Auto ZET: Test BMW X4, trojice novinek Mazdy na českém trhu

Nové vydání automobilového pořadu Auto Zet přináší test třílitrového dieselu BMW X4 - menší verze prodejně úspěšného vozu X6. Představí vám také tři novinky, které automobilka Mazda uvedla na český trh nebo jak je na tom technologická společnost Apple s vývojem svého elektromobilu.

AKTUALITY

Nissan při uvádění nového modelu Pulsar sliboval, že se máme těšit i na sportovněji laděnou verzi s výkonnějším zážehovým motorem. Ta na trh přichází právě nyní a je osazena zážehovým čtyřválcem 1.6 DIG-T s parametry 190 koní a 240 Nm, což Pulsaru dovoluje akcelerovat z klidu na 100 km/h za 7,7 sekundy a dosáhnout maximální rychlosti 217 km/h. Na druhé straně tabulková hodnota spotřeby paliva v kombinovaném režimu činí jen 5,7 l/100 km. Pulsar s motorem 1.6 DIG-T má zároveň standardně montované jiné tlumiče a pružiny, řízení je naladěno pro lepší zpětnou vazbu, karoserie je zpevněna dodatečnými výztuhami a standardní výbava je vcelku bohatá. Cena Nissanu Pulsar 1.6 DIG-T začíná na částce 520 000 CZK.

Už příští týden, přesněji ve středu 1. dubna bude na autosalonu v New Yorku odhalena podoba nové generace Kii Optima. Novinka tak bude představena 6 let po svém předchůdci, který si svou premiéru odbyl rovněž na autosalonu v NewYorku v roce 2009. Automobilka se snaží čekání na oficiální představení zkrátit uvolněním oficiálních kreseb vozu, ale na informace je zatím velice skoupá. V tiskové zprávě Kia pouze slibuje, že design je zhmotněním vášně a pečlivého řemeslného zpracování. Z obrázků je pak jasné, že Optima bude sedan a podle všeho by se její vzhled neměl moc lišit od v Ženevě představeného konceptu Sportspace, což je velice pohledné auto.

Současné Mitsubishi Outlander prošlo loni na podzim lehkým faceliftem, ale ačkoli se jedná o na ježdění velice příjemné auto, není jeho vzhled mírně řečeno tou nejsilnější zbraní. To je také důvod, proč bude už příští týden na autosalonu v New Yorku představena další modernizace pro modelový rok 2016. Podle všeho by měl Outlader mít přes 100 designových a technických vylepšení, která mají zahrnovat i snížení hlučnosti a zlepšení jízdních vlastností. Snad se dotknou i interiéru, ten by si rovněž zasloužil, aby vypadal hodnotněji. Podle všeho by měl být modernizovaný Outlander výrazně inspirován konceptem S. Na prvních, lehce potemnělých snímcích to Outlanderu sluší.

Opel rozšířil nabídku motorů pro malý model Corsa o zážehovou 1.4 Turbo. Ta je naladěna na 150 koní a 220 Nm a Corse dovoluje zrychlit z klidu na 100 km/h za necelých 9 sekund a jet lehce přes 200 km/h. Motor vychází ze známé 1.4 Turbo, má přímé vstřikování benzinu a variabilní časování ventilů. Opel ovšem měnil i tvar výfukových svodů, v nichž je integrováno turbodmychadlo. To by mělo přinést rychlejší reakce na sešlápnutí plynu a zkrátit prodlevu v nízkých otáčkách. Jedinou převodovkou je pro tento motor přímo řazená šestistupňová skříň a sportovnější ambice lze podtrhnout příplatkovým paketem Turbo Plus, který vizáž Corsy přiblíží ostrému OPC. České ceny na Opel Corsa s vylepšenou 1.4 Turbo zatím nebyly zveřejněny.

Čtenáři, posluchači a návštěvníci internetových stránek magazínu Auto Plus a RTL svým hlasováním zvolili faceliftovanou verzi vozu DS 5 za nejlepší sériový model vystavený na ženevském autosalonu. Vybírali při tom z více jak 40 vozů rozdělených do kategorií sériový vůz, ekologický vůz, koncept a oblíbené auto dětí. Takřka každý třetí hlas v kategorii sériových vozů šel na konto DS 5 – hlavními argumenty proč byl avantgardní styl a pokročilé technologie. Přitom loni na podzim na autosalonu v Paříži toto ocenění získala v kategorii konceptů studie Divine DS.

