Auto ZET: Test MINI John Cooper Works; rozhovor s mistrem Evropy superkartů A. Koutem

Nové vydání motoristického magazínu Auto Zet přináší recenzi prozatím nejostřejšího vozu automobilky MINI, který nese název John Cooper Works. Auto Zet také obsahuje rozhovor s novým mistrem Evropy závodních motokár Adamem Koutem nebo novinky z autosalonu ve Frankfurtu.

AKTUALITY

Ředitel sportovní divize Renaultu Patrice Ratti zveřejnil, že francouzská automobilka pracuje na hybridních pohonných jednotkách, které budou v budoucnu pohánět verze modelů s označením RS. Renault při tom hodlá zúročit zkušenosti získané z výboje pohonné jednotky pro závodní monopost Formula E. Hybridní verze RS by se měly objevit v horizontu pěti až deseti let a důležitá je pro francouzskou automobilku také cena, která by neměla být příliš vysoká.

Ford představil novou pokročilou technologii filtrace vzduchu, díky níž se hlavně ve městech, v dopravních zácpách nebo tunelech do kabiny dostává vzduch, jehož čistota je výrazně vyšší. Koncentrace oxidu dusičitého, který je hlavním spouštěčem astmatu, a pevných částic byla při testování srovnatelná nebo dokonce nižší, než jakou lze naměřit vně vozu ve venkovských oblastech. Senzor kvality vzduchu sleduje koncentraci oxidu uhelnatého a oxidu dusičitého vně vozu a v případě potřeby zastaví přívod vzduchu zvenčí. Pokud je to nutné, zároveň také automaticky spustí systém pokročilé filtrace a recirkulace vzduchu. Nový filtr je o 50 procent účinnější než dosud používaný a dokáže zachytit i nejjemnější částice, které jsou tisíckrát menší než průměr lidského vlasu. Nový systém filtrace vzduchu Fordů Mondeo, S-Max a Galaxy pohltí téměř veškerý oxid dusičitý a 99 procent pylů, plynných emisí a pachů.

Kia Picanto – nejmenší model jihokorejské automobilky – se dočkal drobné modernizace a dostal k tomu i atraktivní sportovní paket. Nové nárazníky s agresivnějším tvarováním a dvojitá koncovka výfuku vypadají dobře, vystačit si ale budete muset maximálně s atmosférickým zážehovým čtyřválcem 1.25 CVVT s výkonem 84 koní. Modernizované Picanto nabízí celou řadu komfortních prvků výbavy, jako je například navigace, parkovací kamera, vyhřívaný volant nebo bezklíčkový přístup. Novinkou je nahrazení klasického hydraulického posilovače řízení elektrickým se strmějším převodem a menším poloměrem otáčení.

Švédská tuningová společnost BSR rozšířila nabídku svých produktů pro vozy značky Škoda o optimalizační software pro model Fabia osazený motorem 1.2 TSI s výkonem 90 koní. Po jednoduché instalaci nového programu řídící jednotky přes OBD zástrčku vzroste výkon a točivý moment na hodnoty 122 koní a 191 Nm. Zároveň dojde k výraznému zlepšení pružného zrychlení, například na 3. převodový stupeň z 80 na 120 km/h o plných 23 %. Na úpravu se pochopitelně vztahuje záruka a to včetně pohonného ústrojí. Cena nového softwaru je 18 152 korun.

 

TEST – MINI John Cooper Works

Aktuální generace MINI byla představena loni na jaře a jedná se o zcela nové auto postavené na nové modulární platformě určené primárně pro vozy s pohonem předních kol. Jak ukázaly předchozí testy verzí Cooper a Cooper S, uchovává si vše, co dělá MINI MINIM a zároveň je to o poznání lepší auto. Nedávno nabídku rozšířila prozatím nejostřejší verze MINI John Cooper Works a právě tu jsem dostal do testu.

