Auto ZET: Test modernizované Mazdy 6; festival rychlosti v Goodwoodu

Nové vydání motoristického magazínu Auto Zet přináší recenzi modernizované verze auta roku 2014 Mazdy 6 se zážehovým dvoulitrem. V pořadu se také dočtete o novinkách, které byly představeny na britském Festivalu rychlosti v Goodwoodu nebo o tom, která automobilka chce poslat na Měsíc speciální lunární vozidlo. 

AKTUALITY

MINI uvolnilo do světa oficiální informace o nové generaci modelu Clubman. Ta pochopitelně navazuje na směr udaný novou generací základního MINI a přináší i několik novinek. Zatímco předchozí generace měla na levé straně jen dveře řidiče a vpravo navíc malé dveře usnadňující nastupování na zadní sedadla, je nová generace Clubmanu plnohodnotně čtyřdvéřová. Řešení zadních dveří zůstalo stejné, jsou vertikálně dělené na půl a otevírají se směrem do stran, nově ovšem i s celými zadními svítilnami. Řešení interiéru je převzaté z klasického MINI aktuální generace a vedle zvětšení vnitřního prostoru je i tady cítit především zlepšení ve zpracování a použitých materiálech. Základní verzi Cooper Clubman pohání přeplňovaný zážehový tříválec o objemu 1,5 litru s výkonem 136 koní, Cooper S Clubman má dvoulitr s výkonem 192 koní a jediným dieselem nabídky je verze Cooper D Clubman s dvoulitrem o výkonu 150 koní.

Audi představilo novou generaci modelu A4. Co do rozměrů je o trochu delší, širší, má delší rozvor a v porovnání s předchozí generací může být až o 120 kg lehčí. To se společně s výbornou aerodynamikou podepisuje na nízké spotřebě paliva. Audi v tiskové zprávě uvádí, že i při zvýšení výkonu motorů v průměru o čtvrtinu, klesla spotřeba o více než 20 %. Zákazníci mají na výběr ze zážehových čtyřválců 1.4 a 2.0 TFSI a čtyřválcových a šestiválcových dieselů 2.0 a 3.0 TDI. K dispozici je i verze g-tron spalující CNG. Výkonové rozmezí pokrývané motory činí 150 až 272 koní. Standardně poháněná jsou přední kola, dvoulitrové čtyřválce je možné kombinovat i s pohonem všech kol. K dispozici budou dvě karosářské varianty – sedan a kombi – přičemž u kombíku je základní objem kufru průměrných 505 litrů. Do prodeje půjde nové Audi A4 letos na podzim.

Kia cee’d má po faceliftu, ale rozhodně více než vzhledu se dotkl používané techniky. Největší novinkou je nasazení nového přeplňovaného zážehového tříválce 1.0 eco Turbo, který bude nabízen s výkonem 100 nebo 120 koní. Vylepšen byl také diesel 1.6 CRDI, který má nižší spotřebu a je tišší. Zbývající motory z původní nabídky zůstávají, ale nově plní normu Euro6. Modernizovaný cee’d má také lepší tlumení vibrací a hluku, zesílenou zvukovou izolaci a změněné uložení náprav s ohledem na snížení vibrací a hluku. Změny se dotkly také verze GT, ta dostala nové turbodmychadlo s rychlejšími reakcemi, větší brzdy, upravený elektrický posilovač řízení a změněnou geometrii podvozku.

Ford udělal přítrž spekulacím a definitivně potvrdil, jaký výkon bude mít motor nového Focusu RS. Přeplňovaný zážehový čtyřválec 2.3 EcoBoost nakonec bude disponovat parametry 350 koní a 440, při overboostu chvilkově až 470 Nm. Ve srovnání se stejným motorem používaným v nové generaci Fordu Mustang má jiné turbodmychadlo, větší mezichladič stlačeného vzduchu, jiné sání i výfuk, hlava motoru je vyrobena z jiné slitiny a blok motoru má pevnější vložky válců. V akci se nový Ford Focus RS představil o uplynulém víkendu na Festivalu rychlosti v Goodwoodu, kde jej vodil Ken Block.

