Auto ZET: Test BMW M235i Cabrio; průzkum nadbytečných automobilových technologií

Další vydání motoristického pořadu Auto Zet přináší exkluzivní test kabrioletu BMW M235i s plátěnou střechou. Magazín dále přináší novinky pro frankfurtský autosalon, který se uskuteční od 15. do 27. září, a také výsledky průzkumu nepotřebných automobilových technologií od J.D. Power.  

AKTUALITY

Na autosalonu ve Frankfurtu si svou premiéru odbude otevřená verze Smartu ForTwo. Ten pochopitelně vychází z klasické verze, ale kvůli stahovací střeše je karoserie vyztužena v podlaze a A-sloupcích. To sice zvýšilo torzní tuhost karoserie o 15 %, ale nárůst hmotnosti si vyžádal jiné nastavení podvozku. Stažení plátěné části střechy trvá 12 sekund a odnímatelné jsou i boční části střechy, které se dají uložit do kufru vozu. Přesto zůstávají boční sloupky a prosklení. Smart ForTwo nabídne na výběr ze dvou výkonových verzí tříválce o objemu 900 cc, který může mít 71 nebo 90 koní. Do prodeje půjde Smart ForTwo Cabriolet v listopadu, první zákazníci se jej dočkají v únoru.

Peugeot se bude snažit hrát ve Frankfurtu na sportovní notu. Pomoci mu k tomu má i koncept malého kupé-kabrioletu Fractal. Na délku měří jen 3,8 metru, má krátké převisy karoserie a váží pouhých 1000 kg. K pohonu slouží dva elektromotory, každý o výkonu 102 koní, přičemž jeden pohání přední kola a jeden zadní. Vůz umí akcelerovat z klidu na 100 km/h za slušných 6,8 sekundy a centrálně umístěné baterie mu zaručují dojezd až 450 km. Specialitou Peugeotu Fractal je například pneumatický podvozek, který je schopen měnit světlou výšku v rozmezí 7-11 cm a nebo interiér, kde 80 % dílů je vyrobeno na 3D tiskárně. Fractal se zřejmě v této podobě do sériové výroby nedostane, ale mohl by předznamenávat budoucí malé kupé a případně i kabriolet s elektrickým nebo hybridním pohonem a se lvem ve znaku.      

Že Citroen ve Frankfurtu ukáže koncept postavený na základě modelu C4 Cactus a inspirovaný legendárním modelem Mehari, o tom jsme už v AutoZet mluvili. Francouzská automobilka už i před časem prozradila, že se vůz bude jmenovat C4 Cactus M, ale chybělo to podstatné - jak auto vypadá. Ještě před oficiální premiérou na autosalonu unikly fotky na internet a tak už víme, že C4 Castus M ze všeho nejvíc připomíná stylový dvoumístný pick-up. Z obrázků těžko soudit, zda střecha nad předními sedadly bude odnímatelná či nikoli. Každopádně to vypadá, že koncept je spíše designovým cvičením a ukázkou možností individualizace než předobrazem budoucího sériového vozu. Ale třeba vzbudí u veřejnosti takový zájem, že Citroen možnou výrobu zváží.

Renault oznámil, že ve Frankfurtu představí svůj nový model Talisman - nástupce Luguny – a to hned ve dvou karosářských verzích. Vedle sedanu si odbude svou premiéru také kombík. Ten hodlá bojovat o zákazníky především bohatou výbavou a vnitřním prostorem. Na délku má 4,86 metru, rozvor je 2,81 metru a díky jinému tvarování střechy nabízí kombík ve srovnání se sedanem o 3 centimetry více místa pro hlavy cestujících vzadu. Základní objem kufru je 572 litrů, což je o trochu méně než v případě Škody Superb, po sklopení sedadel ale u Talismanu vznikne rovná plocha o délce přes 2 metry a objem kufru naroste na 1700 litrů. Kombík Talisman Estate dostane řízení zadní nápravy 4Control a adaptivní tlumiče nebo systém Multi-Sense s možností volby několika různých jízdních režimů. Zážehové motory reprezentuje přeplňovaná zážehová 1.6 TCe s výkony 150 nebo 200 koní, diesely zastupují čtyřválce 1.5 a 1.6 dCi s výkony 130 a 160 koní. Prodeje Renaultu Talisman Estate začnou v prvním pololetí příštího roku.