Současné MINI ve srovnání s předchozí generací narostlo o 10 cm do délky, na šířku má o 4,5 cm víc a rozvor je delší skoro o 3 cm. Příď vozu je zaoblenější, má větší a výraznější světlomety, které vůbec poprvé umí nabídnout LED techniku pro potkávací i dálková světla, koncové svítilny jsou rovněž větší a mají silnější chromovaný rámeček. I přes změny v designu ale nebudete mít problém rozeznat, o jaký vůz se jedná. Navíc testované auto v krémově bílé barvě mělo červená zrcátka a střechu a ctilo tak široké možnosti individualizace, které jsou pro MINI typické. Verze John Cooper Works je především výrazem přídě o poznání agresivnější, v nárazníku jsou například otvory pro přívod vzduchu k brzdám. Vzadu ji zase odlišuje mimo jiné i centrálně umístěná dvojitá koncovka výfuku nebo spojler nad horní hranou dveří zavazadlového prostoru.

Velký posun proti minulé generaci je cítit uvnitř, v interiéru totiž nové MINI výrazně dospělo. Díky větším rozměrům je v něm více místa, především vpředu. Pro řidiče jakékoli postavy není problém najít vhodnou pozici za volantem. Sedadlo se dá dát velice nízko a volant přitáhnout hodně k tělu. Změnu poznáte nejen ve zpracování a použitých materiálech, ale také v celkové atmosféře. Je z ní více cítit mateřské BMW. U verze John Cooper Works je pak v detailech umocňována sportovní atmosféra, především motivem šachovnice, který najdete nejen na dekorech interiéru. Jsou tu ovšem i sportovní sedadla a další detaily.

Změněno je u nové generace MINI uspořádání ovládacích a zobrazovacích prvků. Velký rychloměr se přesunul z centrální konzoly do menšího budíku za volant a uprostřed palubní desky jeho místo zaujal velký displej multimediálního rozhraní, vycházející z iDrivu od BMW. Mnohem lépe pojaté je také ovládání systému na tunelu mezi sedadly. A když už jsme v tom výčtu, narostl i kufr, o celých 51 litrů na výsledných 211. Ale ani tak nečekejte bůhvíjaký prostor, do kufru se vám vejdou 3 kartony balené vody.

Zásadní změna se odehrála rovněž pod kapotou. Podobně jako v provedení Cooper S nahradil u verze John Cooper Works přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,6 litru větší dvoulitr. V tomto případě je naladěn na 231 koní a točivý moment 320 Nm je k dispozici v rozmezí 1250-4800 min-1. Rozdíl mezi oběma generacemi je okamžitě patrný. Přestože nárůst výkonu je jen o nějakých 20 koní, motor svým projevem působí jako daleko silnější a s vozem pohybuje s velikou lehkostí. Táhne plynule v celém rozsahu, i když výrazná výkonová špička mu přece jen chybí.

MINI John Cooper Works umí zrychlit z klidu na 100 km/h za 6,1 sekundy a jede až 246 km/h. Přepínání mapování motoru mezi režimy Green, Normal a Sport znamená velice odlišný charakter motoru a chování auta. Režim Green otupí reakce na sešlápnutí plynu, ale přináší efektivní snížení spotřeby paliva. V režimu Sport je naopak z MINI John Cooper Works pěkných chuligán práskající do výfuku, rychle reagující na sebemenší pohyb plynového pedálu a s chutí neustále ponoukat k rychlé jízdě. Při tom všem je ale John Cooper Works úsporný. Při normálním ježdění není problém držet spotřebu do 7 l/100 km, což mi při nabízené dynamice přijde naprosto v pohodě, navíc když tabulková hodnota zní 6,7.

Testovaný vůz byl vybaven šestistupňovým automatem a ačkoli bych v případě takového auta dal raději přednost přímo řazené převodovce, neubírá automat na zábavnosti téměř nic. Jak v samočinném tak manuálním režimu řadí rychle, v manuálním režimu pak dokonce sám nepřeřadí ani ve chvíli, kdy narazíte na omezovač. Můžete řadit buď páčkami pod volantem a nebo relativně dlouhou řadičkou na podlaze, tou se řadí ve správném schématu – přitažením páky dozadu se řadí vyšší převodový stupeň, zatlačením páky dopředu se podřazuje. Mne bavilo víc „staromódní“ řazení pákou na podlaze, připomíná mi to závodní cestovní auta a má to trochu jinou atmosféru než páčky pod volantem.

