktuátoru a bezdrátového přijímače ovládat ventily ve výfuku a měnit tak jejich zvuk. U motocyklů budou k dispozici režimy Regular a Auto, pro auta bude možné vybírat z nastavení Regular a Sporty. Pokud nebude majitel takto vybaveného auta vlastnit chytrý mobil, bude pro všechny případy i tlačítko na palubní desce. Prvním vozem, který bude výfukem se systémem Akrapovič Sound Kit vybaven, bude Lamborghini Aventador, z motocyklů jej jako první dostanou modely Harley-Davidsonu.

 

NOVINKY

McLaren na autosalonu v New Yorku představil nový základní model z tzv. Sport Series. Jmenuje se 570S a je v mnohém příbuzný s dalšími modely 650S a P1. Sdílí s nimi například karbonový monokok a dvěma turbodmychadly přeplňovaný V8 o objemu 3,8 litru. V tomto případě je motor naladěn na 570 koní, kterých dosahuje na turbomotor ve vysokých 7400 min-1. McLaren tvrdí, že 30 % dílů motoru je nových, ale spíše se dá předpokládat, že kvůli nižšímu výkonu jsou použity méně odolné komponenty. McLaren 570S váží pouze 1313 kg, což je podle automobilky o 150 kg méně než nejbližší konkurent. I díky tomu pak zvládne zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,2 s a pokud to provoz dovolí, zastaví se až na 328 km/h. 570S má také nově vyvinutý podvozek s tlumiči nastavitelnými v režimech Normal, Sport a Track. Velký důraz byl kladen i na každodenní použití vozu, proto má standardně dodávaná pohodlnější sedadla nebo několik odkládacích přihrádek v interiéru, který se mimochodem výrazně liší od toho v modelech 650S a P1. Cena zatím zveřejněna nebyla, ale první zákazníci se nového McLarenu 570S dočkají ještě před koncem letošního roku.

Mercedes hodlá rozšířit svou nabídku modelů o terénní pick-up. Zjistil totiž, že řada lidí je využívá pro soukromé účely jako lifestylové auto. Navíc jsou trhy, kde jsou pick-upy velice oblíbené i jako pracovní auta a tenhle typ auta Mercedesu chybí. Prví skicy ukazují, že vzhled přídě si pick-up nejspíš vypůjčí z SUV GLE, k pohonu by měly sloužit vznětové čtyř- a šestiválce i zážehové motory, prý se ale nepočítá s hybridem. Na výběr bude samočinná i přímo řazená převodovka. Mluví se i o tom, že podobně jako v případě V-klasse a Vita bude pick-up k dispozici ve dvou provedeních - lifestylovém zaměřeném spíše na silnici a s luxusnějším interiérem a výbavou a vyloženě pracovní, která na korbě uveze minimálně tunu. Sériová podoba pick-upu od Mercedesu je očekávána za dva roky.

 

PŘEDSTAVENÍ – Subaru Outback

Minulý týden uvedlo Subaru na český trh novou generaci modelu Outback. A přestože vypadá jen jako velice důkladný facelift, jedná se o zcela nové a celkově lepší auto.

Největší novinkou nového Outbacku je systém EyeSight, který za pomoci dvou kamer sleduje situaci před vozem a podobně jako lidský mozek z obrazů viděných očima si získaná data skládá do trojrozměrného obrazu. EyeSight umí fungovat jako přednárazový bezpečnostní systém, jako adaptivní tempomat, umí hlídat jízdu v pruhu, samočinně nouzově brzdit nebo sledovat únavu řidiče. Zároveň v případě krizové situace dokáže řidiči pomoci ve vyhýbacím manévru. Subaru Systém EyeSight už používá ve svých vozech na některých jiných trzích - poprvé jej uvedlo v Austrálii v roce 2011 - ale jeho naladění na specifika spletitého hustého provozu v evropských zemích si vyžádalo trochu více času. Na druhu stranu, co jsem mohl vyzkoušet, funguje systém EyeSight výborně a komplexněji než jiné doposud používané systémy.

Nové Subaru Outback dostalo novou, elegantnější a uhlazenější vizáž. Základ vozu vychází z minulé generace, ale karoserie má například o plných 67 % vyšší torzní tuhost, optimalizovanou aerodynamiku, přepracované zavěšení, do karoserie a řízení je přenášeno méně vibrací, řízení má strmější převod a vylepšený pohon všech kol spoléhá na aktivní vektorování točivého momentu převzaté z modelu WRX STi. Novinkou je také režim X-Mode, který upravuje chování motoru, převodovky Lineartronic a systému kontroly stability pro jízdu v terénu.

