Auto ZET: BMW 2 Active Tourer, test BSR Mercedes Benz C 220 CDI

Nové vydání automobilového magazínu Auto Zet přináší recenzi BSR Mercedes Benz C 220 CDI, auta upraveného švédskou společností BSR, která vyvíjí optimalizační softwary pro vozy různých značek. V magazínu také najdete recenzi na BMW 2 Active Tourer - první BMW na českém trhu s pohonem předních kol. Dočtete se i technologii palivových článků jako pohonu pro automobily.

AKTUALITY

Za necelý měsíc Toyota oficiálně představí první produkční auto poháněné palivovým článkem. Podobně jako v roce 1997 japonská automobilka spustila revoluci na poli vozů s hybridním pohonem, pokusí se o to samé s elektromobilem poháněným palivovým článkem. Na fotografiích ne právě úplně pohledný sedan nese jméno Mirai, což v japonštině znamená budoucnost. Auto na jednu nádrž vodíku ujede zhruba 500 km a natankování trvá okolo 5 minut, což v porovnání s klasickými elektromobily jsou výrazně lepší hodnoty. Toyota se prý spojila se silnými partnery, kteří by měli vybudovat potřebnou síť tankovacích stanic. V Japonsku se Toyota Mirai začne prodávat v dubnu, v Evropě a Spojených státech v létě 2015, na českém trhu by se cena měla pohybovat okolo 1 300 000 CZK.

VW poprvé u některého ze svých modelů kombinuje provedení s úpravami pro snížení spotřeby paliva se zážehovým motorem. V minulosti byly verze BlueMotion osazeny vždy dieselem, průkopníkem je v tomto ohledu Polo BlueMotion, které má pod kapotou zážehový litrový tříválec s výkonem 95 koní. Aby bylo dosaženo vyšší celkové efektivity vozu, má snížený podvozek, upravenou mřížku chladiče, poslední dva převodové stupně mají delší převodový poměr, auto jezdí na pneumatikách s nízkým valivým odporem, nechybí ani stop-start systém, indikátor řazení a nebo chytrý alternátor, který je v činnosti pouze při ubrání plynu. Všechna tato opatření mají za následek kombinovanou spotřebu 4,1 l/100 km. V Německu je VW Polo TSI BlueMotion prodáván za 15 925 EUR, tedy asi 445 000 CZK, v českém ceníku zatím nefiguruje, uvedeno u nás bude

Nová generace Opelu Corsa byla oficiálně představena na autosalonu v Paříži, ještě před ním se už ovšem spekulovalo i ostré variantě OPC. Ta by podle zpráv z velice dobře informovaných zdrojů měla dostat přeplňovaný zážehový motor o objemu 1,6 litru s výkonem 210 koní. To je stejný výkon, jakým disponovala pětisetkusová limitovaná edice Corsa OPC Nürburgring Edition z roku 2011. Opel už testuje maskované prototypy, finální provedení podle všeho ukáže na jarním autosalonu v Ženevě.

 

TEST – BSR Mercedes-Benz C 220 CDI

Dnes nás čeká trochu jiný test, než na jaký jste zvyklí. V podstatě nebudeme testovat žádnou novinku, ale auto upravené švédskou společností BSR, která se zabývá vývojem optimalizačních softwarů pro vozy různých značek. Novinářům se rozhodla své umění demonstrovat na Mercedesu C 220 CDI z roku 2011.

Představovat si kombi třídy C minulé generace asi nemá moc smysl, na našich silnicích jich jezdí spousta. Nad rámec svého oboru BSR ovšem tohle auto vybavilo zajímavým bodykitem, nastavitelným podvozkem Eibach B12 Pro-kit, 20“ koly Dotz a především obřími brzdami Brembo s osmipístkovými třmeny a kotouči o průměru 405 mm vpředu a šestipístkovými třmeny a kotouči o průměru 380 mm vzadu. Člověk by si řekl, že sportovní podvozek v kombinaci s 20“ koly je na českých silnicích nepoužitelný, ale Eibach znovu potvrzuje, že je absolutní špička a přestože zdvih tlumičů je opravdu malý, není tohle auto na českých silnicích nijak zásadně nekomfortní a posun jízdních vlastností je extrémní. V oblíbených zatáčkách, kde si zkouším, jak které auto funguje, jel Mercedes od BSR jako po kolejích. A brzdy? Neuvěřitelné, síla a naléhavost, s jakou reagují, jsou podmanivé. Brzdí výborně už za studena a když se trochu ohřejí, jsou ještělepší. Ta přesvědčivost a skoro až hmatatelnost brzdného účinku je fantastická.