Lehké prodloužení rozvoru a jiné naladění podvozku změnilo chování MINI John Cooper Works k výrazně lepšímu. Celkové naladění auta je celkem tvrdé. Díky tomu vás MINI na rozbitých silnicích drží stále ve střehu a je trochu aktivnějším autem. Na dobré silnici je ale chování s koly v rozích neuvěřitelné a pokud patříte k těm, kteří si řízení na klikatých okreskách užívají, neubráníte se tomu, aby vám svezení s MINI John Cooper Works vykouzlilo velký úsměv na tváři. Přestože poháněna jsou přední kola, MINI v zatáčkách nádherně zaklekává na vnější zadní kolo a s neochvějnou jistotou báječně vykružuje oblouky. Jistota ovládání a agilita s jakou se MINI John Cooper Works vrhá do zatáček je velice podmanivá. Dokonce si na horlivost a rychlost reakce na otočení volantem musíte chvíli zvykat. Chování celého auta je pěkně sladěné a funguje jako jeden celek. Přestože svým naladěním je vcelku nekompromisní, je chování MINI John Cooper Works velice dospělé, na nerovnostech nijak neodskakuje, podvozek stále tlačí kola k vozovce a propůjčuje vozu velice dobrou trakci a co je důležité, podvozek je výborně odhlučněn a nepřenáší do karoserie žádné rázy. Zmínit bych měl také brzdy, o které se můžete při dovádění na okreskách pěkně opřít, brzdí výborně.

Nové MINI dospělo, už se mu nedá vytýkat ne právě přesvědčivé zpracování interiéru, přestože byl stylový. Nové MINI si styl uchovává, ale servíruje ho takovým víc BMW stylem. Je propracovanější, kultivovanější a zároveň stále stejně zábavné, což považuji v dnešní době za velikou devizu. Tohle auto vás prostě bude bavit řídit, není to jen nějaké auto k přesunu z bodu A do bodu B. Základní cena MINI John Cooper Works je 796 900 korun a ano, není to zrovna málo. Navíc když si přiobjednáte věci z katalogu příplatkové výbavy, můžete se dostat i o notný kus výš a atakovat hranici jednoho milionu. Není to zrovna lidová cena, ale svezením a stylovostí se MINI nemůže rovnat žádný z konkurentů a i to je věc, za kterou jsou lidé ochotni si připlatit.

 

ZAJÍMAVOSTI

Audi na autosalonu ve Frankfurtu na některém ze svých konceptů ukáže nové svítilny využívající organických svítivých diod. Koncové svítilny Matrix OLED údajně mají bezkonkurenční homogenitu světla a dovolují být designérům velice kreativní. Audi tyto svítilny pravděpodobně ukáže na konceptu elektrického SUV, které bude předobrazem budoucího Audi Q6. Už na přelomu roku BMW předvedlo své OLED koncové svítilny na konceptu BMW M4 a demonstrovalo na nich různé možnosti zobrazení jednotlivých funkcionalit.

Toyota už od roku 2004 pořádá výtvarnou soutěž Toyota Dream Car Art Contest, která je určena pro děti po celém světě. Ty mají za úkol namalovat své vysněné auto v rámci tématu Váš sen – auto budoucnosti. Letos bylo do soutěže zařazeno 875 000 kreseb, z čehož 80 jich bylo z České republiky. V kategorii nejmladších dětí postoupila do finále teprve sedmiletá Anisu Delgerová, která porotu zaujala svým obrázkem vozu, který se dostane kamkoli po světě a pomůže lidem, kteří trpí hladem a chudobou. Slavnostní vyhlášení se uskuteční 26. srpna v Japonsku a malá Anisu tak se svými rodiči poletí na týden do Země vycházejícího slunce a mimo jiné navštíví Tokio a Nagoyu. V roce 2013 měla Česká republika rovněž své zastoupení, díky Marku Tučkovi, který získal významné ocenění Best Finalist.

 

AKTUALITY

BMW údajně pracuje na novém vysoce výkonném dieselu. Půjde o třílitrový řadový šestiválec přeplňovaný čtveřicí turbodmychadel. Není ovšem jasné, zda budou všechna poháněna výfukovými plyny, nebo zda třeba dvě z nich budou poháněna elektricky. Ať tak či tak, motor se má chlubit velkým točivým momentem a rychlejšími reakcemi, než má současná verze motoru se třemi turbodmychadly. Mluví se o výkonu přes 400 koní a točivém momentu 800 N.m, jedinou převodovkou bude osmistupňový automat ZF a standardem k tomuto motoru bude pohon všech kol xDrive. Jako první by tento motor měla dostat nová generace BMW řady 7 a to už příští rok, označován bude 750d xDrive, později jej dostanou také BMW M550d, X5 M50d, X6 M50d a také X7 M50d.

