Auto ZET: Recenze Infiniti Q50 2.0t, novinky na českém trhu

Nové vydání automobilového magazínu Auto Zet přináší test nové verze Infiniti řady Q50 s přeplňovaným zážehovým dvoulitrem. Dozvíte se také o automobilových novinkách na českém trhu, nebo co chystá Audi pro jarní autosalon v Ženevě.

AKTUALITY

BMW omladilo modelovou řadu 1. A jedná se o výrazný facelift. Nové hlavní světlomety připomínající ty na řadě 2 výrazu přídě hodně prospěly, upřímně, tohle je první „jednička“, o které můžu říct, že se mi její příď líbí. Měnily se i koncové svítilny, které nově zasahují i do dveří zavazadlového prostoru a mají pro dnešní BMW typický tvar i světelný podpis. V nabídce motorů se nově objevují přeplňované tříválcové motory o objemu 1,5 litru – skrývají se pod označením 116i a 116d a známe je z nové generace MINI. Tam se mi mimochodem zážehová jednotka moc líbila. Vrcholné provedení M135i má zvýšený výkon z 320 na 326 koní. Mezi další novinky patří například kvalitnější materiály v interiéru, adaptivní tempomat s funkcí Stop&Go nebo parkovací asistent zvládající i příčné parkování.

 

Audi minulý týden oficiálně uvedlo na český trh modernizované verze modelů A1 Sportback a Q3. I nadále bude na českém trhu nabízena jen pětidveřová verze A1 Sportback, které modernizace přinesla pozměněný tvar masky chladiče, drobné změny vzhledu hlavních světlometů a koncových svítilen a motory plnící normu Euro 6. Novinkami jsou dva tříválce – zážehový 1.0 TFSI a diesel 1.4 TDI, které si díky nízké spotřebě vysloužily přídomek Ultra. Novinkou je také nahrazení hydraulického posilovače elektrickým, navigace podporující Google Maps a zavedení linií výbav. O Audi Q3 jsme už jsme v AutoZet mluvili před koncem roku, kdy jsem jej mohl vyzkoušet při mezinárodní prezentaci v Mnichově. Tehdy ale ještě nebyly k dispozici ceny. Q3 bude začínat na ceně 726 900 CZK pro verzi se zážehovou 1.4 TFSI a dvoulitrový diesel. Za vrcholné provedení RS Q3 se platí 1 420 000 CZK. Audi A1 Sportback má u nás stanovenou základní cenu 438 900 CZK za verzi s přeplňovaným litrovým tříválcem TFSI.

 

České zastoupení Fordu zveřejnilo ceník nového Fordu Mustang. Základní provedení Fastback s přeplňovaným čtyřválcem o objemu 2,3 litru s výkonem 314 koní stojí 880 000 CZK. Varianta s V8 o výkonu 418 koní začíná na ceně 1 005 000 CZK. U obou verzí se za samočinnou převodovku připlácí rovných 50 000 CZK, pokud máte raději kabriolety, připravte si o dalších 100 000 navíc. V základní výbavě jsou 19“ kola, dvouzónová samočinná klimatizace, multimediální systém, bi-xenonové světlomety, bezklíčkový přístup a startování a couvací kamera. Provedení s V8 má navíc ve standardu i šestipístkové brzdy Brembo a systémy Launch Control a Line Lock.

 

Na český trh dorazila modernizovaná Toyota Prius+, má omlazený vzhled, nový multimediální systém komunikující v češtině, pohonnou jednotku plnící normu Euro 6 a znám už je český ceník. Sedmimístné hybridní MPV bude k dostání ve třech výbavách, přičemž už ta základní Power za 849 900 CZK nabídne spoustu muziky – dostanete v ní 16“ kola z lehkých slitin, LED světlomety, multimediální systém Toyota Touch 2, bezklíčkový přístup a startování, samočinnou klimatizaci a sedm airbagů. Výbavy Active a Style pak přidávají další prvky výbavy. První vozy už jsou připraveny v České republice k dodání zákazníkům.

 

Honda na autosalonu v Detroitu představila svoji odpověďna Toyotu Mirai. Model FCV bude poháněn palivovým článkem a podobně jako konkurenční Mirai sází na neotřelý design, který je hodně podřízen zákonům aerodynamiky. Dokonce má i částečné zakrytí bokůzadních kol, které u žádného auta nebylo dlouho k vidění. Honda slibuje výkon motoru přes 136 koní a dojezd větší než 700 km. Do prodeje půjde Honda FCV na jaře příštího roku.