To, co ale BSR chtělo na tomto autě ukázat, to je vliv jejich softwaru na chování motoru. Standardní čtyřválcový diesel Mercedesu o objemu 2,2 litru disponuje výkonem 170 koní a točivým momentem 400 N.m. S optimalizovaným softwarem od BSR je to o 59 koní a 44 N.m víc. Přehrání původního softwaru za ten od BSR se děje prostřednictvím PPC jednotky, která je součástí balení, když si optimalizovaný software od BSR pořídíte.

Pomocí kabelu připojíte jednotku do diagnostické zástrčky vozu a instrukce na displeji jednotky vás bezpečně provedou celou procedurou instalace. Její délka se liší podle typu auta, jsou vozy, kde to trvá třeba 7-8 minut, u Mercedesu je to nějakých 15 minut. Stejným způsobem pak lze přehrát zpět originální nastavení.

Nejprve jsem jezdil se standardním nastavením Mercedesu a asi po třech dnech nahrál software od BSR. Změnu pocítíte především v pružnosti motoru na jednotlivé převodové stupně, kdy při sešlápnutí plynu auto bez nutnosti podřadit lépe akceleruje. Z 80 na 120 km/h na třetí převodový stupeň je zlepšení 0,6 s, z 80 na 140km/h na „čtyřku“ je to už skoro sekunda a ze 100 na 150 km/h dokonce 1,5 sekundy. A když zrovna nechcete využívat vylepšené dynamiky, projeví se vyšší parametry a lepší pružnost motoru na spotřebě. Na 20“ pneumatikách o šířce 235 mm není problém udržet spotřebu okolo 7 litrů na 100 km a to mi u auta s výkonem 230 koní přijde naprosto v pořádku.

Pominu-li úpravy na podvozku a brzdách, stojí optimalizovaný software od BSR 15 400 CZK a to včetně záruky na samotný produkt i pohonné ústrojí vozu. To je poměrně důležitá věc, protože ne každý úpravce takovou záruku poskytuje a BSR se tímto přístupem od konkurence odlišuje. Když budete chtít svému autu dopřát ještě lepší dýchaní, můžete koupit i sportovní filtr sání a nerezový výfuk, to je za dalších necelých 17 000 CZK. Osobně mi přijde, že s přístupem BSR má optimalizovaný software smysl. K produktu dostanete tovární podporu a záruky, instalace je velice jednoduchá, dostanete i graf průběhů výkonových parametrů, nikdo se vás nesnaží obalamutit vymyšlenými čísly, vše je naprosto transparentní. A to v dnešní době považuji za velké plus.

 

ZAJÍMAVOSTI

Volvo posouvá pojem bezpečnosti na novou úroveň, vedle prvků aktivní a pasivní bezpečnosti se v rámci programu CleanZone věnuje i čistotě vzduchu uvnitř auta. Má například speciální tým lidí, který doslova očichávájednotlivé díly interiéru a určuje, zda pachy nejsou nepříjemné nebo silné. Zkoumá také uvolňování těkavých látek z plastů uvnitř vozu ve chvíli, kdy je interiér zahřátý na 65 °C, což odpovídá stavu, kdy auto stojí na přímém slunci. Přemíra těchto látek totiž může způsobovat bolesti hlavy, nevolnosti nebo dokonce spouštět astma. Novinkou je pak speciální velký kabinový filtr, který se objeví v novém Volvu XC90 a který prokazatelně až o 75 % snižuje podíl jemných prachových částeček ve vzduchu, který jde do interiéru. Dalším důležitým prvkem je senzor monitorující přítomnost škodlivin v nasávaném vzduchu a například při jízdě v tunelu automaticky uzavře přívody vzduchu do interiéru. Volvo svým programem CleanZone chce zajistit, že každý okamžik strávený v autě bude tak bezpečný, jak jen může být.

Podobnou problematikou se zabývá také Ford, ten v novém Mondeu přináší nový systém filtrace vzduchu, který vychází vstříc lidem trpícím alergiemi nebo respiračními chorobami jako je astma nebo senná rýma. Ford uvádí, že nový filtr zachytí až o 50 % více jemných částic a prakticky odstraní veškerý oxid dusičitý a pyly. Filtr je vyroben z aktivního uhlí a podobá se tomu, který je používán v plynových maskách nebo skafandrech. Pokud senzory zjistí vyšší úroveň znečištění, automaticky je spouštěno intenzivnější filtrování vzduchu. Ford tím mimo jiné chce zabránit kýchání, řidič totiž při každém kýchnutí při rychlosti 90 km/h ujede skoro 20 metrů se zavřenýma očima.

