Auto Zet: Recenze VW Scirocco 1.4 TSI, nový Opel Corsa, emise dieselů

Páteční magazín Auto Zet přináší recenzi nového modelu Volkswagen Scirocco 1.4 TSI. Věnuje se také tomu, jak zákazníci přijali nový Opel Corsa nebo novince, kterou přichystal Jaguar. Dozvíte se také, jak je to ve skutečnosti s emisemi škodlivin ve výfukových plynech moderních dieselů.

AKTUALITY

Fiat 500X byl představen teprve nedávno na autosalonu v Paříži, ale šéfdesigner evropské divize automobilky Fiat Roberto Giolito už se nechal slyšet, že bude i jeho nabroušená verze s přízviskem Abarth. Podle Giolita je 500X dokonce pro tuto verzi lepším výchozím modelem než klasická 500. Fiat 500X Abarth by měl mít dvouspojkovou převodovku a pohon všech kol, z pohledu pohonné jednotky se zatím spekuluje o dvou možnostech – buď to bude přeplňovaná zážehová 1.4 s výkonem 180 koní nebo motor 1750 TBI od Alfy Romeo. Sportovní verze se dočká i dvojče Fiatu 500X Jeep Renagade. Tady se naopak spekuluje o jméně. Jeep obvykle sportovní verze svých modelů označuje písmeny SRT, nedávno si ovšem registroval také označení Trackhawk.

 

Toyota modernizovala hybridní MPV Prius+. To bylo poprvé představeno na autosalonu v Ženevě v roce 2011 a omlazení si proto už zasloužilo. Jiný tvar mají hlavní světlomety i přední nárazník, uvnitř se měnila povrchová úprava některých ovladačů, vylepšený Prius+ má mít i lépe odhlučněný interiér a jinak naladěný podvozek. Co vše se ovšem na podvozku měnilo japonská automobilka neprozradila. Facelift přinesl i nové prvky výbavy –standardem je multimediální rozhraní Toyota Touch 2. generace a couvací kamera, za příplatek je možné mít i parkovací asistent nebo řadu on-line služeb, včetně čtení textových zpráv z telefonu. K pohonu stále slouží hybridní pohonná jednotka s celkovým výkonem 136 koní, která se v kombinovaném režimu dle tabulek spokojí se spotřebou 4,1 l/100 km.

Continental uvedl na český trh novou zimní pneumatiku WinterContact TS 850 P, která je určena pro výkonné vozy a SUV a doplňuje tak již dříve představený model TS 850, který je vyráběn v rozměrech od 14“ do 17“. Novinka vstupuje na český trh ověnčená úspěchy v

testech nezávislých evropských autoklubů a renomovaných časopisů. Například německý AutoBild jí udělil nejvyšší známku příkladná a do hodnocení uvedl: Přesvědčivá zimní pneumatika s příkladnou kvalitou jízdy na mokré vozovce. Vynikající ovladatelnost za mokra i sucha s přesnou odezvou a stabilním bočním vedením. Krátké brzdné dráhy na zasněžené a mokré vozovce. Nízký valivý odpor. Pneumatika WinterContact TS 850 P má proti svému předchůdci lepší ovladatelnost na sněhu i suché vozovce, kratší brzdnou dráhu a ve verzi pro SUV je lepší také na šotolině.

 

Opel se může těšit z nebývalého zájmu o novou generaci modelu Corsa. Ten byl představen nedávno na pařížském autosalonu a na trh bude uveden až za pár týdnů, ale užsi jej objednalo 30 000 zájemců. V České republice bude možné novou Corsu objednat od listopadu, i když upřímně nerozumím tomu, jak si někdo může objednat auto, aniž by se v něm vůbec svezl. Pochopil bych to ještě v případě nějaké limitované edice Ferrari, ale ne u malého auta do města...