 

Volkswagen chystá výkonnější variantu městského modelu Up! Ta bude mít pod kapotou přeplňovaný zážehový tříválec o objemu rovný litr disponující výkonem 100 koní. Ten je znám z modernizované verze modelu Polo a je upraven na spalování bioethanolu. Up! Turbo bude standardně dodáván s pětistupňovou přímo řazenou převodovkou a na trhu se objeví letos v květnu. Prodej byl ovšem potvrzen pouze v Brazílii, zda se VW Up! Turbo podívá i do Evropy zatím není jasné. A ani fakt, zda by přeplňovaný motor mohly dostat sesterské modely Škoda Citigo a SEAT Mii. 

 

TEST – Infiniti Q50 2.0t

Infiniti na podzim loňského roku doplnilo nabídku pohonných jednotek modelu Q50 o přeplňovaný zážehový dvoulitr a protože jsem ke konci roku testoval Q50 s hybridní pohonnou jednotkou a pohonem všech kol, zajímalo mne, jak nová verze obstojí ve srovnání s velice povedeným hybridem.

Infiniti Q50 2.0t se na první pohled nijak zásadně neodlišuje od ostatních motorizací a o přítomnosti zážehové čtyřválce s přeplňováním informuje jen označení 2.0t na předních blatnících. Přestože je Q50 na trhu už více než rok, stále vypadá zajímavě a testovanému autu to ve výrazné červené metalíze vyloženě slušelo. O tom svědčil i zájem kolemjdoucích a ostatních řidičů. Infiniti se designem Q50 do vkusu evropských zákazníků vcelku trefilo.

Interiér Q50 vypadá velice dobře, vyvaroval se množství tlačítek na středové konzole díky dvěma dotykovým monitorům. Zatímco ten výš umístěný slouží pouze pro navigaci a couvací kamery, na spodním se ovládá vše možné. Přitom ale na základní funkce jako například ovládání hlasitosti rádia má klasický otočný ovladač. Pochvalu zaslouží velice povedená sedadla, která byla vyvinuta za pomoci NASA, Q50 má také výborný audiosystém Bose. Pro mne osobně je důležité, že interiér nevypadá přeplácaně a to jak z pohledu barev, tak z pohledu použitých materiálů. Zavazadlový prostor má objem 500 litrů, což je o rovných 100 litrů více než u hybridu.

Nový motor v Infiniti Q50 je z produkce Mercedesu pocházející zážehový dvoulitrový čtyřválec přeplňovaný turbodmychadlem. Disponuje výkonem 211 koní, točivý moment 350 N.m poskytuje v rozmezí 1250-3500 min-1 a v Q50 je párován výhradně se sedmistupňovou samočinnou převodovkou. V této konfiguraci zvládne Q50 akceleraci z klidu na 100 km/h za 7,2 sekundy a jede maximálně 245 km/h.

Dynamikou svezení i kultivovaností a jemností projevu zážehový dvoulitr zaostává za hybridní verzí, ale je o poznání lepší než diesel 2.2d. Přesto si myslím, že zážehový motor by se měl v interiéru dnešních aut projevovat trochu jinak. V některých režimech je totiž běh motoru tvrdší než byste čekali a zvukový projev připomíná diesel. Za tím je nejspíš třeba hledat přímé vstřikování paliva, jím vybavené motory se občas takhle projevují. Ani při vytočení do vyšších otáček nezní motor kdovíjak libozvučně. Spotřeba se po týdenním ježdění především po městě ustálila na hodnotě 8,6 l/100 km. Což není přehnaně moc, ale ani kdovíjak málo. S hybridem o téměř dvojnásobném výkonu se dá jezdit i úsporněji.

Výhoda lehkého zážehového motoru se projevuje na jízdních vlastnostech. Především mile překvapí okamžité reakce i na sebemenší pootočení volantem a změny směru mezi navazujícími zatáčkami zvládá Q50 2.0t s lehkostí. Auto se do zatáček vrhá s chutí a i s pohonem pouze zadních kol působí vyváženě. Stejně tak je nižší hmotnost znát při brzdění, nástup brzd je bezprostřední a silný.

Infiniti Q50 s přeplňovaným zážehovým dvoulitrem je povedené auto, určitě je tento motor lepší volbou než diesel 2.2d, který bych označil jako nedůstojný pro kvality Q50 a to i přes to, že ve stejné výbavě stojí o 20 000 CZK méně než verze 2.0t. Jenže i verze 2.0t má svá ale, zvuk a celkový projev motoru není tak vytříbený jako v případě hybridu. Ten je daleko jemnější, téměř jednou tak výkonný a má ve stejné výbavě cenu vyšší o 155 000 CZK. Dle mého soudu tento příplatek za to ale rozhodně stojí. Základní cena Infiniti Q50 2.0t je 1 049 850 CZK.

