Auto ZET: Test BMW X6; Čeští řidiči jsou jedni z nejhorších

Nové vydání automobilového magazínu Auto Zet přináší test druhé generace BMW X6 se zážehovým osmiválcem. Dále se dočtete výsledky statistických údajů o nehodovosti, podle kterých jsou čeští řidiči jedni z nejhorších. V loňském roce na českých silnicích zahynulo 668 lidí, což je ve srovnání s rokem 2013 nárůst o 5 procent. Nejlépe se naopak umístili Švédové, Britové nebo Švýcaři.

AKTUALITY

BMW minulý týden představilo novou generaci modelu X1. Ta je postavena na stejné platformě jako řada 2 Active Tourer a nejzásadnější změnou tak je koncepce pohonu – nové BMW X1 má motor uložený vpředu napříč a primárně jsou jím poháněna přední kola. Nová X1 nabídne také více místa v interiéru, především na zadních sedadlech, a větší kufr. Nabídku motorů budou na začátku tvořit výhradně přeplňované čtyřválce o objemu dva litry a spalující benzin nebo naftu. Později přijdou i tříválce. Na výběr je šestistupňová přímo řazená převodovka nebo osmistupňový automat, stejně tak pohon předních nebo všech kol. Veřejnosti se nové BMW X1 představí na autosalonu ve Frankfurtu.

Na internetu se objevily první fotky Peugeotu 308 GTi, který byl zachycen v běžném provozu zcela bez maskování. Na první pohled se nijak zásadně neliší od verze GT, kterou jsme v AutoZet nedávno testovali. Patrné je použití větších a výkonnějších brzd a z pod zadního nárazníku vykukují větší koncovky výfuku. Podle všeho by 308 GTi měla dostat stejný přeplňovaný zážehový čtyřválec 1.6 THP, který pohání RCZ R, s výkonem 270 koní. Oficiálně bude Peugeot 308 GTi představen za dva týdny při Festivalu rychlosti v Goodwoodu.

Fiat na autosalonu ve Frankfurtu představí modernizovanou verzi modelu 500. Protože z pohledu designu se nelze moc odchýlit od ikonického vzoru, upřela se modernizace především na vylepšení v interiéru, který má nabídnout lepší konektivitu, dále pak na bezpečnostní a komfortní systémy a nakonec také na motory, které mají mít nižší spotřebu. Přestože je Fiat 500 nepochybně atraktivním autem, hlavní pozornost bude na stánku Fiatu upřena především na nový roadster Fiat 124 - sourozence aktuální generace Mazdy MX-5.

Renault potvrdil příchod modelu Duster s karoserií pick-up a rovnou uvolnil také dva snímky tohoto vozu. Z nich je patrné, že Duster pick-up bude podobný konceptu Oroch a že čtyřdveřová karoserie uvnitř nabídne místo pěti pasažérům. Vůz je určen primárně pro jihoamerický trh, který je pro pick-upy Mekkou a úspěch takového typu vozu je prakticky zaručen. Zda se dočkají i případní zájemci na dalších trzích, včetně toho evropského, Renault neuvádí. Oficiální premiéra Dusteru pick-up je naplánována na 18. června na autosalonu v Buenos Aires.

Nissan chystá modernizaci svého plně elektrického modelu Leaf, kde hlavní změnou budou nové baterie s kapacitou 30 kWh, které by měly vystačit na reálný dojezd 180 km, což je o 30 km více než u současného provedení. Vedle toho modernizace přinese i tři nové barvy karoserie. Modernizovaný Leaf by měl jít do prodeje letos na podzim. Nissan už ovšem pracuje také na zcela nové generaci Leafu, která by měla dojezd na jedno nabití baterií posunout ještě výrazněji – mluví se o 300 km.

