Alter Eko: Češi musí dospět, aby pochopili přednosti zelených měst před parkovacími místy

Typickým příkladem zeleného města je Vídeň. Ve spojitosti s tím dlouhodobě vítězí v soutěžích o nejlepší město pro život. Padesát procent prostoru obsahuje zeleň nebo vodní plochy. Lidé pak nemají tendenci jezdit za přírodou za město. V rozhovoru v pořadu Alter Eko s ředitelem think tanku Mendelova evropského centra, Luborem Lacinou, to říká člen expertní komise Brno Smart City, David Bárta. Podle jeho slov Češi musí mentálně vyspět a pochopit, že důležitější je vysazený strom před parkovacím místem. 

Bárta věří, že trávení času ve městě se může stát velmi příjemné a vhodné pro plnohodnotný život. Za typický vzor uvádí právě hlavní město Rakouska.

„Tento model k nám ještě nedoplul, ale myslím si, že je to nějaký trend dalších deseti až dvaceti let. Naše města se začnou podobat městům, které vidíme na Západě. To znamená, že nemáte v centru dálnici tak, jak to známe v Praze nebo Kolišti v Brně,“ řekl Bárta na rádiu Zet.

Problémem je skutečnost, že se lidé rozhodují na základě starých zvyklostí. Vlastnění automobilu pro ně znamená společenský statut. Člověk je tak podle Bárty schopen rozhodnout, že raději pokácí strom, aby pro sebe získal dostupné parkovací místo. Lidé ale musí pochopit, že stromy jsou důležité pro kultivaci vzduchu a zejména pro lepší dýchání. Původně začouzené silnice se pak stanou plnohodnotnými zelenými ulicemi, které jsou vhodné pro jiné aktivity.

Otázkou zůstává, kdo se stane hnacím motorem změn a uvědomí si potřebu spojovanou s vysazováním zeleně a vytlačení automobilů z centra měst.

„Vnímám, že na rozhodujících postech měst jsou lidé, kteří myslí nějakou minulostí. Většinou to jsou nějaká 70. léta, kde se razilo, že musíme postavit vysokokapacitní komunikace. Pomalu se dochází k tomu, že vlastně vidíme, že čím více silnic postavíme, tak tím víc aut se tam nacpe,“ uvedl Bárta.

Západ tuto problematiku již pochopil. Města musí přesvědčit řidiče, aby sedli například na kolo. Je zapotřebí ale rozlišit lidi podle toho, jakým způsobem jsou ochotni cestovat. To je zapotřebí učinit na základě jejich ochoty a finančních prostředků. Všichni pak logicky nebudou chtít jezdit na kole. Další skupina lidí může zase odmítat jízdu v MHD.

 

 

Magazín Alter Eko je pravidelný pořad rádia Zet, ve kterém osobnosti z byznysu a ekonomické sféry vedou rozhovory s úspěšnými lidmi z různých oborů. 

Celý pořad si můžete přehrát v playeru výše. Dnešními účinkujícími byli:

Lubor Lacina Expert na problematiku evropské hospodářské a měnové integrace. Zakladatel Mendelova evropského centra. Vizionářský Vodnář.

David Bárta

 

člen expertní komise Brno Smart City
Alter Eko: Češi musí dospět, aby pochopili přednosti zelených měst před parkovacími místy Foto: Shutterstock.com: Vídeň

reklama

Další články

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.