To Nissan do Goodwoodu přivezl novou verzi extrémního Juku-R. Vedle změněných detailů na zevnějšku, které reflektují facelift Juku, a jiných nárazníků má především vyšší výkon. Zatímco původní Juke-R se mohl chlubit výkonem 475 koní, dvěma turbodmychadly přeplňovaný V6 o objemu 3,8 litru v Juku-R 2.0 má ovšem rovných 600 koní, což je stejná hodnota jako u špičkové verze Nissanu GT-R Nismo. Některá média pak spekulují, že vylepšený Juke-R zvládne akceleraci z klidu na 100 km/h za 3,2 sekundy a jede až 320 km/h, automobilka ale ve své tiskové zprávě nic takového nepotvrdila.

 

TEST – Mazda 6 2.0 Skyactiv-G

Mazda 6 je Autem roku v České republice pro rok 2014 a v tehdejším hlasování jsem ji na první místo dal i já. Jenže už se píše rok 2015 a japonská automobilka „šestku“ modernizovala tak, aby dokázala s konkurencí držet krok. Do testu jsem si vzal verzi se zážehovým atmosférickým dvoulitrem a karoserií sedan, která mimochodem nabízí velice zajímavý poměr výkonu a hmotnosti.

Mazda 6, podobně jako minule testovaný model CX-5, je postavena dle filozofie Skyactiv. To ve velice zjednodušené formě znamená soubor chytrých řešení, která dělají auto lehčí, zábavnější, ekologičtější a to vše při zajímavé ceně. Kombík je praktický, ale 6 sedan působí dojmem luxusního auta. Facelift Mazdě 6 přinesl na zevnějšku o trochu více chromovaných doplňků, diody do světlometů pro denní svícení i zadních sdružených svítilen. Jinak nebylo třeba na pohledné a dobře se prodávající Mazdě 6 nic velkého měnit.

Více změn facelift přinesl uvnitř „šestky“. Nový je multimediální systém s ovládáním mezi sedadly, u něhož se Mazda nechala inspirovat v systému BMW iDrive. Jiná jsou sedadla, uspořádání přístrojového štítu nebo středové konzole a panelu mezi sedadly, kde se například objevila páčka elektricky ovládané ruční brzdy. Při jízdě pak pocítíte, že bylo vylepšeno odhlučnění interiéru jak od motoru, tak od podvozku a dalších zdrojů rušivých zvuků. Místa je v Mazdě 6 tak akorát. Při vnějších rozměrech byste možná čekali více prostoru vzadu, ale rozhodně to není žádná tragédie. Jinak ale sedíte v útulném prostředí, které se vás nesnaží omámit lacinými fígly. Kufr nabízí v solidních 480 l.

Dnes testujeme Mazdu 6 s karoserií sedan a s atmosférickým zážehovým dvoulitrem. Ten standardně nabízí 145 koní, ale v kombinaci s výbavou Revolution jich má o 20 víc a v tu chvíli se poměrem výkonu a hmotnosti dostává na úroveň většího dvouapůllitru. Ten je ovšem k mání pouze se samočinnou převodovkou, zatímco silnější verze dvoulitru je se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou. Akceleraci z 0 na 100 km/h tahle „šestka“ umí za 9,1 sekundy a dosahuje maximální rychlosti 216 km/h. Navíc v testované konfiguraci s atmosférickým dvoulitrem „šestka“ váží jen 1300 kg, to je o 60 kg méně než dvouapůllitr a o 110 kg méně než 2.2 diesel a to je znát!

Šestistupňovou přímo řazenou převodovku zdobí přesné řazení na relativně krátkých drahách a takový poctivě mechanický odpor, když pohybujete řadičkou v kulise. Motor je velice dobře odhlučněn, je vidět, že s lehkým autem nemá moc práce a celkově je z jízdy cítit zajímavá lehkost. Motor má chuť jet, je pružný a při běžné jízdě od vás nevyžaduje časté řazení. Ona lehkost jízdy se projevuje i na spotřebě, při naprosto běžném užívání po městě a na dálnicích se mi spotřeba po nějakých 600 ujetých km ustálila na 6,2 l/100 km. U sedanu střední třídy se zážehovým atmosférickým dvoulitrem! A když jsem pak vyrazil na závod DTM do Německa a jel po dálnici stále kolem 200 km/h, spotřeba po zhruba dalších 600 km skončila na hodnotě 7,3 l/100 km! Mazda jasně ukazuje, že když se chce, není třeba ani dieselu ani malých motorů s turbem. Ve své podstatě nezničitelný atmosférický zážehový motor umí být stejně úsporný a bez rizika nákladných oprav sofistikovaných komponentů dieselů a přeplňovaných zážehových 1.4 a jim podobných.