1. června se Honda Civic Tourer osazená dieselem 1.6 i-DTEC vydala na 13 tisíc km dlouhou cestu po 24 evropských zemích a jejím cílem je zapsat se do Guinnessovy knihy rekordů coby vůz s nejnižší spotřebou paliva. Civic Tourer je zcela sériový bez jakýchkoli dodatečných úprav, což na začátku a na konci pokusu zkontroluje nezávislý odborník. Za volantem vozu se budou střídat Fergal McGrath a Julian Warren, zaměstnanci evropského výzkumného a vývojového centra Hondy. Dosavadním držitelem rekordu je VW Passat TDI, který před dvěma lety projel 48 amerických států s průměrnou spotřebou 3,016 l/100 km.

Citroën snížil cenu extravagantního modelu C4 Cactus. Ten byl na český trh uveden loni v létě s ambiciózní základní cenou 329 900 korun, v současnosti lze ale základní verzi se zážehovým tříválcem 1.2 PureTech s výkonem 82 koní a ve výbavě Live pořídit za 299 900 korun. Tato akční cena se ovšem vztahuje pouze na vozy objednané v červnu a dodané do 7. července.

 

TEST – BMW X6 xDrive50i

Aktuální druhá generace BMW X6 pokračuje v tom, co započala generace první – kombinuje zdánlivě protichůdné vlastnosti v jednom autě a ač si můžete o X6 myslet cokoli, po jízdní stránce výborně funguje jako jeden celek. V testu jsem měl verzi osazenou zážehovým V8 a pohonem všech kol.

Současné BMW X6 má vzhledově k aktuální generaci X5 blíže než tomu bylo u předchozí generace. Až na pár drobností jsou obě auta až k předním sloupkům stejná a teprve řešení střechy a zadních partií je u X6 svébytné. Záď už není tak vysoká, jako bývala, a celkově lze říci, že vizáž X6 je dotaženější v detailech a elegantnější. I ze stojícího auta je cítit dynamika a atraktivitu X6 rozhodně upřít nelze.

Fakt, že sklon předního okna není tak sešikmený jako u minulé generace X6, přispívá k pohodlnějšímu nastupování především řidičům urostlejších postav. Také interiér je až na řešení přechodu mezi centrální konzolou a středovým tunelem prakticky shodný s X5. První X6 byly homologovány pouze jako čtyřmístné, současná generace má v technickém průkazu uvedeno, že je pětimístná, i když vzadu uprostřed se sedí asi jen za trest. Navzdory svažující se střeše ve stylu kupé nechybí vzadu místo pro hlavu i v případě, že na zadním sedadle sedí dospělý člověk s výškou okolo 180 cm. Interiér je útulný a řešen ve stejném stylu jako u ostatních současných BMW, čekejte tedy dobrou ergonomii, příjemnou pozici za volantem a u příplatkového M Paketu i sportovní multifunkční volant s příjemně tlustým věncem, který výborně padne do ruky.

Pokud pominu verze se znáčkem divize M, představovalo testované BMW X6 vrchol nabídky – poháněl jej zážehový dvěma turbodmychadly přeplňovaný V8 o objemu 4,4 litru s výkonem 450 koní a točivým momentem 650 Nm v rozsahu 2000-4500 min-1. To přes dvě tuny těžkému autu stačí na překvapivou dynamiku. Vždyť sprint z klidu na 100 km/h zvládne za 4,8 sekundy a to je hodnota, kterou se mohla pyšnit minulá generace BMW M3!

Upřímně, neumím si představit, že byste v X6 měli jiný motor, než právě zážehový V8. K autu se hodí nejen svými výkonovými parametry a charakterem, ale i zvukem, který koresponduje se sportovní vizáží X6. Navíc dává jízdě s tímhle dvoutunovým drobečkem patřičný nadhled a nikdy nemáte pocit, že by vám chyběl výkon. Při normálním ježdění se X6 s V8 spokojí se zhruba 11 l/100 km, při využívání jeho plného potenciálu se pochopitelně spotřeba umí vyšplhat mnohem výš, klidně i přes 20 l/100 km. Při svižném ježdění, kdy rozhodně nebude brzdou provozu a svezení si užijete, se dá jezdit okolo 15 l/100 km.

