Auto ZET: Test aktuální verze BMW X5; na trh s elektromobily vstoupí i Porsche

Další vydání motoristického pořadu Auto Zet přináší test aktuální verze vozu BMW X5 se čtyřválcovým dieselem. Tato, v pořadí již třetí generace X5, byla vloni nejprodávanějším modelem mnichovské automobilky v České republice. V Auto Zet se také dočtete, že vedle Nissanu nebo Applu se připravuje vstoupit na trh s elektromobily i automobilka Porsche. Magazín také prozradí statistiky nejprodávanějších aut za uplynulý půlrok.

AKTUALITY

Letošní rok se přehoupl do své druhé poloviny a automobilky tak začínají uveřejňovat zprávy o prodejích v prvním poletí letošního roku. Vůbec nejprodávanější značkou je v Evropě za první poletí Volkswagen – prodal 901 500 nových vozů – následovaný s velkým odstupem Fordem, Renaultem a Opelem. Pětici nejprodávanějších značek uzavírá Peugeot. Česká Škoda je s 320 000 prodanými auty desátá. Nejvíce nových aut našlo v prvním pololetí letošního roku nové majitele v Německu – 1,62 milionu vozů, druhé místo patří Velké Británii, třetí Francii, čtvrté Itálii a páté Španělsku, přičemž právě ve Španělsku bylo ve srovnání s prvním pololetím loňského roku prodáno o plných 22 % více aut. Česká republika je na 12. místě, za prvních šest měsíců letošního roku se v tuzemsku prodalo 113 300 nových aut. Proti stejnému období loňského roku jde o pětinový nárůst. Z velkých evropských trhů prodeje klesly jen v Rakousku a to o 3 %.

Nissan intenzivně pracuje na nové generaci svého elektromobilu Leaf a podle všeho by se z jednoho modelu měla stát celá modelová řada čítající i SUV a crossover. S těmito typy vozů slaví Nissan u evropských zákazníků úspěch, nakonec je aktuálně nejprodávanější asijskou značkou v Evropě a jejím nejúspěšnějším modelem je Qashqai. Příští Nissan Leaf dostane baterie s větší kapacitou, což by mělo prodloužit uživateli často kritizovaný dojezd vozu. A protože v oblasti elektromobilů jde vývoj rychle dopředu, je docela dobře možné, že v podobě konceptu bude nový Nissan Leaf představen už příští rok.

Výrazná vylepšení čekají také příští generaci plug-in hybridní Toyoty Prius. Ta současná totiž čistě na elektřinu ujede ani ne 20 km a je za to majiteli kritizována. U nové generace by však dojezd v elektrickém režimu měl činit až 56 km a to díky novým akumulátorům. Moderní technologie dovolí navýšit jejich kapacitu aniž by zároveň došlo k nárůstu rozměrů a hmotnosti. Nová generace Toyoty Prius by se měla objevit na trhu už příští rok a bude se snažit pokračovat ve šlépějích svých předchůdců. Prius je totiž historicky nejprodávanějším autem s hybridní pohonnou jednotkou. Od roku 1997 už bylo prodáno přes šest milionů Priusů.

Už dlouho se mluví o tom, že společnost Apple chystá autonomní dopravní prostředek. Nemá ovšem žádné zkušenosti s výrobou aut a ani výrobní závod. Zástupci Apllu se proto už koncem roku 2014 sešli s představiteli BMW. Apple totiž u svého vozu chce čistě elektrický pohon a konstrukci využívající uhlíkových vláken. A přesně takovým v současnosti jediným vyráběným autem je BMW i3. Jednání prý zkrachovala, ale obě společnosti zůstávají nadále v kontaktu. Apple by chtěl autonomní vůz uvést na trh v roce 2018.

Porsche údajně chystá pro autosalon ve Franfurtu premiéru konceptu vozu, který bude poháněn čistě elektřinou. Francouzský magazín L‘Automobile píše, že půjde o pětidveřový hatchback s celkovou délkou 4,8 metru a svým designem bude podobný nejen aktuální generaci Panamery, ale také studii Panamera Sport Turismo z roku 2012. Sériová verze elektromobilu se znakem Porsche je očekávána v roce 2018 nebo 2019. Až přijde na trh, bude přímým konkurentem Tesly Model S.

