reklama

Auto ZET: Test MINI Cooperu S; Největší automobilová svolávací akce

Nové vydání automobilového pořadu Auto Zet přináší test nové generace MINI Cooperu S, která se oproti těm předešlým liší zejména interiérem. Dále se v magazínu dozvíte o velké automobilové svolávací akci kvůli vadným airbagům značky Takata. Ty se nejvíce vyskytují ve vozech automobilky Honda. Dočtete si o tom, jak vypadá boj o nejrychlejší časy na Severní smyčce Nürburgringu.

Další díly pořadu

AKTUALITY

Pravděpodobně největší svolávací akci v historii automobilismu má na svědomí japonský výrobce airbagů Takata. Před časem bylo zjištěno, že několik airbagů explodovalo příliš rychle a následkem toho byly uvolněny i menší kovové a plastové úlomky. Zdálo se, že to vyřeší svolávací akce několika tisíc vozů, jenže rozsah je mnohem větší a americký úřad pro bezpečnost silničního provozu NHTSA rozšířil svolávací akci na 34 milionů aut! A to, prosím, jen ve Spojených státech. Další miliony aut s vadnými airbagy jezdí v dalších regionech planety. Nejvíce se tato svolávací akce týká vozů Honda, ta bude svolávat okolo 6 milionů aut, stovky tisíc vadných airbagů mají ale například i vozy BMW řady 3 E46, Mazda, Toyota, Ford a další.

Hyundai uvedl na český trh modernizované provedení modelu i40. Facelift přinesl nové hlavní světlomety i sdružené koncové svítilny, LED světlomety do mlhy nebo samočinné přepínání dálkových světel. V nejvyšší výbavě Premium si můžete dopřát i systém čtení dopravních značek a hlídání jízdy v pruhu. Asi největší novinkou na technice je možnost kombinovat diesel 1.7 CRDi o výkonu 141 koní se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Za sedan i40 s touto kombinací motoru a převodovky, která představuje vrchol modelové řady, zaplatíte minimálně 724 990 korun, kombík je o 30 tisíc korun dražší. Modernizovaný Hyundai i40 už je v prodeji.

Volkswagen uvedl doposud nejúspornější verzi nového Passatu – Passat TDI BlueMotion. Pohání jej diesel 1.6 TDI s parametry 120 koní a 250 Nm kombinovaný se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou a na výběr bude jak s karoserií sedan, tak i praktičtější kombi. Verze BlueMotion má ve srovnání s běžnými Passaty upravenou aerodynamiku, s ohledem na spotřebu optimalizované převodové poměry převodovky a speciální 16“ ráfky obuté do pneumatik s nízkým valivým odporem. Výsledkem je tabulková kombinovaná spotřeba 3,7 l/100 km a emise CO2 95 g/km, což v některých zemích znamená nízké nebo nulové daně z provozování takového auta. V Německu je cena sedanu nastavena na 29 425 eur, kombi je o tisíc eur dražší.

SEAT zvažuje možnost výroby sportovně ražených kombíků svých modelů s výkonnými diesely. Jako první se nabízí Leon ST poháněný dvoulitrovým bi-turbo dieselem z Passatu s parametry 240 koní a 500 Nm. Takový vůz by uměl akcelerovat z klidu na 100 km/h za 6,5 sekundy a jel by 250 km/h. Španělská automobilka nyní propočítává, zda se jí takové vozy vyplatí a zda budou zákazníci ochotni za ně připlácet. Vzhledem k tomu, že je pro taková auta nutné nově ladit podvozek a upravovat motory i převodovky, nebude cena právě nízká. Pokud ale bude rozhodnuto, že SEAT taková auta bude vyrábět, dočkáme se nejen rychlého dieselového Leonu ST, ale i Ibizy a dost možná i SUV, které bude vyráběno v České republice.

 

TEST – MINI Cooper S

Aktuální generace MINI byla představena loni na jaře a jedná se o zcela nové auto postavené na nové modulární platformě určené primárně pro vozy s pohonem předních kol. Jak ukázal předchozí test verze Cooper, uchovává si vše, co dělá MINI MINIM a zároveň je to o poznání lepší auto. Tentokrát jsem do testu dostal prozatím nejvýkonnější verzi Cooper S.