 

NOVINKY

Rolls-Royce si připomíná sté výročí jednoho z nejdelších vztahů s jednou automobilkou. Před 100 lety indická princezna a mahárádžové vložili svou důvěru do tradiční britské automobilky a během pěti desetiletí si objednali přes 840 na zakázku vyrobených vozů. Rolls-Royce jako oslavu této zlaté éry připravuje sérii vysoce exkluzivních vozů inspirovaných auty Mahárádžů. První z nich – Rolls-Royce Maharaja Phantom Drophead Coupé – byl představen v Dubaii, která je jediným trhem, kde takový jedinečný vůz může být přijat. Vůz byl připravován a ručně vyráběn téměř dva roky a nosným motivem celého vozu je symbol páva – národního ptáka Indie – a vzor pavích per. Karoserie je lakována perleťovou barvou Carrara White, plátěná střecha má tmavě zelenou barvou a po jejím složení je odkryt interiér čalouněný krémově bílou kůží doplněný o smaragdově zelené detaily. Přestože cena Rolls-Roycu Maharaja Phantom Drophead Coupé bude astronomická, automobilka už zaznamenala silný zájem ze strany dubajských nadšenců a členů indické komunity, kteří vyžadují vysokou míru luxusu a individualizace.

Také Bentley má nový, velký a luxusní kabriolet. Představilo jej na autosalonu v Los Angeles, jmenuje se prostě Grand Convertible a je to nejluxusnější a nejpropracovanější kabriolet, jaký kdy Bentley postavilo. Plnohodnotně čtyřmístný interiér je ukázkou řemeslné zručnosti a prakticky vše je ruční práce. Co není čalouněno ručně vydělávanou světlou kůží, je potaženo dýhou z tmavého ořechového dřeva. Dokonce i kryt složené střechy, což je ve skutečností největší kus dřevěné dýhy, jaký kdy Bentley v nějakém svém voze použilo. O pohon Bentley Grand Convertible se stará legendární, dvěma turbodmychadly přeplňovaný V8 o objemu 63⁄4 litru známý z vlajkové lodi Bentley – modelu Mulsanne, s nímž má nový kabriolet mnoho společného. Tady má motor parametry 537 koní a 1100 N.m, přes samočinnou převodovku pohání všechna čtyři kola a jen podtrhuje celkový luxus a stylovost Grand Convertible. Ředitel Bentely Wolfgang Durheimer k vozu řekl, že – pokud se bude vyrábět – bude to vysoce exkluzivní a extrémně omezená sběratelská edice. Podle všeho by z Grand Coupé mohlo být Bentley Azure a do prodeje by mělo jít příští rok.

A ještě jednou na téma vysoce luxusních vozů, tentokrát se značkou Land Rover. Ta spojila své síly s legendárním britským výrobcem pušek Holland & Holland a vytvořila limitovanou edici Range Roveru, který je nejluxusnějším a nejdražším vozem v celé historii britské automobilky. Range Rover Holland & Holland má speciální zelený lak karoserie, interiér je čalouněn nejjemnější kůží v tmavě hnědé a bronzové barvě a obložení interiéru je z francouzského ořechu ručně leštěného do podoby pažeb pušek Holland & Holland. Navíc je dřevěný dekor každého vozu vyroben z jednoho kusu 1,5 metru dlouhého a 0,5 metru širokého dřeva, aby všechny díly na sebe navazovaly. Madla dveří jsou zdobena rytinami listů akantu, na odkládací přihrádce jsou jemné vzory a středová konzola má diamantový vzor – vše prvky, které byste našli na puškách Holland & Holland. V kufru je pak umístěn hliníkový, kůží čalouněný box, do něhož je možné uložit dvě pušky. V případě potřeby lze box z kufru vysunout na výsuvné podlaze, případě jej celý vyjmout. Range Rover Holland & Holland má stanovenu základní cenu 5 623 000 CZK, nabízen je buď s dieselem SDV8 nebo se zážehovým, kompresorem přeplňovaným V8 a objednat si jej můžete pouze v případě, že dostanete doporučení od Holland & Holland.