SEAT modernizoval ostrou Ibizu Cupra, která po vzoru sesterského VW Polo GTI dostala na místo 1.4 TSI větší 1.8. Motor je vybaven kombinací přímého i nepřímého vstřikování, podobně jako v Polu má i v Ibize Cupra 192 koní, točivý moment posílil z 250 na 320 Nm a je k dispozici od 1450 do 4200 min-1. Výsledkem toho je akcelerace z klidu na 100 km/h otázkou 6,7 sekundy a maximální rychlost 235 km/h. Ibiza Cupra je vybavena elektronickou náhražkou samosvorného diferenciálu XDS, adaptivním podvozkem a nebo možností volby jízdních režimů. Ve standardu nechybí ani bi-xenonové světlomety a 17“ kola.

 

TEST – BMW M235i Cabrio

Původně jsem měl minulý týden testovat nové Audi Q7 3.0 TDI, jenže při pohledu na předpověď počasí jsem na poslední chvíli plány změnil a obří Audi vyměnil za nový kabriolet BMW M235i, který jsem dostal do testu jako první český novinář a od úterý do neděle jsem s ním ujel přes 1200 km. Pochopitelně se střechou dole!

Kabriolet řady 2 pochopitelně vychází z „dvojkového“ kupé a v nabídce automobilky nahrazuje kabriolet postavený na základech minulé generace BMW řady 1. Uchovává si plátěnou střechu, což je podle mne jen a jen dobře. Co do rozměrů je kabrio řady 2 o dost větší než minulá generace „jedničky“ bez střechy – delší je o  více jak 7 cm a rozvor narostl o 3 cm. Ve své podstatě je „dvojkové“ kabrio podobně velké jako kdysi bývalo kabrio řady 3 generace E36.

Interiér kabrioletu je na předních sedadlech prakticky stejný jako u „jedničkového“ hatchbacku nebo „dvojkového“ kupé. První dojem, který ve vás po usednutí vyvolá, je přehlednost a solidnost. Na použitých materiálech a zpracování vidíte, že i když je 2 nejmenší a nejlevnější kabrio z nabídky mnichovské automobilky, není to na úkor kvality. Řidiči se v BMW řady 2 výborně sedí, sedadlo jde dát hodně nízko a posunout dozadu a zároveň můžete hodně vytáhnout volant, takže i vytáhlé postavy toužící po sportovním posedu za volantem si svou polohu najdou. Vzadu je to horší s místem, především na nohy, ale tohle kabrio si většinou budou pořizovat především ti, kteří budou jezdit maximálně ve dvou a v případě potřeby na krátkou vzdálenost dva vzadu převezete rovněž. Objem kufru je 335 litrů a i při složené střeše zůstává na slušné hodnotě 280 litrů, což bohatě stačí na spoustu věcí pro dva při cestě na dovolenou nebo prodloužený víkend.

K pohonu kabrioletu BMW M235i je použit osvědčený zážehový řadový šestiválec o objemu 3 litry přeplňovaný dvoukomorovým turbodmychadlem. Pro potřeby M235i je naladěn na 326 koní a točivý moment 450 Nm je k dispozici od 1300 do 4500 min-1. Z toho je patrné, že motor prakticky nemá turboefekt a zátah je plynulý bez skokových nárůstů točivého momentu. V testovaném autě motor spolupracoval s osmistupňovou samočinnou převodovkou a i přes mohutný tah motoru v širokém pásmu otáček se neztrácíte v jednotlivých převodových stupních. A co se M235i rovněž musí nechat, má krásný, ničím nepřikrášlovaný zvuk typický pro řadové šestiválce BMW.

Jízdní dynamika je vyjádřena zrychlením z 0 na 100 km/h za 5,0 sekundy a maximální rychlostí elektronicky omezenou na 250 km/h. To jsou hodnoty, které M235i řadí do společnosti opravdových sportovních aut. A odpovídá tomu i svezení, M235i je opravdu velice rychlé auto, ale i díky samočinné převodovce s řazením páčkami pod volantem je příjemné na řízení a dovoluje vám být neustále pánem situace. Na druhé straně se chová jako příjemné kabrio při dlouhých cestách s vyššími rychlostními průměry i při pohodovém courání malebnou krajinou. Jak jsem říkal, ujel jsem za necelý týden přes 1200 km, při kterých jsme si sem tam užíval jak dynamiky na okreskách, tak cestování po dálnicích i toulání jihočeskými silničkami, a počítač na konci ukázal průměrnou spotřebu rovných 8,0 l/100 km. Tabulková spotřeba zní 7,9.