Současné MINI ve srovnání s předchozí generací narostlo o 10 cm do délky, na šířku má o 4,5 cm víc a rozvor je delší skoro o 3 cm. Příď vozu je zaoblenější, má větší a výraznější světlomety, které vůbec poprvé umí nabídnout LED techniku pro potkávací i dálková světla, koncové svítilny jsou rovněž větší a mají silnější chromovaný rámeček. I přes změny v designu ale nebudete mít problém rozeznat, o jaký vůz se jedná. Navíc testované auto s typickými pruhy na kapotě ctilo tradiční vzhled MINI. Verze Cooper S je především výrazem přídě o poznání agresivnější, v nárazníku jsou například otvory pro přívod vzduchu k brzdám. Vzadu zase verzi Cooper S odlišuje mimo jiné i centrálně umístěná dvojitá koncovka výfuku.

Velký posun proti minulé generaci je cítit uvnitř, v interiéru totiž nové MINI výrazně dospělo. Díky větším rozměrům je v něm více místa, především vpředu. Pro řidiče jakékoli postavy není problém najít vhodnou pozici za volantem. Sedadlo se dá dát velice nízko a volant přitáhnout hodně k tělu. Změnu poznáte nejen ve zpracování a použitých materiálech, ale také v celkové atmosféře. Je z ní více cítit mateřské BMW. Změněno bylo uspořádání ovládacích a zobrazovacích prvků. Velký rychloměr se přesunul z centrální konzoly do menšího budíku za volant a uprostřed palubní desky jeho místo zaujal velký displej multimediálního rozhraní, vycházející z iDrivu od BMW. Mnohem lépe pojaté je také ovládání systému na tunelu mezi sedadly. A když už jsme v tom výčtu, narostl i kufr, o celých 51 litrů na výsledných 211. Ale ani tak nečekejte bůhvíjaký prostor, do kufru se vám vejdou 3 kartony balené vody.

Zásadní změna se odehrála rovněž pod kapotou. Zatímco u verze Cooper byl zážehový atmosférický čtyřválec o objemu 1,6 litru nahrazen přeplňovaným tříválcem o objemu 1,5 litru, šlo MINI u verze Cooper S zcela opačným směrem a přeplňovanou 1.6 nahradil větší, rovněž přeplňovaný dvoulitr. Cooper S tím získal na ostrosti, síle a dospělosti. Motor je naladěn na výkon 192 koní a točivý moment 300 Nm je k dispozici od 1250 do 4750 min-1. Motor přitom táhne velice plynule v celém rozsahu, i když výrazná výkonová špička mu přece jen chybí.

MINI Cooper S umí zrychlit z klidu na 100 km/h za 6,8 sekundy a jede až 235 km/h. Přepínání mapování motoru mezi režimy Green, Normal a Sport přináší velice odlišný charakter motoru a chování auta. Režim Green otupí reakce na sešlápnutí plynu, ale přináší efektivní snížení spotřeby paliva. V režimu Sport je naopak z MINI Cooper S pěkných chuligán práskající do výfuku, rychle reagující na sebemenší pohyb plynového pedálu a s chutí neustále poňoukat k rychlé jízdě. Při tom všem je ale Cooper S úsporný. Při normálním ježdění není problém držet spotřebu do 7 l/100 km, což mi při nabízené dynamice přijde naprosto v pohodě, navíc když tabulková hodnota zní 5,7. Při 130 km/h motor při zařazené 6 točí pouze 3000 min-1. Za zmínku stojí také převodovka. Řadí se na krátkých drahách a chod řadičky je sportovně tuhý a přesný.

