Auto Zet: Test Kia Sportage 2.0 CRDI; novinky před autosalonem v Paříži

Páteční magazín Auto Zet přináší test nového modelu Kia Sportage 2.0 CRDI. Pořadem, který se zaměřuje na novinky ze světa automobilismu i motoristického sportu, provází publicista Petr Horák.  

Novinky

Peugeot na domácí autosalon v Paříži chystá premiéru modelu 308 v provedení GT. Na první pohled se na něm nic zásadního neměnilo – dostal 18“ kola, chromovanou masku chladiče, znáčky GT na předních blatnících a dvě ploché koncovky výfuku. Uvnitř je černé čalounění kombinováno s červenou nití a červeným podsvícením přístrojové desky. Podle všeho by měl být upraven také podvozek a reakce motoru. Peugeot 308 GT bude k mání jak jako pětidveřový hatchback, tak jako kombi a na výběr budou dva motory – zážehová 1.6 THP s výkonem 204 koní a dvoulitrový diesel naladěný na 181 koní a 400 N.m. Více informací Peugeot uvolní až na autosalonu, do prodeje by 308 GT měla jít začátkem příštího roku.

***

Honda do Paříže přiveze prototyp malého SUV pojmenovaného HR-V, kterým by ráda zamíchala vody tohoto nabitého segmentu. Přední partie HR-V jsou inspirovány větším „cé-er-véčkem“, zadní se naopak svažují ve stylu kupé. Jak už bylo avizováno dávno dopředu, sdílí HR-V základní architekturu s modelem Jazz, o čemž svědčí i pod předními sedadly umístěná palivová nádrž a zadní sedadla Magic Seats. I díky tomu se může Honda HR-V pochlubit nebývalou variabilitou a praktičností interiéru, která zdobí i model Jazz. I když Honda o dalších podrobnostech zatím mlčí, dá se předpokládat i použití shodných motorů, zážehových čtyřválců o objemu 1,2 a 1,4 litru a hybridní pohonné jednotky.

***

Citroen minulý týden uvedl na český trh model C4 Cactus. Ten je neotřelou intepretaci kompaktního crossoveru, který si to na trhu rozdá se soupeři jako je Peugeot 2008, Nissan Juke nebo Renault Captur. Karoserie C4 Cactus není podobná žádnému z aktuálních Citroenů, snad jen hlavní světlomety vzdáleně připomínají C4 Picasso. Originálním prvkem jsou panely na dveřích se vzduchovými kapsami, kterým Citroen říká AirBumps. Ty mají auto ochránit proti drobným oděrkám a škrábancům, jsou plastové, výměnné a Citroen je nabízí ve 4 různých barvách, čímž jen podporuje další charakteristiku C4 Cactus a tou je vysoká míra možnosti individualizace. Uvnitř, jak se stalo pro současné vozy koncernu PSA zvykem, je téměř veškeré ovládání systémů soustředěno do dotykového displeje na středové konzole, ale i tak si C4 Cactus uchovává velkou míru svébytnosti. Z pohledu motorů je na výběr z atmosférického nebo přeplňovaného zážehového tříválce PureTech s výkony 82 nebo 110 koní a dieselu 1.6 HDi, který je k dispozici s výkony 92 a 100 koní. Za zmínku stojí i snaha optimalizovat uživatelské náklady, které se díky důmyslným řešením některých detailů podařilo snížit o 1/5 v porovnání s vozy daného segmentu. Ceny Citroenu C4 Cactus u nás začínají na 330 000 CZK.

***

Jako už tradičně na konci léta Alcar Bohemia spouští svou akci nazvanou Elegance i v zimě. Jinými slovy řečeno ze své nabídky vybere kola z lehkých slitin, která jsou svým designem vhodná pro zimní provoz z pohledu snadného čištění a případného ulpívání zmrazků na ráfku a nasadí na ně zajímavé ceny. V letošním roce je do akce Elegance i v zimě zahrnuto celkem 8 různých kol značek AEZ, Dotz, Dezent a Enzo, přičemž dva z nich jsou novinkami v nabídce Alcaru. Mimo to společnost nabízí i řešení povinné výbavy monitoringem tlaku v pneumatikách za pomoci ventilků se senzory. Jak by případně vybraná kola slušela vašemu autu, je možné vyzkoušet v konfigurátoru přímo na internetových stránkách Alcaru Bohemia.