Přestože nový Outback vypadá o moc lépe než jeho předchůdce, Subaru vždy byla auta, která vás dostala až když jste se s nimi svezli. Pokud se vám nový Outback líbí, je to v pořádku, ale jeho nejsilnější stránkou je jízda. Hned po usednutí za volant si všimnete jedné velké změny - pěkně udělaného interiéru. Je moderní, využívá moderní systémy, má pěkně udělaný multimediální systém s líbivou grafikou, má velice dobré materiály i zpracování a působí na vás tak, že v něm je vše potřebné a nesnaží se vás okouzlit lacinými kudrlinkami. Jestli v minulosti mohl být argumentem proč si Outback nekoupit právě jeho interiér, tak teď dokáže interiérem náročné zákazníky bez výhrad uspokojit.

Mohl jsem na stejné testovací trase vyzkoušet jak Outback s dieselem, tak zážehovým dvouapůllitrem. Společné mají to, že auto jede pocitově velice lehce a odhlučnění podvozku i na rozbité silnici je na vysoké úrovni. Vůbec je interiér mnohem lépe odhlučněn než u předchůdce. Při jízdě po dálnici je diesel tichý, ale při pojíždění po městě s častými akceleracemi a brzděním je cítit, že není úplně ve svém živlu a v interiéru je slyšet o poznání víc než zážehový motor. Ten naopak lehce zaostává v pružném zrychlení, ale díky bezestupňové převodovce Lineartronic je tento rozdíl zanedbatelný. O to víc je ale u verze se zážehovým motorem cítit větší agilita při zatáčení a na auto s tak velkou světlou výškou si nechá Outback líbit razantní zacházení a nabídne svezení s velkou dávkou sportovnosti. Celková vyváženost chování auta je velice dobrá a Outback moc pěkně jede jak po hladké silnici, tak rozbité polní cestě.

Zajímavé bylo také vidět, jak funguje nový systém pohonu všech kol. K demonstraci sloužily malé rampy s volně se otáčejícími válečky, jedna dokonce simulovala, že kolo zapadlo do díry. Outbacku stačí na vyjetí z takové situace fakt, že alespoň jedno kolo má dostatečnou adhezi a systém pohonu všech kol k němu dokáže nasměrovat tolik výkonu a točivého momentu, že i záběrem na jednom kole se auto rozjede. Dokonce, když bylo válečky simulováno, že do výmolu zapadla dvě kola, limitujícím faktorem byla trakce zabírající pneumatiky, nikoli množství síly, které pohon všech kol na dané kolo umí poslat!

Nové Subaru Outback je po všech stránkách lepším autem - je prostornější, bytelnější, lépe vybavené, má lepší pohon všech kol, je hezčí a má mnohem pohlednější interiér. Kdybych si měl vybírat, určitě bych dal přednost zážehovému motoru před dieselem, jezdí totiž výrazně lépe a spotřeba je dokonce při reálném ježdění nižší než u dieselu. Verze se zážehovým dvouapůllitrem má základní cenu 939 000 CZK, což je ve srovnání s cenou odcházející generace o 40 000 víc, ale ve standardní výbavě máte převodovku Lineartronic a systém EyeSight. Základní cena stejně vybaveného dieselu je o 80 000 vyšší než v případě verze se zážehovým motorem.

 

MOTORSPORT

V minulém týdnu proběhlo na Doningtonu oficiální testování britského šampionátu cestovních vozů před novou sezónou. Představilo se při něm velice početné pole čítající 32 vozů 12 různých značek! Ve startovní listině nechybí nikdo z posledních 6 šampionů BTCC, do šampionátu se vrátil také trojnásobný mistr světa Andy Priaulx a zajímavostí je i start Nicolase Hamiltona, bratra úřadujícího mistra světa F1. Ten by měl letos startovat v pěti z deseti podniků a v příštím roce by měl jet už kompletní sezónu. Zároveň je také prvním hendikepovaným pilotem, který se postaví na start závodu BTCC. Úvodní podnik sezóny se koná tento víkend na krátké verzi okruhu v Brands Hatch.

 

Auto Zet je pravidelný pořad vysílaný na rádiu Zet, který připravuje Petr Horák. Premiéru pořadu si můžete poslechnout každý pátek v 9:35, reprízu v pátek ve 14:05 a 14:35 a také o víkendu. 

 

Zdroj: Zet

 

 

Nissan Pulsar

Nissan Pulsar

Auto ZET: Test Nissanu Pulsar; Výsledky kontroly České obchodní inspekce v autobazarech Foto: Nissan Pulsar

reklama

Další články

  1. Potraviny jsou nejlevnější za téměř pět let

    Byznys ·

    Světové ceny potravin v březnu meziměsíčně klesly o zhruba 1,5 procenta. Dostaly se tak na nejnižší úroveň za téměř pět let. Objemy dodávek většiny potravinářských kom…

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.