Britský magazín Autocar přinesl informaci, podle níž Hyundai vyvíjí nový přeplňovaný zážehový motor. Má mít tři válce, objem 1 litr, výkon okolo 120 koní, točivý moment 175 Nm a spotřebu okolo 4 l/100 km. Hyundai jej bude nabízet v různých výkonových variantách a z velké části jimi nahradí atmosférické zážehové agregáty. Ty však budou k dispozici v menší míře stále, jednak proto, že někteří zákazníci stále dávají atmosférickým motorům přednost, a jednak proto, že jejich výrobní i koncová cena jsou nižší. Jako první by měl nový zážehový tříválec dostat model i20 a to v roce 2016.

 

TEST – BMW X5 xDrive25d

Aktuální, v pořadí třetí generace BMW X5 je na českém trhu od konce léta 2013. Pro BMW je to velice důležitý model, například loni to byl vůbec nejprodávanější model mnichovské automobilky v České republice. Do testu jsem dostal verzi, která by asi nevznikla, nebýt dost možná až nesmyslně přísné legislativy EU. Řeč je o verzi X5 xDrive25d, kterou pohání čtyřválcový diesel.

Základem současné X5 je podvozek se stejným rozvorem jako v předchozí generaci, nicméně každý díl podvozku je nově navržen. Vnější rozměry se proto měnily jen nepatrně, i přesto je však interiér prostornější. Co do vzhledu, nejpatrnější rozdíl od předchozí generace představují především hlavní světlomety ve stylu „trojkového“ BMW a větší ledvinky masky chladiče. Zajímavostí jsou otvory v krajích předního nárazníku, které usměrňují proudění kolem předních kol a společně se štěrbinami v blatnících vylepšují obtékání auta. Pokud si ovšem mohu dovolit vlastní názor, pak se mi vzhledově minulá generace X5 po faceliftu líbí pořád o něco víc.

Interiér aktuální X5 působí o dost luxusněji než v předchozí generaci a v tomto ohledu udělala X5 značný posun. To platí nejen pro samotnou přístrojovou desku, ale také pro zadní část interiéru. Zde mohou být i komfortní vyhřívaná sedadla, která lze posouvat v rozpětí 8 cm a měnit sklon jejich opěradel. Stejně jako v předchozí generaci je i nyní možné BMW X5 objednat v sedmimístné verzi. Samozřejmostí je také poslední generace systému iDrive s velkým displejem v palubní desce a ovladačem, na který můžete psát prstem. Základní objem kufru je 650 litrů, což je o 30 litrů víc než u minulé generace X5, při sklopených zadních sedadlech do auta naložíte až 1870 litrů.

Pojďme se ale podívat pod kapotu, protože tam nikdy v historii X5 ještě čtyřválec neměla. Ten ve verzi xDrive25d má objem dva litry, spaluje naftu, je přeplňován dvěma turbodmychadly a disponuje parametry 218 koní a 450 N.m v rozmezí 1500-2500 min-1. Při hmotnosti 2 tuny se to může zdát málo, ale X5 s tímto motorem umí zrychlit z klidu na 100 km/h za velice slušných 8,2 sekundy a jede maximálně 220 km/h.

Nebudu vám ale nalhávat, že nejsou okamžiky, kdy pocítíte nedostatek výkonu, zejména v rychlostech přes 100 km/h je dynamika omezena a při prudké akceleraci se motor dostává k hranici svých možností. Ale základní vznětová jednotka se ve spojení s osmistupňovou samočinnou převodovkou projevuje jako příkladný univerzál. Motor je rovněž velice dobře odhlučněn a z jeho projevu v interiéru prakticky nepoznáte, že máte pod kapotou jen čtyřválec. Pro běžné ježdění je dvoulitr dostačující a přestože mám rád vcelku dynamické svezení, motor mne po většinu času v ničem zásadně neomezoval. Navíc je schopen jezdit se spotřebou okolo 7 litrů nafty na 100 km a to je na tak velké auto pozoruhodný počin. Tabulková hodnota v kombinovaném režimu udává dokonce 5,6.