***

TEST – Kia Sportage 2.0 CRDI

Kia letos na jaře uvedla na český trh modernizovanou verzi modelu Sportage. Už první krátké svezení při prezentaci ukázalo, že provedené změny posunuly Sportage k lepšímu, zda to potvrdil i klasický týdenní test, to se dozvíte právě teď. K dispozici jsem měl Sportage s dvoulitrovým dieselem. Facelift dal Sportagi novou masku chladiče, nové designy litých kol, novou grafiku zadních sdružených svítilen i čtyři nové barvy. Základní vizáž ale zůstává stejná – Sportage je moderní, dynamická, kompaktní, robustní, prostě vypadá dobře – o testovaném autě v bílé barvě to platí dvojnásob. Sportage se rozhodně nemá za co stydět a pokud má oslovit lidi, kteří chtějí zajímavé a výrazné auto, tak je na to 100% připravena. Výraznější změny najdete uvnitř, kde se měnila barva palubní desky i její materiál. Celkově interiér vypadá solidně, materiály, barvy i zpracování v ničem nezaostávají za evropskými konkurenty. Ergonomie ovládání autorádia a ventilačního systému je jednoduchá a srozumitelná. Jen mi uvnitř chybí jakási designová přímočarost, která je cítit z karoserie. Z pohledu prostoru nabízí Sportage uvnitř víc místa, než by se při pohledu zvenčí mohlo zdát a i objem kufru 564 - 1353 litrů je naprosto v pořádku.

Testovaná Kia Sportage měla pod kapotou dvoulitrový diesel, což je ve své podstatě vrchol nabídky. Kia jej umí nabídnout ve dvou výkonových variantách – 136 a 184 koní. Já měl k dispozici výkonnější verzi, která vedle 184 koní nabízí i točivý moment 383 N.m v rozmezí 1800-2500 min-1. Po ranním nastartování je motor v interiéru trochu slyšet, ale po chvíli se zklidní a uvnitř o něm ani nevíte.

Zátah motoru je příjemně rozložen a s vhodně odstupňovanou šestistupňovou přímo řazenou převodovkou je pružný a nevyžaduje časté řazení. To oceníte třeba při předjíždění.

Jízdní dynamika Kii Sportage s dvoulitrovým dieselem a pohonem všech kol je vyjádřena hodnotami zrychlení z 0 na 100 v čase těsně pod 10 s a maximální rychlostí 194 km/h. Předností Sportage je ale spíše pružnost, kterou ve finále při ježdění oceníte víc než rychlé starty na semaforech. Během testu jsem se Sportagí najel téměř 700 km, hlavně ve městě a na dálnici a tak mi průměrná spotřeba 7,0 l/100 km přijde naprosto v pořádku. Navíc když tabulková hodnota v kombinovaném režimu zní 5,7.

Už krátké svezení při prezentaci potvrdilo avizované lepší odhlučnění interiéru a především výrazně lepší jízdní vlastnosti. I na hrbolatých českých silnicích je vylepšená Sportage komfortnější a má lepší trakci díky tomu, že vylepšený podvozek eliminuje odskakování kol, které bylo cítit u verze před faceliftem. Sportage tak na dobrém sfaltu na SUV až nečekaně dobře reaguje na povely volantem, dobře drží, moc se nenaklání a je relativně komfortní.

Kia Sportage za své dosavadní působení na automobilovém trhu dosáhla na řadu ocenění – byla autem rok v kategorii SUV v České republice, na Slovensku a ve Skotsku tuto anketu ovládla v absolutním pořadí, má na svém kontě iF product design award atd. V nárazových testech EuroNCAP získala Kia Sportage 5* a jako na každou Kiu je na ní sedmiletá záruka. Testované auto s dieselem 2.0 CRDi, pohonem všech kol a ve výbavě Exclusive se u nás prodává za 664 980 CZK.

Znamená to, že tahle Kia už není úplně levné auto, ale také umí za vynaložené prostředky hodně nabídnout a je dost důvodů pro to, abyste ji v případě zájmu o kompaktní SUV zahrnuli do svého výběru.

 

Zajímavosti

Na internetových stránkách James Edition, které se zabývají obchodováním s exkluzivními vozy, se objevil k prodeji zajímavý klenot – Mercedes-Benz CLK GTR. Ve druhé polovině 90. let bylo vyrobeno jen 20 kupé a 5 roadsterů a vlastně se jedná o čistokrevný závodní vůz s homologací pro běžný provoz. Ve své době bylo tohle auto zapsané i v Guinessově knize rekordů jako nejdražší sériově vyráběný vůz. K pohonu sloužil šestilitrový V12 o výkonu 631 koní spojený se šestistupňovou sekvenční převodovkou a pohánějící zadní kola. Nabízený vůz byl vyroben v roce 1999, má najeto jen 4 130 km a je nabízen za cenu v přepočtu bezmála 55 milionů CZK.