Vedle motoru má M235i také výborný podvozek a brzdy. 18“ kola sice možná nejsou úplně ta největší, která byste mohli na M235i dát, ale skvěle fungují s naladěním podvozku. Je až s podivem, že nejsportovnější varianta „dvojkového“ kabrioletu, umí být tak komfortním autem, zdatně si poradí i s rozbitými silnicemi, kdy kola stále mají kontakt s vozovkou a zaručují tak dobrou kontrolu nad chováním auta. V tomhle jsou BMW laděná divizí M jedinečná. Pouze na roletě ztrácí „dvojkové“ kabrio svoji suverenitu a ve volantu se dostaví taková ta sulcovitost typická pro starší kabriolety, které neměly tak pevnou karoserii. Brzdy jsou na jízdní dynamiku vozu dostatečně dimenzované a při potřebě intenzivního zpomalení, se na ně můžete i opakovaně spolehnout. Navíc se velice dobře dávkují a máte v brzdovém pedálu cit.

Když to shrnu, je kabriolet BMW M235i z řidičského pohledu zajímavým autem, které i při absenci střechy nabízí velice slušnou tuhost a tedy i pěkné svezení. Ve srovnání s kupé je kabrio o nějakých 150 kg těžší, ale ve verzi M235i má pořád vysoce nadprůměrnou dynamiku. Je to správné kabrio s plátěnou střechou, které vedle klasického vzhledu nabízí i slušný kufr při stažené střeše. Navíc v téhle velikosti klasický kabriolet s pohonem zadních kol prostě nenajdete, navíc pak takhle výkonný. Tím je BMW M235i výjimečné. Odpovídá tomu ovšem i cena 1 333 800 korun.

 

ZAJÍMAVOSTI

Neobvyklému problému čelilo BMW minulý víkend při závodě DTM v Moskvě. Při cestě na závod totiž ruské úřady zabavili veškeré potraviny, které si tým vezl pro své členy a hosty. BMW údajně nemělo v pořádku veškerou dokumentaci a tak byly všechny potraviny zabaveny a zničeny ve spalovně u Pskova. Organizátoři závodu BMW neupozornili, že si potraviny do Ruska vozit nemá, mnichovský tým přitom tak činí u všech závodů sezóny.  Menu pro hosty tak zřejmě bylo přece jen o něco chudší než obvykle.

Jaké prvky výbavy považujete v autě za důležité? Osobně bych si dnes nekoupil auto bez celé armády airbagů, klimatizace, tempomatu, vyhřívaných sedaček, xenonových světlometů, handsfree, elektricky ovládaných oken a zrcátek a možná zadních parkovacích senzorů. Víc v autě nepotřebuju a věřím, že podobná by byla volba mnohých z vás. Potvrzuje to i průzkum J.D. Power, který ukázal, že v dnešních autech jsou věci, které jejich majitelé stejně nevyužívají. Týká se to především multimediálních systémů. 43 % řidičů nevyužívá funkci vyhledávání restaurací a čerpacích stanic podél cesty, 38 % řidičů zase nevyužívá možnost vytvořit z auta wi-fi spot a 35 % lidí například nevyužívá funkce samočinného parkování. Není to poprvé, co nějaký průzkum ukázal, že lidé tyto systémy v autech nechtějí, bohužel prezentace nových modelů zejména některých automobilek se točí jen kolem toho, že multimediální systém umí číst maily a je připojen na facebook a twitter a kdo ví co ještě, ale skoro se nedovíte, jaké má auto motor a jestli dobře jezdí. Pak to nemá na silnicích vypadat, jak vypadá.

 

NOVINKY

Největší novinkou Lexusu bude na frankfurtském autosalonu evropská verze úspěšného SUV RX. To mělo svou premiéru v dubnu na autosalonu v New Yorku, ale evropská verze se bude drobnými detaily odlišovat. Nic to ovšem nemění na tom, že v pořadí už čtvrtá generace RX co do rozměrů narostla, ve srovnání s předchůdcem má i delší rozvor  a svým designem se nechala inspirovat menším crossoverem NX. K dispozici bude verze RX 350 poháněná výhradně zážehovým šestiválcem a hybridní verze RX 450h. Vedle toho bude na stánku Lexusu k vidění model GS osazený přeplňovaným zážehovým čtyřválcem nesoucí označení GS 200t.

