Auto ZET: Test Citroenu C4 Cactus, nová generace vozu Kia Sorento

Pravidelný motoristický magazín Auto Zet přináší recenzi Citroënu C4 Cactus ve verzi 1.2 PureTech s bočními panely AirBump, které chrání vůz před drobnými škrábanci. V magazínu představíme i novou generaci vozu Kia Sorento, která se na rozdíl od předchozích dvou verzí přesouvá k podobě SUV.

AKTUALITY

Bezesporu největší novinkou tohoto týdne je odhalení podoby nové generace Škody Superb. Její design má na svědomí Jozef Kabaň a nutno říci, že se mu opravdu povedl. Co do rozměrů je nový Superb nepatrně delší, širší, má o plných 80 mm prodloužený rozvor, váží o 75 kg méně a v interiéru nabízí ve všech směrech více místa. Na zavazadla je vyhrazeno o 30 litrů místa více než v minulé generaci, tedy 625 litrů. Zážehové motory pokrývají výkonové rozpětí 125 až 280 koní, diesely 120 až 190 koní, čtyři varianty motorizace bude možné rovněž kombinovat s pohonem všech kol. Vzhledem k tomu, že při slavnostním večeru u příležitosti světové premiéry, se mezi hosty a novináři z celého světa dostalo ze strany konferenciéra speciálního uvítání hostům z Číny a Ruska, je jasné, kam novým Superbem Škoda míří.

Svou premiéru už má za sebou také nový Hyundai Tucson, který v nabídce jihokorejské automobilky nahradí model ix35. Je postaven na zcela nové platformě a paleta motorů čítá celkem pět variant – atmosférická zážehová 1.6 GDI má výkon 135 koní, turbodmychadlem přeplňovaná verze pak 179 koní. Mezi diesely bude možné vybírat z 1.6 CRDI s výkonem 115 koní a dvoulitrem naladěným buď na 136 nebo 184 koní. S výjimkou nejslabšího zážehového a vznětového motoru bude možné volit mezi přímo řazenou převodovkou nebo automatem. Tisková zpráva mluví také o kvalitním zpracování a bohaté výbavě, v níž nechybí například odvětrávaná přední sedadla nebo kožené čalounění. Hyundai Tucson bude vyráběn v Nošovicích, do prodeje se dostane v létě.

O konceptu, který Kia chystá na autosalon v Ženevě, jsme psali už minulý týden. Začátkem tohoto týdne pak jihokorejská automobilka uvolnila tři fotografie a prozradila jméno. Široké, sportovně střižené a atraktivní kombi se jmenuje Sportspace. Uvnitř by měla být čtyři samostatná sedadla ve dvou řadách a vůz má být podle vyjádření výrobce prostorný, praktický a hospodárný. Všechny případné otázky budou nejspíš zodpovězeny až při premiéře na ženevském autosalonu, která je plánována na 3. března.

Automobilka Subaru se proslavila výrobou vozů se symetrickým pohonem všech kol a motory typu boxer. Před měsícem počet vyrobených vozů překročil hranici 14 milionů a tento měsíc byl pokořen další milník – Subaru vyrobilo 15 milionů motorů typu boxer. Vůbec poprvé se tento agregát objevil v modelu Subaru 1000 v březnu roku 1966. V roce 2008 Subaru kvůli sílícímu tlaku evropských zákazníků na vznětový motor jako první automobilka na světě představila boxer spalující naftu a prozatím poslední důležitý mezník padl právě teď.

Toyota na ženevském autosalonu představí faceliftovanou verzi modelu Avensis. Jeho design se přibližuje vizáži nového Aurisu a vypadá tak mladší. Toyota slibuje také kvalitnější materiály v interiéru, větší možnosti připojení mobilních zařízení a rozšířenou bezpečnostní výbavu, v níž se objeví například různé asistenční systémy. Modernizovaný Avensis dostane také nové motory, o kterých Toyota říká, že jsou výrazně kultivovanější a především hospodárnější. Spekuluje se o tom, že některé by mohly pocházet z dílen BMW. Více se nejspíš dozvíme až na autosalonu.

