Auto ZET: Test Jeepu Renegade 2.0 MJD, přípravy na ženevský autosalon

Pravidelný motoristický magazín Auto Zet přináší recenzi nejmenšího modelu amerického výrobce vozů Jeep. Nový Jeep Renegade představuje novou oblast zaměření automobilky - městský crossover. V magazínu se také dozvíte, co připravují značky Hyundai nebo McLaren pro autosalon v Ženevě nebo čím překvapil Nissan svět motosportu. 

AKTUALITY

Renault rozšiřuje nabídku svých crossoverů o model Kadjar. To je auto ve velikosti sesterského Nissanu Qashqai nebo Škody Yeti. Zvláštní jméno vozu vzniklo složením slova quad, které symbolizuje pohon všech kol, a francouzského slova Jailir, což znamená agilní a obratný. Francouzská automobilka o své novince zatím prozradila pouze to, že se bude moci pochlubit světlou výškou 190 mm a že zavazadlový prostor pojme 472 litrů nákladu. K dispozici bude verze s pohonem pouze předních, ale i všech čtyř kol. Na český trh Renault Kadjar dorazí v červnu.

Hyundai chystá na ženevský autosalon nové kompaktní SUV, které nahradí model ix35 a vrátí se ke jménu Tucson. Jihokorejská automobilka zatím zveřejnila pouze jednu jedinou skicu. Pod designem je podepsán tým Petera Schreyera a auto na kresbě vypadá odvážně, má ostré křivky a plynulé povrchy. Počkejme si ovšem raději na to, jak bude vypadat realita. i20 na kresbách také vypadala hodně dobře a výsledek na silnicích je poněkud jiný. Výroba modelu ix35 bude ukončena v létě. Nový Hyundai Tucson by se měl objevit ještě před koncem roku.

Nová generace Mazdy MX-5 byla představena už loni v říjnu, ale dosud chyběly přesné rozměry nebo údaje o použitých motorech a jejich parametry. Ty japonská automobilka prozradila až nyní. Mazda MX-5 měří na délku necelé čtyři metry a váží pouze 1000 kilogramů. I proto si může dovolit relativně skromné motory – zážehový 1.5 Skyactiv-G má 131 koní, větší dvoulitr je naladěn na výkon 156 koní. Objevily se i zprávy o tom, že Mazda už pracuje na výkonnější a ostřejší variantě, s největší pravděpodobností půjde o vůz s přeplňovaným motorem.

Volkswagen nechce jen nečinně přihlížet prodejnímu úspěchu dieselové Octavie RS Combi a přichystal VW Golf GTD s karoserií kombi. Pohání jej stejný motor jako mladoboleslavský vůz – dvoulitrový diesel s výkonem 184 koní a točivým momentem 380 Nm. Podobně jako krátký Golf GTD se i verze kombi od běžných Golfů Variant odlišuje jinými nárazníky, jinou maskou chladiče, o 15 mm sníženým sportovním podvozkem a dalšími detaily. Standardem je také velice bohatá výbava. V Německu má Golf GTD Variant základní cenu necelých 32 000 EUR, tedy asi 890 000 korun. České ceny budou oznámeny v březnu, kdy bude také VW Golf GTD Variant uveden na český trh.

Opel obohatil nabídku příplatkové výbavy svého malého modelu Adam. První novinkou je nejnovější generace robotizované převodovky Easytronic. V porovnání s její předchozí generací má řadit rychleji a plynuleji. Nová řídící elektronika dopomůže ke snížení spotřeby - v případě zážehového motoru o objemu 1,4 litru o 0,4 l/100 km. Druhou novinkou je stahovací látkový střední díl střechy, kterému Opel říká Swing Top. Až dosud jej mohl mít jen outdoorově laděný Adam Rocks. Střecha je ovládána elektricky, její stažení trvá pouhých 5 sekund a manipulovat s ní lze až do rychlosti 140 km/h.