 

TEST – VW Scirocco 1.4 TSI

Aktuální, modernizovaný Volkswagen Scirocco si svou premiéru odbyl na jarním autosalonu v Ženevě a do prodeje šel v létě. Facelift přinesl několik novinek, proto jsem rád do testu přijal Scirocco vybavené novým zážehovým čtyřválcem 1.4 TSI.Volkswagen Scirocco je v podstatě dynamicky vyhlížející alternativa ke Golfu a co jsem tak mohl pozorovat reakce kolemjdoucích a ostatních, především mladších řidičů, nové Scirocco se líbí. Aby Scirocco zapadlo do aktuální rodiny VW, dostalo nový design přídě, který opticky umocňuje šířku vozu, především nárazník doznal celé řady změn. Nové jsou ovšem i světlomety s LED technikou pro denní svícení. Měnila se i vizáž zádě a světelný podpis koncových svítilen, rovněž vybavených LED technikou. Nabídku obohatily také nové designy litých kol a laky karoserie – zlatá Pyramid Gold, ve které byl testovaný vůz, je jedna z nich.

Interiér inovovaného Scirocca v mnohém odkazuje na současný Golf GTI. Je uhlazenější, přístrojový štít je trochu jinak řešen a uprostřed palubní desky byste našli kapličku, v níž jsou umístěny ukazatel teploty oleje, stopky a ukazatel plnícího tlaku turbodmychadla. Především teplota oleje je u sportovně raženého auta důležitý údaj. Materiálům a zpracování nelze nic vytknout, vše je kvalitní a pečlivě udělané.

Sportovní atmosféru uvnitř navozují výrazně tvarovaná sedadla a malý multifunkční volant. V Sciroccu se pochopitelně sedí hodně nízko, ale místa máte celkem dost. To ovšem nemohou říci ti vzadu, na nohy jim nezbývá skoro nic a s prostorem na hlavu to také není úplně slavné. Pro zavazadla je k dispozici jen lehce přes 300 litrů, což je o kus méně než v Golfu, ale věci pro dva na prodloužený víkend se do kufru v pohodě vejdou.

Testovaný VW Scirocco byl poháněn přeplňovaným zážehovým čtyřválcem 1.4 TSI, který přes stejné označení je o poznání jiným motorem, než který byste našli v autech před modernizací. Je naladěn na 125 koní a 200 N.m a co si tak pamatuji, jede pocitově o kousek lépe, táhne plynuleji a reaguje lépe na sešlápnutí plynu nežstošedesátikoňová varianta ve verzi před faceliftem. V tomto ohledu prodělaly malé přeplňované zážehové motory VW výrazný posun dopředu.

Jedinou převodovkou pro motor 1.4 TSI je přímo řazená šestistupňová, která řadí s příjemným mechanickým odporem a přesně. Její odstupňování si s motorem rozumí a i proto se dalo se Sciroccem jezdit převážně po městěse spotřebou okolo 6 I/100 km. Scirocco s tímto motorem disponuje průměrnou dynamikou, ve vyšších rychlostech je znát, že motoru prostě chybí objem, ale je třeba si uvědomit, že se jedná o základní motorizaci, po nižsáhnou hlavně ti, kterým se Scirocco prostě líbí a dynamické svezení pro ně není kdovíjak vysoko na žebříčku priorit.

I na české silnice je Scirocco příjemným autem, na 18“ kolech se dobře vyrovnává s nerovnostmi, aniž by kola nějak výrazně odskakovala. Přitom je posádka velice dobře izolována od všech zvuků a nepříjemných projevů, které by s jízdou po nerovnostech mohly být spojeny. Při svižnější jízdě má Scirocco tendence k nedotáčivosti.

Jestli bych ovšem něco označil za slabinu auta, tak jsou to brzdy. S 1.4 TSI není Scirocco žádná dravec, ale jede obstojně a brzdy vyloženě zaostávají. První moment není tak špatný, ale účinek brzd je mdlý, musíte hodně tlačit na pedál a už vůbec si neumím představit, co by brzdy dělaly po několikerém intenzivním brzdění z vyšších rychlostí.