Malý Hyundai ix20 prošel modernizací. Na zevnějšku jej odlišují nové světlomety, koncové svítilny mají LED techniku, přepracována byla maska chladiče a jiné jsou i designy 16“ a 17“ kol. Novinkou je také vyhřívaný volant, audiosystém s kapacitou 1 GB a vylepšenou konektivitou nebo nové vzory a barvy čalounění. Z pohledu techniky došlo k posílení dieselů 1.4 a 1.6 CRDI, zážehová 1.6 zase dostala nový šestistupňový automat namísto starého „čtyřkvaltu“.

 

TEST – BMW X4 xDrive30d

Dnes pro vás v testu mám BMW X4 – auto, které je menším sourozencem modelu X6. Provázanost u něj najdete ale i s řadou jiných modelů. Přiznávám, že jsem si pro něj šel s předsudkem, že to je zbytečné auto, které se snaží jen vytěžit maximum z prodejního úspěchu větší X6. Po týdnu ježdění jsem si ale názor trochu poopravil.

BMW X4 technicky vychází z modelu X3 – mají stejný rozvor, až na pár milimetrů jsou stejně dlouhé, mají stejnou světlou výšku slušných 204 mm, ale karoserie X4 je o citelných 36 mm nižší a pochopitelně ji od X3 odlišuje i silueta kupé se splývavou zádí. Shodou okolností se mi povedlo X4 zaparkovat vedle X6 a byť nepatrné designerské rozdíly najdete, na první pohled budete mít problém určit, zda jste potkali to či ono auto. A můžete si myslet, že X6 je auto, které nedává vůbec žádný smysl, prodává se zatraceně dobře a není důvod, aby to tak nebylo i s BMW X4.

Také uvnitř je základem X3, v X4 se ovšem vředu sedí o 2 cm níž, vzadu téměř o 3. I tak mi ale pozice za volantem přišla celkem vysoká a hodně připomíná například Land Rover Freelander, kde před sebou krásně vidíte celou kapotu a máte tak pocit, že sedíte v daleko větším autě, než tomu ve skutečnosti je. Byť se to při pohledu zvenčí nezdá, je uvnitř celkem dost prostoru a i pod svažující se zádí se vzadu posadí běžně vzrostlý dospělý. Kufr v základním objemu disponuje objemem rovných 500 litrů, má pravidelný tvar a díky výklopné zadní stěně je i dobře přístupný. Opěradla zadních sedadel se dají sklápět v poměru 40:20:40.

Interiér jako takový a jeho uspořádání vám okamžitě přijde povědomé, protože ctí stejné principy jako v ostatních současných BMW. To znamená uprostřed umístěný velký displej multimediálního systému, na tunelu mezi sedadly otočný ovladač výborného systému iDrive, který má na horní plošce touchpad například pro psaní písmen při zadávání destinace v navigaci, a pochopitelně velice dobré materiály a dílenské zpracování.

Testované auto mělo pod kapotou osvědčený třílitrový diesel, který sází na pro BMW typické uspořádání šesti válců v řadě. Jeho 258 koní a 560 Nm v rozmezí 1500-3000 min-1 poskytují dostatečnou výkonovou rezervu a s téměř 1900 kg těžkým vozem umí zahýbat. Z klidu na 100 km/h se takhle X4 rozjede za 5,8 sekundy a uhánět umí až 234 km/h.

Motor se vyznačuje vysoce kultivovaným během a projevem, je tichý, bez vibrací a má silný zátah. Těžko mu něco vytýkat. To samé platí také pro osmistupňovou samočinnou převodovku, která v samočinném režimu řadí téměř neznatelně a hladce, ve sportovním režimu nebo při řazení páčkami pod volantem jsou její reakce velice rychlé. Spotřeba při ježdění po městě i mimo něj a po dálnicích se zastavila na hodnotě 6,8 l/100 km.

Parádní disciplínou BMW vždy byl a stále je podvozek. V případě X4 je dostatečně tuhý, avšak nikoli nekomfortní a i na rozbitých českých silnicích je cítit, že tlumení má relativně velká kola pod kontrolou a snaží se je maximálně udržet ve styku s vozovkou. S ohledem na sportovní vizáž je naladěn také pohon všech kol xDrive. Na výjezdech ze zatáček pod plynem je cítit, jak X4 zaklekává na vnější zadní kolo a podobně jako to umí BMW s pohonem zadních kol, s velkou dávkou trakce vystřelí ze zatáčky ven. Není moc aut, která by vám při hmotnosti téměř 2 tuny a světlé výšce přes 20 cm nabídla takové svezení s velkou dávkou zábavy. Snad jediná drobná výtka by mohla směřovat k brzdám, které se při rychlejší jízdě na klikaté okresce ohřejí a začnou trochu vadnout.