Na Mazdě 6 se mi ale ze všeho nejvíce líbí podvozek. Cítíte, že kola jedou stále po zemi a mají velice dobrou trakci. Přitom naladění je spíš tužší. Zvláštní jev je, jak auto na nerovné silnici věrně kopíruje nerovnosti silnice. Jízda není nekomfortní a auto neskáče. Jen díky nízké hmotnosti a výbornému podvozku kopíruje i malé nerovnosti. Pozoruhodné jsou také minimální náklony karoserie a přitom stále dostatečný komfort. Zároveň je kabina výborně odhlučněna a utlumena. A pokud mohu porovnávat, tak zážehový dvoulitr je lepší než dvouapůllitr a mnohem lepší než 2.2 diesel, opravdu cítíte lehčí přední část auta. Za jízdní vlastnosti Mazda 6 zaslouží 1*.

Mazda 6 je velice povedené auto, které jako jedno z mála v téhle třídě myslí i na řidičské zážitky. I proto bylo naprosto zaslouženě Autem roku. Upřímně nechápu ty, kteří si jdou koupit Passat, Mondeo, Insignii a podobně sterilní nijaká auta. Mazda ukazuje, že když se chce, tak to jde. Sedan i kombík mají stejnou cenu, stačí si jen vybrat motor a karoserii, která vám víc vyhovuje. Mazda 6 s karoserií sedan, se silnějším zážehovým atmosférickým dvoulitrem, přímo řazenou převodovkou a ve výbavě Revolution stojí 737 900 korun. Za tuhle cenu, při dané výbavě, schopnostech a technologiích zůstává Mazda 6 jednoznačně jedno z nejlepších aut v daném segmentu!

 

ZAJÍMAVOSTI

Audi ve spolupráci s německými vědci usiluje o získání ceny Google Lunar XPrize v hodnotě 30 milionů dolarů. Tu dostane ten, kdo přistane na Měsíci, s průzkumným vozidlem na povrchu ujede alespoň 500 metrů a na Zemi pošle video a fotografie v HD rozlišení. Audi na tuto misi připravuje hliníkové vozidlo lunar quattro, které je poháněno v kolech umístěnými elektromotory. Ty získávají energii z akumulátorů a nastavitelného solárního panelu a dokáží vozidlo rozjet na rychlost 3,6 km/h. Audi už lunar quattro testuje například v rakouských Alpách nebo na Tenerife. O cenu Googlu se v současnosti uchází celkem 15 různých týmů.

Čas zajetý na Severní smyčce Nürburgringu je u sportovně ražených aut velice uznávaným měřítkem jejich schopností a pro automobilky důležitý marketingový nástroj. Vedení okruhu ovšem s okamžitou platností zakázalo měření časů na jedno kolo a to i v případě, že si automobilka pronajme celý okruh. Toto rozhodnutí přišlo ve chvíli, kdy se švédský Koenigsegg se svým nejnovějším supersportem One:1 chystal pokořit rekord pro sériová auta. Zákaz má platit do konce roku a co bude dál, se teprve uvidí.

Bentley na festivalu v Goodwoodu prezentovalo speciální edici mobilního telefonu. Jeho základem je telefon Vertu Signature, ovšem upravený tak, aby co nejvíce odpovídal filozofii Bentley. Na telefonu je například stejný karbonový dekor jako v interiéru Bentley Mulsanne Speed, okraje telefonu jsou vyvedeny se stejným vzorem jako některé ovládací prvky vozu a nechybí ani kůže, která je v Bentely používána na čalounění. Každý zákazník si může telefon zcela uzpůsobit vlastnímu vkusu, v konfigurátoru je možnost volit z celkem 2300 variant. Základní cena telefonu Vertu Signature for Bentley je 17 500 eur, tedy zhruba 476 tisíc korun, ale pokud bude chtít speciality jako je diamant místo hlavního tlačítka pod displejem nebo potažení kůží z aligátora, může se cena takového telefonu vyšplhat až na třicet tisíc eur.