VW Scirocco je pro mnohé oživení slavného jména, které z výrobního programu zmizelo v roce 1992. I dnešní Scirocco vyznává podobnou filozofii - je to relativně levné kupé pro mladší klientelu, které připadá Golf příliš ordinérní. Cena Scirocca 1.4 TSI je 530 000 CZK, za to dostanete průměrně dynamické auto, s pečlivým dílenským zpracováním, kvalitními materiály a neotřelým zevnějškem. A o to tady asi jde. Zapláčete ovšem nad ceníkem příplatkové výbavy. U testovaného auta příplatková výbava zvedla cenu o 200 000 CZK a to v něm nebylo nic výjimečného...

 

ZAJÍMAVOSTI

Že Jaguar nedávno koupil největší soukromou sbírku čítající více než 500 klasických britských vozů, o tom jsme v AutoZet mluvili. Nyní ovšem vyšlo najevo proč. Britská automobilka totiž nově představila zážitkový program Jaguar Heritage Driving Experience. Ten obsahuje několik různých programů a nabízí zájemcům svezení právěs těmito vozy. Základní balíček se jmenuje JaguarExperience, stojí od 3500 do necelých 9000 CZK a v rámci něj je možné řídit například modely XK150, sedan Mark II nebo vybrané páry vozů a nebo starý vůz společněs jeho současným následovníkem – klasický příklad je E-Type a dnešní F-Type. Další balíček se jmenuje Le Mans Experience a jak už asi tušíte, je zaměřen na modely, které vítězili v 50. letech ve slavné čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans. Za necelých 26 000 CZK dostanete půl dne ježdění s Jaguary C-Type a D-Type ale i s modely XKSS a F-type R Coupé. V rámci baličku Grace and Pace Experience v ceně 70 000 CZK dostanete plný servis, včetně stylové dopravy do testovacího areálu ve Fen Endu v limuzíně Jaguar s řidičem. Vyzkoušet můžete prakticky jakýkoli klasický nebo současný model Jaguaru a to včetně speciálních edicí vytvořených divizí Special Vehicle Operations. Jako fanoušek klasických vozůmusím za tenhle počin Jaguaru zatleskat!

 

Audi minulý víkend na Hockenheimu představilo zajímavýkoncept – Audi RS 7, které v plné rychlosti kroužilo na závodním okruhu. Na tom by nebylo nic zvláštního, jenže ono to to zvládlo zcela samo, bez řidiče. Vůz je vybaven velice přesným GPS a 3D kamerovým systémem a snímaný obrázek neustále porovnává s daty uloženými v paměti ovládacího systému vozu. Díky tomu se může auto pohybovat na trati s centimetrovou přesností. Během své demonstrační jízdy zvládl tento koncept Audi RS 7dosáhnout maximální rychlosti 230 km/h a čas na jedno kolo jen lehce přesáhl dvě minuty. Pro porovnání, závodní Audi RS 5 DTM to zvládne o půl minuty rychleji.

 

International Council on Clean Trasportation ve své nejnovější zprávě poukazuje na to, že emise škodlivin ve výfukových plynech moderních dieselů se při běžném ježdění zásadně liší od těch naměřených v laboratorních podmínkách. ICCT vychází přitom z výsledků měření společnosti Emmisions Analytics. Ta provedla měření na 15 vozech šesti různých značek, které podle údajůautomobilky plní nejnovější normu Euro 6, a zjistila, že v průměru celá skupina testovaných vozů překračuje povolené hodnoty emisí NOx 7x, nejhorší vůz z této skupiny dokonce 25x a že pouze jeden vůz se vešel do normou požadovaného limitu. Test byl proveden v běžném provozu a běžným jízdním stylem. ICCT proto automobilkám vytýká, že katalyzátory a další systémy čistící výfukové plyny jsou nastaveny tak, aby bylo dosaženo co nejlepšího výsledku v testovacím cyklu, ale v reálném provozu už nefungují tak, jak by měly. Přitom oxidy dusíku se významně podílí na vzniku respiračních chorob a jsou jedním z hlavních důvodů předčasných úmrtí. Dopravní prostředky se přitom na produkci NOx podílí nemalými 40 %. Tak hlavně, že to evropským úředníkům v Bruselu v excelovských tabulkách vychází správně...