Lehké prodloužení rozvoru a jiné naladění podvozku změnilo chování MINI Cooper S k lepšímu. Celkové naladění je ovšem tvrdší a v režimu Sport ještě přitvrdí. Díky tomu vás MINI na rozbitých silnicích drží stále ve střehu a je trochu aktivnějším autem. Na dobré silnici je ale chování s koly v rozích neuvěřitelné, a pokud patříte k těm, kteří si řízení na klikatých okreskách užívají, neubráníte se tomu, aby vám svezení s MINI Cooper S vykouzlilo velký úsměv na tváři. Přestože poháněna jsou přední kola, MINI v zatáčkách zaklekává na vnější zadní kolo a s neochvějnou jistotou nádherně vykružuje oblouky. Jistota ovládání a agilita s jakou se MINI Cooper S vrhá do zatáček je velice podmanivá. Dokonce si na horlivost a rychlost reakce na otočení volantem musíte chvíli zvykat.

Nové MINI dospělo, už se mu nedá vytýkat ne právě přesvědčivé zpracování interiéru, přestože byl stylový. Nové MINI si styl uchovává, ale servíruje ho takovým víc BMW stylem. Základní cena MINI Cooper S je 605 tisíc korun a ano, není to zrovna málo. Navíc když si přiobjednáte věci z katalogu příplatkové výbavy, můžete se dostat i o notný kus výš a atakovat hranici jednoho milionu. Není to zrovna lidová cena, ale svezením a stylovostí se MINI nemůže rovnat žádný z konkurentů a i to je deviza, za kterou jsou lidé ochotni si připlatit.

 

ZAJÍMAVOSTI

Italská společnost iXoost přináší na trh unikátní reproduktory, které jsou vyrobeny z výfukových svodů, převážně monopostů F1. Nejedná se přitom o žádné náhražky, ale o originální svody, takže k reproduktorům dostanete brožuru, v níž se dočtete z jakého vozu svody pochází, který pilot s nimi odjel které Velké ceny a jakých dosáhl výsledků. Každý kus je vysoce individuální záležitost, zákazník si například volí různé možnosti povrchové úpravy, přičemž jedna z variant je, že zůstanou přesně v takovém stavu, v jakém byly vyndané z vozu. Na výběr jsou výfukové svody z V8 a V10 z F1, ale i z monopostů série IndyCar a našel by se i jeden sériově vyráběný vůz – Bugatti EB110. Vůbec nejstarším kouskem v nabídce jsou svody k motoru Cosworth DFV z Lotusu 79 s nímž v sezóně 1978 závodil Ronnie Peterson. Společnost iXoost nabízí i mobilní aplikaci, z níž si v těchto reproduktorech můžete přehrávat autentické zvuky nejrůznějších závodních vozů. A kolik taková legrace stojí? Svody z osmiválcové F1 začínají na částce 5250 eur, z desetiválce pak 6,5 tisíce eur, v přepočtu to tedy dělá 175 tisíc, resp. 215 tisíc korun.

Měřítkem kvalit sportovního vozu je bezesporu čas zajetý na Severní smyčce Nürburgringu. V kategorii hatchbacků s pohonem předních kol se o nejrychlejší čas přetahují nejostřejší verze SEATu Leon, Renaultu Megane a Hondy Civic. A protože z tohoto tria v hatchbacích tahá SEAT za nejkratší konec, zkusil to s Leonem ST Cupra v kategorii kombíků. Přestože kombi váží o 45 kg více než hatchback, lepší rozložení hmotnosti mezi nápravy znamená, že kombík je na Nordschleife paradoxně rychlejší než krátká verze. Dosažený čas zní 7:58 a to je nejlepší výkon, jakého kdy jakékoli kombi dosáhlo. Předchozím držitelem rekordu v kategorii kombíků bylo Audi RS 4 s atmosférickým V8 a pohonem všech kol. Uvidíme, jak dlouho SEATu rekord vydrží.