 

PŘEDSTAVENÍ – BMW 2 Active Tourer

Minulý týden uvedlo BMW na český trh svůj historicky první model s pohonem předních kol – BMW 2 Active Tourer. To je středně velké MPV, jehož asi jediným opravdu srovnatelným konkurentem je Mercedes-Benz třídy B. Pak je tu ale celá řada zástupců neprémiových značek, které by v určitém pohledu konkurencí být mohly – třeba VW Golf Sportsvan.

Posouzení vzhledu je věc čistě individuální, BMW 2 Active Tourer pro mne ovšem ve skutečnosti vypadá lépe než na fotkách a až teprve při setkání tváří v tvář vyniknou všechny jeho designerské linky. Najdete na něm typické prvky BMW.

To samé platí o interiéru. BMW tady neudělalo tu chybu, kterou kdysi u modelu X1, který měl být entry model do světa mnichovských SUV a v interiéru to bylo cítit jak na volbě materiálů, tak na jejich zpracování. Tentokrát si na to BMW dalo pozor a uvnitř je 2 Active Tourer BMW takové, jak jej majitelé vozů této značky znají. A právě v interiéru dle mého BMW společně s Mercedesem neprémiové konkurenci výrazně utíkají.

Sedí se výš, takže máte lepší přehled o dění kolem vozu, zadní lavice sedadel se dá posouvat a tím měnit velikost prostoru pro nohy cestujících a kufru, samozřejmostí je i sklápění opěradel zadních sedadel. Kufr v základním uspořádání nabízí 468 litrů, což je průměrná hodnota a velikost kufru asi nebude hlavním argumentem pro koupi.

Při představení jsem měl možnost se svézt s verzí 225i. Ta je osazena novou generací zážehového přeplňovaného dvoulitru a na jeho adresu musím říci, že je to úplně o něčem jiném než v případě předchozí jednotky. Nový motor je kultivovaný, tichý, má pěkně rozložený zátah do celého spektra otáček. Sice to není šestiválec, ale je to o moc lepší motor, než odcházející čtyřválce a ve spojení s osmistupňovým automatem se jedná o opravdu povedenou kombinaci, která celému vozu dodává na jemnosti. Také jízdní vlastnosti jsou takové,  jaké byste od BMW očekávali – cítíte z nich sportovní ambice a navzdory pohonu předních kol, se jeho neduhy nijak přehnaně neprojevují ani při ostřejším svezení.

BMW 2 Active Tourer je dle mého auto pro ty, kteří sice chtějí MPV, ale nechtějí slevit ze svých nároků na komfort, prémiovou výbavu a prestiž. A to vše vedle praktičnosti tohle auto nabídnout umí. Základní BMW 218i Active Tourer začíná s cenou na částce 632 000 CZK, zkoušené BMW 225i Active Tourer pořídíte od necelých 900 000 CZK a prozatím jediný diesel 218d Active Tourer přijde na 746 000 CZK. Další motory budou brzy následovat.

 

MOTORSPORT

Toyota pokračuje v aktivitách, které naznačují její možný návrat do mistrovství světa v rallye. Jejím nejnovějším počinem je test Yarisu WRC a modelu GT86 upraveného pro třídu R5, na který pozvala 5 nadějných mladých jezdců. Byli mezi nimi i letošním mistr světa J WRC Stephane Lefebre a pilot Peugeotu Kevin Abring. Dále pak loňský šampion J WRC Pontus Tidemand, který letos závodil v rallyekrosu, Fin Teemu Suninen a Francouz Eric Camilli. Toyota pozvala i letošního mistra Evropy a továrního pilota Škody Esapekku Lappiho, ale tomu účast zatrhl jeho současný zaměstnavatel. Mladíci testovali oba vozy na asfaltu a šotolině, Toyota si tak chtěla udělat lepší obrázek o výkonnosti mladých pilotů a zároveň získat další zpětnou vazbu na chování vozů. Přesto všechno zůstává nejasné, zda se Toyota do WRC vrátí a jaká přesně bude její role. Není bez zajímavosti, že tým čtyřnásobného mitra světa Tomiiho Makinena postavil Toyotu GT86 ve specifikace WRC s plnou podporou prezidenta automobilky Akia Toyody.