Pokud byla někdy v minulosti řeč o úpravách vozů značky Subaru, až na výjimky se jednalo o verze WRX STi. Švédská společnost BSR ale připravila úpravu pro daleko běžnější verze vozů japonské automobilky, konkrétně pro ty osazené dvoulitrovým dieselovým motorem. Ze standardních 150 koní a 350 Nm dokáže BSR díky optimalizačnímu softwaru u modelů Impreza, Forester, Legacy a Outback nabídnout 180 koní a 403 Nm. Samozřejmostí je BSR Záruka a záruka na pohonné ústrojí. Cena softwaru včetně PPC jednotky je 25 495 korun.

 

TEST – Jeep Renegade 2.0 MJD

Jeep Renegade je nejmladším a také nejmenším modelem americké automobilky. Jeep se s ním pouští do pro něj nového segmentu městských crossoverů. Znamená to, že se vzdává terénní pověsti? To jsem mohl vyzkoušet na verzi s dvoulitrovým dieselem, pohonem všech kol a ve výbavě Limited. 

Vzhledově Jeep Renegade těží z tvarů ikonického Wrangleru, potažmo starého Willisu. Nechybí typické kulaté hlavní světlomety, velká maska chladiče se sedmi svislými otvory, téměř kolmé čelní okno nebo hranaté koncové svítilny, jejichž světelný kříž má evokovat tvar kanystru. Zaujmou také krátké převisy karoserie, které se určitě budou hodit v terénu. A ač takovým dojmem nepůsobí, není Renegade zase tak úplně malý. Je dokonce o kousek delší než Škoda Yeti.

Rovněž interiér se nese v pro Jeep typickém duchu. Velké ovladače, volant s příjemně silným věncem a nápadité detaily, které připomínají v jaké značce vozu sedíte. Motiv masky chladiče s kulatými světlomety je na opěradlech sedadel, rámečcích reproduktorů ve dveřích nebo na krytu senzorů na čelním okně. Multimediální systém Uconnect je sice trochu jednodušší než jaký byste našli v Jeepu Cherokee nebo Grand Cherokee, ale funkce má v podstatě stejné. Jak už jsem naznačil, Renegade není tak malý jak působí a platí to i uvnitř, kde je překvapivě dost místa. Pro vyšší postavy to ale moc není, například opěrka hlavy mi při mých 185 cm i v nejvyšší poloze tlačila na krk a ne zátylek. Základní objem kufru je 351 litrů, po jednoduchém sklopení zadních sedadel do něj dostanete až 1297 litrů zavazadel.

Výbava Limited se může pochlubit prvky, které jsou vlastní i vyšším modelům – nechybí například vyhřívání sedadel a volantu, hlídání jízdy v pruhu a další prvky výbavy. Nastupování do Renegadu je díky světlé výšce 198 mm pohodlné, byť práh dveří je kvůli tuhosti karoserie trochu vyšší. Největší výtku bych ale měl vůči sloupkům čelního okna. Jsou hodně široké a výrazně brání řidiči ve výhledu šikmo vpřed. Není problém, aby se vám za sloupek schovalo i velké auto, o chodci nebo cyklistovi nemluvě.

Testovaný Jeep Renegade měl pod kapotou větší z nabízených dieselů – 2.0 MJD. Ten disponuje výkonem 140 koní a točivým momentem 350 N.m už v 1500 min-1, což v kombinaci se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou Renegadu stačí k akceleraci z klidu na 100 km/h za 9,5 sekundy a maximální rychlost 182 km/h.

Motor jako takový je sice v interiéru slyšet, ale vzhledem k tak trochu neotesané stylizaci auta vám to ani nepřijde jako rušivý element. To samé platí i pro práci s řadičkou, jejíž pohyby v kulise nejsou úplně přesné.

Z nějakého důvodu to prostě Renegadu odpustíte. Celkový jízdní projev auta na silnici je ale celkem kultivovaný a tichý. Například bych čekal vyšší aerodynamický hluk při dálničních rychlostech, ale Renegade příjemně překvapil. Co ovšem by mohlo být nižší, to je spotřeba. Po týdnu ježdění mi palubní počítač ukázal 7 l/100 km, přičemž tabulková hodnota v kombinovaném režimu zní 5,1. Je ale pravda, že aerodynamika hranaté karoserie asi nebude nízké spotřebě úplně nakloněna.