O nejlepší čas se na Severní smyčce Nürburgringu nepřetahují jen hot hatche, ale také supersporty. A stejně jako je u hot hatchů magická hranice osmi minut, je u supersportů touto metou čas pod 7 minut. Oficiálně nejrychlejším supersportem je Porsche 918 Spyder s časem 6:57, McLaren P1 údajně zajel čas 6:33, ale nikdy nebyl oficiálně potvrzen a že Ferrari LaFerrari by hranici 7 minut pokořilo také je téměř jasné, ale Italové tuto výzvu okázale ignorují. Všechny tři vozy jsou monstra s výkonem atakujícím 1000 koní, pomáhají si hybridními systémy, o astronomické ceně nemluvě. Jak ale ukázalo Lamborghini, k pokoření sedmiminutové hranice není třeba tak drahé auto s hybridní pohonnou jednotkou. Aventador LP 750-4 Superveloce s hmotností 1525 kg a poháněný atmosférickým V12 o výkonu 750 koní zvládl kolo na Nordschleife za 6:59,73 a video, které je z tohoto pokusu k vidění na internetu, rozhodně stojí za zhlédnutí.

O zajímavých autech z tuningového srazu u rakouského jezera Wörthersee jsme mluvili už v minulém vydání AutoZet, ale přesto o jednom řeč nebyla. Volkswagen přivezl nádherný VW T1 z roku 1962. Jeden by si řekl, že šlo veterán ve výborném stavu, ale jeho zevnějšek přece jen naznačoval, že ne vše je tak, jak bylo před více než půlstoletím. V útrobách vozu se totiž ukrývá vzduchem chlazený šestiválcový boxer o objemu 3,6 litru s parametry 530 koní a 757 Nm původem z Porsche 911 Turbo. Přímo řazená převodovka je zase z 911 GT3 a brzdy opět z 911 Turbo. 1500 kg těžké auto jezdí na 18“ kolech BBS a umí uhánět rychlostí až 230 km/h. Přestavba starého busu T1 do aktuální podoby majiteli zabrala 6 let.

Že se udávané tabulkové hodnoty spotřeby paliva čím dál více liší od těch reálných, zaznamenal asi každý motorista. Zatímco v roce 2008 se tabulková spotřeba od té reálné lišila o 15 %, v současnosti je to o plných 38 procent! Evropské úřady proto připravily novou metodiku měření spotřeby paliva, která měla začít platit od září roku 2017. Pravděpodobně ale nezačne, protože automobilky lobbují za to, aby její platnost byla posunuta až o tři roky do roku 2020. Stejně tak automobilky bojují za zvednutí průměrné hodnoty emisí CO2 z 95 až na 120 g/km, což jen dokládá, že automobilky dobře vědí, jak nereálná současná metodika měření je. Velké řešení se čeká také kolem přednabíjení plug-in hybridů, triků s aerodynamikou a valivým odporem. Dost možná se díky nové metodice měření spotřeby paliva ukáže, že downsizing není úplně tak skvělá věc a že diesely životnímu prostředí škodí daleko víc, než si dokážeme připustit.

 

NOVINKY

Porsche se už v příštím roce vrátí ke svým kořenům. Model 356 byl totiž poháněn čtyřválcovým boxerem uloženým uprostřed vozu před zadní nápravou. A právě čtyřválcové boxery se objeví v modernizovaných modelech Boxster a Cayman. Budou mít pochopitelně přeplňování a nejčastěji se mluví o třech objemech – 1,6, 2,0 a 2,5 litru, přičemž výkony by měly pokrývat škálu od 210, přes 286 až po 400 koní. Boxstery a Caymany osazené novými přeplňovanými čtyřválci zamíří i na severoamerický trh.

Chevrolet Camaro je jednou z ikon amerického automobilového průmyslu. Jeho nová, v pořadí 6. generace je v porovnání s předchůdcem o kousek kratší, užší a nižší a má i zkrácený rozvor. Ladění tvaru karoserie z pera Toma Peterse zabralo 350 hodin práce v aerodynamickém tunelu, i proto mají výkonnější verze spojler na zádi, otvory pro přívod vzduchu k brzdám a výdechy na kapotě. Velký podíl v konstrukci auta má hliník a Chevrolet slibuje téměř o třetinu vyšší torzní tuhost. Základním motorem je přeplňovaný čtyřválec o objemu 2,0 litru s výkonem 279 koní. Následuje V6 o objemu 3,6 litru s přímým vstřikováním benzinu a systémem deaktivace jedné řady válců při částečném zatížení, ten disponuje výkonem 340 koní. Vrcholem je pak V8 s výkonem 461 koní známý z Corvetty. Všechny motory je možné kombinovat buď se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou nebo osmistupňovým automatem. Do prodeje půjde nové Camaro v průběhu léta.