Luxusní odnož Citroënu, značka DS, představila facelift modelové řady 5. Rozpoznávacím znakem je zcela přepracovaná příď s velkou maskou chladiče s logem DS, měnila se ovšem i záď. Uvnitř došlo na velký dotykový displej, který pomohl výrazně snížit počet tlačítek, a byla obohacena standardní výbava DS 5. Standardem je nově například bezklíčkové odemykání, ambientní osvětlení nebo kvalitní audioaparatura. Novinky bychom našli také pod kapotou. Základním dieselem je 1.6 BlueHDi s výkonem 120 koní, který doplňuje 2.0 HDI s výkonem buď 150 nebo 180 koní. Jediným zážehovým motorem je 1.6 THP s výkonem 165 koní. Zvolit je možné i hybridní pohonnou jednotku, na níž facelift nic nezměnil. Premiéru si faceliftované DS 5 odbude na autosalonu v Ženevě.

 

TEST – Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech

Citroën C4 Cactus byl na český trh uveden na konci loňského léta a má plnit roli jednoduchého, stylového, úsporného a cenově dostupného auta. Zda tomu tak opravdu je, jsem vyzkoušel na verzi s přeplňovaným zážehovým tříválcem 1.2 PureTech.

C4 Cactus svým vzhledem rozhodně upoutá. Ať už je to neotřele řešená příď nebo boční panely AirBump, které mají zabránit drobným poškozením na parkovištích, originalitu C4 Cactus prostě upřít nelze. Stejně jako fakt, že budí pozornost a kdekoli jsem zaparkoval, našli se lidé, kteří okolo se zájmem obcházeli. V tomto bodě C4 Cactus plní své poslání bezezbytku a podařilo se umně zamaskovat fakt, že se na voze šetřilo, kde se dalo. Jen bych o autě nemluvil jako o crossoveru, ale jako o tak trochu jiném hatchbacku, crossoverem asi úplně není.

Svůj styl má i interiér a opět lze říci, že se v některých ohledech Citroënu povedlo dobře vybruslit ze zadání šetřit, kde to jde. Zadní lavice má opěradlo v jednom kuse a také se jako jeden celek sklápí. Před spolujezdcem chybí výdech klimatizace na straně u dveří, okna zadních dveří nelze stáhnout, pouze lehce vyklopit, ovládání téměř všeho se děje přes dotykový displej, takže se vždy musíte proklikávat nějakým menu. Vrcholem minimalizace je přístrojový panel tvořený displejem, který zobrazuje rychlost a stav paliva. Na otáčkoměr nebo teploměr zapomeňte. Při té vší jednoduchosti ale interiér nevypadá špatně, jen má prostě své mouchy.

Na druhou stranu je třeba říci, že při vnějších rozměrech je především na předních sedadlech místa dost. Sedadla jako taková ale nemají téměř žádné boční vedení a jsou hodně měkká. K hledání polohy za volantem nepřispívá ani fakt, že volant lze nastavovat jen v jedné ose. Základní objem kufru je 348 litrů, po sklopení opěradla zadní lavice vznikne prostor o objemu 1170 litrů.

Testovaný Citroën C4 Cactus měl pod kapotou moderní přeplňovaný zážehový tříválec 1.2 PureTech. Tento motor jsem nedávno testoval v Peugeotu 308 a nebyl vůbec špatný. K C4 Cactus se možná hodí o kousek víc, protože tohle auto váží díky všem úsporným opatřením 1070 kg a motor s parametry 110 koní a 205 N.m tak nemá s autem tolik práce. Na druhou stranu v C4 Cactus spolupracuje pouze s pětistupňovou přímo řazenou převodovkou a protože je její odstupňování docela dlouhé, tak po městě budete nejčastěji jezdit na 2 a 3. Podle technických údajů umí C4 Cactus s tímto motorem akcelerovat z klidu na 100 km/h za necelých 10 sekund, což není vůbec špatné. A dokonce ani jadrný zvuk tříválce v interiéru není kdovíjak obtěžující. Snad jen řazení převodovky by mohlo být přesnější, řadička má v kulise větší vůli než by bylo záhodno. Tabulková hodnota spotřeby paliva je 4,7 l/100 km, v reálu se dá jezdit za 5,5-6 l/100 km, ale ani to mi nepřijde špatné.