Na začátku testu jsem pokládal otázku, zda Renegade neslevil z pro Jeepy typických terénních vlastností. Odpověď zní, že ne. Už jen pohled na papírové předpoklady leccos naznačuje – světlá výška v případě verze s pohonem všech kol 198 mm a pohon všech kol Active Drive s možností volby mezi samočinným režimem nebo režimy pro sníh, písek a bláto, jsou zárukou, že se Renegade v terénu neztratí. Na silnici pak Renegade působí celkem kultivovaně.

Celkově musím říci, že mne Jeep Renegade příjemně překvapil. Je stylový, umí zdůraznit svůj rodokmen a příslušnost k rodině Jeepů, nabízí uvnitř více prostoru, než byste od něj na první pohled čekali a umí být vybaven vším potřebným z pohledu komfortu i jízdy v terénu. Verze s dvoulitrovým dieselem a s pohonem všech kol stojí minimálně 632 900 CZK a to je, přiznejme si, přece jen docela ambiciózní cena.

 

ZAJÍMAVOSTI

Continental uvedl na trh nové pneumatiky Conti.eContact, které jsou speciálně určeny pro elektromobily a vozy s hybridním pohonem. Pod jedním názvem se skrývají dva různé typy pneumatik. Ty určené pro elektromobily mají průměr 20“, ale jsou relativně úzké. Mohou se pochlubit až o plných 30 % nižším valivým odporem a dokáží prodloužit dojezd elektromobilu o 6 %. Pneumatiky Conti.eContact určené pro hybridní vozy se více podobají konvenčním pneumatikám. Jsou k dostání v průměrech 17“ a 18“ a jejich valivý odpor je až o 20 % nižší. I díky tomu je pneumatika Conti.eContact první, která se může na EU štítku pochlubit hodnocením A jak v kolonce valivého odporu, tak brzdění na mokru.

Cadillac vyvíjí pro své sportovní modely s přídomkem V pohon všech kol, kde zadní kola bude pohánět výkonný spalovací motor a v případě potřeby pomohou i přední kola poháněná elektromotorem. Nový systém by se však mohl objevit až v příští generacích modelů ATS-V a CTS-V, platforma těch současných není takové konstrukci přizpůsobena. Některé informace ale hovoří i o možnosti využití stejného systému také pro modely Camaro nebo Corvette.

 

NOVINKY

Ferrari světu představilo nástupce modelu 458 Italia. Jmenuje se 488 GTB a končí éru atmosférických V8. V jeho útrobách se totiž skrývá zbrusu nový, dvěma turbodmychadly přeplňovaný osmiválec o objemu 3,9 litru s parametry 670 koní a 760 N.m. O jejich přenos na silnici se stará sedmistupňová dvouspojková převodovka a elektronicky řízený samosvorný diferenciál. Zrychlení z klidu na 100 km/h trvá Ferrari 488 GTB pouhé 3 sekundy a maximální rychlost přesahuje 330 km/h. Ferrari vyznavače jeho točivých atmosférických V8 uklidňuje tvrzením, že věnovalo velkou pozornost naladění zvuku motoru i jeho chuti točit přes 8000 min-1. Další informace o novém Ferrari 488 GTB bude automobilka uvolňovat s blížící se oficiální premiérou na autosalonu v Ženevě.

McLaren plánuje na autosalonu v Ženevě představit posílený model 650S, který zároveň vzdá hold legendárnímu McLarenu F1 GTR s prodlouženou zádí. Bude se jmenovat 675 LT, kde písmena LT právě značí prodlouženou záď, neboli Long Tail. Proti výchozímu vozu má 675 LT výkon zvýšený na 675 koní a zároveň je zhruba o 100 kg lehčí. McLaren plánuje vyrobit pouze 250 exemplářů 675 LT, každý v ceně 400 000 britských liber, tedy asi 15 milionů korun.