 

PŘEDSTAVENÍ – Kia cee’d GT Line

Kia cee’d je stěžejním modelem jihokorejské automobilky a protože se dostala do poloviny svého životního cyklu, prodělala modernizaci, která vedle drobných změn vzhledu přinesla i některé technické novinky. Seznámit jsem se s nimi mohl při mezinárodní prezentaci v Žilině.

Kia zapracovala na celé řadě detailů, které ve výsledku přispívají k lepším jízdním vlastnostem a vyššímu komfortu a bezpečí jízdy. Bylo vylepšeno odhlučnění vozu, v nabídce bezpečnostních prvků nově najdete systém čtení dopravních značek, systém hlídající mrtvé úhly a detekující přijíždějící vozidla, asistent hlídání jízdy v pruhu a parkovací asistent umí nově zaparkovat do příčné mezery. Jiný je ale například také přední stabilizátor nebo naladění podvozku. A vylepšena byla díky zakrytování podvozku a deflektorům kolem kol také aerodynamika.

Po vizuální stránce modernizace přinesla změněný přední nárazník a masku chladiče, projektorové mlhovky, nový design litých kol, jiné ztvárnění prahů a vzadu je modifikovaný nárazník a jiná grafika sdružených svítilen. Můj subjektivní dojem pak je, že cee’d je stále šmrncovní a dynamicky působící auto.

Jednou z těch zásadnějších novinek modernizovaného cee’du je nová sedmistupňová dvouspojková převodovka, kterou si Kia kompletně navrhla a vyrábí vlastními silami. Kia ji má ve dvou provedeních dimenzovaných na 220 a 340 Nm. První je určena pro zážehové motory, druhá pro diesely. Prozatím je u nás dostupná pouze s dieselem 1.6 CRDI s výkonem 136 koní, kde pomohla výrazně snížit spotřebu. Připlácí se za ni 45 000 korun a je nabíledni, že dříve nebo později bude k dispozici i v kombinaci se zážehovým motorem.

Když už jsme u motorů, atmosférická zážehová 1.4 MPi pochází z nové generace motorů Kappa a v porovnání s předchozí variantou má lepší průběh výkonových křivek v nízkých a středních otáčkách. Modernizován byl i motor 1.6 T-GDI z verze GT, který má nové turbodmychadlo a byť má stejné výkonové parametry, zrychlily se jeho reakce a má vyšší točivý moment v nízkých otáčkách. Cee’d GT s ním zrychlí z klidu na 100 km/h za 7,6 sekundy, o desetinu rychleji než před modernizací. Diesely 1.4 a 1.6 CRDI plní nově normu Euro 6 a to bez pomoci vstřikování AdBlue, mají nový vstřikovací systém Bosch pracující s tlakem 2000 barů a dostalo se jim nových turbodmychadel s elektricky ovládanou proměnnou geometrií lopatek.

Ten hlavní důvod mé cesty do Žiliny na prezentaci modernizovaného cee’du byl ale zbrusu nový motor – zážehový přeplňovaný tříválec 1.0 T-GDI, který je jedním ze dvou motorů pro novou verzi GT Line. Tenhle motor přináší proměnné časování sacích i výfukových ventilů, oddělené chladící okruhy bloku motoru a hlavy válců, má elektricky ovládaný obtokový ventil turbodmychadla a svody integrované do hlavy válců. Nabízen bude u nás ve dvou výkonových variantách 100 a 120 koní, přičemž pro GT Line je určena jen ta silnější.

Verze GT Line je postavena mezi standardní verze cee’du a vrcholné provedení GT. Má atraktivnější design inspirovaný verzí GT, což je vidět například u LED světlometů pro denní svícení, má také o něco tužší pružiny, silnější zadní stabilizátor a jinak naladěný posilovač řízení. Sportovněji je laděn rovněž interiér Potěšující je i možnost zcela deaktivovat systém kontroly stability vozu.