Premiérové SUV značky Jaguar aktuálně podstupuje závěrečné fáze testování. Na jedné straně se prohánělo na severu Švédska při teplotách až -40 °C, kde byl optimalizován pohon všech kol a to nejen na zasněžených a zledovatělých cestách, ale i v terénu. Na straně druhé bylo testováno i v Dubaji při teplotách překračujících 50 °C ve stínu, tady bylo mimo jiné ověřováno, zda klimatizace dokáže i v takovém případě udržet ve voze příjemnou teplotu a vlhkost vzduchu. Oficiální premiéra Jaguaru F-Pace proběhne na autosalonu ve Frankfurtu, do prodeje půjde začátkem příštího roku.

Audi představilo nejsilnější verzi limuzíny A8, která nese označení S8 plus. Pohání ji známý přeplňovaný zážehový V8 4.0 TFSI naladěný na 605 koní a 700 Nm, při overboostu činí točivý moment dokonce 750 Nm. Posílený motor má novou řídící elektroniku, použita jsou optimalizovaná turbodmychalda dávající vyšší plnící tlak a upraveny byly také sací ventily. Audi S8 plus zvládne zrychlit z klidu na 100 km/h za 3,8 sekundy a standardně má omezovač maximální rychlosti nastavený na 250 km/h. Na německém trhu standardně a na dalších za příplatek dá svým majitelům vychutnat až 305 km/h. Do prodeje Audi S8 plus půjde v listopadu.

 

MOTORSPORT

Minulý víkend se jel v nizozemském Assenu závěrečný podnik ME Superkartů a český pilot Adam Kout v něm vybojoval titul mistra Evropy. Loni mu přitom titul unikl až v posledním závodě. Krátce po návratu z Assenu si teprve začínal uvědomovat, čeho se mu povedlo dosáhnout.

„Pořád se z toho ještě vzpamatovávám a je to samozřejmě super pocit. Je zatím obrovský kus práce pana Šimáka a celého týmu, která trvá už šestou sezónu a teď přišlo to vyvrcholení, kdy jsme dosáhli na evropský titul“

 

Cesta za letošním triumfem nebyla snadná, Adam se až do posledního závodu o titul přetahoval s Němcem Peterem Elkmanem a navíc se potýkal i s technickými problémy.

„Je to tak. I přes tu pečlivou přípravu, kdy jsme zkontrolovali úplně všechno, co šlo, tak jsem měli dva problémy. V sobotu převodovka, nešla mi řadit trojka a stálo mne to dost času na trati a alespoň z toho bylo to páté místo. Naštěstí ten závod se škrtal. V neděli hned na startu mi začala klouzat spojka, už jsme myslel, že je konec, ale naštěstí se to na konci prvního kola chytlo, podařilo se mi ze sedmého místa dostat zpět do čela a vyhrát.“

 

Ziskem titulu mistra Evropy ale pro Adama Kouta sezóna ještě nekončí, ve hře je ještě také mistrovský titul v německé sérii superkartů a Adam se v rámci této série představí i domácím divákům na okruhu v Brně.

„První zářijový víkend jedeme v Brně, je to ta německá série, protože Evropa už pro letošek skončila, a mělo by přijet početně startovní pole, všichni závodníci z Anglie říkali, že se do Brna moc těší, takže si myslím, že to bude pěkný závodní víkend.“

 

Pokud byste nevěděli, co to vlastně superkart je, pak vězte že se jedná o kapotovanou motokáru s dvouválcovým dvoudobým motorem o objemu 250 cc, který dosahuje výkonu až 100 koní. Superkarty závodí na klasických velkých okruzích a dosahují podobných časů jako například dvoulitrová Formule Renault. Jen pro zajímavost, maximální rychlost superkartu podle zpřevodování činí až 240 km/h.