Porsche doplnilo rodinu svých výrazně sportovně orientovaných modelů o Cayman GT4. Ten pohání atmosférický šestiválcový agregát o objemu 3,8 litru s výkonem 385 koní. Potěšující je, že je motor párován se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou a samozřejmostí je i samosvorný diferenciál. Standardem je i o 30 mm snížený podvozek a pořádné brzdy. Cayman GT4 umí akcelerovat z klidu na 100 km/h za 4,4 sekundy, jede maximálně 295 km/h a Severní smyčku Nürburgringu zvládne za 7:40. V sousedním Německu je základní cena Caymanu GT4 85 779 eur, v přepočtu tedy přibližně 2 400 000 korun.

Ford odhalil finální podobu nejostřejšího provedení Focusu. Očekávaný Focus RS má agresivnější styling předních partií, velké křídlo a difuzor na zádi, ale na rozdíl od minulé generace postrádá dramatické rozšíření podběhů kol. K pohonu slouží dvoukomorovým turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec o objemu 2,3 litru, jehož přesné parametry Ford zatím nezveřejnil. Spokojit se tak musíme s vyjádřením, že výkon bude přes 320 koní a točivý moment přes 433 N.m. Naprostou novinkou je pro Focus RS pohon všech kol, který nejenže umí měnit rozdělení síly motoru mezi přední a zadní kola, ale i mezi levou a pravou stranou auta. Výsledkem je příčné zrychlení v zatáčkách v hodnotě až 1G a možnost jezdit kontrolovaně bokem. Tady se zřejmě projevuje fakt, že na ladění auta se podílel i Ken Block. Ford Focus RS bude vybaven výhradně šestistupňovou přímo řazenou převodovkou a podvozkem s možností volby ze dvou tuhostí tlumičů. Oficiální premiéru si Focus RS odbude na autosalonu v Ženevě.

Peugeot se dal dohromady s italským výrobcem motocyklů Bimota a výsledkem je upravený, ještě ostřejší Peugeot RCZ R BP104. Jeho zážehový čtyřválec 1.6 THP má nový program řídící jednotky motoru, blow-off ventil a nové výfukové potrubí. Výsledkem je výkon 305 koní. Jiné jsou také brzdy a o 10 mm nižší a jinak naladěný podvozek. Auto na první pohled poznáte podle válečného bílo-červeno-černého zbarvení a podle všeho se jedná o první, nikoli však poslední počin, na němž se Peugeot a Bimota společně podílely.

 

MOTORSPORT

Nissan šokoval svět motorsportu, když během reklamního spotu v rámci Super Bowlu představil svou letošní zbraň pro 24h v Le Mans. Šokující nebyl ani tak způsob představení, jako spíše auto samotné. Inženýři Nissanu vedení Benem Bowlbym totiž postavili velice nekonvenční vůz, který je zcela odlišný od svých konkurentů v kategorii hybridních prototypů LMP1. Nissan GT-R LM Nismo – jak se celým jménem jmenuje – má totiž motor umístěný vpředu a pohon předních kol. I proto mají přední pneumatiky šířku 14“, zatímco zadní pouze 9“. Toto uspořádání ale dovolilo neobvyklé řešení aerodynamiky vozu i přístupu k použití hybridní pohonné jednotky. Nissan připouští, že celý vůz je natolik komplexní záležitostí, že je zatím postaven pouze s ohledem na specifika okruhu v Le Mans. Nissan se ovšem zúčastní kompletní sezóny mistrovství světa vytrvalostních závodů a naladění na další tratě tak bude až dalším krokem vývoje. Nissan už rovněž oznámil jméno prvního pilota, je jím bývalý pilot F1 a vítěz 24h v Le Mans Marc Gené. První závod sezóny se jede 12. dubna na Silverstonu.