BMW X4 s třílitrovým dieselem verze xDrive30d dokáže dostát nabízeným svezením sportovnosti slibované vizáží připomínající kupé. X4 výborně funguje na podvozku, možná překvapivě nabízí dostatek prostoru uvnitř a to i pro zavazadla, s dieselem umí být šetrná a dobře vypadá. X4 vyplňuje mezeru v modelové nabídce BMW, má něco z „trojkového“ kombíku, i 3 GT a také něco z X3. Je to zajímavě namíchaný koktejl ve stylu „od všeho něco“. X4 je sportovní, ale určitě v téhle velikosti má BMW i sportovnější auto, je celkem praktická, ale jsou i praktičtější modely BMW... a takhle by se dalo pokračovat prakticky u čehokoli, na co si vzpomenete. Jestli dává X4 smysl? Dle mého moc ne, ale zájem zákazníků o ni i sesterskou X6 ukazuje, že si dost lidí myslí něco jiného.

 

ZAJÍMAVOSTI

Výrobci pneumatik jsou vystaveni stále silnějšímu tlaku zákazníků, kteří na jedné straně od pneumatik vyžadují nízký valivý odpor, který by snižoval spotřebu paliva a emise CO2, na straně druhé ovšem zároveň vyžadují ostré, sportovní reakce při rychlejší jízdě. Společnost Falken na tyto rozporuplné požadavky reaguje novým typem pneumatiky pro SUV, kterou poprvé představila na konceptu Mitsubishi XR-PHEV II. Její kouzlo spočívá v tom, že vnější třetina běhounu pneumatiky je uzpůsobena nízkému valivému odporu, je hladká jako slick a je na ní jen několik důmyslně umístěných a tvarovaných drážek, které odvádějí vodu, zabraňují aquaplaningu a zvyšují přilnavost na mokrém povrchu. Naopak vnitřní třetina je inspirována pneumatikami pro motocykly, je zaoblená a to přináší větší kontaktní plochu ve chvíli, kdy se auto při rychlém průjezdu zatáčkou o pneumatiku opírá. Falken zatím nestanovil žádný termín uvedení do výroby, ale věří, že tímto směrem se v budoucnu pneumatiky budou ubírat.

Je tomu už 21 let, co Land Rover poprvé nabídl vysoce luxusní verzi Range Roveru s přídomkem Autobiography. A tuto verzi byste našli v nabídce i dnes a dokonce nejen pro Range Rover, ale i pro Range Rover Evogue a Land Rover Defender. V roce 1993 vezi Autobiography odlišoval posílený motor a výběr z nepřeberného množství barev karoserie a ztvárnění interiéru. Tehdy bylo vyrobeno pouze 25 vozů a poptávka výrazně přesahovala nabídku. Za těch 21 let se automobilka snažila ve verzi Autobiography nabídnout to nejvíc, co v tehdejším automobilovém světě existovalo. V roce 2011 vznikla edice 500 Autobiography, která byla určena zákazníkům s vlastním řidičem a měla také rekordní cenu – 4 546 200 CZK. V současnosti verze Autobiography spadají do kompetence divize Special Vehicle Operations.

Stále častěji se objevují zprávy o tom, že Apple se chystá do automobilového průmyslu. V současnosti usilovně pracuje na multimediálnímu sytému CarPlay, na který má už podepsané smlouvy se všemi velkými automobilkami. Akcionáři Applu ovšem na zasedání začátkem března vyslovili přání, aby Apple koupil výrobce elektromobilů Tesla nebo alespoň významný podíl v něm. Je to pochopitelné, Tesla vyvíjí nový model, který by na jedno nabití měl ujet 320 km a jeho cena by neměla překročit milion korun. Vyloučena ovšem není ani varianta, že Apple vyvine svůj vůz, i takové zprávy se objevují a Apple vlastní téměř 300 patentů na různé technologie elektromobilů. Není to ale nic neobvyklého, velký konkurent Applu Samsung jen loni v oblasti akumulátorů a palivových článků registroval 600 patentů a od roku 1990 jich na svém kontě má přes 3000. 