Svezení se cee‘dem GT Line ukázalo, jak tichým autem se po modernizaci tenhle model stal. Tříválec se sice tlumeně uvnitř projevuje typickým jadrným zvukem tříválce, ale osobně mne ten zvuk nijak neobtěžoval a ani neurážel. Přestože motor nemá vyvažovací hřídele, díky dynamickému vyvážení klikové hřídele a speciálnímu uložení motoru do karoserie se tříválec neprojevuje žádnými vibracemi a při ustálené rychlosti o něm ani nevíte. Motor má nečekaně celkem slušný zátah už z nízkých otáček a přestože zpřevodování prvního a druhého převodového stupně je spíše delší, od „trojky“ nahoru jede překvapivě pěkně. Není to trhač asfaltu, ale nabízí příjemnou pružnost v kombinaci se slušnou spotřebou paliva, která u syrového auta obsazeného dvěma dospělými po ujetí zhruba 100 km na dálnici, ve městě a po okreskách činila 6,8 l/100 km. Líbil se mi o trochu tužší podvozek, který je příjemně pevný a jistý, ale ne nekomfortně tvrdý. Ani při přejetí nerovností nepouští do karoserie žádné rázy a je dobře odhlučněn.

Modernizace Kie cee’d prospěla a ve verzi GT Line je především atraktivním, dobře vybaveným autem s moderním malým přeplňovaným motorem a schopným podvozkem. Základní cena verze GT Line je stanovena na 444 980 korun za tří- i pětidveřovou variantu, za kombík se připlácí 25 000 korun. Modernizovaná Kia cee’d už je v prodeji.

 

MOTORSPORT

Stéphane Lefebvre, který se při svém debutu s vozem WRC blýskl desátým místem v Rallye Deutschland, dostane další příležitost na začátku října v další asfaltové soutěži mistrovství světa na Korsice. Mladý Francouz se v Německu nedopustil žádné vážné chyby a svými časy byl velice blízko světové špičce. Francouzská rallye se v posledních letech jezdila na severu Francie a návrat na Korsiku znamená, že pro všechny jezdce bude s vozem WRC novým teritoriem, to by mohlo pro Stéphana Lefebvra navigovaného velezkušeným Belgičanem Stéphane Prévotem ještě o něco posílit šance na výraznější úspěch. Citroen mu zřejmě chce dát před koncem sezóny co nejvíce šancí se ukázat, protože Mads Ostberg a Kris Meeke ještě smlouvu na příští rok nemají.

Lada ve zbývajících závodech letošní sezóny mistrovství světa cestovních vozů vyzkouší dalšího jezdce. Po té, co se ruský tým rozešel s Jamesem Thompsonem a narychlo za něj zaskakoval Holanďan Jaap van Lagen, angažovala Lada pro podniky v Japonsku, Číně, Thajsku a Kataru vítěze 24h v Le Mans Nicalose Lapierra. Jednatřicetiletý Francouz si místo zasloužil svým výkonem při testu v Le Castellet na konci června. Tým si od jeho angažování slibuje především pomoc při vývoji vozu, protože Lapierre má spoustu zkušeností z formulových monopostů a sportovních prototypů, byl i továrním pilotem Toyoty v mistrovství světa vytrvalostních závodů. Na druhou stranu to bude poprvé, co bude závodit s cestovním vozem, navíc s pohonem předních kol.

Porsche před domácím závodem na Nürburgringu potvrdilo, že v mistrovství světa vytrvalostních závodů bude svůj hybridní prototyp LMP1 nasazovat až do konce sezóny 2018, což znamená, že svůj původní program s 919 Hybrid prodloužilo o dva roky. Tím se Porsche dostane i do dalšího cyklu nových technických předpisů, které začnou platit od sezóny 2017. Hlavním důvodem prodloužení účasti ve vytrvalostních závodech je podle předsedy představenstva Matthiase Müllera potenciál v synergii mezi závodním programem a vývojem sériových vozů. Navíc Porsche se povedlo hned ve druhé sezóně po návratu do vytrvalostních závodů zvítězit ve 24h v Le Mans a to je velice sladké ovoce, které závodní program přinesl.

 

 

Auto Zet je pravidelný pořad rádia Zet, který připravuje Petr Horák. Premiéru si můžete poslechnout každý pátek krátce po 10:45 na těchto frekvencích

 

Zdroj: Zet

 

BMW M235i Cabrio

BMW M235i Cabrio

BMW M235i Cabrio

BMW M235i Cabrio

Auto ZET: Test BMW M235i Cabrio; průzkum nadbytečných automobilových technologií Foto: BMW M235i Cabrio

reklama

Další články

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.