Motor v BMW X6 spolupracuje s výborným osmistupňovým automatem, který v běžném režimu řadí dostatečně jemně, ve sportovním je naopak velice rychlý a dodá jízdě správnou šťávu drobným škubnutím při změně převodového stupně. Vzhledem k výkonu motoru a rozložení jeho zátahu do širokého rozmezí otáček máte někdy pocit, že by ani převodovka nemusela mít tolik převodových stupňů. Pohon všech kol xDrive je u X6 naladěn tak, že při rozdělování síly motoru preferuje více zadní kola a podepisuje se to na sportovnosti projevu celého auta a na výjezdech ze zatáček vám dává zapomenout, jak velké a těžké auto řídíte. Skoro by se chtěl říci, že BMW X6 se chová jako větší hatchback než jako velké SUV a rozdíl v chování v porovnání s X5 je znatelný.

I když nejsem příznivcem spojení slov sportovní a SUV, musím připustit, že BMW X6 s V8 má něco do sebe. BMW se podařilo vtisknout dvoutunovému autu chování, které se dá přirovnat k velice rychlému hatchbacku. Na druhou stranu pochybuju o tom, že tohle ocení více než 10 % majitelů X6. Pokud už přemýšlíte o X6 právě z důvodu, jaké nabízí svezení, a nechcete ultimativní verzi X6 M, pak je zážehový V8 tou pravou volbou. BMW X6 s ním strčí do kapsy kdekteré sportovní auto, má charakter a když na to přijde, umí být i relativně střídmé. Základní cena BMW X6 xDrive50i je 2 199 600 korun a ve srovnání s praktičtější X5 se stejným motorem je cena vyšší zhruba o 100 tisíc korun.

 

ZAJÍMAVOSTI

Čeští řidiči jsou jedni z nejhorších. Podkladem k tomu to tvrzení je nejnovější zpráva Mezinárodní databáze pro silniční dopravu a nehodovost IRTAD. Ta každoročně vydává zprávu vytvořenou na základě oficiálních policejních údajů o nehodách ve vyspělých státech světa, především pak z Evropy a Severní Ameriky. Podle nejnovější zprávy české silnice patří k těm vůbec nejnebezpečnějším. Loni na nich zahynulo 668 lidí, což je meziroční nárůst o více jak 5 %. Ve statistice, která vztahuje počet nehod na 100 000 obyvatel, patří České republice 23. místo ze 32 sledovaných zemí a na 100 000 obyvatel u nás loni připadlo 6,2 úmrtí. Jen pro srovnání, v Německu je to 4,1 a vůbec nejméně usmrcených lidí na 100 000 obyvatel připadá na Švédsko, Anglii, Švýcarsko a Dánsko. Naprosto katastrofálně vyšla Česká republika ve statistice, která počet usmrcených osob vztahuje na miliardu ujetých kilometrů. Hodnota 15,7 řadí Českou republiku na předposlední místo, horší je už jen Korea. Naopak těsně před námi skončilo Slovinsko, ale počet usmrcených lidí na miliardu ujetých kilometrů je ve Slovinsku poloviční než u nás. Vůbec nejnižšími čísly se může pochlubit Švédsko a Anglie, tam na miliardu ujetých kilometrů připadá jen 3,4, resp. 3,5 úmrtí. Navíc naprosto tragické výsledky České republiky a jejích řidičů nejsou náhodné, velmi podobně už dopadly také statistiky v předešlých letech od roku 2009. Tak hlavně že máme čím dál více úsekových radarů a policejních Passatů a Superbů, evidentně to přispívá k bezpečnosti na českých silnicích.

Vývoj zajímavého systému oznámila společnost Jaguar Land Rover. Jmenuje se Pothole Alert a jeho funkce spočívá v tom, že umí detekovat výmoly na silnici a dokáže tomu adekvátně nastavit podvozek, přibrzdit nebo zcela zastavit a nebo se výmolu vyhnout. Systém pracuje jednak se senzory podvozku, díky nimž umí vyhodnotit po jakém povrchu vůz jede, a jednak využívá obrazu stereokamer, které monitorují vozovku před autem. A aby toho nebylo málo, dokáže auto vybavené tímto systémem v reálném čase sdílet informace o poloze a hloubce výmolu s dalšími takto vybavenými vozy a správcem silnice, což má jednak pomoci k urychlené opravě takto poškozené silnice a zároveň zabránit poškození auta. Podle statistik totiž ve Velké Británii škoda na autech, která je způsobeny výmoly na silnicích, každoročně dosahuje výše 2,8 miliardy GPB!