 

NOVINKY

BMW a Toyota už delší dobu spolupracují na vývoji sportovního kupé a tento společný projekt postoupil do další fáze. Obě automobilky už pracují na výrobě prototypů, ale je velice pravděpodobné, že na stejném základu vzniknout designersky a rozměrově odlišná auta, aby na trhu oslovila jinou skupinu zákazníků. Zatímco Toyota se pravděpodobně vydá cestou naznačenou konceptem FT-1, u BMW to bude nástupce Z4. Společná platforma dovolí použít nejen jiný rozvor, ale i rozchod kol.  K pohonu zadních kol bude použit přeplňovaný zážehový motor, přední kola by mohl pohánět elektromotor. Energie získaná při rekuperaci bude ukládána v akumulátorech a superkapacitorech. Výroba by mohla probíhat v Japonsku a v jednom dalším závodě v Evropě nebo Spojených státech.

Alfa Romeo před časem ukončila výrobu velice povedeného modelu 159 bez toho, že by měla nástupce. Jeho příchod je neustále odkládán a skoro nikdo už nevěří ani tomu, že se podaří naplnit poslední informaci, že jej uvidíme na konci tohoto roku. Na druhé straně už prý ale jezdí testovací prototypy postavené na zkráceném podvozku Maserati Ghibli. Znamená to, že Alfa Romeo Giulia – jak se pravděpodobně bude jmenovat – nabídne pohon zadních, případně všech kol. K pohonu mají sloužit přeplňované čtyř- a šestiválce a podle šéfa Alfy Haralda Westra se máme těšit na pět klíčových vlastností: velice přitažlivý italský design, inovativní motory, rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravu v poměru 50:50, unikátní technická řešení a skvělý poměr hmotnosti a výkonu.

 

PŘEDSTAVENÍ – Novinky Mazdy v ČR

Mazda tento týden oficiálně uvedla na český trh hned několik novinek. První z nich je modernizovaná Mazda CX-5. Ta je nejprodávanějším modelem Mazdy a i proto jí japonská automobilka věnovala patřičnou pozornost. Vylepšeno bylo například odhlučnění interiéru instalací další tlumících materiálů do přední kapoty a dveří, silnější jsou například zadní okna atd. Vylepšením prošel také podvozek, který má nové tlumiče předu i vzadu a na přání zákazníků nabídku motorů rozšířil zážehový atmosférický čtyřválec o objemu 2,5 litru a s výkonem 192 koní, který je standardně spojen s pohonem všech kol.

Druhou modernizovanou novinkou je Mazda 6. Auto roku v České republice z loňského roku dostalo výrazně vylepšený interiér s hodnotnějšími materiály, přepracovanou středovou konzolou, má head up displej a především multimediální systém MZD Connect známý z menšího modelu Mazda 3. Změnou prošly i přední a zadní světlomety, které ve větší míře využívají techniku LED, i v případě Mazdy 6 bylo zapracováno na snížení hluku v kabině a v nabídce je také pohon všech kol.

Poslední uvedenou novinkou je zbrusu nová Mazda 2. Podobně jako ostatní současné modely japonské automobilky je postavena podle receptu Skyactiv, což znamená lehkou pevnou konstrukci karoserie a úsporné pohonné jednotky. Vedle tří výkonových verzí známého zážehového motoru o objemu 1,5 litru si v nové Mazdě 2 odbývá premiéru také malý diesel 1.5 Skyactiv-D s výkonem 105 koní. Co do rozměrů Mazda 2 mezigeneračně narostla, především v porovnání s předchůdcem o 80 mm delší rozvor se citelně projevil na prostoru pro cestující. Měl jsem možnost vyzkoušet nejsilnější verzi zážehové 1.5 a auto působilo velice svěže, byla cítit lehkost konstrukce, okamžitě zaznamenáte na tak malé auto výborně odhlučněný podvozek a řízení a reakce na povely volantem byly rychlé. Pocitově prostě Mazda 2 dospěla. Tomuto dojmu hodně napomohl i fakt, že testovaný vůz byl velice dobře vybaven.

A tím se dostáváme k tomu, co je charakteristické pro všechny novinky Mazdy. Mazda se nesnaží vetřít do přízně zákazníků podbízivou politikou s cenou „už od“. Ani jeden z modelů neseženete v nějaké základní verzi bez výbavy, právě naopak, jednotlivé úrovně výbav při své ceně představují velice zajímavou nabídku. Stačí si jen vozy konkurence vybavit na stejnou úroveň. Navíc v případě Mazdy 2 stojí za zmínku i fakt, že do segmentu malých vozů přináší prvky výbavy, které jsou běžné až o úroveň či dvě výš a některé z nich konkurence vůbec nabídnout neumí.