 

Novinky

Jaguar v Londýně v rámci velkolepé show představil svůj nový sedan střední třídy s označením XE. Vůz, který bude konkurencí pro BMW řady 3, Mercedes třídy C nebo Lexus IS, je pro britskou automobilku v řadě ohledů velice důležitý. Je to první Jaguar postavený na nové podvozkové platformě, je první, který dostane motory z nové řady Ingenium a přináší celou řadu inovativních technologií. Základem palety motorů bude dvousetkoňový přeplňovaný zážehový dvoulitrový čtyřválec a dvoulitrový diesel s výkonem 163 koní. Naopak vrchol nabídky je kompresorem přeplňovaný třílitrový V6 s výkonem 340 koní. Jaguar XE se zážehovým motorem i s dieselem pořídíte od necelého 1 040 000 CZK, objednávat lze už nyní, první zákazníci svá auta dostanou příští rok na jaře.

***

Mazda minulý týden v Barceloně odhalila podobu nové, v pořadí 4. generace modelu MX-5. Nejprodávanější roadster planety dostal zcela novou tvář, je širší, nižší, o 100 kg lehčí a podobně jako ostatní současné modely Mazdy využívá technologií Skyactiv pro snížení spotřeby paliva a zlepšení zážitků z jízdy. Mazda si zatím nechala pro sebe veškeré technické detaily, MX-5 bude mít ale i nadále poháněna zadní kola a atmosférické zážehové motory. Více se dozvíme s blížícím se autosalonem v Paříži.

***

Nové Volvo XC90 bylo světu představeno před pár dny a švédská automobilka s ním rovnou oslavuje 87 let své existence. Ve Stockholmu byla při té příležitosti představena série XC90 First Edition, vznikne pouze 1927 vozů, přičemž tento počet odpovídá roku založení automobilky a specialitou série First Edition je, že vůbec poprvé v historii Volva bylo možné tento vůz koupit pouze přes internet. Každý vůz série bude mít uvnitř plaketu s pořadovým číslem, prakticky maximální komfortní a bezpečnostní výbavu a není vázán k žádné konkrétní motorizaci, tady mají zákazníci při výběru zcela volnou ruku. A jak švédská automobilka s tímhle počinem uspěla? Všech 1927 exemplářů Volva XC90 First Edition bylo vyprodáno během 47 hodin, a to i přes to, že jeho cena byla téměř 2,5 milionu CZK.

***

Citroen pokračuje ve snaze učinit z řady DS samostatnou značku prémiového segmentu, což se mu například v Číně daří. V dalších částech světa tomu má pomoci koncept Divine DS, který bude představen na autosalonu v Paříži. Jedná se o designersky odvážně pojatý hatchback, u kterého hrají hlavní roli výrazné linky a geometrické tvary připomínající drahokamy. Také interiér je hodně futuristický, Citroen v něm kombinuje karbon, hedvábí a kameny od Swarowskiho. Zajímavostí Divine DS je absence zadního okna, výhled vzad zajišťuje kamera promítající obraz na displej uvnitř vozu. Mimo jiné se také proslýchá, že Divine DS by měl být vůz s pohonem předních kol a výkonem okolo 220 koní.

 

Motorsport

Volvo potvrdilo, že by v příští sezóně mohlo do australského šampionátu V8 Supercars nasadit čtyři místo současných dvou vozů. Vše bude záležet na tom, zda se pro nasazení dalších dvou vozů najde financování. Volvo v současnosti disponuje třemi S60 pro V8 Supercars, přičemž jedna z nich je náhradní. Pro rok 2015 švédská automobilka vyrobí ještě jeden vůz, ale zatím není jisté, zda se v závodech vůbec objeví. Nejistá je také pozice jednoho z pilotů – Roberta Dahlgrena, který zůstává daleko za očekáváními a mladičký Scott McLaughlin nejspíš dostane nového týmového kolegu. To Nissan už se čtyřmi vozy ve V8 Supercars závodí a garantuje stejný počet vozů i pro příští sezónu, navzdory tomu, že přišel o velkého sponzora ve společnosti Norton.

Auto Zet je pravidelný pořad vysílaný ve Studiu Zet na BBC, který připravuje Petr Horák. Premiéru pořadu si můžete poslechnout každý pátek v 9.46, reprízu v pátek ve 14.46 a také o víkendu. Záznam aktuálního dílu pořadu najdete v playeru výše.

Zdroj: Zet

Kia Sportage 2.0 CRDI · Zdroj: Kia

Kia Sportage 2.0 CRDI · Zdroj: Kia

Kia Sportage 2.0 CRDI · Zdroj: Kia

Kia Sportage 2.0 CRDI · Zdroj: Kia

Kia Sportage 2.0 CRDI · Zdroj: Kia

Kia Sportage 2.0 CRDI · Zdroj: Kia

Auto Zet: Test Kia Sportage 2.0 CRDI; novinky před autosalonem v Paříži Foto: Kia

reklama

Další články

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.