 

NOVINKY

BMW získalo v DTM titul mezi jezdci a podobně jako v roce 2012, kdy se s BMW stal šampionem Bruno Spengler a BMW připravilo speciální edici 54 BMW M3 DTM Champion Edition v barvách závodního vozu, udělalo to i tentokrát. Na Hockenheimu tak bylo představeno BMW M4 DTM Champion Edition v barvách letošního vítězného vozu, které je oslavou výjimečné sezóny, v níž Marco Wittmann vyhrál hned první závod, do něhož byla závodní M4 nasazena a v její premiérové sezóně získal s převahou i titul. Tentokrát vznikne pouze 23 exemplářů, protože Marco Wittmann měl na svém voze startovní číslo 23.

 

Porsche postupně vyplňuje mezery v nabídce aktuální generace modelu 911. Pokud se budeme bavit o verzích s atmosférickými motory, je vrcholem 911 GT3 a až dosud byla druhým nejlepším provedením 911 Carrera S. Rozdílmezi nimi byl ovšem značných 75 koní a tak Porsche tuto mezeru vyplnilo verzí 911 GTS. Ta je vybavena šestiválcovým boxerem o objemu 3,8 litru, který disponuje výkonem 430 koní, tedy o 30 koní vyšším než má Carrera S. Verze GTS má i v provedení s pohonem zadních kol rozšířenou karoserii, která je charakteristickým prvkem verzí s pohonem všech kol. Ten ovšem může mít GTS rovněž a k mání je jak jako kupé, tak jako kabriolet. Ve standardní výbavě je mimo jiné například aktivní podvozekPASM s možností změny světlé výšky nebo 20“ kola s centrální maticí. Základní cena pro kupé s pohonem zadních kol je u nás 3 334 000 CZK.

 

Ohlédnutí za autosalonem v Paříži

Bentley tam totiž představilo výkonnější verzi své luxusní limuzíny Mulsanne s přídomkem Speed. Tu pohání pro Bentley typický zážehový V8 o objemu 63⁄4 litru přeplňovaný dvěma turbodmychadly, který byl pro potřeby tohoto vozu výrazně modifikován. Jeho parametry zní 537 koní a 1100 N.m a Mulsanne Speed s ním umí akcelerovat z klidu na 100 km/h za 4,9 sekundy a jet až305 km/h. Motor je spojen s upravenou osmistupňovou samočinnou převodovkou a pozoruhodné je, že v porovnání se základní verzí modelu má v kombinovaném režimu o 2,3 l/100 km nižší spotřebu. Bentley Mulsanne Speed se od ostatních verzí liší i řadou drobností na zevnějšku i v interiéru. První vozy se k zájemcům dostanou v průběhu letošní zimy.

 

MOTORSPORT

Lamborghini začalo s testováním své nové zbraně pro kategorii GT3, když jej nedávno tři dny na dráze v italské Vallelunze proháněli Adrian Zaugg a Fabio Babini. Veleúspěšný model Gallardo nahradí nový Huracan, ovšem zatímco Gallardo vyvíjel německý tým Reiter Engineering, Huracan si vyvíjí Lamborghini samo ve svém závodním oddělení Lamborghini Squadra Corse ve spolupráci s renomovaným italským výrobcem závodních vozů Dallara. Lamborghini také zdůrazňuje, že závodní Huracan je vyvíjen zcela nezávisle na nové generaci závodní verze Audi R8, s nímž sdílí základ konstrukce a motor. Italská automobilka plánuje vyrobit pro příští sezónu 26 vozů, které přednostně dodá týmům, které budou chtít závodit Blancpain Endurance Series nebo jiných sériích v Evropě. Samo Lamborghini pak do Blancpain Endurance Series nasadí vlastní tovární tým.