 

MOTORSPORT

Audi jako první z automobilek představilo svůj letošní vůz pro mistrovství světa vytrvalostních závodů. Základem je loňský prototyp R18 e-tron, který Audi dále vylepšilo, především v oblasti rekuperace kinetické energie. Stále spoléhá na jediný systém rekuperující na přední nápravě energii při brzdění a stejně jako v loňském voze je získaná energie uchovávána v setrvačníku. Audi se ovšem posunulo ze základní kategorie 2 MJ do kategorie 4 MJ. Podle technického šéfa projektu Christophera Reinkeho bylo efektivnější dále vyvíjet stávající systém a posunout jej o úroveň výš než přidat ještě druhý systém rekuperace povolený technickými předpisy. Motorgenerátor umístěný na přední nápravě má v letošním voze výkon zvýšený z 230 na 270 koní a podle vyjádření jezdců, kteří vůz už testovali, je rozdíl opravdu cítit. První závod sezóny se jede na Silverstonu 12. dubna.

Nissan, který před pár týdny představil svůj překvapivě řešený prototyp kategorie LMP1 pro mistrovství světa vytrvalostních závodů, stáhl své přihlášky z prvních dvou závodů letošní sezóny na Silverstonu a ve Spa-Francorchamps. Tým už předčasně ukončil test svého GT-R LM Nismo v Sebringu na začátku března kvůli problémům s uložením spalovacího motoru a raději se v dubnu a květnu bude soustředit na svůj start ve 24h v Le Mans a usilovně testovat než aby závodil. Proslýchá se rovněž, že kvůli drobným problémům v přední části vozu, Nissan neprošel crash testy, které je nutné absolvovat před homologací vozu. Nissan se omluvil také z oficiálního předsezónního testování v Le Castellet. Na Silvertonu se tak Nissan bude prezentovat pouze maketou prototypu GT-R LM Nismo a přítomni budou také tovární jezdci.

Tento víkend se v rámci Velké ceny Malajsie F1 pojedou také úplně první dva závody nové série TCR, kterou vede bývalý šéf mistrovství světa cestovních vozů Marcello Lotti. Na startu se představí 17 vozů pěti různých značek -  a mezi jezdci nechybí velká jména – například bývalý pilot F1 Gianni Morbidelli, bývalý piloti WTCC Franz Engstler, Michel Nykjaer a Jordi Gene, rallyekrossový šampion René Münnich nebo eso cupových závodů s Renaulty Stefano Comini. Promotérské společnosti se podařilo zajistit také velice slušné pokrytí, například celoevropská motoristická televizní stanice Motors TV bude všechny závody vysílat v přímém přenosu, to samé kanál BT Sport ve Velké Británii a Irsku, všechny závody bude vysílat i stanice SKY Italia atd. Smlouvu už mají i další TV kanály pokrývající Rusko, Finsko, severní, střední a jižní Ameriku a řada dalších z celého světa o kontraktu jedná.

 

Auto Zet je pravidelný pořad vysílaný na rádiu Zet, který připravuje Petr Horák. Premiéru pořadu si můžete poslechnout každý pátek v 9:35, reprízu v pátek ve 14:05 a 14:35 a také o víkendu. 

 

Zdroj: Zet

BMW X4 xDrive30d

BMW X4 xDrive30d

BMW X4 xDrive30d

BMW X4 xDrive30d

Auto ZET: Test BMW X4, trojice novinek Mazdy na českém trhu Foto: BMW X4 xDrive30d

reklama

Další články

  1. BlackBerry se po třech letech vrátil k zisku

    Byznys ·

    Výrobce telefonů BlackBerry se ve čtvrtém čtvrtletí po více než třech letech vrátil k zisku. Jeho příjmy však stále klesají. Čistý zisk za tři měsíce do konce února či…

  2. Ceny ropy rostly kvůli vojenské operaci v Jemenu

    Byznys ·

    Ceny ropy včera vzrostly o téměř pět procent. Reagovaly tak na zahájení válečné operace Saúdské Arábie a jejích spojenců proti šíitským povstalcům v Jemenu. Zemí totiž…

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.