Z patentového úřadu unikly skicy chystaného SUV Maserati Levante, které by se mělo v sériové podobě představit příští rok v lednu na autosalonu v Detroitu. Z obrázků je patrné, že Levante nebude postrádat typickou masku chladiče Maserati, trojici výdechů na předních blatnících nebo charakteristické koncové svítilny. Všeobecně je předpokládáno, že základem vozu bude Jeep Grand Cherokee, ovšem se značně upraveným podvozkem. Očekávány jsou motory známé z modelů Ghibli a Quattroporte, a to včetně šestiválcového dieselu. Vrcholnou motorizací má být přeplňovaný V8 s výkonem 560 koní vycházející z motoru Ferrari California T. Standardem bude samočinná převodovka a prý možná bude i verze pouze s pohonem zadních kol.

 

MOTORSPORT

Na Nürburgringu se při čtyřiadvacetihodinovce letos poprvé sešli představitelé série DTM, japonské Super GT a americké IMSA, aby probrali další detaily vozů tzv. Class One s nimiž bude možné ve všech třech sériích závodit. Nové vozy budou z velké části vycházet ze současných vozů DTM a Super GT. Dohodnuty byly detaily aerodynamiky vozů a nyní dojde na testování, které ověří jejich funkčnost. Už je také jasné, že vozy budou pohánět přeplňované čtyřválce s výkonem okolo 600 koní. Svou účast na konceptu nových vozů potvrdilo také šest automobilek závodících v DTM a Super GT, americké automobilky se rovněž do procesu zapojí. Nové vozy tzv. Class One se na tratích poprvé objeví v roce 2017. 

F1 chystá změny, které mají zvýšit atraktivitu závodů, protože ty současné jsou jaksi dost nudné a nezajímavé. Strategická skupina, v níž jsou zástupci FOM, FIA a velkých týmů se dohodla na balíčku opatření, v němž například nechybí návrat tankování při zastávkách v boxech, vozy by měly být o 5-6 sekund na kolo rychlejší, motory by měly být hlasitější, mluví se o agresivnější aerodynamice, nižší hmotnosti a širších pneumatikách. Tato opatření by měla vejít v platnost pro sezónu 2017, už od příštího roku by pak měly mít týmy možnost zvolit si pro každý závod jakékoli dvě směsi pneumatik. Některé volby budou ovšem kvůli bezpečnosti zakázány – například superměkká směs pro závod v Monze.

Minulý víkend při 24h na Nürburgringu Porsche představilo nový závodní stroj pro kategorii GT3 – 911 GT3 R. Pohání ji čtyřlitrový šestiválcový boxer, který i s povinnými restriktory sání dosahuje výkonu přes 500 koní, které putují na zadní kola přes šestistupňovou sekvenční převodovku s řazením páčkami pod volantem. V porovnání s předchůdcem má nová 911 GT3 R delší rozvor, níže položené těžiště a je i o něco lehčí. Například přední okno je vůbec poprvé vyrobeno z polykarbonátu. Mezi další vylepšení patří odolnější brzdy a nižší spotřeba paliva. První vozy se k zákazníkům dostanou letos v prosinci, cena Porsche 911 GT3 R je 429 000 EUR, tedy bezmála 12 milionů korun.

 

Auto Zet je pravidelný pořad rádia Zet, který připravuje Petr Horák. Premiéru pořadu si můžete poslechnout každý pátek v 9:35, reprízu v pátek ve 14:05 a 14:35 a také o víkendu.

 

Zdroj: Zet

 

 

MINI Cooper S

MINI Cooper S

MINI Cooper S

MINI Cooper S

MINI Cooper S

Auto ZET: Test MINI Cooperu S; Největší automobilová svolávací akce Foto: MINI Cooper S

reklama

Další články

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.