V mezigeneračním srovnání BMW hodně přepracovalo možnosti v otázkách podvozků. Základem je standardní podvozek s ocelovými pružinami. Ten je zaměřený jednoznačně na komfort jízdy. V mezigeneračním srovnání je právě v této oblasti značný posun vpřed. Nová X5 je jemnější, měkčí, ale přitom ne nijak přehnaně, aby se nevytratila potřebná jistota. Při rychlejší jízdě se však ukazuje, že více než dvě tuny těžké auto má své limity. Budiž mu přičteno k dobru, že i jeho základní verze dovoluje jejich snadné dosažení a hlavně rozpoznání.

BMW X5 dospělo. Je kultivovanější a komfortnější než předchůdce, má hodnotněji působící interiér s kvalitnějšími materiály a celou plejádou nových funkcí z programu BMW ConnectedDrive, které už fungují i v České republice a v češtině. Jinak se ale charakterem drží svého léty prověřeného a osvědčeného přístupu. Verze X5 xDrive25d s dvoulitrovým dieselem a pohonem všech kol má základní cenu 1 495 000 korun, což není zrovna málo. Třílitrový šestiválec je ale o dalších 125 000 korun dražší a je otázka, zda není lepší tyhle peníze utratit za příplatkovou výbavu. Osobně bych chtěl šestiválec, ale je to otázkou vašich priorit.

 

ZAJÍMAVOSTI

Velké diskuse vzbudila v týdnu uveřejněná zpráva, že ministerstvo dopravy připravuje vytváření cyklistických zón ve městech a budování pruhů pro cyklisty na silnicích. V případě cyklopruhů je problém v tom, že mají vzniknout například i na silnicích 1. třídy nebo i tam, kde se vedle sebe auta a cyklisté nevejdou a auto sice bude moci do cyklopruhu zajet, ale nesmí cyklistu ohrozit ani omezit. V cyklistických zónách zase budou smět auta jezdit jen 20 km/h a cyklisté budou mít absolutní přednost. Zajímavé je, že v nejrůznějších diskusích není z těchto opatření příliš nadšena i řada cyklistů, zejména pokud jde o jejich aplikaci v Praze. Pochopitelná velká vlna nevole se zvedla na straně řidičů, kterým taková omezení automobilové dopravy vadí a označují chystaná opatření za utlačování většiny menšinou. Výsledkem totiž může být paskvil za spoustu peněz, který řidiče omezí a cyklistům stejně neposlouží.

Interesantní opatření se ale nechystají jen v Česku, v Londýně zase obyvatelům čtvrtí Kensington a Chelsea vadí, že řidiči supersportů na ulicích vytáčí motory svých vozů. Prý to zhoršuje životní prostředí tamních obyvatel a radní už hledají způsob, jak majitele supersportů omezit, nejlépe pak z ulic zcela vypudit. Mezi návrhy jsou taková opatření jako zákaz vytáčení motoru nebo jen nechat motor nastartovaný, když auto stojí. Zákaz se má vztahovat i na hlasitý poslech autorádia a rychlé rozjezdy například na semaforech. Velkým zastáncem takových omezení je radní za ekologii Tim Ahern, který chování majitelů luxusních a výkonných aut dokonce označil za asociální.

Svaz dovozců automobilů vydal zprávu, podle které v prvním pololetí letošního roku vzrostl počet ojetých vozů dovezených ze zahraničí a zájem se převážil na stranu starších aut. Zatímco v letech 2013 a 2014 byla nejčastěji dovážena auta ve věku 6-10 let, za prvních šest měsíců letošního roku to jsou auta stará 11-15 let. Je to ale důvod k tomu, abychom byli přesvědčováni o tom, že do České republiky míří vraky? Každý týden testuji nějaké nové auto a protože tuhle práci dělám více než 15 let, prošla mi jich rukama opravdu pěkná řádka. Když jsem si nedávno vybíral auto pro sebe, sáhl jsem hned z několika podstatných důvodů po 12 let starém kombíku BMW 325i. Jednak má atmosférický zážehový motor, výkon poctivých 192 koní a tenhle motor je prakticky nesmrtelný – má bezúdržbový rozvodový řetěz. Spotřeba po dvou měsících ježdění? 8,2 l/100 km! Ve výbavě mám vše potřebné – xenonové světlomety, celou řadu airbagů, nechybí ani kontrola trakce a stability, dále tempomat, samočinná klimatizace, vyhřívaná sedadla, navigace... co potřebujete víc? Auto má najeto 170 000 km, je nebourané, po prvním majiteli, s plnou servisní historií a servisované vždy v autorizovaném servisu BMW, ježděné na kvalitních německých silnicích. Fakt, že se k nám z Německa dováží ojetiny prostě možná jen znamená, že lidé při nákupu auta začali trochu přemýšlet...