 

MOTORSPORT

Velké pozdvižení ve světě motorsportu vyvolaly události posledního závodu DTM na Red Bull Ringu. Co se stalo? Timo Scheider s Audi byl ve druhé zatáčce posledního kola čistě předjet pilotem Mercedesu Pascalem Wehrleinem, toho času vedoucím mužem průběžného pořadí šampionátu. Ten se při stejném manévru dostal i před dalšího jezdce Mercedesu Roberta Wickense. To ovšem neunesl nejvyšší šéf závodního oddělení Audi Dr. Wolfgang Ullrich a vysílačkou Timu Scheiderovi povelem „Timo, schieb ihn raus!“ nařídil, aby je v další zatáčce vystrčil z tratě. A bývalý dvojnásobný šampion DTM bez mrknutí oka uposlechl, oba Mercedesy skončily zahrabané v bezpečnostní zóně a Timo Scheider bez problémů závod dokončil. Byl ovšem následně na základě radiové komunikace a analýzy dat z telemetrie diskvalifikován a celým případem se bude zaobírat DMSB.

Opel činí další krok ve svém návratu na závodní tratě. Na autosalonu ve Frankfurtu bude představena závodní Astra TCR, kterou Opel nabídne privátním týmům k závodění v národních šampionátech a mezinárodní sérii TCR. Ta velice rychle nabírá na popularitě, auto pro tuto sérii už mají postavené Honda, SEAT, VW a Audi a nyní se k nim přidá i Opel. Výhodou této specifikace vozu, na rozdíl od vozů používaných v mistrovství světa, je právě jejich využitelnost v národních šampionátech bez jakýchkoli dalších úprav a národní a regionální série s těmito vozy rostou jako houby po dešti, nejnověji byl oznámen vznik šampionát zemí Beneluxu. Závodní Opel Astra TCR bude vycházet z nejnovější generace modelu, bude osazen přeplňovaným zážehovým dvoulitrem s parametry 330 koní a 410 Nm a v současnosti je dokončován jeho vývoj. Od října pak bude spuštěna fáze testování zákaznickými týmy.

Alex Zanardi minulý týden přidal do své sbírky další tři zlaté medaile z mistrovství světa handicapovaných cyklistů. Nejprve ve středu, jen pár dnů po svém startu ve 24h ve Spa-Francorchamps, získal zlato jako člen italské štafety, v pátek úspěšně obhájil svůj titul v časovce a v neděli přidal třetí zlato v silničním závodě. Celkově tak má Zanardi na svém kontě už osm cyklistických titulů mistra světa. Tyto výsledky se mu rovněž započítávají do kvalifikace pro paralympijské hry, které se konají příští rok v brazilském Riu a ve kterých bude Zanardi rovněž obhajovat několik medailových umístění z Londýna.

Renault oznámil, že od příštího roku už nebude podporovat sérii Formule Renault 3.5, z níž vzešla celá řada jezdců pro F1, včetně čtyřnásobného mistra světa Sebastiana Vettela. Renault tuto sérii, která před tím byla známa jako Formule Nissan, vzal pod svá křídla v roce 2005 a zařadil ji do programu závodů Světové série Renault. V poslední generaci těchto vozů, ale třiapůllitrové V6 Renault nahradily V8 Zytek a odchod Renaultu je reakcí na zavedení nové F2 zastřešované FIA. V rámci Světové série Renault tak budou k vidění především dvoulitrové Formule Renault a vozy série RS.01 Trophy, připomínající GT auta. Promotérská společnost RPM, která kdysi vedla Formuli Nissan, je odhodlána vzít sérii opět pod svá křídla a má už přislíbenou účast většiny současných týmů.

 

Auto Zet je pravidelný pořad rádia Zet, který připravuje Petr Horák. Premiéru pořadu si můžete poslechnout každý pátek v 9:35, reprízu v pátek ve 14:05 a 14:35 a také o víkendu. 

 

Zdroj: Zet

 

 

MINI John Cooper Works

MINI John Cooper Works - interiér

MINI John Cooper Works - interiér

MINI John Cooper Works - interiér

MINI John Cooper Works

Auto ZET: Test MINI John Cooper Works; rozhovor s mistrem Evropy superkartů A. Koutem Foto: MINI John Cooper Works

reklama

Další články

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.