Lehká konstrukce v kombinaci s lehkým a relativně výkonným motorem jsou klíčem k zajímavému svezení. Navíc na příplatkových širokých 17“ kolech C4 Cactus docela dobře sedí v zatáčkách, zatímco v přímém směru je na takto velkých kolech o něco méně komfortní, než kdyby byly obuté 16“, které by mi asi k celkovému pojetí auta tak nějak seděly lépe. C4 Cactus také velice obstojně brzdí, nástup brzdného účinku je především rychlý a chce to chvilku čas, než se naučíte brzdit s citem.

Celkově vzato, je Citroën C4 Cactus stylisticky zajímavé a nebojím se říci, že i celkem povedené auto, které vystupuje z davu. Tlak na to udělat auto co nejjednodušší a nejlehčí přinesl několik zajímavých detailů, ale také řadu praktických kompromisů, u kterých si říkáte, zda byly opravdu tak nutné. Možná byste si je ještě dokázali ospravedlnit, kdyby byly činěny za účelem nízké ceny, ale C4 Cactus zase tak levný není. S testovaným 110koňovým tříválcem 1.2 PureTech má základní cenu 408 400 CZK a to už jste v oblasti, kde se dá koupit VW Golf nebo SEAT Leon, což jsou sice ortodoxně vypadající hatchbacky, ale jako auta jsou na tom celkově lépe než C4 Cactus, kde si pouze designem takovou cenu prostě ospravedlnit nelze.

 

ZAJÍMAVOSTI

Nissan má jako první automobilka na světě pro své vozy k dispozici fosforeskující lak. Tento speciálně vyvinutý lak je vyroben výhradně z přírodních materiálů a jeho složení je samozřejmě přísně tajné. Unikátní je v tom, že přes den absorbuje energii UV záření a ve tmě pak umí 8-10 hodin fosforeskovat. Pokud se Nissan rozhodne, že začne fosforeskující lak používat v sériové výrobě na svých autech, bude jeho životnost 25 let.

Audi zakoupilo od společnosti Ballard Power Systems patenty na palivové články a koncern VW prodloužil smlouvu s touto kanadskou společností až do roku 2019. Z toho je jasné, jakým směrem se ubírají myšlenky ekologického provozu celého koncernu. K zakoupeným patentům budou mít přístup všechny koncernové značky.

 

NOVINKY

Porsche chystá odpověď na elektrickou Teslu Model S. Půjde o čistě elektrický vůz postavený na základech příští generace modelu Panamera. Bude využívat platformu MSB, kterou vyvinulo Porsche pro vozy s motorem uloženým vpředu podél a s pohonem zadních nebo všech kol. Mimochodem, na stejné platformě bude jezdit i příští Bentley Continental. O pohon vozu, který zatím nese označení 717, se budou starat dva elektromotory – jeden umístěný vpředu, druhý vzadu s celkovým výkonem v rozmezí 400-600 koní, to podle verze. Porsche také tvrdí, že má energeticky efektivní řešení akumulátorových článků, které není náročné na chlazení. Samozřejmostí má být i možnost indukčního dobíjení. Na trhu by se mělo Porsche 717 objevit v roce 2019.

Bentley chystá pro ženevský autosalon koncept dvoumístného vozu, který má předznamenat novou řadu sportovních modelů, jež by měly být konkurencí pro vozy značek Aston Martin nebo Ferrari. K pohonu by měl být použit známý, dvěma turbodmychadly přeplňovaný osmiválec o objemu 4 litry naladěný na výkon přes 500 koní. Půjde tak o vůz, který se postaví vedle stávající řady Continental, a to jak výkony, tak cenou. Bentley očekává, že ke značce přiláká zcela nové zákazníky.