 

AKTUALITY

Morgan při závodech klasických vozů na Silverstonu představil svůj nový model AR 4 Plus. Jak název napovídá, stavbou vozu bylo pověřeno závodní oddělení automobilky AR Motorpsort, ale přesto se jedná o relativně komfortní vůz. Vůbec poprvé se pod kapotou Morganu objevuje motor Cosworth, konkrétně dvoulitrový atmosférický zážehový čtyřválec s výkonem 225 koní. Ten spolupracuje s přímo řazenou převodovkou a aby byla podpořena agilita vozu, je použit krátký stálý převod. Vůz váží pouhých 900 kg, má nastavitelný podvozek, výkonné brzdy, na druhé straně ovšem také koberečky s dlouhým vlasem, dostatečnou zvukovou izolaci a řadu chromovaných prvků. V plánu je výroba jen 50 Morganů AR 4 Plus, základní cena vozu je 55 000 GPB.

Ferrari prý chystá ostrou variantu modelu F12berlinetta, ta by měla být až o 200 kg lehčí, atmosférický V12 o objemu 6,2 litru by měl posílit ze 740 na 770 koní a úprav se dočká jak podvozek, tak nastavení elektronických systémů. Výbava interiéru se smrskne jen na to nejnutnější, veškeré luxusní prvky vezmou za své, ve standardu nemají být ani koberečky nebo navigace. Odlehčena budou ale i kola, zasklení vozu nebo některé panely karoserie. Poměr výkonu a hmotnosti 540 koní na tunu by pak Ferrari F12 Speciale zařadilo do ranku takových vozů, jako je Porsche 918 Spyder nebo Lamborghini Aventador Super Veloce. Zároveň také nejspíš půjde o poslední Ferrari poháněné výhradně atmosférickým zážehovým motorem, všechny další už budou mít buď přeplňovaný motor nebo hybridní pohonnou jednotku. Premiéra odlehčené a výkonnější verze Ferrari F12 je očekávána na jarním autosalonu v Ženevě.

Co už je ale jisté, je fakt, že na autosalonu ve Frankfurtu Ferrari představí otevřenou verzi modelu 488. 488 Spider vychází z verze GTB, má uprostřed uložený dvěma turbodmychadly přeplňovaný V8 o objemu 3,9 litru s výkonem 670 koní, což ze Spideru činí nejvýkonnější otevřené Ferrari všech dob, má dokonce vyšší výkon než ikonické Enzo. O přenos výkonu na 11“ široká zadní kola se stará sedmistupňová dvouspojková převodovka s řazením páčkami pod volantem a elektronikou řízený samosvorný diferenciál. 1525 kg těžký vůz zvládne akceleraci na 100 km/h za 3 sekundy, jede maximálně 325 km/h a v kombinovaném režimu si podle tabulek řekne o 11,4 l/100 km. Zajímavé je, že na oficiálních fotografiích je Ferrari 488 Spider prezentováno v modré barvě Blu Corsa.