 

NOVINKY

McLaren si pro letošní ročník Festivalu rychlosti v Goodwoodu připravil několik zajímavých aut. Jedním z nich je speciální edice modelu P1, která nese jméno čtyřnásobného mistra světa F1 Alaina Prosta. Auto je vyvedeno v barvách, které byste našli na Francouzově přilbě, jinak se ale od standardní P1 neliší a to včetně výkonu 916 koní a aktivní aerodynamiky. Druhou specialitou pak byl vzácný McLaren F1 GT. Ten byl vyroben pouze ve třech exemplářích a ve své podstatě se jedná o verzi k homologaci závodního McLarenu F1 GTR s prodlouženou zádí.

To Land Rover přivezl do Goodwoodu speciální Defender, kterým oslavuje 2 miliony vyrobených exemplářů tohoto modelu. Do oněch 2 milionů vozů jsou započítány všechny vozy od roku 1947, tedy i vozy Series I, II a III, protože jméno Defender je používáno až od roku 1990. Tenhle jeden jediný kus se liší celou řadou detailů. Najdete na něm například mapku zálivu Red Wharf, kde kdysi Maurice Wilks do písku na pláži poprvé nakreslil základní tvary Defenderu. Nechybí ani loga s číslovkou 2 miliony, interiér je čalouněn kůží a svůj význam má i registrační značka S90 HUE, protože první Land Rover měl registrační značku HUE 166. Oslavný Land Rover Defender ovšem nerozšíří exhibici v muzeu automobilky, ale bude vydražen aukční síní Bonhams. Stane se tak 16. prosince tohoto roku přímo v sídle společnosti na New Bond Street v Londýně a výtěžek z aukce bude věnován na účet nadace Born Free a Mezinárodní federace společností Červeného kříže a Červeného půlměsíce. A proč právě 16. prosince? V ten den bude produkce Land Roveru Defender definitivně ukončena.

 

PŘEDSTAVENÍ – BMW X5 M

Novou generaci ostrého BMW X5 M jsem měl možnost krátce ochutnat před pár týdny na prezentaci v polské Poznani. Tentokrát jsem je měl k dispozici na delší svezení a na českých silnicích.

Divize M - tak jak je jejím zvykem - nenechala při tvorbě  BMW X5 M kámen na kameni. Srdcem vozu je nový vývojový stupeň zážehového V8 o objemu 4,4 litru, který je přeplňován dvojicí dvoukomorových turbodmychadel. Specialitou jsou křížené výfukové svody, které ke každé komoře turbodmychadla přivádí výfukové plyny proti sobě pálících válců a přispívají k rychlým reakcím na sešlápnutí plynu a plynulosti nárůstu výkonových křivek. Motor je rovněž vybaven přímým vstřikováním paliva a systémem Valvetronic, který mění zdvih sacích ventilů a tím i množství nasávaného vzduchu do válce. Motor disponuje výkonem 575 koní a točivým momentem 750 Nm v rozmezí 2200-5000 min-1.

Upraven je také podvozek - je o 10 mm snížen a v porovnání s běžnými verzemi modelu X5 je jinak naladěn a změněno je také uložení podvozkových komponentů do karoserie. Posíleny jsou pochopitelně brzdy, které jsou lehčí, ale účinnější než u minulé generace sportovního SUV mnichovské automobilky. Jiné nastavení má i pohon všech kol xDrive, který více preferuje zadní kola, a změny se dotkly i osmistupňové samočinné převodovky, která řadí ještě rychleji. Technickou libůstkou je rozepínání zapalování v okamžiku řazení, které je převzato z motorsportu.

Už při krátkém svezení v Polsku na mne BMW X5 M zapůsobilo, sportovnost, která je cítit z jeho jízdního projevu, je naprosto nečekaná, a rychlosti, jaké vám dovolí při svých rozměrech a hmotnosti dosáhnout, jsou dechberoucí. Na nerovných českých okreskách se projevila jednak agresivnější geometrie podvozku a také široké pneumatiky, takže bylo třeba auto neustále kontrolovat. Jakmile je ale podklad pod koly hladký, mění se X5 M ve velice přesný nástroj. Odezvy na povely volantem jsou úžasné, náklony v zatáčkách minimální a pokud si odmyslíte, že sedíte výš, řídíte ve své podstatě BMW M6.