 

ZAJÍMAVOSTI

Toyota na svůj nový model Mirai – první sériově vyráběný vůz poháněný palivovým článkem – po prvním měsíci na domácím japonském trhu už eviduje přes 1500 objednávek, což výrazně překonává její očekávání a někteří zákazníci budou muset na své auto čekat. Plány automobilky totiž na tento rok počítaly pouze se 400 vozy. Sympatickým krokem Toyoty je také její nabídka celkem 5680 patentů, které může bezplatně využít jakákoli jiná automobilka, která by chtěla vůz s palivovými články vyrábět. 1970 těchto patentů se váže k technice palivových článků, 290 k nádržím na uchování vodíku, 3350 k řídící elektronice a 70 jich souvisí s výrobou a dodávkami vodíku.

 

Izraelská společnost StoreDot na veletrhu spotřební elektroniky v Las Vegas předvedla novou technologii baterií. Před zraky novinářů nabila baterii mobilního telefonu na plnou kapacitu za pár minut a to díky speciální baterii, o které společnost říká, že obsahuje speciální syntetické molekuly. Těžko říci, co si pod tím máme představit, ale pokud by opravdu bylo možné nové baterie nabíjet takovým tempem, znamenalo by to revoluci i na poli elektromobilů, protože právě doba nabíjení je společně s malým dojezdem jejich největším omezením.

 

Nissan zveřejnil výsledky studie, podle které elektrický Nissan Leaf najede ročně v průměru více kilometrů než auto s konvenčním spalovacím motorem. Podle studie ujede evropský řidič Nissanu Leaf průměrně 16 588 km za rok, zatímco roční průměr u běžných aut je 11 539 km. Nejvíce kilometrů s Nissanem Leaf ujedou jejich majitelé ve Španělsku – ročně 19 084, což odpovídá 367 km za týden. Na druhém místě jsou Švédové s ročním nájezdem 17 628 km a třetí Britové s 16 848 km. Ze statistik japonské automobilky také vyplývá, že téměř 90 % majitelů svůj Nissan Leaf dobíjí přes noc doma.

 

Honda jako první automobilka v blízké době uvede do svých vozů nový inteligentní adaptivní tempomat. Ten dokáže předvídat, jestli vám do dráhy vjede jiné auto a dokáže na takovou situaci reagovat. Tempomat za pomoci kamer a radarů sleduje pohyb ostatních vozů na silnici a podle přednastavených algoritmů předpoví pravděpodobnost, že mu auta z jiných jízdních pruhů zkříží dráhu. Honda k nastavení systému provedla rozsáhlý průzkum chování evropských řidičů a díky tomu inteligentní adaptivní tempomat dokáže pravděpodobnost situace spočítat až s pětisekundovým předstihem a proto na ně umí reagovat mnohem jemněji než klasické adaptivní tempomaty. Inteligentní adaptivní tempomat Hondy také pozná, na které straně silnice jedete a automaticky vyhodnotí, která auta v okolí mohou představovat největší nebezpečí. Vzhledem k tomu, že průzkum probíhal po celé Evropě, je nový tempomat určen výhradně pro evropské silnice. Jako první jej dostane model CR-V ve výbavě Executive.

 

NOVINKY

Audi potvrdilo, že nová generace supersportu R8 bude představena na jarním autosalonu v Ženevě. Ta bude důkladnou evolucí stávající generace, zůstane jí pohon všech kol, na výběr bude nadále mezi atmosférickým V8 o objemu 4,2 litru nebo V10 s o litr větším objemem, přeplňované motory Audi sice rovněž zvažovalo, ale v prototypech se potýkaly s problémy s chlazením. Už je také jisté, že nové Audi R8 vůbec nenabídne přímo řazenou převodovku, ale pouze sedmistupňovou dvouspojkovou. Nová generace R8 bude o 60 kg lehčí a verze s čistě elektrickým pohonem bude mít dojezd slušných 500 km. Spekulace o R8 s osmi- a desetiválcovým dieselem Audi nevyvrátilo, ani nepotvrdilo. Výroba nové generace Audi R8 začne v létě, první zákazníci se dočkají na přelomu léta a podzimu. Otevřené Audi R8 Spyder přijde zhruba rok po kupé.

 

Mercedes uvažuje o autě, které by bylo konkurencí pro tzv. hypersportovní vozy jako je Ferrari LaFerrari, McLAren P1 nebo Porsche 918 Spyder. Šéf AMG Tobias Moers se nechal v rozhovoru pro jeden americký magazín slyšet, že by se Mercedes-AMG měl prezentovat podobně jako ostatní německé sportovní značky a potvrdil, že by rád učinil techniku ze závodních aut legální pro použití na běžných silnicích. Z toho plyne, že bychom se mohli dočkat duchovního nástupce Mercedesu CLK GTR z konce 90. let. Mercedes nejspíš postaví vůz s motorem umístěným uprostřed, pohonem všech kol a sílu by jim mohl dodávat dvěma turbodmychadly přeplňovaný čtyřlitrový V8 v kombinaci se dvěma elektromotory. Odhadový výkon by mohl atakovat hranici 1000 koní. Pokud celý projekt dostane zelenou, objeví se takovýmercedes kolem roku 2020.