Každoročně zveřejňovaný žebříček nejcennějších značek světa BrandZ Top 100 pochopitelně zahrnuje také značky automobilů. Nejcennější je podle aktuálního žebříčku Toyota s odhadovanou hodnotou bezmála 29 miliard dolarů, druhé místo patří BMW a třetí Mercedesu. Na dalších místech jsou pak ještě seřazeny Honda, Ford, Nissan, Audi, Volkswagen, Land Rover a Lexus. V globálním pohledu ale automobilové značky mezi ty vůbec nejcennější zrovna nepatří. Například takový Apple má hodnotu 247 miliard USD, což je téměř 10x více než je hodnota nejcennější automobilky, a ani s takovými značkami jako je Google, Coca Cola nebo McDonald se automobilky příliš srovnávat nemohou. Jen pro představu, v podobné hladině jako značky vozů se pohybují značky jako Louis Vuitton, Starbucks nebo Subway.

Společnost Nielsen provedla průzkum, při němž se ptala celkem 14 tisíců řidičů na to, jak používají různé systémy současných vozů. Výsledek je celkem zajímavý, řadu z nich totiž řidiči vůbec nevyužívají nebo je dokonce považují za obtěžující. 43 % dotázaných si myslím, že automobilky to s množstvím systémů a funkcí v autech přehánějí a ze 42 různých prvků výbavy – od hybridního pohonu, přes hlasové ovládání až po nastavitelný podvozek – se na posledních 10 místech umístily prvky výbavy, které mají souvislost se zábavními systémy aut. Naprosto nepoužívané je například hlasové ovládání nebo nastavitelný vzhled přístrojového štítu. Řidiči také moc nevyužívají možnost nahrávat hudbu na hard disk a své oblíbené skladby si přehrávají buď z CD nebo telefonů a mp3 přehrávačů. Automobilky si při tom myslí, že právě nejrůznější vychytávky multimediálních systémů jsou to, co je u dnešních aut to nejdůležitější a na tiskových konferencích novinářům sáhodlouze vysvětlují, že nový multimediální systém umí číst SMS a e-maily, ale skoro se ani nedozvíte jaké jsou v nabídce motory. Možná by bylo na čase, aby si manažírci marketingových oddělení automobilek uvědomili, že auto má především dobře jezdit a řidič se má věnovat výhradně řízení.

S věnováním se řízení souvisí i následující příspěvek. Americká Národní rada pro bezpečnost dopravy totiž volá po povinném vybavení každého nového vozu systémem, který umí nouzově zabrzdit před překážkou. Tvrdí, že tento systém ročně zachrání 1700 životů a zabrání půl milionu vážných zranění a přirovnává ho k bezpečnostním pásům, za které se také nepřiplácí. V Evropě zase vozy vybavené protikolizním systémem získávají body do přísnějšího hodnocení crash testů EuroNCAP. Možná se mnou nebudete souhlasit, ale jsem proti těmto systémům v autech. Dle mého názoru totiž nabádají řidiče, aby se plně nevěnovali řízení a spoléhali na to, že případný problém za ně vyřeší. Byl bych spíše za exemplární pokuty a tresty pro ty, kteří nehodu z důvodu nevěnování se řízení způsobí. Bohužel to ale případný zmařený lidský život nevrátí.