Vlastně je X5 M o kousek lepší díky novější verzi motoru a vylepšení jsou opravdu znát na jeho projevu, zejména rychlosti jeho reakcí na pohyb plynu. I na krátkých rovinkách mezi zatáčkami vám X5 M umožní dosahovat takových rychlostí, že po chvíli opájení raději přestanete využívat plného potenciálu motoru. Jednoduše vám přijde šílené se řítit takovými rychlostmi. A to nemluvím o zvuku motoru, meziplynech, rychlém řazení s prásknutím do výfuku a celkové atmosféře. Absolutorium zaslouží brzdy. Nejsou přeposilované, jejich účinek se velice dobře dávkuje a když se do pedálu opravdu opřete, zpomalení, kterého auto v tu chvíli dosahuje, vám řádně zařízne pásy do těla.

BMW X5 M umí být ale i pohodlným dostavníkem. Nastavte vše do komfortního a samočinného režimu a X5 M vás ani v nejmenším nebude obtěžovat. Navíc je schopno jet se spotřebou okolo 13 l/100 km. Pokud ale budete pokoušet jeho dynamickou stránku, šplhá spotřeba velice rychle nahoru až daleko přes 20 l/100 km.

Tohle svezení ukázalo, že BMW znovu přenastavilo měřítka v chápání pojmu sportovní SUV a ač nerad, musím konstatovat, že označení sportovní SUV nemusí vždy zavánět jen zprofanovaným marketingovým klišé. Tohle auto toho totiž umí na silnici daleko víc, než sportovně ražená auta konkurence.

 

MOTORSPORT

Premiérová sezóna elektrické Formule E vyvrcholila minulý víkend dramatickým závodem v Londýně a mohli být korunováni historicky první šampioni. O pouhý jediný bod nakonec titul získal bývalý pilot F1, Brazilec Nelson Piquet Jr. před dalším bývalým pilotem F1, Švýcarem Sebastienem Buemim. V hodnocení týmů si vítězství připsal francouzský tým e.dams. Šéf týmu Virgin, Sir Richard Branson, po premiérové sezóně Formule E prohlásil, že za 4-5 let přijde doba, kdy tato série z pohledu počtu diváků předběhne F1. Argumentuje tím, že ti, kteří závod Formule E viděli, si ji zamilovali a její popularita rychle roste. To prezident FIA Jean Todt je jiného názoru a srovnávat F1 s Formulí E mu přijde naprosto nesmyslné. Za pár let uvidíme, který z nich měl pravdu.

Že atmosféra ve F1 není v pořádku, ukazují vyjádření majitele Red Bullu Dietera Mateschitze, který připustil odchod z F1. Pokud by se tak stalo, spekuluje se o tom, že tým Red Bull by koupilo Audi a Toro Rosso Renault. Na nutnost s F1 něco udělat upozorňují i někteří další zkušení matadoři, ti volají po zlepšení show pro diváky, snížení nákladů a vyrovnaném závodění. V neposlední řadě by si F1 měla uvědomit důležitost malých týmů.

O nadcházejícím víkendu si při závodě VLN na Severní smyčce Nürburgringu odbude svou závodní premiéru nový Mercedes-AMG GT3. Ten se veřejnosti poprvé představil na autosalonu v Ženevě a od té doby prochází fází intenzivního testování. Už najezdil přes 12 000 km a nasazení do závodu je dalším důležitým milníkem v jeho vývoji. V závodě se za volantem bude střídat velezkušené trio pilotů – Bernd Schneider, Thomas Jäger a Jan Seyffarth.

 

Auto Zet je pravidelný pořad rádia Zet, který připravuje Petr Horák. Premiéru pořadu si můžete poslechnout každý pátek v 9:35, reprízu v pátek ve 14:05 a 14:35 a také o víkendu. 

 

Zdroj: Zet

 

 

Mazda 6

Mazda 6

Interiér Mazda 6

Interiér Mazda 6

Auto ZET: Test modernizované Mazdy 6; festival rychlosti v Goodwoodu  Foto: Mazda 6

reklama

Další články

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.