 

MOTORSPORT

Nicky Catsburg, Markus Paltala a Lucas Luhr s BMW Z4 GT3 minulý víkend zvítězili ve 24h ve Spa-Francorchamps a získali pro BMW první vítězství v tomto závodě od roku 1998. Přitom tahle posádka musela dohánět ztrátu způsobenou špatným výběrem pneumatik a penalizací za prohřešek při žluté fázi. Přitom ještě pět hodin před cílem to vypadalo na vítězství jiné posádky BMW Z4 ve složení Maxime Martin,  Augusto Farfus a Dirk Werner, tu však z prvního místa vyřadil problém s převodovkou. Unikátní posádka ve složení Alessandro Zanardi, Timo Glock a Bruno Spengler jela v jednu chvílí na pátém místě a po většinu závodu se držela v Top 10, v poslední hodině závodu jí stopku ale vystavil technický problém. Asi největším překvapením celého závodu byla posádka Mercedesu SLS-AMG GT3 privátního týmu ROWE jedoucí ve složení Daniel Juncadella, Stef Düsseldorp a Nico Bastian. Ta vedla v závodě celou noc a stále bojovala o stupně vítězů, cíl však neviděla, když v poslední hodině závodu vypověděl službu motor. U tohoto vozu je zajímavé, že hlavním inženýrem je na něm český závodník Jarek Janiš.

Alessandro Zanardi, který si minulý víkend startem ve 24h ve Spa-Francorchamps splnil jeden ze svých velkých snů, se nechal slyšet, že by rád startoval v závodě Indy 500. Je sice dvojnásobným šampionem série CART, ovšem z období, kdy Indy 500 patřila do konkurenční série IRL. Dokonce dostal od svého kamaráda a bývalého týmového kolegy Jimmyho Vassera, který je spolumajitelem týmu KV Racing Technology, nabídku v Indy 500 startovat. Zanardi si navíc dva roky po své nehodě, při níž přišel o obě nohy, vyzkoušel řízení monopostu na oválu a jeho úprava na pouze ruční ovládání není tak složitá. Zanardi při této jízdě zajel čas, který by mezi ostatními závodníky v kvalifikaci stačil na šesté místo... Zároveň Zanardi už oznámil, že příští rok nebude startovat ve 24h ve Spa-Francorchamps, protože se bude intenzivně připravovat na paralympijské hry v Riu, kde bude obhajovat vítězství z londýnských her v roce 2012.

Minulý týden jste se v AutoZet dozvěděli, že bývalý špičkový pilot mistrovství světa v rallye Mikko Hirvonen pojede v lednu s MINI All4 Racing Rallye Dakar. Nyní se objevily zprávy, že o startu ve slavné soutěži přemýšlí i dva bývalí mistři světa v rallye Sebastien Loeb a Petter Solberg. Loeb už v Maroku intenzivně testoval Peugeot 2008 DKR a v případě, že by na Dakaru chtěl startovat, Citroen jej pro tuto soutěž do služeb sesterské automobilky uvolní. Rozhodnutí je ve své podstatě pouze na Loebovi. Úřadující mistra světa v rallyekrosu a mistr světa v rallye z roku 2003 Petter Solberg je v případě Dakaru rovněž spojován s Peugeotem a sympatický Nor potvrdil, že by na Dakaru rád startoval, ale musí to být v týmu a s autem, s nimiž by mohl pomýšlet na vítězství. Mikko Hirvonen, který v rámci příprav skončil minulý víkend třetí v Baja Aragon, se už na souboje se svými bývalými soupeři z rallye těší.

Mistr světa F1 z let 2005 a 2006 Fernando Alonso letos zažívá nejhorší sezónu v F1 a přiznává, že jej lákají i jiné závodní série. Dokonce prý byl velice blízko startu v letošním ročníku 24h v Le Mans. Alonsovi na královně motorsportu vadí hned několik věcí, například fakt, že současné monoposty F1 jsou jen o 2-3 sekundy rychlejší než GP2. F1 už mu nepřijde ani tak zajímavá jako kdysi a vadí mu omezené testování a možnost vývoje vozu v průběhu sezóny. Alonso má s McLaren platnou smlouvu i na další sezónu, ale je otázkou, zda bude chtít v F1 zůstat.

 

Auto Zet je pravidelný pořad rádia Zet, který připravuje Petr Horák. Premiéru pořadu si můžete poslechnout každý pátek v 9:35, reprízu v pátek ve 14:05 a 14:35 a také o víkendu. 

 

Zdroj: Zet

 

 

BMW X5 - interiér

BMW X5

BMW X5 - interiér

BMW X5

Auto ZET: Test aktuální verze BMW X5; na trh s elektromobily vstoupí i Porsche Foto: BMW X5

reklama

Další články

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.