 

NOVINKY

Porsche nedávno oznámilo, že model 911 brzy přijde o atmosférické šestiválcové boxery, které nahradí menší přeplňované motory. Přesto to nemusí být s 911 tak zlé, automobilka údajně pracuje na verzi 911 GT, která si atmosférický šestiválec uchová a nebude ani přehnaně výkonný, ale má to být auto pro nadšené řidiče. Klíčem k potěšení z jízdy s tímto vozem mají být úzké pneumatiky, přímo řazená převodovka a absence nejrůznějších aerodynamických prvků a elektronických systémů s výjimkou vypínatelné kontroly trakce a ABS. Veškeré potěšení za volantem se tak bude odehrávat v relativně nízkých a tedy i bezpečných rychlostech a 911 se tím tak trochu vrátí ke svým kořenům.

Malý britský výrobce sportovních vozů TVR se vrací na scénu. Automobilka ukončila výrobu v roce 2006, ale ta se dle všeho znovu rozeběhne. Už rok na novém TVR pracuje tým okolo Gordona Murraye – ano, toho, co postavil McLaren F1. K pohonu nového TVR má sloužit motor Cosworth a nabízeno má být v Evropě i na severoamerickém trhu. Současné finanční zázemí automobilky je prý velice silné, desetiletý plán nabízí různou skladbu palety modelů a TVR mají být konkurenceschopná nejen svou cenou, ale i kvalitou a bezpečností. Nový model TVR by měl být představen v roce 2017.

Znovuzrození zřejmě čeká i další britskou automobilku Bristol. Ta se dohodla na dodávce motorů s BMW, což je zajímavá shoda náhod, protože Bristol po II. světové válce v roce 1945 vyráběl kopie předválečných BMW. Dosud posledním modelem Bristolu byl Fighter osazený V10 z Dodge Viper, který byl představen v roce 2003. Nový Bristol se zatím skrývá pod označením Project Pinnacle a jeho finální podobu bychom měli vidět ještě do konce letošního roku.

 

MOTORSPORT

Tento víkend se jede letošní ročník slavné 24h v Le Mans a to pochopitelně přináší nejrůznější typy spekulací. Jedny se týkaly i možného návratu BMW do nejvyšší kategorie LMP1 a to už v roce 2017. Šéf motorsportu mnichovské automobilky Jens Marquardt to ovšem rázně popřel. Připustil, že automobilky neustále sledují vývoj v různých odvětvích motorsportu, aniž by se v nich aktuálně objevovaly, ale takhle rychlý návrat do LPM1 odmítl s tím, že BMW v současnosti nemá zdroje na to nejen porazit, ale být vůbec konkurenceschopné v porovnání s automobilkami, které se ve vytrvalostních závodech v současnosti angažují. Podotkl, že BMW sleduje dění ve vytrvalostních závodech sportovních prototypů, v F1 i ve Formuli E a že hybridní prototyp LMP1 by byl dobrou platformou pro propagaci modelů BMW i, ale že zatím na své zatím poslední vítězství z roku 1999 nenaváže.

První dva podniky DTM přinesly nečekaný obrázek - Mercedes a BMW se trápí s pneumatikami a Audi dominuje. Při zatím posledním podniku na Lausitzringu dokonce vozy se čtyřmi kruhy ve znaku obsadily prvních pět míst v cíli nedělního závodu. Ve druhé polovině minulého týdne mělo na Lausitzringu proběhnout dvoudenní testování, to ovšem bylo na popud BMW a Mercedesu zrušeno. Obě značky se shodly na tom, že takový test postrádá smysl, když chování pneumatik je v některých ohledech nepředvídatelné. Oba týmy chtějí nejprve pečlivě analyzovat veškerá sesbíraná data z prvních dvou závodů a následně konzultovat s dodavatelem pneumatik Hankook.

 

 

Auto Zet je pravidelný pořad rádia Zet, který připravuje Petr Horák. Premiéru pořadu si můžete poslechnout každý pátek v 9:35, reprízu v pátek ve 14:05 a 14:35 a také o víkendu. 

 

Zdroj: Zet

 

 

 

BMW X6

BMW X6

BMW X6

BMW X6

BMW X6

Auto ZET: Test BMW X6; Čeští řidiči jsou jedni z nejhorších Foto: BMW X6

reklama

Další články

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.