S velkým nadšením uvítali příznivci motorsportu oznámení Toyoty, která se v roce 2017 vrátí do mistrovství světa v rallye. V tom roce vejdou v platnost nové technické předpisy a Toyota podle nich postaví Yaris WRC. Nebude to ovšem vůz, který v současnosti testuje. Závodní Yaris WRC pro sezónu 2017 už bude vycházet z nové generace modelu. Na intenzivním testovacím programu Toyoty se podílejí jezdci Stéphane Sarrazin, Sebastian Lindholm a Eric Camilli. Toyota se do mistrovství světa v rallye vrátí po téměř 20 letech, její poslední sezóna s továrním týmem byla v roce 1999.

Ještě před koncem loňského roku Mercedes oznámil rozšíření svého působení v DTM na osm vozů, když k tradičním týmům HWA a Mücke nově přibyl i tým ART, který byl velice úspěšný v F3 a GP2. Minulý týden pak Mercedes oznámil také kompletní jezdeckou sestavu a rozdělení jednotlivých jezdců mezi tři zmiňované týmy. Nováčky v letošní sestavě Mercedesu jsou Maximilian Götz a Lucas Auer. Götz v posledních několika letech patří k nejúspěšnějším pilotům GT vozů, Auer, mimochodem synovec bývalého pilota F1 Gerharda Bergera, zase do DTM přichází z mistrovství Evropy F3. Ze sestavy Mercedesu dle očekávání naopak vypadl Rus Vitalij Petrov. Mercedes také vůz pro letošní sezónu přejmenoval na Mercedes-AMG C63 DTM, aby zvýraznil spojení se sériovým modelem.

Svou jezdeckou sestavu zkompletovalo také BMW. Už dříve bylo oznámeno, že až na Američana Joyeho Handa bude pokračovat všech sedm zbývajících pilotů z loňské sezóny. Zbývalo tedy vyřešit, kdo Handa u BMW nahradí. BMW před koncem sezóny při testech v Jerezu testovalo celou řadu mladíků, volba ale nakonec padla na 21letého Toma Blomqvista. Syn bývalého mistra světa v rallye Stiga Blomqvista je historicky nejmladším šampionem Formule Renault, v níž zvítězil v pouhých 16 letech. Poslední sezóny Tom Blomqvist závodil v mistrovství Evropy F3.

Toyota zveřejnila konečnou specifikaci svého nového závodního nářadí pro automobilové soutěže. Je jím model GT86 upravený podle technických předpisů pro kategorii R3. Ten se ještě ve fázi prototypu objevil už loni na podzim a okamžitě si získal řadu příznivců, protože na rozdíl od drtivé většiny současných rallyeových vozů má poháněna zadní kola. Dvoulitrový boxer pod kapotou disponuje výkonem 238 koní a spolupracuje se šestistupňovou sekvenční převodovkou a samosvorným diferenciálem. Toyota při vývoji věnovala maximální pozornost především spolehlivosti a odolnosti vozu. S Toyotou GT86 CS-R3 je možné závodit na všech úrovních a to včetně soutěží mistrovství světa. Existuje kit jak pro asfaltové, tak pro šotolinové soutěže a cena vozu je 84 000 eur. V případě, že si stihnete auto objednat do 24. dubna, bude cena o 5000 eur nižší. Homologace začne platit od začátku července.

 

Auto Zet je pravidelný pořad vysílaný ve Studiu Zet na BBC, který připravuje Petr Horák. Premiéru pořadu si můžete poslechnout každý pátek v 9.46, reprízu v pátek ve 14.46 a také o víkendu.

 

 

Jeep Renegade 2.0 MJD

Jeep Renegade 2.0 MJD

Jeep Renegade 2.0 MJD

Auto ZET: Test Jeepu Renegade 2.0 MJD, přípravy na ženevský autosalon Foto: Jeep Renegade 2.0 MJD

reklama

Další články

  1. Nespolehlivých plátců DPH je mezi firmami 165

    Byznys ·

    Počet nespolehlivých plátců v registru plátců daně z přidané hodnoty (DPH) stoupl do února na 165 firem. Oproti listopadu jde o desetiprocentní nárůst. Téměř 70 procen…

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.