V souvislosti s Audi se v posledních dnech objevilo hned několik zpráv, které se váží k blízké budoucnosti. Jedna z nich kupříkladu mluví o tom, že Audi chystá konkurenta pro BMW X5 M, Mercedes ML 63 AMG nebo Range Rover Sport SVR. Na rozdíl od nich ale nebude mít pod kapotou jen přeplňovaný charakterní zážehový osmiválec, ale jak je pro Audi zvykem, bude Q7 RS poháněna i dieselem. V tomto případě přichází v úvahu motor 4.2 TDI přeplňovaný elektrickými turbodmychadly. Britský časopis Top Gear předpokládá, že by se Audi Q7 RS mohlo objevit v roce 2017.

 

PŘEDSTAVENÍ – Kia Sorento

Minulý týden byla na český trh oficiálně uvedena nová, v pořadí už třetí generace vozu Kia Sorento. V rozmezí let 2002-2015 se v České republice prodalo 3500 kusů předchozích dvou generací a tak má ta nejnovější na co navazovat.

Nové Sorento je jasným posunem od off-roadu k SUV. Uvážíte-li, že první generace měla rámovou konstrukci a pevnou zadní nápravu, je aktuální generace se samonosnou karoserií a nezávislým zavěšením všech kol úplně někde jinde. Mezigeneračně Sorento narostlo na délku o téměř 10 cm a má o 8 cm delší rozvor, což se příznivě projevuje na prostoru uvnitř. Za zmínku stojí i povedená aerodynamika, o které vypovídá hodnota součinitele čelního odporu 0,33.

První, co vás zaujme po usednutí za volant, je uspořádanost interiéru a ztvárnění, které vypadá přehledně, klade důraz na solidnost a kvalitu a zároveň není nudné, ani přehnaně zdobené. Tohle se automobilce povedlo. Na předních i zadních sedadlech je opravdu dostatek místa, zajímavostí je zcela rovná podlaha ve druhé řadě sedadel, takže ani ten, kdo sedí uprostřed nemá mezi nohama tunel s kardanem a není nijak omezován. Zákazníci mohou volit mezi pěti- nebo sedmimístnou variantou interiéru. Zavazadlům je v základním uspořádání vyhrazeno 660, po sklopení sedadel až 1732 litrů.

Jestli v něčem nové Sorento udělalo velký krok dopředu, pak je to ve výbavě nejrůznějšími komfortními, bezpečnostními a asistenčními systémy. K dispozici je například systém monitorující celé okolí vozu, adaptivní tempomat, systém stability přívěsu, systém hlídání jízdy v pruhu, elektricky ovládané dveře zavazadlového prostoru, inteligentní parkovací asistent, paměť pro nastavení sedadel a vnějších zpětných zrcátek nebo vyhřívání zadních sedadel. Sorento má také vystřelovací kapotu motoru kvůli ochranně chodců a v testech EuroNCAP získalo plný počet 5*.

Jedinou motorizací je čtyřválcový diesel 2.2 CRDI s výkonem 200 koní, který je možné kombinovat s šestistupňovou přímo řazenou převodovkou nebo šestistupňovým automatem. Ačkoli je motor starý dobrý známý diesel řady R, pro nové Sorento má celou řadu vylepšení a až na pár minut jízdy po studeném startu v mrazivém počasí se projevuje na čtyřválcový diesel velice slušnou kultivovaností a v interiéru není prakticky vůbec slyšet. Zmíněná vylepšení motoru také dovolují plnit emisní limity normy Euro 6 bez nutnosti vstřikování močoviny na odstranění oxidů dusíku. Z pohledu systému pohonu, je Sorento předokolka, u které se zadní kola připojují v případě potřeby přes hydraulický systém s vícelamelovou spojkou. V případě nutnosti lze napevno zapojit pohon všech kol s rozdělením síly motoru mezi přední a zadní kola v poměru 50:50 a to až do rychlosti 40 km/h.