 

Atmosférické šestiválcové boxery se v běžných verzích Porsche 911 stanou brzy minulostí. Produktový manažer Wolfgang Hatz v rozhovoru pro britský magazín Autocar potvrdil, že příští generace Porsche 911 bude mít šestiválcový boxer, ovšem o menším objemu a vybavenýpřeplňováním. Motor jako takový bude vycházet z nové pohonné jednotky, kterou Porsche připravuje pro extrémní verzi 911 GT3 RS. V něm ovšem bude atmosférický, bude mít objem 4 litry a výkon okolo 500 koní.

 

MOTORSPORT

V mistrovství světa cestovních vozů dochází před začátkem nové sezóny k velkým přestupům. Tým Sebastiena Loeba už před koncem loňského roku podepsal Maročana Mehdiho Benaniho, který tak mění Hondu za Citroen. Do WTCC se letos vrací zkušený 47letý Švéd Rickard Rydell, pojede s Hondou Civic týmu NIKA Racing a v mistrovství světa to pro něho bude první kompletní sezóna od roku 2009. Vrací se také tým Craft-Bamboo, který loňskou sezónu v cestovních vozech vynechal, aby letos nasadil Chevrolet Cruze, jenž bude řídit zkušený pilot GT vozů Gregoire Demoustier. A zatím poslední změnou je přestup srbského závodníka Dušana Borkoviče k Proteam Racingu, takže místo Chevroletu Cruze pojede s Hondou Civic. Oficiální testování WTCC je na programu 13. února v Barceloně, úvodní podnik sezóny se koná v Argentině 6.-8. března.

 

Trojnásobný mistr světa cestovních vozů a bývalý pilot DTM Andy Priaulx se vrací ke kořenům své závodnické kariéry a v letošním roce bude jednou z velkých hvězd britského šampionátu cestovních vozů. Závodit bude – jak jinak – za volantem BMW, a to týmu West Surrey Racing, s nímž v loňské sezóně mistrovský titul získal Colin Turkington. Priaulx v BTCC naposledy startoval v roce 2002 s Hondou Civic.

 

Porsche začalo s testováním vozu pro letošní ročník mistrovství světa vytrvalostních závodů. Druhá generace prototypu 919 Hybrid si svůj roll out odbyla ještě před vánoci, ale plnohodnotné testování začalo až tento týden na okruhu Yas Marina v Abu Dhabi. Porsche svůj výrazně vylepšený vůz podrobuje náročným testům výkonnosti a vytrvalosti, aby bylo připraveno na první závod sezóny, který se jede 12. dubna na Silverstonu.

 

Hyundai zbrojí pro nadcházející sezónu v mistrovství světa v rallye, nejnovějším přírůstkem v jeho jezdecké sestavě je 26letý Nizozemec Kevin Abbring. Ten v minulosti patřil pod křídla VW a v loňské sezóně jel v továrním týmu Peugeotu mistrovství Evropy. V týmu jihokorejské automobilky bude mít především roli testovacího jezdce, ale za volantem i20 WRC se objeví i na startu několika soutěží. Dalšími členy sestavy Hyundai jsou Thierry Neuville, Dani Sordo a Hayden Paddon. Juho Hanninen, který patřil k týmu loni, se letos objeví ve Švédské rallye se soukromým DS3 WRC.

 

Mistrovství Evropy F3 se před začátkem letošní sezóny těší nebývalému zájmu jak ze strany jezdců, tak ze strany týmů. O účast se uchází celkem 14 týmů a 50 jezdců, dá se ovšem předpokládat, že nakonec tato čísla budou o něco menší, protože ne všem se podaří dát dohromady potřebné množství peněz. Zhruba 15 jezdců už má s týmy podepsané smlouvy, uzávěrka přihlášek je 2. března.

 

 

Auto Zet je pravidelný pořad vysílaný ve Studiu Zet na BBC, který připravuje Petr Horák. Premiéru pořadu si můžete poslechnout každý pátek v 9.46, reprízu v pátek ve 14.46 a také o víkendu. 

 

Zdroj: Zet

Infiniti Q50 2.0t

Infiniti Q50 2.0t

Auto ZET: Recenze Infiniti Q50 2.0t, novinky na českém trhu Foto: Infiniti Q50 2.0t

reklama

Další články

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.