 

Audi během posledního závodního víkendu DTM oznámilo vznik nového značkového poháru, který bude v příští sezóně nedílnou součástí závodních víkendů této populární série cestovních vozů. Audi Sport TT Cup – jak už jméno napovídá – bude o identických vozech Audi TT s patřičnou závodní výbavou. K pohonu předních kol 1125 kg těžkého vozu bude sloužit přeplňovaný zážehovýdvoulitr naladěný na 310 koní, v případě použití funkce push-to-pass chvilkově až 340 koní. Audi pro příští sezónu postaví 24 vozů, přičemž 18 jich je určeno pro účastníky cupu a 6 pro různá V.I.P. a slavné závodníky, kteří se v jednotlivých závodech objeví jako hosté. ÚčastníkůmAudi Sport TT Cupu bude koučem bývalý pilot F1 a DTM a mistr světa v závodech GT vozů Marcus Winkelhock. Na vítěze série pak čeká podpora Audi v dalším rozvoji kariéry a místo v závodním programu Audi v kategorii GT3.

 

Pouhý týden po skončení letošní sezóny britského šampionátu cestovních vozů byl oznámen vstup nového týmu a automobilky do šampionátu v příští sezóně. Tým vedený Derekem Palmerem nasadí dvě tovární Infiniti Q50 a za volanty se posadí Richard Hawken a Derek Palmer jr. Zvláštností toho týmu je ovšem fakt, že se jedná o neziskovou organizaci, která veškeré přebytečné finance poukáže na konto nadace podporující britské parašutisty zraněné při zahraničních vojenských misích. Ti se mimochodem objeví na různých pozicích v týmu a dlouhodobým cílem je, aby v budoucnu i pilotovali vozy tohoto týmu v závodech. Parašutistický pluk přitom patří k jedněm z nejznámějších pluků britské armády, který jen při misi v Afghánistánu přišel o 26 vojáků a dalších 130 bylo zraněno. A právě nadace Support our Paras pomáhá zraněným parašutistům vrátit se zpět do každodenního života.

 

Nissan se stal oficiálním dodavatelem motorů pro novou kategorií vozů pro vytrvalostní závody sportovních automobilů. Vznik kategorie LMP3, která má být nejdostupnější ze všech kategorií prototypů, byl oznámen teprve v polovině července a japonská automobilka vyvinula pohonnou jednotku splňující požadavky pořadatelské organizace ACO. Ta vyžadovala výkonný, jednoduchý, spolehlivý a finančně dostupný motor. Nissan proto vybral atmosférický zážehový pětilitrový V8 vycházející ze sériového motoru, který disponuje výkonem 420 koní, interval mezi repasemi je 10 000 km, cožodpovídá téměř dvěma sezónám v European Le Mans Series, a cena motoru včetně závodní převodovky X-Trac a řídící elektroniky je 60 000 EUR. S vozy kategorie LMP3 bude možné od příští sezóny závodit v asijské a evropské Le Mans sérii a v každé posádce může být jen jeden profesionální pilot, zbytek musí být buď mladí začínající junioři nebo jezdci z tzv. gentlemanské kategorie.

Auto Zet je pravidelný pořad vysílaný ve Studiu Zet na BBC, který připravuje Petr Horák. Premiéru pořadu si můžete poslechnout každý pátek v 9.46, reprízu v pátek ve 14.46 a také o víkendu. Záznam aktuálního dílu pořadu najdete v playeru výše.

Zdroj: Zet

VW Scirocco 1.4 TSI · Zdroj: VW

VW Scirocco 1.4 TSI · Zdroj: VW

VW Scirocco 1.4 TSI · Zdroj: VW

Auto Zet: Recenze VW Scirocco 1.4 TSI, nový Opel Corsa, emise dieselů Foto: VW

reklama

Další články

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.