A jak se s novým Sorentem jezdí? Opravdový posun pocítíte v kultivovanosti jízdy. Ta je velice tichá a plavná. Podvozek je orientován spíše na komfort, ale přesto vám v zatáčkách poskytne dostatečnou oporu a jistotu. Velice mile překvapen jsem byl celkovým odhlučněním vozu, motor v interiéru neslyšíte, i při jízdě po rozbité silnici k vám do kabiny nepronikají žádné pazvuky a podvozek vám ani v nejmenším nedá pocítit, jak tvrdě musí pracovat. Když k tomu připočítám jak auto zvenčí vypadá, velikost vnitřního prostoru, výbavu, celkově velice dobrý pocit z uspořádání a zpracování interiéru, musím konstatovat, že nové Sorento učinilo ve srovnání s předchozí generací značný krok dopředu.

V nabídce jsou tři stupně výbavy – Comfort, Exclusive a Premium. Ceny startují na částce 909 800 CZK, za samočinnou převodovku se připlácí 50 000, za sedmimístné uspořádání 20 000 CZK.

 

MOTORSPORT

Čínský pilot Ma Qing Hua, který v loňské sezóně jezdil v barvách továrního týmu Citroënu 5 podniků mistrovství světa cestovních vozů, pojede letos celou sezónu po boku již dříve potvrzených jezdců Jose-Marii Lopeze, Yvana Mullera a Sebastiena Loeba. Ma Qing Hua se loni zapsal do historie jako první Číňan, který zvítězil v závodě WTCC, a jeho zařazení do sestavy pro celou sezónu je ze strany Citroënu jedním z důležitých kroků k rozvoji značky na čínském trhu. První podnik sezóny se koná 6. až 8. března v Argentině.

Velké pozdvižení mezi fanoušky BTCC vzbudila zpráva, která oznámila složení týmu BMR. Sešli se v něm totiž dva z nejúspěšnějších pilotů posledních let – Colin Turkington a Jason Plato. Oba jsou dvojnásobnými šampiony, Turkington bude letos titul obhajovat, Plato je navíc rekordmanem v počtu vítězství v BTCC a v posledních 9 letech byl vždy horkým kandidátem na titul. Společně s Aaronem Smithem a majitelem týmu Warrenem Scottem budou startovat s VW CC. Pro Turkingtona to znamená závodění s vozem s pohonem předních kol po 7 letech strávených za volantem BMW. Jason Plato zase k týmu BMR zamířil z továrního týmu MG. Oba se v barvách nového týmu poprvé představí na konci března při testování na Doningtonu.

Bývalý pilot F1 Gianni Morbidelli dva dny testoval na okruhu v Barceloně novou Hondu Civic pro sérii TCR postavenou italským týmem JAS Motorsport. Pro Morbidelliho to bylo první svezení s vozem TCR, pro Civic zase první pořádné testování. Zdá se, že série TCR vedená bývalým šéfem mistrovství světa cestovních vozů Marcellem Lottim bude pro WTCC představovat velice reálnou hrozbu.

Toyota zveřejnila konečnou specifikaci svého nového závodního vozu pro automobilové soutěže. Je jím model GT86 upravený podle technických předpisů pro kategorii R3. Ten se ještě ve fázi prototypu objevil už loni na podzim a okamžitě si získal řadu příznivců, protože na rozdíl od drtivé většiny současných rallyeových vozů má poháněna zadní kola. Dvoulitrový boxer pod kapotou disponuje výkonem 238 koní a spolupracuje se šestistupňovou sekvenční převodovkou a samosvorným diferenciálem. Toyota při vývoji věnovala maximální pozornost především spolehlivosti a odolnosti vozu. S Toyotou GT86 CS-R3 je možné závodit na všech úrovních a to včetně soutěží mistrovství světa. Existuje kit jak pro asfaltové, tak pro šotolinové soutěže a cena vozu je 84 000 EUR. V případě, že si zákazník stihne auto objednat do 24. dubna, bude cena o 5000 EUR nižší. Homologace začne platit od začátku července.

 

 

 

Citroen C4 Cactus

Auto ZET: Test Citroenu C4 Cactus, nová generace vozu Kia Sorento Foto: Citroen C4 Cactus

reklama

Další články

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.