Bernie Ecclestone nastínil možný scénář, kterým by se mohla v budoucnosti ubírat F1. Finanční problémy a postupný úbytek malých týmů by mohly vyřešit tzv. vozy Super GP2, což by byly jednotné vozy podobné monopostům GP2, ovšem osazené výkonnější verzí V8. Šéf F1 by v ideálním případě nejraději viděl 5 silných týmů s monoposty F1 a pět zákaznických týmů se Super GP2. To se ovšem nelíbí malým týmům, které se v F1 cítí nechtěné. I malé týmy totiž chtějí vyvíjet a stavět vlastní vozy, proto také odmítly variantu zákaznických monopostů, které by si kupovali od velkých týmů nebo závodili s jejich loňskými vozy. Neustálé změny technických předpisů současnou F1 neučinily ani levnější a už vůbec ne atraktivnější. Zajímavé je, že teď by nikomu ani nevadilo, že vozy Super GP2 používaly čtyřlitrové V8 a ne 1.6 Turbo s elektromotory... To v F1 mohly už v roce 2006 zůstat třílitrové V10, které měly fantastický zvuk a týmy nemusely vynakládat prostředky na vývoj nových pohonných jednotek.

Christian Horner, šéf týmu Red Bull, se nechal slyšet, že by F1 měla zvážit návrat k atmosférickým V8 používaným do loňské sezóny. Podle Hornera jsou to právě neúnosné finanční náklady na nové pohonné jednotky, kvůli kterým z F1 odešel tým Marussia a tým Caterham přešel pod nucenou správu. Ani pro velké týmy není jednoduché financovat nový typ přeplňovaných motorů. Hornera navíc popudil odmítavý postoj Mercedesu k uvolnění pravidla o zmrazení vývoje současných pohonných jednotek. Mercedes má před ostatními velký náskok a pokud by ostatním výrobcům motorů nebyl otevřen prostor na to, aby mohly ztrátu dohnat, bude Mercedes dominovat po celou dobu, co budou současné motory používány. I Hornerovi by přišel případný krok zpátky k atmosférickým V8 velice neobvyklý, ale pokud má zvítězit zdravý rozum, F1 by toto řešení měla minimálně zvážit...

Citroen při posledním podniku mistrovství světa cestovních vozů v Macau potvrdil, že nebude měnit letošní vítěznou sestavu, která mu v premiérové sezóně v šampionátu přinesla titul mezi jezdci i v hodnocení značek, a i příští rok pro něj budou závodit Yvan Muller, Sebastien Loeb a letošní mistr světa Jose Maria Lopez. Vedle tří vozů továrního týmu francouzské automobilky se ovšem v sezóně 2015 na startu objeví další dva Citroeny C-Elysee pod hlavičkou privátního týmu Sebastien Loeb Racing. Ten své kvality prokázal jak v závodech GT vozů, tak ve vytrvalostních závodech sportovních prototypů. Tým bývalého devítinásobného mistra světy v rallye dostane dva kompletně zrepasované vozy z letošní sezóny upgradované do nejnovější specifikace, kterou tovární tým nasadí do sezóny 2015. Jednání o jezdeckém obsazení týmu Sebastiena Loeba ještě nejsou uzavřena, ale Citroen by rád dal Číňanovi Ma Qing Hua šanci jet kompletní sezónu, když letos se objevil jen v některých závodech za volantem čtvrtého vozu továrního týmu.

 

Auto Zet je pravidelný pořad vysílaný ve Studiu Zet na BBC, který připravuje Petr Horák. Premiéru pořadu si můžete poslechnout každý pátek v 9.46, reprízu v pátek ve 14.46 a také o víkendu. 

 

Zdroj: ZET

· Zdroj: Pavel Vítek - RVV Studio (BSR Mercedes Benz C 220 CDI)

· Zdroj: Pavel Vítek - RVV Studio (BSR Mercedes Benz C 220 CDI)

· Zdroj: Pavel Vítek - RVV Studio (BSR Mercedes Benz C 220 CDI)

· Zdroj: Pavel Vítek - RVV Studio (BSR Mercedes Benz C 220 CDI)

· Zdroj: Pavel Vítek - RVV Studio (BSR Mercedes Benz C 220 CDI)

· Zdroj: Pavel Vítek - RVV Studio (BSR Mercedes Benz C 220 CDI)

Auto ZET: BMW 2 Active Tourer, test BSR Mercedes Benz C 220 CDI Foto: Pavel Vítek - RVV Studio (BSR Mercedes Benz C 220 CDI)

reklama

Další články

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.